AnonymBruker Skrevet 18. januar #1 Del Skrevet 18. januar Jeg er 160 cm høy og veier 90 kg. Blir andpusten pinlig raskt, og er generelt i elendig form. Jeg har mye vondt i hodet, magen og føler meg så sliten. Slapp og deppa. Spiser altfor mye godteri. Mye trøstespising på kveldstid. Ender opp kvalm og trist. Jeg er 36 år. Har hatt det slik i ca fem år. Gått gradvis opp fra 65 kg til nå, 90 kg. Nå må jeg ta tak i helsen min. Har meldt meg inn på treningssenter. Skal dit i morgen. Tanken er å starte med 2-3 dager i uken. Men det er jo selvfølgelig i kostholdet at vektnedgangen ligger. Hva anbefaler dere meg å starte med på treningssenteret? Hvilke øvelser og apparater? Hvor lenge om gangen? Anonymkode: 7a691...0f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #2 Del Skrevet 18. januar Har du trent tidligere? Har du kjennskap til ulike øvelser og utførsel av dem? Anonymkode: 40004...47e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #3 Del Skrevet 18. januar Snakk med legen din hvis du er usikker. Ofte kan legen gi deg råd om hva du bør gjøre for å ta vare på helsen din. Anonymkode: 4e037...b58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #4 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har du trent tidligere? Har du kjennskap til ulike øvelser og utførsel av dem? Anonymkode: 40004...47e Jeg har gått powerwalk på mølle, sykkel, stepmaskin (?) og romaskin. TS Anonymkode: 7a691...0f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #5 Del Skrevet 18. januar Hva med å ta noen timer med en pt? Men som du sier selv, du kommer ikke til å gå ned før du tar tak i kostholdet. Anonymkode: d92f1...813 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #6 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har gått powerwalk på mølle, sykkel, stepmaskin (?) og romaskin. TS Anonymkode: 7a691...0f3 Da bør du be om å få en omvisning og prøvetime med pt, som kan hjelpe deg både stille inn apparater og vise deg hvordan gjøre øvelsene riktig, slik at du unngå overbelastning eller feilbelastning. Anonymkode: 40004...47e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #7 Del Skrevet 18. januar Oppoverbakke på tredemølle. Anonymkode: 328b4...157 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #8 Del Skrevet 19. januar Jeg går også endel oppoverbakke på tredemølle. Stigning 6-7-8 og fart 5,5-6. Det forbrenner bortimot like mye som sakte jogging, men føles ikke så tungt 😊 Gjør også endel øvelser på matte, med egen kroppsvekt. Du kan Google deg fram til mye der, evt med kettlebells også☺️ Anonymkode: d64e5...522 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #9 Del Skrevet 20. januar Ville heller fokusert kun på å slutte med godteri. Dette alene er en stor endring for deg, og mer enn nok å starte med. Hvis du klarer dette noen måneder, kan du begynne å se på resten av kostholdet også. Trening er flott, men kun om det er lystbetont for deg i denne fasen, for det å slutte med godteri er ganske tøft i seg selv. Ville heller begynt å gå turer nå i starten. Anonymkode: b0ee1...8e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar #10 Del Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ville heller fokusert kun på å slutte med godteri. Dette alene er en stor endring for deg, og mer enn nok å starte med. Hvis du klarer dette noen måneder, kan du begynne å se på resten av kostholdet også. Trening er flott, men kun om det er lystbetont for deg i denne fasen, for det å slutte med godteri er ganske tøft i seg selv. Ville heller begynt å gå turer nå i starten. Anonymkode: b0ee1...8e7 Er det egentlig så tøft å slutte med godteri? Jeg har hatt nesten daglig inntak av sjokolade og bakst i flere år, og bestemte meg for å slutte på dagen for 3 uker siden da vekten bikket over akseptabelt tall. Det som overrasker meg mest med det hele er at det er utrolig lett å slutte med det. Har endel sjokolade i skapet som ikke frister i det hele tatt etter at jeg sluttet med det. Er jo ikke som nikotin der man får et sterkt ubehag. Anonymkode: 2ef84...bfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #11 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 20.56): Er det egentlig så tøft å slutte med godteri? Jeg har hatt nesten daglig inntak av sjokolade og bakst i flere år, og bestemte meg for å slutte på dagen for 3 uker siden da vekten bikket over akseptabelt tall. Det som overrasker meg mest med det hele er at det er utrolig lett å slutte med det. Har endel sjokolade i skapet som ikke frister i det hele tatt etter at jeg sluttet med det. Er jo ikke som nikotin der man får et sterkt ubehag. Anonymkode: 2ef84...bfc For mange er det veldig vanskelig å slutte med godteri. Selv om det var lett for deg betyr det ikke at det er lett for alle andre. Jeg slet veldig! Var vant med å spise smågodt hver gang jeg var stresset, om jeg var glad, når jeg kom hjem fra jobb, når jeg skulle kose meg på kvelden etc etc. Elsket å plukke godteri i butikken. Det føltes som det samme opplegget som da jeg røyket, man fikk disse små pausene i hverdagen, et lite dopamin-kick, og sånn fortsatte runddansen.. Helt til jeg greide å legge fokuset på to hovedmåltid om dagen (ingen frokost), og at disse skulle være store nok, sunne nok og gode nok. Jeg la også inn sukkerfri brus som kos på kvelden, og mulighet til frukt eller te/kaffe med melk mellom måltidene, og etter lang tid og mange dager der jeg failet fikk jeg det endelig til å bli en livsstil. Anonymkode: 6f775...817 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #12 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 20.56): Er det egentlig så tøft å slutte med godteri? Jeg har hatt nesten daglig inntak av sjokolade og bakst i flere år, og bestemte meg for å slutte på dagen for 3 uker siden da vekten bikket over akseptabelt tall. Det som overrasker meg mest med det hele er at det er utrolig lett å slutte med det. Har endel sjokolade i skapet som ikke frister i det hele tatt etter at jeg sluttet med det. Er jo ikke som nikotin der man får et sterkt ubehag. Anonymkode: 2ef84...bfc Hvis du leser startinnlegget til ts, som var det jeg svarte på, så er det tydelig at det er godteriet som er årsaken til hennes fedme. Da syns jeg det er ulogisk at løsningen skal være trening i første omgang. Man bør legge innsatsen der det monner mest tenker jeg. På samme måte som jeg tenker at det er ulogisk å droppe frokosten, dersom hovedproblemet er snacks på kvelden. Om det er vanskelig eller lett å endre en vane, kommer helt an på personligheten. Selv har jeg alltid vært slank, har aldri røyka heller, så det har jeg ingen formening om. Anonymkode: b0ee1...8e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #13 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du leser startinnlegget til ts, som var det jeg svarte på, så er det tydelig at det er godteriet som er årsaken til hennes fedme. Da syns jeg det er ulogisk at løsningen skal være trening i første omgang. Man bør legge innsatsen der det monner mest tenker jeg. På samme måte som jeg tenker at det er ulogisk å droppe frokosten, dersom hovedproblemet er snacks på kvelden. Om det er vanskelig eller lett å endre en vane, kommer helt an på personligheten. Selv har jeg alltid vært slank, har aldri røyka heller, så det har jeg ingen formening om. Anonymkode: b0ee1...8e7 Du skal ikke undervurdere det å starte å trene, det er ofte en god motivasjon for å gjøre noe med kostholdet også. Anonymkode: d92f1...813 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Filifjonk Skrevet 22. januar #14 Del Skrevet 22. januar Jeg liker gruppetimer, spesielt spinning! Forbrenner mye kcal og du blir «styrt» av noen andre 😊 Ja det er på kjøkkenet vektnedgangen skjer, men man får så mye mindre lyst på godteri og usunn mat når man føler seg sprek etter trening! Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå