Gå til innhold

Er du en av foreldrene som pakker ungene sine I bomull?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 22.19):

https://www.vg.no/nyheter/i/zAege4/generasjon-z-derfor-kan-de-vaere-krevende-aa-lede?fbclid=IwY2xjawH4-YhleHRuA2FlbQIxMQABHTN23QbnuHsp0Xo4ek3Zlmi7pohjzoRp2gzdLTn7p33IvhBgzCuc-CEdFQ_aem_sjGWjzDsV0qRFH5mIZsFXA

Jeg tenker at dagens foreldre puser og gjør ungene sine til svake individer. Såkalt, persillebarn! Dem gjør ikke dagens unger sterke, men heller svakere enn før. Dem tenker at, jeg skal ikke gjøre som mine foreldre, samt at dem sliter med sine unger. kg er jo ypperlig eksempel på det, da det skrives dagen lang om deres unger som ikke hører på sine foreldre.

Anonymkode: 180f6...e11

Dagens foreldre puser? Hva mener du med det?

Anbefaler at du lærer deg forskjellen på de og dem...

Anonymkode: e2603...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Veldig mange foreldre her inne gjør det iallefall. Det er bare å følge med på tråder her inne og se hvor lite unger tåler før de får «psykiske problemer». Ofte er det nok å måtte dele rom med et søsken eller å måtte sykle til skolen. 

Heldigvis tviler jeg sterkt på at det representerer gjennomsnittet av befolkningen. De fleste jeg kjenner oppdrar robuste unger som tåler en støyt uten å gå i kjelleren av den grunn.

Anonymkode: a915a...555

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne tråder er utrolig fasinerende! 

INGEN i denne tråden oppdrar persillebarn. ALLE må hjelpe til hjemme - må ta ansvar må ditt og må datt. 

SAMTIDIG det er en haug med tråder her inne om hvor uforsiktig man er om man lar en 6-åring være hjemme alene en halvtimes tid fordi man skal på butikken - at man ikke kan la tenåringer være hjemme alene på dagtid - at man for all del ikke må stille krav til at barn hjelper til hjemme, uavhengig av alder (de må jo få hvile, må vite) - at det uansvarlig å få barn om de ikke kan få egne rom fra dag 1 - å la 10-åringen sykle noen kilometer er uansvarlig - barns behov skla alltid settes først etc etc etc. 

Mulig at ingen i akkurat denne tråden noensinne har skrevet i noen annen tråd, men jeg tviler. Sannheten er vel heller at de fleste ikke ser at de gjør nettopp det - oppdrar bortskjemte barn som ikke fikser livet eller verden. 

Ser også at det evige "alt er så mye vanskeligere for dagens unge...." argumentet trekkes fram. Mon det? Helt opp til tidlig 70-tall var det ikke uvanlig at unge gutter på 15-16 år dro til/ble sendt til sjøs. Om det var lurt er selvsagt en annen sak- men forvetningene til at 15-16 åringen skulle fikse det var selvsagte. Det er nå 30 år siden lovfestet rett på videregående opplæring ble innført - før dette måtte man pent få gode nok karakterer for å komme inn på videregående. Det var andre krav enn det er i dag, og jeg ser at sosiale medier nok tilfører stress på en annen måte. Samtidig forventes dagens unge å kunne bo hjemme/få økonmisk støtte fra foreldrene til langt oppi 20-årene. Og det var heller ikke vanlig for 30-40 år siden. 

At det nå kommer historier om at foreldrene til unge voksne ringer og styrer for at de skal få jobb, og i visse tilfeller stiller på intervju sammen med ungdommen, tyder vel heller ikke på at foreldrene IKKE pakker inn barna i bomull. 

Jeg mener ikke at "alt var bedre under krigen", men det skader ikke å se seg i bakspeilet når man insisterer på at dagens unge har det så grusomt. Det har de absolutt ikke - blant annet fordi foredlene av i går og i dag har skjemt de grundig bort og lagd en del persillebarn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tufsla&Vifsla skrev (22 minutter siden):

Sånne tråder er utrolig fasinerende! 

INGEN i denne tråden oppdrar persillebarn. ALLE må hjelpe til hjemme - må ta ansvar må ditt og må datt. 

SAMTIDIG det er en haug med tråder her inne om hvor uforsiktig man er om man lar en 6-åring være hjemme alene en halvtimes tid fordi man skal på butikken - at man ikke kan la tenåringer være hjemme alene på dagtid - at man for all del ikke må stille krav til at barn hjelper til hjemme, uavhengig av alder (de må jo få hvile, må vite) - at det uansvarlig å få barn om de ikke kan få egne rom fra dag 1 - å la 10-åringen sykle noen kilometer er uansvarlig - barns behov skla alltid settes først etc etc etc. 

Mulig at ingen i akkurat denne tråden noensinne har skrevet i noen annen tråd, men jeg tviler. Sannheten er vel heller at de fleste ikke ser at de gjør nettopp det - oppdrar bortskjemte barn som ikke fikser livet eller verden. 

Ser også at det evige "alt er så mye vanskeligere for dagens unge...." argumentet trekkes fram. Mon det? Helt opp til tidlig 70-tall var det ikke uvanlig at unge gutter på 15-16 år dro til/ble sendt til sjøs. Om det var lurt er selvsagt en annen sak- men forvetningene til at 15-16 åringen skulle fikse det var selvsagte. Det er nå 30 år siden lovfestet rett på videregående opplæring ble innført - før dette måtte man pent få gode nok karakterer for å komme inn på videregående. Det var andre krav enn det er i dag, og jeg ser at sosiale medier nok tilfører stress på en annen måte. Samtidig forventes dagens unge å kunne bo hjemme/få økonmisk støtte fra foreldrene til langt oppi 20-årene. Og det var heller ikke vanlig for 30-40 år siden. 

At det nå kommer historier om at foreldrene til unge voksne ringer og styrer for at de skal få jobb, og i visse tilfeller stiller på intervju sammen med ungdommen, tyder vel heller ikke på at foreldrene IKKE pakker inn barna i bomull. 

Jeg mener ikke at "alt var bedre under krigen", men det skader ikke å se seg i bakspeilet når man insisterer på at dagens unge har det så grusomt. Det har de absolutt ikke - blant annet fordi foredlene av i går og i dag har skjemt de grundig bort og lagd en del persillebarn. 

Og vi som jobber i videregående skole møter på alle de som tidligere ikke hadde startet. Mange klarer ikke å lese korte tekster fordi de ikke er vant til det, har konsentrasjonsvansker eller noe.

Jeg hadde en venninne som ikke kom fra en familie med særlig mye penger. Hun jobber hele sommeren før første året og brukte pengene på skolebøker. Tenk på det, en ungdom jobber om sommaren for å kjøpe skolebøker til videregående. Sånn var det altså rundt 1988 da vi startet opp.

Anonymkode: 933dc...1a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...