Gå til innhold

Fraskrive seg arv etter en forelder når man selv har etterkommer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei er det noen som vet hvordan jeg kan fraskrive meg arven etter en av mine foreldre uten at dette da går forbi meg og til mitt barn? jeg har selv sjekket og hvis jeg forstod det rett hvis jeg ikke vil ha arven går det over til neste som da er mitt barn, i tilfellet hær har naboen og min far i lag rett og slett rasert hele eiendommen så jeg er ikke interessert i og rydde opp etter dem ,jeg har forsøkt i mange år men da rotter de seg i hop og gir meg skylden for rotet, det beste hadde vært og skrevet min del over på naboen hvis det er mulig, men jeg har også et søsken som også har rett på arv .

Det er snakk i et hus biler båter kamping vogner masse søppel og skrot som liksom skal ha store verdier som det ikke har .jeg har selv ikke noe godt forhold til denne forelderen så har i bunn og grunn ingen interesse av og overta noe familie arv 

Anonymkode: ab821...9c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du egentlig? Det fremkommer litt uklart i innlegget ditt. Du ønsker ikke arven, men ønsker at ditt barn skal få den?

Anonymkode: 2f44a...ec1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Arv er jo arv. Du kan ta i mot eiendommen og så selge den den til naboen for en symbolsk summot at det er han som rydder opp. Penger er penger, og ditt barn kan nyte godt av dem lille summen. 

Anonymkode: d629f...b33

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Du kan ikke si fra dine umyndiges barn rett til arv. Det blir i så fall opp til overformynderiet å avgjøre (så sant at en er over et minstebeløp på rundt 75000).

Endret av A-hunter
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke frasi deg arv på vegne av barna. Så hvis du frasier deg arv vil dødsboet ivareta deres arv på vegne av dem hvis de er mindreårige. Om de er voksne, arver de rotet.

Anonymkode: ad2fb...a43

• Liker 2
Skrevet

Ville heller krevd offentlig skifte og at noen andre ble leid inn for å rydde/selge eiendommen for deg. 

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg skjønte spørsmålet.

Du lurer på om du som arving kan frasi deg arven, og at barna dine skal arve istedet for? Fordi du ikke orker å rydde opp på eiendommen. Så da skal det stå sånn til barna dine blir gamle nok til å rydde på eiendommen?

Om barna dine er voksne, så kan du jo ta i mot arven. Få ut midler nok til begravelse og stein, og gi resten til de voksne barna dine. Om de vil ta i mot. Ordnet nettopp med en begravelse. Den kom på 70.000 pluss stein.

Anonymkode: 254dc...21a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du lurer på om du som arving kan frasi deg arven, og at barna dine skal arve istedet for? Fordi du ikke orker å rydde opp på eiendommen. Så da skal det stå sånn til barna dine blir gamle nok til å rydde på eiendommen?

Om barna dine er voksne, så kan du jo ta i mot arven. Få ut midler nok til begravelse og stein, og gi resten til de voksne barna dine. Om de vil ta i mot. Ordnet nettopp med en begravelse. Den kom på 70.000 pluss stein.

Nei hun vil at verken hun eller barna skal belastes med denne "arven". 

Anonymkode: 59cc8...cce

• Liker 6
Skrevet

Takker for mange svar jeg har litt skrive problemer beklager det, det jeg mente var og fraskrive meg alt så både jeg og mine etterkommere slipper og rydde og styre med denne arven. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at dette var vanskelig å forstå i det hele tatt. 
Hun ønsker ikke arven, og vil heller ikke at sine barn skal måtte forholde seg til arven. 

Men det er jo en annen arving her, om en arving frasier seg arv, så går vel alt til den andre? 
Det kan da ikke være slik at om en pertson frasier seg arv, så går den videre til neste ledd. Da ville det vært mange barn her i landet som arvet gjeld... 🙄

Anonymkode: 9b43e...8e7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

...Det kan da ikke være slik at om en pertson frasier seg arv, så går den videre til neste ledd. 

Jo, sånn er det. 

Men om/når de barna er voksne, kan de også frasi seg arv, om de ønsker det.

Anonymkode: ad2fb...a43

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta offentlig skifte og snakk med tingretten når den tid kommer at han er død. Dem hjelper deg. Så slipper du å gjøre noe du eventuelt angrer på. Du trenger ikke å gjøre noe mens han lever. Og ja du kan si ifra deg arva. Men det trenger du ikke å gjøre før han er død. Og tingretten hjelper deg. 

Anonymkode: a307f...ec8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan si fra seg arv hvis det kun gjeld. Og da slipper barnet ditt også "arven". 

Men uansett hva dere gjør, så MÅ dere ha offentlig skifte. 

Anonymkode: 81d60...e00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at dette var vanskelig å forstå i det hele tatt. 
Hun ønsker ikke arven, og vil heller ikke at sine barn skal måtte forholde seg til arven. 

Men det er jo en annen arving her, om en arving frasier seg arv, så går vel alt til den andre? 
Det kan da ikke være slik at om en pertson frasier seg arv, så går den videre til neste ledd. Da ville det vært mange barn her i landet som arvet gjeld... 🙄

Vanskelig å forstå pga litt uklar skriving

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hei er det noen som vet hvordan jeg kan fraskrive meg arven etter en av mine foreldre uten at dette da går forbi meg og til mitt barn?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vanskelig å forstå pga litt uklar skriving

Første setning er veldig klar synes jeg. 

Anonymkode: 81d60...e00

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Man kan si fra seg arv hvis det kun gjeld. Og da slipper barnet ditt også "arven". 

Man kan si fra seg arv i alle tilfeller, ikke noe krav at det skal være netto gjeld.

Om en forelder frasier seg arv "slipper" ikke barn automatisk arven. Umyndige barn har et eget rettsvern i form av overformynderiet.

Endret av A-hunter
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
The thing skrev (1 time siden):

Takker for mange svar jeg har litt skrive problemer beklager det, det jeg mente var og fraskrive meg alt så både jeg og mine etterkommere slipper og rydde og styre med denne arven. 

Det er bare å gi beskjed til tingretten, at du fraskriver deg arven. Da har du ikke lenger noe med eiendom eller evt formue

Anonymkode: 00b33...850

AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (1 time siden):

Ville heller krevd offentlig skifte og at noen andre ble leid inn for å rydde/selge eiendommen for deg. 

Offentlig skifte koster  endel, så det bør vel sjekkes i forkant

Anonymkode: 00b33...850

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (15 minutter siden):

Man kan si fra seg arv i alle tilfeller, ikke noe krav at det skal være netto gjeld.

Om en forelder frasier seg arv "slipper" ikke barn automatisk arven. Umyndige barn har et eget rettsvern i form av overformynderiet.

men barnebarn har jo ikke arverett (eller arveplikt)?

Anonymkode: 43afb...bf7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...