AnonymBruker Skrevet 19. januar #1 Del Skrevet 19. januar Har inntrykk av at i det norske samfunnet, så blir ekstroverte mennesker som byr masse på seg selv og elsker å være midtpunktet mye mer hyllet!? Ser også dette i kjendisverden, hvor artister som feks er "lettere" å like blir lettere hyllet osv, selv om de nødvendigvis ikke er de beste artistene. Føler også trynfaktoren spille en rolle inn, både blant oss vanlig folk og i kjendis- verden. Poenget mitt er, er at dette kan føles veldig urettferdig, når den stille, rolige og introverte personen her i samfunnet som gjør en veldig god jobb og har veldig sunne verdier aldri blir hyllet og får skryt for det. De blir på en måte litt usynlige! Så har man også kanskje de menneskene som ikke er så lett å like pgr av div. årsaker(trynefaktor, dårligere på formulere seg, sjenerte osv) som allikevel gjør veldig gode ting(feks i jobbsammenheng, frivillig arbeid osv) men blir så og si totalt usynlige for andre mennesker og null verdsatt. Mulig jeg overreagerer på dette, men er det faste mønsteret jeg har merket med nordmenn opp gjennom årene, da det enten er ansikt til ansikt eller i sosiale medier. Flere som kjenner seg igjen? Kan vel sammenlignes med en post på facebook, hvor feks en godt likt person får en haug av likes og fine kommentarer for et dårlig "bilde" som postes, mens feks en dyktig kunster som poster noe kunstverk får mye mindre positiv respons siden den personen er mindre likt(kanskje sjenert, introvert osv) Et eksempel: Har en gammel kollega på face som er meget stille og introvert, men hadde de mest fantastiske tegningene som han innimellom postet på face. Så og si null respons. Så han sluttet å poste. Mens andre kjente der, som jeg vet er populære, for en haug av positiv respons på uansett hva de poster. Uansett, face er kanskje ikke beste eksemplet, men gir en indikasjon på hva jeg vill frem til! Anonymkode: b1c20...640 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #2 Del Skrevet 19. januar Åh hjelpes...Generasjonen deres er rett og slett fucked. Anonymkode: 73628...a52 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 19. januar #3 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har inntrykk av at i det norske samfunnet, så blir ekstroverte mennesker som byr masse på seg selv og elsker å være midtpunktet mye mer hyllet!? Ser også dette i kjendisverden, hvor artister som feks er "lettere" å like blir lettere hyllet osv, selv om de nødvendigvis ikke er de beste artistene. Føler også trynfaktoren spille en rolle inn, både blant oss vanlig folk og i kjendis- verden. Poenget mitt er, er at dette kan føles veldig urettferdig, når den stille, rolige og introverte personen her i samfunnet som gjør en veldig god jobb og har veldig sunne verdier aldri blir hyllet og får skryt for det. De blir på en måte litt usynlige! Så har man også kanskje de menneskene som ikke er så lett å like pgr av div. årsaker(trynefaktor, dårligere på formulere seg, sjenerte osv) som allikevel gjør veldig gode ting(feks i jobbsammenheng, frivillig arbeid osv) men blir så og si totalt usynlige for andre mennesker og null verdsatt. Mulig jeg overreagerer på dette, men er det faste mønsteret jeg har merket med nordmenn opp gjennom årene, da det enten er ansikt til ansikt eller i sosiale medier. Flere som kjenner seg igjen? Kan vel sammenlignes med en post på facebook, hvor feks en godt likt person får en haug av likes og fine kommentarer for et dårlig "bilde" som postes, mens feks en dyktig kunster som poster noe kunstverk får mye mindre positiv respons siden den personen er mindre likt(kanskje sjenert, introvert osv) Et eksempel: Har en gammel kollega på face som er meget stille og introvert, men hadde de mest fantastiske tegningene som han innimellom postet på face. Så og si null respons. Så han sluttet å poste. Mens andre kjente der, som jeg vet er populære, for en haug av positiv respons på uansett hva de poster. Uansett, face er kanskje ikke beste eksemplet, men gir en indikasjon på hva jeg vill frem til! Anonymkode: b1c20...640 Min opplevelse er at introverte ikke ønsker eller behøver den «hyllingen» . De skaper for å skape , å liker prosessen i seg selv . Men klart at å bli anerkjent / satt pris på i jobbsammenheng trenger alle . 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #4 Del Skrevet 19. januar Ekstroverte søker også oppmerksomhet derfor ser du mer av de i sosiale medier, de som har størst tilstedeværelse vil også få mest oppmerksomhet Anonymkode: 1cb6e...672 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missLynch Skrevet 19. januar #5 Del Skrevet 19. januar De fleste av de menneskene jeg kjenner som er introverte, er de jeg liker aller best og setter mest pris på. Jeg er selv ganske introvert, men kan ta på meg en ekstrovert rolle hvis situasjonen krever det. Vi finner hverandre vi som ikke er klassiske skrikhalser som må høres og sees på sosiale medier, på jobb og ellers 😊 Overraskende mange er introverte. Også kjente musikere og skuespillere og andre celebs https://www.sosyncd.com/33-famous-introverted-celebrities/ https://www.instyle.com/news/shy-celebrities-celebrity-introverts 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #6 Del Skrevet 19. januar Jeg vil ikke bli hyllet jeg vil ikke være midtpunktet. Er ikke noe problem la ekstroverte få sin oppmerksomhet. Anonymkode: e2fdb...27e 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #7 Del Skrevet 19. januar Jeg er en introvert skuespiller. Syns folk skal lese seg opp på hva introvert og ekstrovert er jeg. Det er ikke det samme som å være utadvendt og inadvent. Introvert kan være supersosiale midtpunkt, men har behov for å lade batteriene sine alene. De har behov for alenetid, men kan fint være sosiale. Ekstroverte får energien sin av å være rundt mennesker. De blir tappet for energi når de er alene. Har mer innrykk av at de som konstant har behov for folk rundt seg, blir sett på som ekstremt needy og lite selvstendige. Anonymkode: 94389...515 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #8 Del Skrevet 19. januar Hvorfor drar du sjenert og introvert i samme åndedrag? Personer som er introvert er da ikke nødvendigvis sjenert? Det er da mange som er introverte som en ikke tenker over er det, det kan da ikke merkes i jobbsammenheng. De sitter da ikke i en krok med lua i hånda. At enkelte får flere «likes» på fb har ingenting med å være introvert eller ekstrovert å gjøre. Det er jo helt tilfeldig hva en får opp i feeden sin. Anonymkode: 4386f...39b 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #9 Del Skrevet 19. januar Folk flest vet for lite om hva introvert og ekstrovert faktisk betyr. Ekstroverte vil alltid gjøre mer ut av seg. Det sier seg selv. Live with it. Anonymkode: f41dd...5e0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #10 Del Skrevet 19. januar Liker ikke ordet "hyllet". Anonymkode: 49e8a...f44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 19. januar #11 Del Skrevet 19. januar Jeg er glad for at jeg ikke blir hylle, hater å være midtpunktet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #12 Del Skrevet 19. januar En ting er at noen gjør mer ut av seg og krever oppmerksomhet, det er noe annet hva de som står rundt gjør. Kanskje vi alle ønsker å være den som er midten av oppmerksomhet? Den som får annerkjennelse for alt og bare blir møtt med positiv tilbakemelding? Vær den som gir oppmerksomhet til en som ikke får så mye, tørr å stå i mot flokkmentaliteten. Samfunnet trenger alle typer mennesker, men vi glemmer å se alle. Anonymkode: 2ab8d...a3c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #13 Del Skrevet 19. januar Selvfølgelig foretrekker jeg ekstroverte personer. Det er de som sørger for godt arbeidsmiljø, og teamfølelsen. Det er de så er pådriveren for at det skjer ting i vennegjengen, og at vi får fine opplevelser sammen. Det er de som sørger for at det er latter og litt liv når man møtes. Er mer "midt på treet" selv. Så setter stor pris på disse som virkelig drar det sosiale. Anonymkode: 5f853...900 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #14 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Selvfølgelig foretrekker jeg ekstroverte personer. Det er de som sørger for godt arbeidsmiljø, og teamfølelsen. Det er de så er pådriveren for at det skjer ting i vennegjengen, og at vi får fine opplevelser sammen. Det er de som sørger for at det er latter og litt liv når man møtes. Er mer "midt på treet" selv. Så setter stor pris på disse som virkelig drar det sosiale. Anonymkode: 5f853...900 De utadvendte mener du? Anonymkode: 94389...515 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #15 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): De utadvendte mener du? Anonymkode: 94389...515 Ekstroverte. De som trekker mot fellesskapet, inkluderer andre, vil ha mennesker rundt seg, vil ha opplevelser med andre. Som gir deg følelsen av inkludering, fremdrift, at man er et team, og at man får nye opplevelser. Å ha en utadvendt personlighet er en del av definisjonen av å være ekstrovert Ekstrovert er i dagligtalen en beskrivelse av mennesker som blir oppfattet som sosiale, pratsomme, kontaktsøkende og utadvendte. Det er vanlig å forstå ekstroverte mennesker som en motsetning til introverte. Anonymkode: 5f853...900 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #16 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ekstroverte. De som trekker mot fellesskapet, inkluderer andre, vil ha mennesker rundt seg, vil ha opplevelser med andre. Som gir deg følelsen av inkludering, fremdrift, at man er et team, og at man får nye opplevelser. Å ha en utadvendt personlighet er en del av definisjonen av å være ekstrovert Ekstrovert er i dagligtalen en beskrivelse av mennesker som blir oppfattet som sosiale, pratsomme, kontaktsøkende og utadvendte. Det er vanlig å forstå ekstroverte mennesker som en motsetning til introverte. Anonymkode: 5f853...900 Jeg er utadvendt, men har sterkt behov for å lade opp energien min alene. Jeg er introvert, men veldig sosial og utadvendt. Har du spurt alle de utadvendte og sosiale på jobben din om de har behov for egentid innimellom? Anonymkode: 94389...515 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #17 Del Skrevet 19. januar https://medium.com/henngeblog/day-11-you-might-be-misunderstood-too-outgoing-introverts-vs-shy-extroverts-682ec85587ff Shy: Fear of negative evaluation, a tendency toward avoidance. Outgoing: Tendency to approach others, no fear of being around other people. Introvert: Becomes easily overstimulated, needs time alone to regain energy after spending time with people. Extrovert: Need for stimulation, recharges by spending time with other people, feels depleted after spending too much time alone. So there are Outgoing-Extrovert, Shy-Extrovert, Outgoing-Introvert, and Shy-Introvert. Anonymkode: 94389...515 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #18 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): https://medium.com/henngeblog/day-11-you-might-be-misunderstood-too-outgoing-introverts-vs-shy-extroverts-682ec85587ff Shy: Fear of negative evaluation, a tendency toward avoidance. Outgoing: Tendency to approach others, no fear of being around other people. Introvert: Becomes easily overstimulated, needs time alone to regain energy after spending time with people. Extrovert: Need for stimulation, recharges by spending time with other people, feels depleted after spending too much time alone. So there are Outgoing-Extrovert, Shy-Extrovert, Outgoing-Introvert, and Shy-Introvert. Anonymkode: 94389...515 Det var en fin oversikt for å demonstrere forskjeller på introvert, innadvendt, sjenert, ekstrovert og utadvent. Men samtidig så tenker jeg at mennesker er enda mye mer komplekse. Når jeg ser på denne oversikten, så er jeg omtrent shy-introvert på fest, shy-ekstrovert når jeg møter nye folk og mildt outgoing-ekstrovert i jobbmøter 😅 Jeg vil tro det er ganske vanlig å ikke passe helt inn i noen av båsene. Jeg er klart introvert i følge femfaktormodellen, sjenert og glad i folk og å høre andres tanker og meninger. Anonymkode: 4416c...6c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #19 Del Skrevet 19. januar Les denne: https://www.klikk.no/helse/psykiskhelse/introvert-og-ekstrovert-3540040 Anonymkode: f41dd...5e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #20 Del Skrevet 19. januar Angående TS sitt innlegg, så opplever jeg det egentlig ikke sånn. Det er klart at mennesker som er gjør mye ut av seg og tar kontakt med mange, også vil få mer oppmerksomhet og ros. Enten de er ekstroverte eller introverte. Men de som viser seg frem. Kunstneren som ble beskrevet i hovedinnlegget, og som fikk få likes på sine tegninger, hadde muligens liten kontaktflate, kanskje færre venner på facebook? Kanskje dukket ikke vedkommendes poster opp i feeden hos så mange? Jeg tror i hvert fall det er mye mer en ekstroversjon vs. introversjon som avgjør hvor mye en hylles for det en gjør. Men at det å i liten grad vise seg frem, eller kanskje til og med gjemme seg litt unna, klart vil bidra til at en ikke blir sett også. Og det handler nok ofte vel så mye om sjenanse. Anonymkode: 4416c...6c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå