AnonymBruker Skrevet 18. januar #1 Skrevet 18. januar Jeg hører mange sier man tjener så dårlig i det offentlige. Selv gikk jeg opp cirka 200.000 da jeg gikk fra jobb i det private til det offentlige (administrasjon). Er nygjerrig: Er det flere her som har opplevd det samme? I tillegg er det mye mindre arbeidstid, ca. 80% av det jeg jobbet i det private pga betalt lunsj, kortere dager, mange fridager jeg ikke fikk i det private og betalt velferdsperm til en rekke anledninger jeg tidligere måtte brukt feriedag eller avspasering. Og tillegg får man jo livsvarig pensjon (arbeidsgiver skyter inn 5,7-23,8 % av lønna årlig) og lavere boliglånsrente, som også har en økonomisk verdi. Det virker som det er gjengs oppfatning at man tjener enormt mye bedre i det private. Men jeg kjenner flere som har opplevd det samme som meg. Hadde vi bare «flaks» (evt. uflaks i det private)? Anonymkode: 24cc9...94e 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar #2 Skrevet 18. januar Kommer an på hva du har av kvalifikasjoner. Det private betaler mye bedre for spesialkompetanse, men er det kun krav om en standard tre årig høyskole eller mindre så kan det fort være bedre betalt i det offentlige. Anonymkode: 3b546...ca6
AnonymBruker Skrevet 18. januar #3 Skrevet 18. januar Jobber i helse, forskjellene er vannet, særlig de siste årene. Anonymkode: ff572...24b 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar #4 Skrevet 18. januar Jeg gikk ned 200 000 fra en stilling I det private med 7% innskudd fra første krone og 12 % fra en eller annen g. Tapte både pensjon og lønn så det sang. Dette var en stilling som krevde både mastergrad i realfag og flere års relevant erfaring (også administrasjon). Byttet til privat for tre år siden, og har mer enn doblet lønna. Anonymkode: 15e30...77e 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar #5 Skrevet 18. januar Tjente 810 000,- da jeg jobbet i kommunen. Nå jobber jeg i det private og har 1,3 i årslønn. Anonymkode: c5fe1...8dc
AnonymBruker Skrevet 18. januar #6 Skrevet 18. januar Som ab over sier, har du spesialkompetanse betaler det private godt. Er du økonom, lege, jurist, ingeniør etc. med noen års erfaring vil vanligvis det private betale mye bedre enn det offentlige. Mens oppgaver som mange kan gjøre kan nok fort være bedre betalt i det offentlige. i det offentlige er det mindre «lov» å skille mellom at noen sitter på kompetanse som man har stort behov for mens andre jobber kan gjøres av «hvem som helst». Det private gidder ikke betale godt for siste gruppe. Anonymkode: 57cee...8aa 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar #7 Skrevet 18. januar Vet om en som gikk fra jobben som politi til det private. Han sa lønna er latterlig lav i statlig. Han tredobla lønna si i det private. Mulig det er attraktivt utdanning han har. Selv så har jeg bare jobba i det private. Men jeg har gode pensjonsordninger. Og det er viktig for meg. Ikke bare lønna jeg får her og no. Anonymkode: 37712...167
AnonymBruker Skrevet 19. januar #8 Skrevet 19. januar Stillinger som ikke krever utdanning innenfor for eksempel administrasjon kan være relativt godt lønna i stat i forhold til privat. Så blir det verre, jeg kunne ha gått opp 3-400.000 på å bytte jobb fra staten for noen år siden. Anonymkode: 76ca7...392 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #9 Skrevet 19. januar Jeg gikk opp 400 000 i årslønn da jeg byttet jobb fra det offentlige til det private. Fikk en mer fleksibel stilling med mer hjemmekontor og har de samme fridagene som før. Får billig forsikring gjennom fagforening. Vi har også gode kollektive forsikringsavtaler og pensjonsordning gjennom jobb. Men pensjon livet ut mistet jeg. Men med såpass mye mer i lønn har jeg rom for å spare på egen hånd. Anonymkode: f495c...94c 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar #10 Skrevet 19. januar Nei, ble plassert i feil stillingskode, noe som daværende HR-rådgiver sa at betydde ingenting og var en "sånn formalitet", men som hadde konsekvenser for lønnsutviklingen min og alle lønnsforhandlingene i neste 10 