Gå til innhold

Kan hunder missforstå kroppsspråk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Anonymbruker*** skrev (4 minutter siden):

For mange er ufornuftige ja. Selv har jeg et lite hat for fuglehundeiere som mener at hundene sine kan få løpe rundt som hodeløse høns i populære turområder så lenge de har gps og refleks 😆

Ser den! 

Anonymkode: cb764...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymbruker*** skrev (20 timer siden):

I en optimal verden hadde alle hunder hatt et helt nøytralt kroppsspråk og enten stirret ut i luften eller sett på eier i passeringer av andre hunder. Det er kjempekult når man ser hundeeiere som har treningshatten på og jobber med kontakt eller tar søk i grøftekanten i passeringer for å unngå utagering.

Jeg er enig i at mange eiere har forbedringspotensiale når det gjelder å tilrettelegge for bedre passeringer. Samtidig synes jeg det er en veldig høy standard å sette at ingen hunder skal vise noen tegn til ubehag i passeringer. Om de fikserer blikket noe, blir noe anspent, så får man heller se på det som en utfordring man må jobbe seg forbi med sin hund. Jobbe med avstand blant annet som du selv skriver.

Jeg er fornøyd nok om folk evner å ha kort nok kobbel og gå litt ut i siden, for det er det slett ikke alle som klarer... Selv har jeg en hund som stirrer i noen situasjoner. Mange sier hun er den roligste og lydigste hunden de har møtt, men ubehaget knyttet til andre hunder klarer jeg nok aldri å avlære helt. Jeg tilrettelegger ved å ha henne på motsatt side av passerende hund, ha kort kobbel, blokkere litt med kroppen, samt lage avstand de gangene hun fikserer. På plasser der er veldig tett går jeg gjerne ut i siden, avhengig av situasjonen. Men blikkingen og kroppsspråket som jeg godt forstår andre hunder reagerer på får jeg nok aldri helt vekk. Skjønner andre hundeeiere ikke setter pris på å passere nistirrende gjeterhunder, men det er ikke alltid lett å bryte den adferden heller. 

Vi er nok helt enige her. Jeg forstår godt at det er vanskelig å avbryte, og jeg skjønner at det ikke er lett å unngå 100%. Mitt svar var i hovedssak myntet på den som mente at det er den som passerer som har et problem og bør "få orden" på hunden sin, når den reagerer i passering av hunder som ligger i snik. Jeg er også, som deg, kjempefornøyd om passerende hundeeier forsøker å gi litt plass. 

Vi forlanger alt for mye av hundene våre, det er jo helt unaturlig å gå forbi alle andre hunder på kort avstand uten å reagere i det hele tatt. Min hund trekker i hovedsak mot hunder som viser interesse og vil hilse på han, og det er jo ikke så ratt. Hvis noen ser på meg og sier "Hei" så føles det jo feil å late som de ikke er der og ikke svare i det hele tatt. Ser for meg at det er sånn hunden opplever det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 9.34):

Ja, enig i det, ta hensyn og bruk de midler som passer best for hunden og situasjonen. Det er f.eks lettere for min del å be hunden sitte eller ligge enn at vi går, for smygingen vil da ikke kunne forhindres. Så er det også andre situasjoner der smyging er vanskelig å unngå, men det er jo da viktig å være oppmerksom og være «på» slik at man da sørger for en avledning eller mer kontroll på hundens bevegelser. Men dette gjelder jo også mer generelt i møte med andre uansett. 

Anonymkode: 30af2...bbd

Det ee helt ok at hunden sitter eller ligger i møte, det som er ugreit er at dette gjerne foregår midt på stien/veien. Dersom du vet at hunden din reagerer slik, så må du følge med og ta hunden med ut til siden, avstand er alltid nøkkelen. Disse som planter seg midt i veien er grunnen til at jeg aldri kobler hunden min i slike situasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...