Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lest litt om amming på utenlandske foraer. Der nevner de masse supplementer for å få i gang melkeproduksjon, feks noe som heter fenugreek, mothers milk, etc..

Noen som vet hvilke vi har i Norge? Orker ikke å tråle utenlandske nettsider og bestille derfra, så vil gjerne høre om hvilke dere vet om :)

vil så gjerne få til amming med andre baby.

Anonymkode: 4e7bc...69c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eneste rådet jeg fikk var å spise havregrøt og drikke vørterøl 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du får i deg nok næring og væske, tror jeg det har mye mer å si at du legger til baby ofte nok, spesielt rett etter fødsel. Ville heller lest meg godt opp om amming, og kanskje kontaktet ammehjelper. Spør om hjelp på sykehuset, og hvis du trenger noe medisinsk for å få igang melka, så kan du kanskje få nesespray med oksytocin.

Forstår veldig godt at du vil gjøre det du kan for å få til ammingen denne gangen. Personlig hadde jeg likevel vært skeptisk til supplementer med naturmedisin. Da skal du vite at det finnes god forskning på det, og at de ikke kan være farlige for baby som drikker melka.

Anonymkode: 59f7c...7ff

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke fått til amming uten pumping. Har lest at havre skal hjelpe med produksjon. Ville heller snakket med jordmor eller ammehjelpen enn å kjøpe alt mulig tvilsomme supplementer på nett. 

Anonymkode: 58a5f...029

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Legg babyen til masse, omtrent hele tiden. Og drikk masse vann

Anonymkode: 0074d...102

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Legg babyen til masse, omtrent hele tiden. Og drikk masse vann

Anonymkode: 0074d...102

Dette er vel det eneste som har skikkelig god dokumentasjon😊

Anonymkode: b8286...d94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Brewer's yeast kan hjelpe, det har de på meny vel. Havregryn i en eller annen form. Mye drikke, nok mat. Og power pumping hvis du pumper, ellers bare masse amming. 

Anonymkode: 03419...87a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Brewer's yeast kan hjelpe, det har de på meny vel. Havregryn i en eller annen form. Mye drikke, nok mat. Og power pumping hvis du pumper, ellers bare masse amming. 

Det heter forresten ølgjær på norsk. Og amme-te får du på foreks helsekosten. 

Skrevet

Har selv hatt lite melkeproduksjon og endte med amming og tillegg sist. Men denne andre gangen kunne jeg mer om amme, sugetak og alt mulig - så produksjonen gikk mye fortere i gang. Så jeg har nok mer troen på det. Ville hørt med en ammehjelper, det er gratis og du kontakter de på ammehjelpen.no. Der er mye god info.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for råd alle sammen. 🌸
Nå spurte jeg spesifikt om supplementer. Alt annet er prøvd, og har ikke fungert.

AnonymBruker
Skrevet

Havre er supert for melkeproduksjonen, så drikk gjerne havremelk og spis havregryn/havregrøt. Hjalp mye for meg og fikk tipset fra barsel :)

Amme-te bør du styre unna med mindre de har endendret innholdet siden 2019, var den gang sterkt frarådet på grunn av mye fenikkel blant annet som kan være farlig for baby å få i seg for mye av.

Anonymkode: 6854e...0f8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Havre er supert for melkeproduksjonen, så drikk gjerne havremelk og spis havregryn/havregrøt. Hjalp mye for meg og fikk tipset fra barsel :)

Amme-te bør du styre unna med mindre de har endendret innholdet siden 2019, var den gang sterkt frarådet på grunn av mye fenikkel blant annet som kan være farlig for baby å få i seg for mye av.

Som jeg skrev over her; alt annet er prøvd 😅 

havre og alt med havre i, vørterøl, alkoholfri øl, pumping hver 2.-3. time, masse vann, nesesprayen, etc etc.. kroppen min produserer bare ikke nok. Derfor prøver jeg desperate midler 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 21.38):

havre og alt med havre i, vørterøl, alkoholfri øl, pumping hver 2.-3. time, masse vann, nesesprayen, etc etc.. kroppen min produserer bare ikke nok. Derfor prøver jeg desperate midler 😅

Ekstremt sjeldent at kroppen ikke produserer nok bare fordi (så lenge du ammer ofte nok, for tømt brystene skikkelig osv), så ville vurdert å kontakte helsestasjonen og/eller ammehjelpen for å sjekke sugetaket skikkelig og diverse i såfal 😊

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ekstremt sjeldent at kroppen ikke produserer nok bare fordi (så lenge du ammer ofte nok, for tømt brystene skikkelig osv), så ville vurdert å kontakte helsestasjonen og/eller ammehjelpen for å sjekke sugetaket skikkelig og diverse i såfal 😊

Som sagt, ALT er prøvd 😉 bortsett fra alternative løsninger, derav denne tråden.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke akkurat supplement, men fikk nesespray på resept fra fastlege, tenkte det ikke funka, den var jo ikke laget for ammehjelp (mer en bivirkning) - så jeg tok en sprut i ene neseboret (skulle bare ta i ett) inne på kjøpesenter og det fosset ut av meg samme sekund omtrent. Avtok ettersom sønnen min ikke fikk til å amme og pumping ble mer stress enn fint. 

lykke til!

Anonymkode: 86667...dae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 21.38):

Afipran, må ha resept da. 

Anonymkode: 6af63...fdf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke akkurat supplement, men fikk nesespray på resept fra fastlege, tenkte det ikke funka, den var jo ikke laget for ammehjelp (mer en bivirkning) - så jeg tok en sprut i ene neseboret (skulle bare ta i ett) inne på kjøpesenter og det fosset ut av meg samme sekund omtrent. Avtok ettersom sønnen min ikke fikk til å amme og pumping ble mer stress enn fint. 

lykke til!

Anonymkode: 86667...dae

Den tror jeg faktisk at jeg prøvde med eldste, men han var for vant med flaska da allerede. Må prøve. Takk for tips!

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Afipran, må ha resept da. 

Anonymkode: 6af63...fdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...