AnonymBruker Skrevet 19. januar #1 Del Skrevet 19. januar Altså, HVORDAN får man slutt på dette? Han er 8 år og vi har fokusert på dette lenge men det hjelper jo INGENTING. Prøver å ikke mase fordi det visstnok ikke er bra (har googlet en del), men herregud... Jeg har misofoni så jeg blir veldig trigget. Hver gang jeg gir beskjed hjelper det i to tygg så er det åpen munn igjen. Jeg gir diskrete hint og han gjør alltid som han får beskjed om men den munnen popper bare opp igjen! Kan det være noe fysisk som gjør det? Han har tidligere påvist store mandler men har vokst av seg plagene. Han har også høy gane (eller hadde, påvist etter ammetrøbbel) og noe stramt tungebånd (klippet som baby men ble aldri helt bra). Mannen min gjør det samme men han greier å skjerpe seg gjennom et helt måltid når han får beskjed. Det er jo flaut når vi spiser hos andre... Anonymkode: c9495...999 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #2 Del Skrevet 19. januar Skjerp deg selv heller og ikke ls deg irritere å skape kvalm pågrunn av småtteri. Det tar lang tid å lære for noen. Anonymkode: 0a3e8...eac 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #3 Del Skrevet 19. januar Si akkurat det til han «det er flaut». Fortell han at andre synes det er ekkelt, og at han risikerer at andre ikke vil ha han på besøk eller leke med han fordi det er ekkelt. Og fortsett å mase!! Dette er jo en helt grunnleggende høflighet som man som foreldre MÅ lære barna sine. Jeg synes jo voksne og ungdommer som spiser sånn er kjempeekle, og ville aldri inngått en relasjon med en mann som spiser sånn. Anonymkode: bac63...c43 20 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #4 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Si akkurat det til han «det er flaut». Fortell han at andre synes det er ekkelt, og at han risikerer at andre ikke vil ha han på besøk eller leke med han fordi det er ekkelt. Og fortsett å mase!! Dette er jo en helt grunnleggende høflighet som man som foreldre MÅ lære barna sine. Jeg synes jo voksne og ungdommer som spiser sånn er kjempeekle, og ville aldri inngått en relasjon med en mann som spiser sånn. Anonymkode: bac63...c43 Dette!! 👏🎯🎯 Anonymkode: 4eb12...8f1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #5 Del Skrevet 19. januar Du må bare fortsette i si fra. Direkte, ikke hinting og slik. Men jeg gir det egentlig bare uker/måneder før han blir ertet/mobbet for dette, og da blir nok motivasjonen for å plukke av seg uvanen mye større. Anonymkode: e44bb...96b 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #6 Del Skrevet 19. januar Unger tåler faktisk mer enn man tror. Mas, si at han må lære dette. Det er sånn mange har lært det. Anonymkode: e0e49...2e3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #7 Del Skrevet 19. januar Kan det være han puster dårlig med nesen? Hvis det ikke er noe fysisk bør du definitivt fortsette å mase! Smatting er noe av det mest motbydelige jeg vet om! Lær ham dette før det blir for sent Anonymkode: 4eb12...8f1 4 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #8 Del Skrevet 19. januar Det er jo rett og slett misofonien din som er "problemet" her, ikke smattingen i seg selv. Alle smatter litt når de spiser, det er ikke til å unngå. MEN de kan jo fint klare å øve seg på å tygge med munne lukket. Ikke pga smatting, men pga at det er direkte uappetittlig at andre kan se inn i gapet når de tygger. Kan skjønne at dette kan ta tid for barnet, men at mannen din må få beskjed før han skjerper seg, er jo litt spesielt. Anonymkode: 197fb...0df 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 19. januar #9 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Unger tåler faktisk mer enn man tror. Mas, si at han må lære dette. Det er sånn mange har lært det. Anonymkode: e0e49...2e3 Enig . Blir mye verre for han om han fortsetter sånn inn i ungdom / voksenlivet . Kommer til å få mye verre kommentarer / tilsnakk hvis han fortsetter sånn 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #10 Del Skrevet 19. januar Jeg har faktisk ei venninne som smatter og tygger med munnen åpen. Jeg har aldri sagt noe men jeg unngår at vi møtes for å spise. Og er vi flere som møtes for å spise så passer jeg på at jeg ikke sitter ved henne. Jeg klarer ikke de lydene. Anonymkode: e9c40...49f 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #11 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har faktisk ei venninne som smatter og tygger med munnen åpen. Jeg har aldri sagt noe men jeg unngår at vi møtes for å spise. Og er vi flere som møtes for å spise så passer jeg på at jeg ikke sitter ved henne. Jeg klarer ikke de lydene. Anonymkode: e9c40...49f Slikt er så vanskelig. Jeg har ei venninne med dårlig ånde (ikke dårlig hygiene ellers), er synd at man ikke tør å være ærlig med hverandre. Jeg og mannen er brutalt ærlige på hjemmebane, og det er jo bare positivt at vi hjelper hverandre å plukke av uvaner tidlig. Anonymkode: e44bb...96b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 19. januar #12 Del Skrevet 19. januar Er du som egentlig er problemet. Kansje du har det syndrom som gjør det reagerer på det. Men har dere vært hos lege å sjekket nese og hals veier. Er det trangt der kan det være årsak 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #13 Del Skrevet 19. januar jegerrinne skrev (8 minutter siden): Er du som egentlig er problemet. Kansje du har det syndrom som gjør det reagerer på det. Men har dere vært hos lege å sjekket nese og hals veier. Er det trangt der kan det være årsak Det er uansett normal folkeskikk å ikke sitte å smitte og slafse ved spisebordet, være seg hjemme eller ute blandt folk. Anonymkode: 8a200...b22 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 19. januar #14 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er uansett normal folkeskikk å ikke sitte å smitte og slafse ved spisebordet, være seg hjemme eller ute blandt folk. Anonymkode: 8a200...b22 Helt greit å ta opp med barnet. Men greit å få sjekket ut og inn stede for i flere år lage det ukoselig rundt bordet daglig. Ja vi å sa til ungene at de måtte prøve å spise med munnen lukket. Yngste fikk ikke til før faktisk mandler ble fjernet. Eldste sliter enda selv med fjerning av mandler, der står barnet å venter på å bli gammel nok til å operere nesevegene fordi den er skjev så ene nesehulet går det nesten ikke luft igjenom. Hvordan tror du det er hvis en ikke klarer pga at en ikke får luft pga at luft veier er trange ved spising 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #15 Del Skrevet 19. januar jegerrinne skrev (1 minutt siden): Helt greit å ta opp med barnet. Men greit å få sjekket ut og inn stede for i flere år lage det ukoselig rundt bordet daglig. Ja vi å sa til ungene at de måtte prøve å spise med munnen lukket. Yngste fikk ikke til før faktisk mandler ble fjernet. Eldste sliter enda selv med fjerning av mandler, der står barnet å venter på å bli gammel nok til å operere nesevegene fordi den er skjev så ene nesehulet går det nesten ikke luft igjenom. Hvordan tror du det er hvis en ikke klarer pga at en ikke får luft pga at luft veier er trange ved spising Nå antyder ikke ts at det ligger noe medisinsk bak så derfor svarer jeg ut ifra det. Alle forstår at om det er en medisinsk grunn så må man ta tak i det først. Anonymkode: 8a200...b22 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #16 Del Skrevet 19. januar Jeg husker ikke alderen på mine barn når de sluttet med dette, men spesielt ene tygget med åpen munn lenge etter jeg tenkte at nå er det på tide å lukke munnen når man tygger ☺️. Det gikk over etter hvert. Jeg demonstrerte noen ganger med humor. Ikke på en ekkel måte altså. Føler at det hjalp. At mannen din tygger med åpen munn syns jeg var mer rart. Kan det være tannstilling, dårlig luftpassasje i nesen? Hvis mannen tygger med lukket munn, hører du da pusting? Anonymkode: d9ab4...063 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #17 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Si akkurat det til han «det er flaut». Fortell han at andre synes det er ekkelt, og at han risikerer at andre ikke vil ha han på besøk eller leke med han fordi det er ekkelt. Og fortsett å mase!! Dette er jo en helt grunnleggende høflighet som man som foreldre MÅ lære barna sine. Jeg synes jo voksne og ungdommer som spiser sånn er kjempeekle, og ville aldri inngått en relasjon med en mann som spiser sånn. Anonymkode: bac63...c43 Men har du erfaring med at det faktisk hjelper eller vil det bare ødelegge relasjonen? For det er et drastisk råd du kommer med så greit å vite om du egentlig vet hva du snakker om? AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Du må bare fortsette i si fra. Direkte, ikke hinting og slik. Men jeg gir det egentlig bare uker/måneder før han blir ertet/mobbet for dette, og da blir nok motivasjonen for å plukke av seg uvanen mye større. Anonymkode: e44bb...96b Mannen min har jo aldri blitt ertet for dette så jeg vet ikke om jeg tror på deg... 😂 jegerrinne skrev (24 minutter siden): Er du som egentlig er problemet. Kansje du har det syndrom som gjør det reagerer på det. Men har dere vært hos lege å sjekket nese og hals veier. Er det trangt der kan det være årsak Jeg sier jo at jeg har misofoni. jegerrinne skrev (6 minutter siden): Helt greit å ta opp med barnet. Men greit å få sjekket ut og inn stede for i flere år lage det ukoselig rundt bordet daglig. Ja vi å sa til ungene at de måtte prøve å spise med munnen lukket. Yngste fikk ikke til før faktisk mandler ble fjernet. Eldste sliter enda selv med fjerning av mandler, der står barnet å venter på å bli gammel nok til å operere nesevegene fordi den er skjev så ene nesehulet går det nesten ikke luft igjenom. Hvordan tror du det er hvis en ikke klarer pga at en ikke får luft pga at luft veier er trange ved spising Takk for saklige svar. Ja, det kan jo hende dette er årsaken, men jeg tviler på at spising med åpen munn er god nok årsak til utredning og operasjon? Vet ikke om jeg synes det er god nok grunn selv en gang når han ikke har andre plager. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå antyder ikke ts at det ligger noe medisinsk bak så derfor svarer jeg ut ifra det. Alle forstår at om det er en medisinsk grunn så må man ta tak i det først. Anonymkode: 8a200...b22 Jeg antyder jo både store mandler og stramt tungebånd. Jeg bare vet ikke om det er mulig at slikt kan forårsake det? Eller egentlig vet jeg jo at stramt tungebånd kan forårsake trøbbel også med spising, men er det mulig å venne av seg spising med åpen munn uten å fjerne den fysiske årsaken?? 😩 TS Anonymkode: c9495...999 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bbbb Skrevet 19. januar #18 Del Skrevet 19. januar Minn barnet på det hver gang det skjer. Ikke hint, men si det som det er. Jeg har sittet i familieselskap med barn i barneskolealder som sitter sånn og det er ekkelt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #19 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg husker ikke alderen på mine barn når de sluttet med dette, men spesielt ene tygget med åpen munn lenge etter jeg tenkte at nå er det på tide å lukke munnen når man tygger ☺️. Det gikk over etter hvert. Jeg demonstrerte noen ganger med humor. Ikke på en ekkel måte altså. Føler at det hjalp. At mannen din tygger med åpen munn syns jeg var mer rart. Kan det være tannstilling, dårlig luftpassasje i nesen? Hvis mannen tygger med lukket munn, hører du da pusting? Anonymkode: d9ab4...063 Er det virkelig så rart? Er faktisk mange som tygger med åpen munn. Mannen min jobber mye i Asia og der smatter jo "alle", jeg sliter litt når jeg er med for å si det sånn. 😂 Mannen min smatter ikke i nærheten like mye. Så dette er jo en kulturell greie. Min far, med en annen kulturbakgrunn, smatter også. Han synes fortsatt vi er noen tullinger som bryr oss om dette. Mannen min har nok også en del fysiske årsaker til smattingen, dette er utredet men lite å gjøre noe med da heller ikke han plages nevneverdig. At kona har misofoni er ikke et symptom som taler for behandling dessverre. 😂 Anonymkode: c9495...999 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #20 Del Skrevet 19. januar Jeg har gjort det slutt med en voksen mann pga smatting/tygging med åpen munn. Det er så utrolig ekkelt (og flaut!) Anonymkode: 7239c...50d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå