AnonymBruker Skrevet 22. januar #21 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Altså, legge skyld på at gjeterhunder har sine naturlige kroppsspråk ift instinkter. Javel. Jeg vet vel ikke om mer lett trente og lydige hunder enn gjeterhunder. Men at de ikke skal få bruke sitt naturlige kroppsspråk fordi andre hunder reagerer ved passering? At de legger seg ned er bare fint, da holder de seg i ro. Jeg har ofte hørt at de blir tolket som aggressive og truende i måten de beveger seg på, gjerne fra folk som fullstendig mangler kontroll på hunden sin og som ikke har begrep om hundespråk og ulike typer raser. Anonymkode: 30af2...bbd De er gjeterhunder, men deg betyr jo ikke at de skal gjete hva de vil. At folk ikke klarer å regulere gjeteatferden til en BC, er hovedårsaken til atferdsproblemer hos BC. Og det er ganske mye atferdsproblemer blant BCer... Hørt om BC-en som gjeter månen? Jepp. Gjeter biler? Jepp. Gjeter alt den møter på tur? Jepp. Og det er ganske uhøflig atferd å nistirre, om du er menneske eller hund. Nei, min hund har ikke passeringsproblemer. Men en BC i helspenn er ubehagelig, for jeg har opplevd ganske mange ganger at de ikke blir liggende... Anonymkode: cb764...b86 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #22 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Altså, legge skyld på at gjeterhunder har sine naturlige kroppsspråk ift instinkter. Javel. Jeg vet vel ikke om mer lett trente og lydige hunder enn gjeterhunder. Men at de ikke skal få bruke sitt naturlige kroppsspråk fordi andre hunder reagerer ved passering? At de legger seg ned er bare fint, da holder de seg i ro. Jeg har ofte hørt at de blir tolket som aggressive og truende i måten de beveger seg på, gjerne fra folk som fullstendig mangler kontroll på hunden sin og som ikke har begrep om hundespråk og ulike typer raser. Anonymkode: 30af2...bbd Og til det siste her. Gjeting er jakt uten den siste biten. En BC som stirrer, blir lav og sniker, viser jaktatferd. Iallfall er det det andre hunder ser. Det er ikke spesielt behagelig. Anonymkode: cb764...b86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #23 Del Skrevet 23. januar Du kan uansett ikke fjerne kroppsspråket til en BC, det ligger dypt forankret i genene. Så er det sånn at alle skal ha kontroll på hundene sine ift passering og møte med andre hunder og mennesker, om det så er gjeter eller jakthund. Men at din hund reagerer på en annen hunds naturlige kroppsspråk, det får så være, hold den i bånd og under kontroll, slik den andre eieren skal. Anonymkode: 30af2...bbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #24 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du kan uansett ikke fjerne kroppsspråket til en BC, det ligger dypt forankret i genene. Så er det sånn at alle skal ha kontroll på hundene sine ift passering og møte med andre hunder og mennesker, om det så er gjeter eller jakthund. Men at din hund reagerer på en annen hunds naturlige kroppsspråk, det får så være, hold den i bånd og under kontroll, slik den andre eieren skal. Anonymkode: 30af2...bbd Selvfølgelig skal du ikke fjerne kroppsspråket til en BC. Man skal styre gjetingen inn mot aktiviteter der det er nyttig. På samme måte som at lapphund, som er min rase, ikke skal bjeffe til enhver tid bare fordi det er en "bjeffehund" som har vokt, gjeting og jakt i seg. Man kan faktisk jobbe med naturlig atferd, og overdreven naturlig atferd er gjerne det som blir atferdsproblemer. Anonymkode: cb764...b86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 23. januar #25 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du kan uansett ikke fjerne kroppsspråket til en BC, det ligger dypt forankret i genene. Så er det sånn at alle skal ha kontroll på hundene sine ift passering og møte med andre hunder og mennesker, om det så er gjeter eller jakthund. Men at din hund reagerer på en annen hunds naturlige kroppsspråk, det får så være, hold den i bånd og under kontroll, slik den andre eieren skal. Anonymkode: 30af2...bbd Man skal ikke fjerne kroppspråket til noen hund, men man kan be hunden om å f.eks sitte eller gå fot i en passering (så lenge den ikke er redd) slik at den ikke nistirrer på den andre hunden. Det er mange hunder som synes det er ubehagelig å bli stirret på, og for usikre hunder kan det trigge en utagering. Ja, det er denne eiers ansvar, men det er lov å vise hensyn. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #26 Del Skrevet 23. januar Tabris skrev (Akkurat nå): Man skal ikke fjerne kroppspråket til noen hund, men man kan be hunden om å f.eks sitte eller gå fot i en passering (så lenge den ikke er redd) slik at den ikke nistirrer på den andre hunden. Det er mange hunder som synes det er ubehagelig å bli stirret på, og for usikre hunder kan det trigge en utagering. Ja, det er denne eiers ansvar, men det er lov å vise hensyn. Ja, enig i det, ta hensyn og bruk de midler som passer best for hunden og situasjonen. Det er f.eks lettere for min del å be hunden sitte eller ligge enn at vi går, for smygingen vil da ikke kunne forhindres. Så er det også andre situasjoner der smyging er vanskelig å unngå, men det er jo da viktig å være oppmerksom og være «på» slik at man da sørger for en avledning eller mer kontroll på hundens bevegelser. Men dette gjelder jo også mer generelt i møte med andre uansett. Anonymkode: 30af2...bbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #27 Del Skrevet 23. januar Jeg har en hund som naturlig går med høy haleføring, når han møter andre hunder, tripper han gjerne også i tillegg mens han ser på den møtende hunden. Da velger jeg å søke avstand og kaste godbiter på bakken for å deeskalere situasjoner. Jeg vet jo at mange andre hunder reagerer på høy haleføring og trippingen hans, og jeg trenger da ikke gjøre det ekstra vanskelig for noen i hundemøter når jeg så enkelt kan forhindre det. Etter at jeg begynte med dette, fordi jeg så at mange slet når de møtte oss, har turene blitt så mye hyggeligere. For det er jo ikke hyggelig å få en hund mot seg som utagerer heller. Anonymkode: cb764...b86 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 23. januar #28 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan uansett ikke fjerne kroppsspråket til en BC, det ligger dypt forankret i genene. Så er det sånn at alle skal ha kontroll på hundene sine ift passering og møte med andre hunder og mennesker, om det så er gjeter eller jakthund. Men at din hund reagerer på en annen hunds naturlige kroppsspråk, det får så være, hold den i bånd og under kontroll, slik den andre eieren skal. Anonymkode: 30af2...bbd Om du ikke klarer å få bikkja di til å fokusere på deg ved passering, så burde du ikke ferdes i nærheten av andre folk 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #29 Del Skrevet 23. januar Min gjeter gjør som BC - og det språket skal man ikke fjerne. Og please, ikke sammenlign hunder med mennesker. Hunder leser språk 100 ganger bedre enn et menneske. Og hunder trener på språk hver gang de ser en annen hund, så om de omgås gjetere av og til så går det inn i minnet😁 Anonymkode: c5352...9a5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 23. januar #30 Del Skrevet 23. januar Makavelli skrev (4 timer siden): Om du ikke klarer å få bikkja di til å fokusere på deg ved passering, så burde du ikke ferdes i nærheten av andre folk 😉 Haha, morsomt. Her begynner du å sette så høye krav til hundeeiere at man like gjerne kan frata de fleste retten til å ha hund. Det krever faktisk en god del å trene opp en hund til å ignorere andre hunder i passering. Svært få, selv ikke de jeg vil påstå har en fin adferd, har 100% fokus på fører i passeringer. Jeg selv har slått meg til ro med å ha en hund som nå sjeldent utagerer eller låser seg i passering av andre hunder fra å tidligere ha temmelig problematisk atferd. Av og til kan den huke seg ned og stirre. Da både holder jeg den i kort bånd ved siden av meg og lager avstand til hunden vi passerer. Lar den andre eieren seg likevell provosere, sorry not sorry, det er genser for hvor mye man kan forvente at andre tilpasser seg. Var ute istad og hunden min ble nesten glefset i hasene av den passerende hunden. Stor hund i flexi som eierne ikke hadde helt kontroll på. Men min er gjeterhund som stirret på denne hunden, så jeg kan vell takke meg selv som er frekk til å lufte min ute blant folk? 😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 24. januar #31 Del Skrevet 24. januar NettoppJa skrev (På 19.1.2025 den 11.04): Vet ikke om det er så mye misforståelse, men min hund HATER å møte gjeterhunder som typ border collie. De har et stirrende blikk og nedsenket kroppsspråk som hun tolker som truende. Min hund blåser seg opp og det blir et sabla rabalder hver gang.... Det er ikke så rart, for dette språket ER truende. Når hunder legger seg ned og stirrer på den måten så er det en del av jaktsekvensen: snikjakt. Den delen der hunden sakte kryper inn på byttet mens den er superfokusert. AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 9.09): Vel, det er strengt tatt ikke den andres feil at du ikke har trent og sosialisert hunden din bedre.. Har hunden din problemer med passeringen er det jo din hund og ditt problem, ikke skyld på andre hundeeiere. Ja, det er helt typisk BC og det er utrolig vanskelig å skulle trene vekk naturlig kroppsspråk hos en hund og hvorfor skal man forvente det? Jeg har også en hund som ser ut som en sau og vi har ingen problemer med BC.. faktisk er en av bestisene en BC og det funker fint nå, men i begynnelsen måtte også min hund lære å skjønne BC-språk. Anonymkode: 8951f...17f Å bli jakta på ER konfronterende. Uansett rase bør man ikke la hunden sin stirre ned andre hunder på den måten. Jeg har selv en hund som gjør det noen ganger, men jeg lar han ikke bare få holde på med det, jeg avbryter selvsagt den adferden. At det blir konflikt er ikke hyggelig hverken for min hund eller den andre, så selvsagt tar jeg grep for å unngå det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #32 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 10.32): Altså, legge skyld på at gjeterhunder har sine naturlige kroppsspråk ift instinkter. Javel. Jeg vet vel ikke om mer lett trente og lydige hunder enn gjeterhunder. Men at de ikke skal få bruke sitt naturlige kroppsspråk fordi andre hunder reagerer ved passering? At de legger seg ned er bare fint, da holder de seg i ro. Jeg har ofte hørt at de blir tolket som aggressive og truende i måten de beveger seg på, gjerne fra folk som fullstendig mangler kontroll på hunden sin og som ikke har begrep om hundespråk og ulike typer raser. Anonymkode: 30af2...bbd Men de legger seg jo ikke ned for å slappe av. De gjeter, og ved å legge seg ned og holde blikket på hunden som kommer i mot så "lades" stressnivået opp. Det er en sabla uting at folk lar hundene sine legge seg ned og vente på at den andre hunden skal komme til dem. Det er ingenting "ro" med en hund som ligger og venter, tvert imot! Anonymkode: fa444...922 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #33 Del Skrevet 24. januar Min gjeter legger seg aldri ned. Ved møter kan den gå som en gjeter. Det er helt naturlig og har ingenting med aggressivitet å gjøre. Ps. At en hund legger seg ned er et dempende signal. Anonymkode: c5352...9a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #34 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Min gjeter legger seg aldri ned. Ved møter kan den gå som en gjeter. Det er helt naturlig og har ingenting med aggressivitet å gjøre. Ps. At en hund legger seg ned er et dempende signal. Anonymkode: c5352...9a5 Det kan være et dempende signal, men det trenger ikke være det. Når en hund ligger i helspenn, er det absolutt ikke et dempende signal. Å gå som en gjeter er altså atferd knyttet til snikjakt, som nevnt over her, så man bør passe på og se hvordan egen hund påvirker møtesituasjoner og eventuelt ta grep for å unngå det (jeg har ikke gjeter, men en hunderase som kan provosere med sitt naturlige kroppsspråk, derfor tar jeg naturligvis grep for å unngå at ting eskalerer i møte med andre. Ja da, det er kanskje strengt tatt deres problem, men hvorfor ikke være hyggelig når man kan det ) Anonymkode: cb764...b86 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 24. januar #35 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Men de legger seg jo ikke ned for å slappe av. De gjeter, og ved å legge seg ned og holde blikket på hunden som kommer i mot så "lades" stressnivået opp. Det er en sabla uting at folk lar hundene sine legge seg ned og vente på at den andre hunden skal komme til dem. Det er ingenting "ro" med en hund som ligger og venter, tvert imot! Anonymkode: fa444...922 Haha, ok. Jeg bruker faktisk å be hunden min om å legge seg ned i hilse-situasjoner rett som det er. Det kan enten være når jeg opplever henne for voldsom og "dominant" i møte med den andre hunden. En ligg kommando fra meg gjør gjerne i den situasjonen at hun har et mer avslappet og fint språk i møte med den andre hunden. Det er spesielt kjekt imøte med små hunder, valper eller litt forsiktige hunder. Jeg bruker også gjerne ligg når løse hunder jeg er usikker på kommer bort for å ha mer kontroll på situasjonen. Det samme når jeg sitter i ro eller står i ro en plass og en annen hund passerer. Generelt er jo sitt/stå/ligg kommando, eller bare det å ha hunden i en eller annen kommando, alfa omega for å ha bedre kontroll på hundens adferd og impulser. I passeringer velger jeg svært sjeldent å stoppe og stå i ro, det er bare om jeg blir presset litt inn i "et hjørne" der det er trangt å passere. Om andre stopper og har en strategien hvor de ber hunden ligge eller sitte til vi har passert ser jeg derimot bare positivt på det (så lenge de ikke stopper midt i veien med en hund som er nanosekund fra å bykse selvfølgelig). Jeg regner med eieren ikke gjør dette for gøy, men at ligg/sitt er deres alternativ til utagering i båndet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #36 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Min gjeter gjør som BC - og det språket skal man ikke fjerne. Og please, ikke sammenlign hunder med mennesker. Hunder leser språk 100 ganger bedre enn et menneske. Og hunder trener på språk hver gang de ser en annen hund, så om de omgås gjetere av og til så går det inn i minnet😁 Anonymkode: c5352...9a5 Det er ikke snakk om å fjerne språket, men har man en hund med et kroppsspråk som kan være provoserende er det lov å avbryte adferden. Jeg har gjetere, og det er ikke snakk om at de får lov til å blikke andre hunder under passering, da ber jeg om kontakt. Både for å gjøre passeringen lettere for motparten, men også fordi det ikke er noe hyggelig for mine hunder å møte andre som utagerer mot dem. Anonymkode: 128f3...608 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 24. januar #37 Del Skrevet 24. januar Anonymbruker*** skrev (1 time siden): Haha, ok. Jeg bruker faktisk å be hunden min om å legge seg ned i hilse-situasjoner rett som det er. Det kan enten være når jeg opplever henne for voldsom og "dominant" i møte med den andre hunden. En ligg kommando fra meg gjør gjerne i den situasjonen at hun har et mer avslappet og fint språk i møte med den andre hunden. Det er spesielt kjekt imøte med små hunder, valper eller litt forsiktige hunder. Jeg bruker også gjerne ligg når løse hunder jeg er usikker på kommer bort for å ha mer kontroll på situasjonen. Det samme når jeg sitter i ro eller står i ro en plass og en annen hund passerer. Generelt er jo sitt/stå/ligg kommando, eller bare det å ha hunden i en eller annen kommando, alfa omega for å ha bedre kontroll på hundens adferd og impulser. I passeringer velger jeg svært sjeldent å stoppe og stå i ro, det er bare om jeg blir presset litt inn i "et hjørne" der det er trangt å passere. Om andre stopper og har en strategien hvor de ber hunden ligge eller sitte til vi har passert ser jeg derimot bare positivt på det (så lenge de ikke stopper midt i veien med en hund som er nanosekund fra å bykse selvfølgelig). Jeg regner med eieren ikke gjør dette for gøy, men at ligg/sitt er deres alternativ til utagering i båndet. En hund som ligger eller sitter på en avslappa måte er jo helt ok, det blir noe annet. Sitting eller ligging er ikke provoserende i seg selv. Men når en hund sniker på en som passerer er jo det et kroppsspråk som er truende. Og den hunden som kommer imot og er i bånd blir jo tvunget til å nærme seg en som oppfører seg truende, nærmere og nærmere for hvert skritt. Den har ikke bevegelsesfrihet til å få i en stor sirkel rundt, som den sikkert helst ville ha valgt, men må gå rett imot en trussel. Det er ikke rart dette ender med utagering, for når avstanden blir liten nok og møtende hund ikke har noen fluktmulighet så er jo det å skremme med glefsing og høy lyd det siste virkemiddelet hunden har for å prøve å skape litt avstand mellom seg og den som truer. Hvis du selv går imot en person som for eksempel er rusa, står og roper sint ut i lufta og kjefter etter de som går forbi for eksempel.. går du ikke over på andre siden av gata da? Prøver å gå rundt og få litt avstand til den som opptrer forutsigbart og aggresivt? Jeg syns vi forlanger veldig mye av hundene våre, om de skal passere hunder som opptrer truende på noen centimeters avstand helt uten å bry seg. Vi hadde jo ikke gjort det selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 24. januar #38 Del Skrevet 24. januar Gliffy skrev (1 minutt siden): En hund som ligger eller sitter på en avslappa måte er jo helt ok, det blir noe annet. Sitting eller ligging er ikke provoserende i seg selv. Men når en hund sniker på en som passerer er jo det et kroppsspråk som er truende. Og den hunden som kommer imot og er i bånd blir jo tvunget til å nærme seg en som oppfører seg truende, nærmere og nærmere for hvert skritt. Den har ikke bevegelsesfrihet til å få i en stor sirkel rundt, som den sikkert helst ville ha valgt, men må gå rett imot en trussel. Det er ikke rart dette ender med utagering, for når avstanden blir liten nok og møtende hund ikke har noen fluktmulighet så er jo det å skremme med glefsing og høy lyd det siste virkemiddelet hunden har for å prøve å skape litt avstand mellom seg og den som truer. Hvis du selv går imot en person som for eksempel er rusa, står og roper sint ut i lufta og kjefter etter de som går forbi for eksempel.. går du ikke over på andre siden av gata da? Prøver å gå rundt og få litt avstand til den som opptrer forutsigbart og aggresivt? Jeg syns vi forlanger veldig mye av hundene våre, om de skal passere hunder som opptrer truende på noen centimeters avstand helt uten å bry seg. Vi hadde jo ikke gjort det selv. I en optimal verden hadde alle hunder hatt et helt nøytralt kroppsspråk og enten stirret ut i luften eller sett på eier i passeringer av andre hunder. Det er kjempekult når man ser hundeeiere som har treningshatten på og jobber med kontakt eller tar søk i grøftekanten i passeringer for å unngå utagering. Jeg er enig i at mange eiere har forbedringspotensiale når det gjelder å tilrettelegge for bedre passeringer. Samtidig synes jeg det er en veldig høy standard å sette at ingen hunder skal vise noen tegn til ubehag i passeringer. Om de fikserer blikket noe, blir noe anspent, så får man heller se på det som en utfordring man må jobbe seg forbi med sin hund. Jobbe med avstand blant annet som du selv skriver. Jeg er fornøyd nok om folk evner å ha kort nok kobbel og gå litt ut i siden, for det er det slett ikke alle som klarer... Selv har jeg en hund som stirrer i noen situasjoner. Mange sier hun er den roligste og lydigste hunden de har møtt, men ubehaget knyttet til andre hunder klarer jeg nok aldri å avlære helt. Jeg tilrettelegger ved å ha henne på motsatt side av passerende hund, ha kort kobbel, blokkere litt med kroppen, samt lage avstand de gangene hun fikserer. På plasser der er veldig tett går jeg gjerne ut i siden, avhengig av situasjonen. Men blikkingen og kroppsspråket som jeg godt forstår andre hunder reagerer på får jeg nok aldri helt vekk. Skjønner andre hundeeiere ikke setter pris på å passere nistirrende gjeterhunder, men det er ikke alltid lett å bryte den adferden heller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #39 Del Skrevet 24. januar Anonymbruker*** skrev (3 minutter siden): I en optimal verden hadde alle hunder hatt et helt nøytralt kroppsspråk og enten stirret ut i luften eller sett på eier i passeringer av andre hunder. Det er kjempekult når man ser hundeeiere som har treningshatten på og jobber med kontakt eller tar søk i grøftekanten i passeringer for å unngå utagering. Jeg er enig i at mange eiere har forbedringspotensiale når det gjelder å tilrettelegge for bedre passeringer. Samtidig synes jeg det er en veldig høy standard å sette at ingen hunder skal vise noen tegn til ubehag i passeringer. Om de fikserer blikket noe, blir noe anspent, så får man heller se på det som en utfordring man må jobbe seg forbi med sin hund. Jobbe med avstand blant annet som du selv skriver. Jeg er fornøyd nok om folk evner å ha kort nok kobbel og gå litt ut i siden, for det er det slett ikke alle som klarer... Selv har jeg en hund som stirrer i noen situasjoner. Mange sier hun er den roligste og lydigste hunden de har møtt, men ubehaget knyttet til andre hunder klarer jeg nok aldri å avlære helt. Jeg tilrettelegger ved å ha henne på motsatt side av passerende hund, ha kort kobbel, blokkere litt med kroppen, samt lage avstand de gangene hun fikserer. På plasser der er veldig tett går jeg gjerne ut i siden, avhengig av situasjonen. Men blikkingen og kroppsspråket som jeg godt forstår andre hunder reagerer på får jeg nok aldri helt vekk. Skjønner andre hundeeiere ikke setter pris på å passere nistirrende gjeterhunder, men det er ikke alltid lett å bryte den adferden heller. Jeg er helt enig i at så lenge alle jobber med sitt, så må det være godt nok. Og ikke alle møter er superavslappa, men så lenge det ikke ender med utagering, er jeg stort sett fornøyd. Men jeg opplever jo at mange eiere ikke gjør noe fornuftig. En del kjefter om kapp med bikkja si, noen haler og drar i båndet, noen slipper bare hunden bort uansett hvordan kroppsspråket er, og en del med gjeterhund forstår ikke at deres hunder er med å eskalere situasjoner fordi "de ligger jo bare der". Jeg har møtt nok av sistnevnte til at jeg dessverre har piggene ut når noen påstår at gjeterhunder må få gjete hva de vil uten noen grenser 🙈🤣 Anonymkode: cb764...b86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 24. januar #40 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg er helt enig i at så lenge alle jobber med sitt, så må det være godt nok. Og ikke alle møter er superavslappa, men så lenge det ikke ender med utagering, er jeg stort sett fornøyd. Men jeg opplever jo at mange eiere ikke gjør noe fornuftig. En del kjefter om kapp med bikkja si, noen haler og drar i båndet, noen slipper bare hunden bort uansett hvordan kroppsspråket er, og en del med gjeterhund forstår ikke at deres hunder er med å eskalere situasjoner fordi "de ligger jo bare der". Jeg har møtt nok av sistnevnte til at jeg dessverre har piggene ut når noen påstår at gjeterhunder må få gjete hva de vil uten noen grenser 🙈🤣 Anonymkode: cb764...b86 For mange er ufornuftige ja. Selv har jeg et lite hat for fuglehundeiere som mener at hundene sine kan få løpe rundt som hodeløse høns i populære turområder så lenge de har gps og refleks 😆 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå