AnonymBruker Skrevet 19. januar #1 Del Skrevet 19. januar Kan hunder missforstå kroppsspråk og væremåte til andre hunder? Mennesker missforstår jo. Men hva med hunder? Anonymkode: c5724...2fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #2 Del Skrevet 19. januar Ja. Min liker ikke hunder med krøllehale og bustepels. For han ser de sinte ut, noe de som regel ikke er. Men «vanlig» hundespråk betyr det jo sint. Heva hale, blåst seg opp. Anonymkode: 083fb...1ac 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #3 Del Skrevet 19. januar Det kan de helt klart. Både fordi raser er ulike i utseende og oppførsel men også fordi mange hunder har dårlig kroppsspråk av ulike grunner. Hunder farges og formes av omgivelsene de også. Anonymkode: 244f0...c50 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #4 Del Skrevet 19. januar De er samme hunderase Anonymkode: c5724...2fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #5 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De er samme hunderase Anonymkode: c5724...2fe De kan fortsatt missforstå. De har ulike erfaringer og ulike reaksjoner på ting. En eller begge kan ha utfordringer som smerter eller dårlig språk, de kan reagere raskere eller tregere enn forventa osv. Hunder kan misforstås og misforstå av andre hunder. De dveler ikke ved det men negative erfaringer kan gjøre de mer usikre og farge neste interaksjon. Anonymkode: 244f0...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NettoppJa Skrevet 19. januar #6 Del Skrevet 19. januar Vet ikke om det er så mye misforståelse, men min hund HATER å møte gjeterhunder som typ border collie. De har et stirrende blikk og nedsenket kroppsspråk som hun tolker som truende. Min hund blåser seg opp og det blir et sabla rabalder hver gang.... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #7 Del Skrevet 19. januar sosialisering og sosialisering må til (noen gir fan i det) for å lære språk og vedlikeholde det gjerne hver dag! Anonymkode: c5352...9a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #8 Del Skrevet 19. januar NettoppJa skrev (52 minutter siden): Vet ikke om det er så mye misforståelse, men min hund HATER å møte gjeterhunder som typ border collie. De har et stirrende blikk og nedsenket kroppsspråk som hun tolker som truende. Min hund blåser seg opp og det blir et sabla rabalder hver gang.... Samme her... Og spesielt når disse gjeterhundene legger seg ned når vi skal passere og eier står der med et tåpelig uttrykk. Lite som trigger mine hunder så mye som gjeterhunder som legger seg ned og "venter" på dem. Anonymkode: fa444...922 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NettoppJa Skrevet 19. januar #9 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Samme her... Og spesielt når disse gjeterhundene legger seg ned når vi skal passere og eier står der med et tåpelig uttrykk. Lite som trigger mine hunder så mye som gjeterhunder som legger seg ned og "venter" på dem. Anonymkode: fa444...922 Haha, hjelper nok ikke at min hund ligner en sau i tillegg da 😄 forstår ikke helt hundeeiere som lar hunden sin oppføre seg slik rundt andre. Beste er når en dreven hundeeier får kontakt med sin hund når vi passerer, evt holder den opptatt med noe annet i veikanten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #10 Del Skrevet 19. januar Mener jeg leste et sted at spesielt terriere har en tendens til å misforstå kroppsspråket til andre hunder, og at de blir fort fornærmet. Anonymkode: 67135...719 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VisningsnavnPÅKREVD Skrevet 19. januar #11 Del Skrevet 19. januar Ja, som flere har nevnt så er visuell kommunikasjon vanskelig for mange på grunn av eksteriør: https://hunomhund.no/hvorfor-det-er-feil-a-la-hundene-ordne-opp/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #12 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Mener jeg leste et sted at spesielt terriere har en tendens til å misforstå kroppsspråket til andre hunder, og at de blir fort fornærmet. Anonymkode: 67135...719 Har 2 stk .. og det forundrer meg ikke. De liker noen, og klikker på andre...helt uten tilsynelatende grunn...🙄 Anonymkode: 0bb02...ad4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 22. januar #13 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 12.27): Mener jeg leste et sted at spesielt terriere har en tendens til å misforstå kroppsspråket til andre hunder, og at de blir fort fornærmet. Anonymkode: 67135...719 De blir ikke "fornærmet". Terriere, spesielt de små, er avlet for å være rottejegere. Dvs at de alene skulle krype inn i et rottehi og drepe en rotte som er ganske stor og aggressiv sett i forhold til hvor små de selv er. Det betyr at de er avlet med egenskaper som selvstendighet, utholdenhet og å kjapt svare på en mulig trussel med aggresjon. Egenskaper som var nødvendige for å være en effektiv rottejeger, men som kan skape problemer i hundeholdet vi har i dag. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 22. januar #14 Del Skrevet 22. januar NettoppJa skrev (På 19.1.2025 den 11.04): Vet ikke om det er så mye misforståelse, men min hund HATER å møte gjeterhunder som typ border collie. De har et stirrende blikk og nedsenket kroppsspråk som hun tolker som truende. Min hund blåser seg opp og det blir et sabla rabalder hver gang.... Måtte le av dette. Staffen min HATER også hunder som stirrer. Når staffer i tillegg selv har et kroppsspråk som mange hunder ikke klarer å tolke skikkelig, så kan det bli noen tåpelige situasjoner. Heldigvis har vi brukt såpass mye tid på å trene på det, at det er sjeldent at det blir noe mer enn et napp i båndet lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #15 Del Skrevet 22. januar NettoppJa skrev (På 19.1.2025 den 11.04): Vet ikke om det er så mye misforståelse, men min hund HATER å møte gjeterhunder som typ border collie. De har et stirrende blikk og nedsenket kroppsspråk som hun tolker som truende. Min hund blåser seg opp og det blir et sabla rabalder hver gang.... Vel, det er strengt tatt ikke den andres feil at du ikke har trent og sosialisert hunden din bedre.. Har hunden din problemer med passeringen er det jo din hund og ditt problem, ikke skyld på andre hundeeiere. Ja, det er helt typisk BC og det er utrolig vanskelig å skulle trene vekk naturlig kroppsspråk hos en hund og hvorfor skal man forvente det? Jeg har også en hund som ser ut som en sau og vi har ingen problemer med BC.. faktisk er en av bestisene en BC og det funker fint nå, men i begynnelsen måtte også min hund lære å skjønne BC-språk. Anonymkode: 8951f...17f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 22. januar #16 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vel, det er strengt tatt ikke den andres feil at du ikke har trent og sosialisert hunden din bedre.. Har hunden din problemer med passeringen er det jo din hund og ditt problem, ikke skyld på andre hundeeiere. Ja, det er helt typisk BC og det er utrolig vanskelig å skulle trene vekk naturlig kroppsspråk hos en hund og hvorfor skal man forvente det? Jeg har også en hund som ser ut som en sau og vi har ingen problemer med BC.. faktisk er en av bestisene en BC og det funker fint nå, men i begynnelsen måtte også min hund lære å skjønne BC-språk. Anonymkode: 8951f...17f Begge parter har jo skyld her. BC er veldig smarte, og kan fint trenes til å ha kontakt med eier ved passering. Er man ikke i stand til å trene på dette, så burde man ikke ha hund. Hvilket jeg tenker er tilfelle for mange eiere av BC og liknende, når jeg ser hvordan de hopper, spretter og kaster seg rundt i båndet ved passeringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 22. januar #17 Del Skrevet 22. januar Tabris skrev (30 minutter siden): De blir ikke "fornærmet". Terriere, spesielt de små, er avlet for å være rottejegere. Dvs at de alene skulle krype inn i et rottehi og drepe en rotte som er ganske stor og aggressiv sett i forhold til hvor små de selv er. Det betyr at de er avlet med egenskaper som selvstendighet, utholdenhet og å kjapt svare på en mulig trussel med aggresjon. Egenskaper som var nødvendige for å være en effektiv rottejeger, men som kan skape problemer i hundeholdet vi har i dag. Altfor mange som har terriere, som har null forståelse for hva de kommer fra, og som i tillegg har unnlatt å oppdra dem fordi de er små. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #18 Del Skrevet 22. januar Makavelli skrev (21 minutter siden): Begge parter har jo skyld her. BC er veldig smarte, og kan fint trenes til å ha kontakt med eier ved passering. Er man ikke i stand til å trene på dette, så burde man ikke ha hund. Hvilket jeg tenker er tilfelle for mange eiere av BC og liknende, når jeg ser hvordan de hopper, spretter og kaster seg rundt i båndet ved passeringer. Andre menneskers dårlig trente hunder er deres problem. Det er ikke noe jeg har kontroll over og det er lite konstruktivt å pålegge de noe ansvar eller skyld for min egen hunds oppførsel. For det er det jeg leser og hører mye, hvordan det er andre hundeeieres skyld at ens egen hund ikke kan oppføre seg i bånd eller ved passeringer. "hvis bc eiere hadde trent hundene sine slik og sånn, så hadde ikke min hund reagert" Sorry, men den kjøper jeg ikke. Anonymkode: 8951f...17f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 22. januar #19 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Andre menneskers dårlig trente hunder er deres problem. Det er ikke noe jeg har kontroll over og det er lite konstruktivt å pålegge de noe ansvar eller skyld for min egen hunds oppførsel. For det er det jeg leser og hører mye, hvordan det er andre hundeeieres skyld at ens egen hund ikke kan oppføre seg i bånd eller ved passeringer. "hvis bc eiere hadde trent hundene sine slik og sånn, så hadde ikke min hund reagert" Sorry, men den kjøper jeg ikke. Anonymkode: 8951f...17f To ting kan være sant samtidig. Du har helt rett i at man kun kan påvirke og kontrollere egen hund sin atferd. Det endrer likevel ikke på at alle hundeeiere burde ha kontroll (les: lydighet) på hunden sin. Se for deg at du går bortover fortauet, og ser rett frem. Foran deg kommer et annet menneske som nistirrer deg i øynene. Når personen kommer nærmere, så krummer den nakken og "brer" ut skuldrene litt, for å se større ut. Når personen er 5 meter unna deg, så begynner vedkommende å brøle. Tenker du at det er feil å ansvarliggjøre vedkommende for sin atferd...? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #20 Del Skrevet 22. januar Altså, legge skyld på at gjeterhunder har sine naturlige kroppsspråk ift instinkter. Javel. Jeg vet vel ikke om mer lett trente og lydige hunder enn gjeterhunder. Men at de ikke skal få bruke sitt naturlige kroppsspråk fordi andre hunder reagerer ved passering? At de legger seg ned er bare fint, da holder de seg i ro. Jeg har ofte hørt at de blir tolket som aggressive og truende i måten de beveger seg på, gjerne fra folk som fullstendig mangler kontroll på hunden sin og som ikke har begrep om hundespråk og ulike typer raser. Anonymkode: 30af2...bbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå