Gå til innhold

Er det praktikant det heter, en norsk au pair? Og hvorfor er det så lite av det her i landet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne godt tenke meg en ungdom i huset, som kunne frest over ting et par ganger i uken. 
Passet litt unger, laget litt middag etc.

Det er jo mange ungdommer som kunne gjort dette mot et sted å bo mens de går på vgs, er i lære. Tjent litt lomme penger, få litt arbeidserfaring, ha litt selskap.

Sånt må jo være en super ordning for de som flytter på hybel tidlig. 

Hadde vært mye mer komfortabel med at ungen min gjorde en slik deal, enn å bo på hybel som 15-16-17 år gammel. Synest de virker litt trist.

Anonymkode: 75f6b...1ac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slutt da.. 

Anonymkode: da462...796

• Liker 1
Skrevet

Hos 10% hadde det fungert etter intensjonen, de resterende hadde sett på det som billig til gratis hushjelp som de kunne herse med akkurat som de ville og forvente at bruker all sin fritid på hus og barnepass. Derfor.

• Liker 10
Skrevet

ordingen ble avviklet i Norge i 2024 på grunn av at veldig mange ikke fulgte arbeidsmiljøloven, men utnyttet arbeidere fra fattigere land som ikke hadde innsikt i norske rettigheter innen arbeidslivet. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette må jo være den dårligste dealen av en deltidsjobb for en student. 
Og lønnen da? 🤣

Anonymkode: 02ff8...13d

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ansette hvem du vil, og kalle stillingen hva du vil, bare du følger lovverk og regler mht arbeidsgiveransvar, arbeidstid, lønn, skatt, ferie, pensjon, hms  osv. For ikke å snakke om boligutleie/bruksrett. Måltider og mat? Vennebedøk, fester, kjærester og støy? Balanse skole/jobb/fritid? Det blir en veldig dyr og særdeles upraktisk løsning for å få hjelp til litt støvsuging. 
Litt underlig at du er gammel nok til å ha en bolig og flere barn, og syns at å sende din egen 15-åring til et privat hjem der sønn/datter skal gjøre husarbeid istedenfor lekser er en god ide, eller få en tenåring inn i eget hjem. 
Det finns vel forøve og full mulighet til å ha praktikanter, men de bør være voksne i heltidsstilling. 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/lonnsarbeid-i-hjemmet/lonn-betalt-over-60-000/privat-arbeidsgiver/

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/tilrettelegging/ungdom-i-arbeid/

Anonymkode: 1d4dc...f21

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er vel at definisjonen av "litt"; på kg er det lett å skrive at au pairen kun ville "frest over litt", men i praksis blir det oppmot 5-6 timer ubetalt arbeid hver dag. For først skal huset "freses over" med støvsuging og rydding av alle rom, raskt 1.5 t bare der. Så skal barna ha hjelp med leksene, denne tenåringen må lage litt mellommat til dem, ta ut av oppvaskmaskinen, rydde opp tallerkener, så går fort enda en time. Så skal dere ha tenåringen til å passe barna, ta de med på treninger, tenåringen skal gå med de til skolen, hente dem i barnehagen osv. Her kan det raskt bli 2-3 timer totalt sett med reisevei tatt i betrakning. 

Og her er jeg snill. Mange familier vil tvinge ungdommen til å lage middag og frokost til alle i huset hver dag, måke/klippe gresset regelmessig i tillegg til de vanlige pliktene, passe barna i 2-3 timer hver eneste dag fordi foreldrene vil ha alenetid, skal legge barna, vekke barna, vaske do, vaske badet...

Det blir bare ikke rettferdig. Og spesielt når det gjelder unge, ofte fremmedspråklig ungdom med begrenset økonomi og nettverk. Som må finne seg i å bli skreket til, kjeftet på, nektet mat og sosialt samvær, fordi de ikke vil gå med på å bli pisket rundt hele dagen. 

Anonymkode: 731cb...a01

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

For en elev på videregående kreves det at de møter opp i tide og deltar i undervisningen.  Dette er ikke forenelig med å ha ansvar for barn og hjem, da deres tid på dagtid er dedikert til skole, men på kveldstid kan man ha en ekstrajobb som kan kombineres med lekser og fritid/hvile. Man kan ansette studenter til barnepass eller husvask/plenklipp om man betaler dem etter normale satser. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du kan ansette hvem du vil, og kalle stillingen hva du vil, bare du følger lovverk og regler mht arbeidsgiveransvar, arbeidstid, lønn, skatt, ferie, pensjon, hms  osv. For ikke å snakke om boligutleie/bruksrett. Måltider og mat? Vennebedøk, fester, kjærester og støy? Balanse skole/jobb/fritid? Det blir en veldig dyr og særdeles upraktisk løsning for å få hjelp til litt støvsuging. 
Litt underlig at du er gammel nok til å ha en bolig og flere barn, og syns at å sende din egen 15-åring til et privat hjem der sønn/datter skal gjøre husarbeid istedenfor lekser er en god ide, eller få en tenåring inn i eget hjem. 
Det finns vel forøve og full mulighet til å ha praktikanter, men de bør være voksne i heltidsstilling. 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/lonnsarbeid-i-hjemmet/lonn-betalt-over-60-000/privat-arbeidsgiver/

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/tilrettelegging/ungdom-i-arbeid/

Anonymkode: 1d4dc...f21

Uten å ha lest hele tråden hittil, holder jeg med denne. Skal du ha noen i hus på denne måten skal det være i ordna forhold, og en voksen person, altså iallfall 18 minst. Og alle lover må følges. Og det er mer din plikt å oppfylle enn hva vedkommende unge person skal måtte vite om på forhånd. Prøver du noe annet kan du har driti på draget forever and beyond. Det sagt, så mener jeg at det burde være flere slike muligheter for ungdom fra 18 år og oppover å jobbe på denne måten under ordnende forhold og etter arbeidsmiljøloven. Det hadde nok lettet litt på mange av de «vanlige folka som tjener fett fra to inntekter» her i landet. 

Anonymkode: 9b8bb...b2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ble misbrukt, derfor blir det ikke brukt lenger. Du får betale for vaskehjelp og barnepass.

Og tenåringer vil da ikke jobbe for så lav lønn. Datteren min har jobbet fra hun var 16 år, og tjente het greit, så hun trengte jo ikke å jobbe mye, for å ha bra med lommepenger. Mer enn hva hun hadde fått som au-pair. Og sted og bo, mat, busskort, telefon osv, får hun jo gratis hjemme. 

Anonymkode: a7281...e56

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet om ei som gjorde det. Hun tok opp fag året etter VGS og jobbet for en familie. Hun bodde hjemme hos sine foreldre. Som praktikant fikk hun fleksible men faste arbeidstider som passet med skolegangen.

Anonymkode: 7f26c...dcf

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en slik ordning med våre leietakere. De leier billig mot så så mange timer i uka. Helt perfekt. Da kan jeg også bestemme hva jeg trenger mest, om det er middagslagingen, henting i barnehagen, barnevakt eller vasking. Vinn-vinn

Anonymkode: 76c76...cc0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Aupair er fortsatt lov, men de må komme fra EU land. Jeg kjenner flere som har aupair fra Tyskland akkurat nå.

Anonymkode: 9bc4b...285

AnonymBruker
Skrevet

Venninna mi (fransk) var au pair i Oslo, hun endte opp som døgnsykepleier for mora i familien som var sengeliggende og pleietrengende. Venninna mi hadde ingen medisinsk bakgrunn. Hva får folk til å gjøre sånt? Dette var etnisk norske på vestkanten, de hadde helt klart råd til å leie noen profesjonelle hvis mora absolutt måtte være hjemme. 

Ironisk nok møtte jeg henne da vi begge var au pair i London. Jeg var innom to familier, i den første var jeg plutselig alene med en 5 måneder gammel baby 10 timer i døgnet (det var ikke avtalen, det skulle være 6 timer, noe som er i grenseland på antall timer, det skal være 4-5 + barnevakt et par kvelder i uka maks for vanlig au pair). Da de plutselig begynte å legge på husarbeid og (som ikke var avtalen) bytta jeg familie. Da kom jeg til en familie hvor jeg stort sett jobba 1 time om morgenen (frokost + fikk ungene klare for skole) og 3 timer om ettermiddagen (hente på skolen noen dager, lage middag og kveldsmat, overså lekser, noen kvelder barnevakt). Helt annet liv, og bedre betalt. De ordnet og med språkskole så lenge jeg var interessert. 

Au pair kan være en flott ordning, så lenge ordningen ikke misbrukes. Å skulle ha en tenåring som går på videregående som au pair funker ikke, de har nok med seg selv. 

Anonymkode: bec68...e34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...