Gå til innhold

Naboer som fester utendørs til langt på natt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bygget seg pavljong med varme i- og sitter ute og skravler høylydt til langt på natt. Gjerne med musikk i tillegg. 
Bor i rekkehus i borettslag, hvor lyden bærer godt mellom rekkene.

Sist natt ble det stille først kl 0400. 
Vurderte å ringe politiet. 
Kan selvsagt kjøpe ørepropper- men synes helt ærlig naboene bør ta festen innendørs i stedet.

Det er voksne folk-rundt 50 årene. 
Klage til styret?

Ønsker ikke å ta det direkte og bli «hun kjipe» 

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 193f7...0b6

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ring politiet og klag til styret hver bidige gang de overstiger stilletiden til borettslaget!

Anonymkode: cab66...57c

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I utelandet er dette helt normalt! Nordmenn er så spesielle på det der, alt skal være så stille som en kirke!!  La folk få leve, og da bor du ikke i rekkehus om det er ille for deg, du får kjøpt hus i skogen.

Anonymkode: 0f906...a52

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I utelandet er dette helt normalt! Nordmenn er så spesielle på det der, alt skal være så stille som en kirke!!  La folk få leve, og da bor du ikke i rekkehus om det er ille for deg, du får kjøpt hus i skogen.

Alternativt kan de som vil skråle hele natta kjøpe hus i skogen. 
Det er jo faktisk lover og regler både i borettslag og i norsk lov på dette. Det handler om å ta hensyn. 
Før midnatt -helt ok. Etter midnatt forventer jeg å kunne sove uforstyrret. 
Dette er ikke i byen med utesteder og larm- men i en stille bydel. 

ts

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Alternativt kan de som vil skråle hele natta kjøpe hus i skogen. 
Det er jo faktisk lover og regler både i borettslag og i norsk lov på dette. Det handler om å ta hensyn. 
Før midnatt -helt ok. Etter midnatt forventer jeg å kunne sove uforstyrret. 
Dette er ikke i byen med utesteder og larm- men i en stille bydel. 

ts

Du nevner et styre. Hvis dere er et borettslag eller lignende med et styre, ville jeg absolutt meldt fra til dem, ja. Det skal være stille etter kl. 23 de fleste steder.

Anonymkode: 9dc0b...888

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klag til styret. Du kan umulig være den eneste som irriterer deg over dette, hvis det bærer over et helt nabolag.

Det er ikke sikkert de vet at lyden bærer sånn. Det finnes nok av egoistiske drittsekker i verden, men få ønsker jo å være til sjenanse for hele nabolaget, eller at mange skal ligge og høre alle de dumme samtalene deres i fylla. Så ofte, på folk flest, hjelper det bare de får beskjed om at folk faktisk hører dem veldig godt. Det er jo ikke verre enn å trekke inn når klokka er 11-12. Jeg bor i en partyblokk, og her er det sjelden naboklager siden "alle" har fest, men selv her skjønner jo folk at man trekker inn fra balkongen og lukker vinduene på et tidspunkt, siden lyd bærer sånn ute.

Gidder de ikke gjøre det, så kan du kontakte politiet neste gang, så kan de informere dem om norsk lov om nattero.

Anonymkode: fabe3...45d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er heller de som vil feste til klokken fire om natten som får finne seg et hus i skogen?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå på musikk i hagen når du jobber sånn ca kl 0800 etter de har festet. Gjerne noe rock eller noe litt bråkete musikk. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Send et barn bort under soveromsvinduet med en høy fløyte skrekkelig tidlig?

Rop på bikkja di kl.06:00 utenfor vinduet? 

Gjem rekeskall e l inni paviljongen? 

Anonymkode: 4c859...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er dette ofte eller en sjelden gang?

Anonymkode: bea48...fa1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer dette ofte eller bare en sjelden gang TS? Skjer det en sjelden gang så hadde jeg latt det gå. Om ikke så syntes jeg at du faktisk skal banke på døren til naboen din og snakke med dem. Du blir ikke den kjipe dersom du ordlegger deg ordentlig. Bare si at det er koselig at de har det hyggelig, men at lyden bærer bedre enn de tror og om de kan dempe seg neste gang. Det er faktisk helt innafor. Ikke sikkert de er klar over hvor lytt det er engang.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor ofte skjer det da?

Er det en gang i blandt hadde jeg bare latt det gå. Men er det ofte og flere kvelder på radd hadde jeg tatt det opp.

Anonymkode: 19db8...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som nabo hadde jeg syns du var kjipere om du ringte politiet eller involverte styret uten å si fra til meg først. 

Anonymkode: 73afe...4f4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du nevner et styre. Hvis dere er et borettslag eller lignende med et styre, ville jeg absolutt meldt fra til dem, ja. Det skal være stille etter kl. 23 de fleste steder.

Anonymkode: 9dc0b...888

Alle steder. Det er norsk lov. Borettslagets regler ofte strengere. 

Anonymkode: 37c29...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som nabo hadde jeg syns du var kjipere om du ringte politiet eller involverte styret uten å si fra til meg først. 

Når man bor tett på folk bør det være ganske innlysende at høylytt prat og musikk utendørs midt på natta er forstyrrende, spesielt når man bor i et borettslag med spesifikke regler rundt temaet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Si ifra? Og bryte loven kan gi kjipe konsekvenser som at folk melder fra uten og « si ifra « , grei huskeregel . 

Anonymkode: 37c29...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men du som nabo, og holder de andre våkne til kl 4 er ikke kjip? 

Anonymkode: 2d117...473

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan dere ikke bare ta det med de det gjelder på en hyggelig måte først da? Dere er vel voksne mennesker? Fly og sladre til styret uten å i det hele tatt forsøke å ordne opp selv, det er så lite modent. Skriver dere passiv aggressive lapper til naboer og kollegaer også eller? Det er litt samme vibber.

Anonymkode: 608eb...74c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Samtidig har du et ansvar å forholde deg til reglene, gjør du ikke det er det helt greit at naboen din både ringer politiet og klager til styret uten å informere deg først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 9.21):

Ønsker ikke å ta det direkte og bli «hun kjipe» 

Hva ville dere gjort? 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ser jeg burde sitert TS i det første svaret mitt. TS skriver at hun ikke vil ta det direkte med naboen og bli «hun kjipe». Og det var dette jeg svarte på. At jeg ville sett på henne som kjipere som ikke kom til meg først. 

At naboen er en dust som burde ta hensyn hvis dette er noe som skjer ofte er jeg helt enig i. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...