år. Henger fortsatt mye bak gjennomsnittet og det er latterlig. Så tips til dere som starter i det offentlige - sjekk stillingskoden din! Anonymkode: 3744b...2f8 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar #11 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, ble plassert i feil stillingskode, noe som daværende HR-rådgiver sa at betydde ingenting og var en "sånn formalitet", men som hadde konsekvenser for lønnsutviklingen min og alle lønnsforhandlingene i neste 10 år. Henger fortsatt mye bak gjennomsnittet og det er latterlig. Så tips til dere som starter i det offentlige - sjekk stillingskoden din! Anonymkode: 3744b...2f8 Det samme skjedde med min mor, hun var ansatt på heltid som renholder på en offentlig institusjon og hadde ansvaret for både vanlig renhold og oppvask, vask av tekstiler osv., da hadde hun tillegg for vask av håndklær, duker, sengetøy etc., sa fant de ut at stillingen skulle kalles avdelingsassistent i stedet og hun fikk mer å gjøre men mistet tilleggene for det som ikke var vanlig renhold. Anonymkode: 00982...634 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #12 Skrevet 19. januar Det private har både bedre og dårligere lønn, det offentlige er mer på det jevne. Anonymkode: b6b33...7c8
AnonymBruker Skrevet 19. januar #13 Skrevet 19. januar Jeg gikk vesentlig opp i lønn da jeg gikk fra privat til offentlig. Vernepleier Anonymkode: 59ecc...1b7
AnonymBruker Skrevet 19. januar #14 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 22.58): Som ab over sier, har du spesialkompetanse betaler det private godt. Er du økonom, lege, jurist, ingeniør etc. med noen års erfaring vil vanligvis det private betale mye bedre enn det offentlige. Mens oppgaver som mange kan gjøre kan nok fort være bedre betalt i det offentlige. i det offentlige er det mindre «lov» å skille mellom at noen sitter på kompetanse som man har stort behov for mens andre jobber kan gjøres av «hvem som helst». Det private gidder ikke betale godt for siste gruppe. Anonymkode: 57cee...8aa Ja. I det offentlige lønner det seg relativt dårlig å ha god utdanning, mens det lønner seg relativt godt å ha lite/ingen utdanning. Lønnsstrukturen er svært sammenpresset, kanskje spesielt i staten. Så i staten kan man tjene bedre som renholder eller vaktmester enn man ville gjort i det private, mens juristen eller Siv.ingen tjener dårligere enn hen ville gjort i det private. Det er derfor staten sliter med å rekruttere og beholde arbeidskraft med høy kompetanse. Anonymkode: f9dc5...f17 2
AnonymBruker Skrevet 19. januar #15 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei, ble plassert i feil stillingskode, noe som daværende HR-rådgiver sa at betydde ingenting og var en "sånn formalitet", men som hadde konsekvenser for lønnsutviklingen min og alle lønnsforhandlingene i neste 10 år. Henger fortsatt mye bak gjennomsnittet og det er latterlig. Så tips til dere som starter i det offentlige - sjekk stillingskoden din! Anonymkode: 3744b...2f8 Hvilke stillingskoder er det snakk om? Anonymkode: f9dc5...f17
SPOCA Skrevet 20. januar #16 Skrevet 20. januar Jeg skiftet jobb innad i kommunen. Samme stilling, men de beregnet min ansiennitet på nytt. Jeg gikk opp nesten 200 000 kr i lønn på byttet.
AnonymBruker Skrevet 20. januar #18 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvilke stillingskoder er det snakk om? Anonymkode: f9dc5...f17 Førstekonsulent/seniorkonsulent istedenfor rådgiver/seniorrådgiver. Anonymkode: 3744b...2f8 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar #19 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Førstekonsulent/seniorkonsulent istedenfor rådgiver/seniorrådgiver. Anonymkode: 3744b...2f8 Fordi førstekonsulent er i lønnsstige? Anonymkode: f9dc5...f17
Gjest takinova Skrevet 20. januar #20 Skrevet 20. januar Staten betaler dårlig. Kommune og fylke har mer forhandlingsmuligheter. Gikk opp mye når jeg byttet fra offentlig til privat sektor. Har ikke en spesielt spisset utdanning(men bred erfaring og sterke personlige egenskaper).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå