Gå til innhold

Dere som ikke forstår at man bruker masse tid på husarbeid; har dere skjermbarn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg orket ikke å lese gjennom alle "Hva, mener du at barna dine ikke rydder etter seg!? Dette har jeg aldri hørt om før"-svarene, men vil bare si at jeg har det akkurat som deg. Lite skjerm = BOMBA hus. Takk for at du sa det!

Anonymkode: f24fc...9cf

❤️ 

ts

Anonymkode: e64f7...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Leker som ligger strødd på gulvet og ymse steder kvalifiserer som nødvendig rot, men BOMBET? Vi har barn på 2 og 6 år, har aldri hatt det bombet. De ser helt normal mengde tv. De leker, tegner, er med på husarbeid osv. Dessuten er mye husarbeid gjort ved å "ta litt hele tiden". Når ungene legger seg er det ro i huset og det er ryddig.  Ikke alltid at kjøkkenbenken er perfekt, men det tåler jeg helt fint.

Anonymkode: 3ae03...344

om du ikke vet hva et bombet hus er og ikke skjønner hva jeg mener med det, så KAN det være greit å la være å uttale seg om du ikke evner og begriper hva bombet faktisk er🤣

Perfume skrev (10 timer siden):

Er det sånn idag at foreldre må "være med" å leke osv? Siden ting kanskje ikke virker som kan taes imens de leker? Bare lurer altså! Det er jo flere og 20 år siden mine var små, så mulig ting endrer seg 😅

jeg er absolutt ikke med og leker, og derfor jeg heller ikke fotfølger dem når de går fra én lek til neste og kommer som politi og ber dem rydde.

Uanonym bruker skrev (10 timer siden):

Har inntrykk av at en del foreldre i dag leker med barna og først rydder opp og gjør husarbeid etter at ungene er lagt. Da skjønner jeg at det tar lang tid. Mine unger så lite på skjerm da de var små, men de lekte stort sett alene (altså som i uten meg eller faren), slik at vi gjorde en del husarbeid mens barna var våkne, og de måtte rydde selv hver kveld før de la seg.

tråden handler ikke om tid til å gjøre husarbeid ved å sette barna foran skjerm. tråden handler om å ikke ha så rotete hus fordi ungene mest bruker ipad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

timeout frarådes. det gjør ungene enda mer stressa (noe det høres ut som de guttene er)
Har selv gutter, det som funker er masse kjærlighet og tilknytning, ikke å sende de i skammekroken og være alene i følelsene sine. guttene vet hva som er lov og ikke og prøver ikke å teste grensene på det som ikke er lov. De tester grenser i andre retninger, men regler er regler.
men JA vi er ikke så nøye på ryddingen, men de er takknemlige, høflige, engasjerte, glade, fine barn, sier alltid takk og "fint at vi kan samarbeide, mamma" etc.

TS

Hvis det fungerer så godt med null konsekvenser og bare "kjærlighet og tilknytning", hvorfor klarer du ikke å få barna til å rydde etter seg eller lage mindre rot?

Anonymkode: 4ed3f...b4e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

timeout frarådes. det gjør ungene enda mer stressa (noe det høres ut som de guttene er)
Har selv gutter, det som funker er masse kjærlighet og tilknytning, ikke å sende de i skammekroken og være alene i følelsene sine. guttene vet hva som er lov og ikke og prøver ikke å teste grensene på det som ikke er lov. De tester grenser i andre retninger, men regler er regler.
men JA vi er ikke så nøye på ryddingen, men de er takknemlige, høflige, engasjerte, glade, fine barn, sier alltid takk og "fint at vi kan samarbeide, mamma" etc.

TS

Det du gjør funker jo ikke da, siden ungene  dine river ned halve huset hver dag og ikke gidder å rydde opp etter seg…

Men ellers er jeg enig med deg i at time out er veldig ugreit og ikke noe jeg ville utsatt mitt barn for nei. Det finnes andre løsninger enn å enten leve i en grisebinge eller utsette ungene for tilknytningsskader.

(jeg hadde dog valgt rotehus foran emosjonelt skadde barn, jeg ser bare ingen grunn til å velge hverken pest eller kolera)

Anonymkode: d62a9...5df

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 19.50):

Her er det minimalt med skjerm og huset er så BOMBET hver dag 😂 Dere som mener "det tar kort tid å gjøre husarbeid" har ikke 4 og 7-åringer som leker med LEKER hver dag eller?

Herregud....

Anonymkode: 824b4...01e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er huset rotete fordi ungene er på skjerm og ikke har tid til å rydde etter seg. Ja, tenåringer... Hjernen er utkoblet. Og de som var så flinke å rydde før...

Anonymkode: a4a23...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har aldri hatt bomba hus, dvs utenom rommet til ungene som kunne være litt rotete av og til. Når ungene var veldig engasjert i lek på rommet lot jeg det stå til neste dag, ofte fortsatte de leken da og så ryddet vi når de gikk fra Lego lek til å leke med noe annet. Vi hadde ikke playstation eller noe slikt før yngste var 12 år. Husarbeid pleide jeg å ta litt hver dag. Jeg var alene og synes ikke det var så ille mye å gjøre.

Anonymkode: 006d0...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette stemmer ikke her ihvertfall. Lite skjerm men fortsatt ryddig hus. Om du leser i tråden ser du at flere klarer å ha det ryddig uten at barna sitter foran en skjerm. 

Anonymkode: ac55c...19a

Barn er forskjellig, ikke sant? 

Anonymkode: 828a0...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

TS

Jeg fikk dette rådet av helsestasjonen. Det spørs helt hvordan du håndterer timeout. Setter du barnet alene en plass, ja da skjer det. Er du tilstedet med barnet og forklarer årsak, snakker sammen og gir en klem når det er ferdig, gjør du det riktig. 

Ellers har jeg ikke brukt ordet skammekrok. 

Anonymkode: 828a0...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud.. 

Jeg har barn på 4 og 7, og de får 30 min skjermtid hver dag. Utenom det, så LEKER de med leker, ja - som de må rydde opp etter hvert som de leker med dem. De får ikke strø leker overalt og dra ut nye leker uten å først rydde opp andre leker. 

Før leggetid har vi en ryddesjau sammen for å rydde bort alle lekene - og altså, det tar aldri noen sinne mer enn fem minutter, for de rydder jo underveis etter seg gjennom dagen. 

Startinnlegget ditt var ekstremt fordomsfult. At du ikke evner å lære ungene dine gode ryddevaner betyr ikke at vi som faktisk klarer å ha det ryddig ikke har unger som leker. 

Anonymkode: 8742c...4cc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Herregud.. 

Jeg har barn på 4 og 7, og de får 30 min skjermtid hver dag. Utenom det, så LEKER de med leker, ja - som de må rydde opp etter hvert som de leker med dem. De får ikke strø leker overalt og dra ut nye leker uten å først rydde opp andre leker. 

Før leggetid har vi en ryddesjau sammen for å rydde bort alle lekene - og altså, det tar aldri noen sinne mer enn fem minutter, for de rydder jo underveis etter seg gjennom dagen. 

Startinnlegget ditt var ekstremt fordomsfult. At du ikke evner å lære ungene dine gode ryddevaner betyr ikke at vi som faktisk klarer å ha det ryddig ikke har unger som leker. 

Anonymkode: 8742c...4cc

Dette er typisk for folk som ikke gidder å oppdra ungene sine, de tror at de selv har aktive og kreative barn mens alle andre har inaktive hjernedøde barn, og de tror drittungene deres har så «sterk vilje» at de må bli noe stort i livet, mens barn som har evner og empati til å fungere i en flokk tydeligvis er svake tapere. Unnskyld, inaktive svake tapere selvsagt! 

Realiteten er at de fleste fullstendig uoppdragne drittunger ender opp som navere og kriminelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Bare at noen sier «sitte og leke» gjør at jeg føler meg unormal. Mine barn leker ved å henge i trappa, hoppe fra spisebord til gulv (jeg går etter og forsøker å si at det ikke er lov å stå på bordet, men da har de allerede løpt videre). De drar ut madrasser og lager sklier, skur bord på hodet, tømmer lekekasser for å lage klatretårn av kassene, og når en av de da faller ned så blodet spruter så må jeg plastre den ene mens den andre da selvsagt lager seg en improvisert stige av bøker for å gjemme seg på toppen av bokhylla. Deretter må jeg tørke opp blodet, men da er begge løse og finner ut at de skal bade bamsene sine, ja, de som ikke tåler vann. 

Mine må gå ut når de er så urolige. Vi har dessverre ikke plass til et dedikert innegym som en over her har, men de får ikke bruke stua som hinderløype likevel.

Vi er heldige og bor et sted med gode lekemuligheter og hvor de trygt kan gå ut alene. Det tok litt (en god del…) tid, men nå klarer de å moderere aktivitetsnivået om de absolutt ikke vil ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hactar skrev (3 minutter siden):

Mine må gå ut når de er så urolige. Vi har dessverre ikke plass til et dedikert innegym som en over her har, men de får ikke bruke stua som hinderløype likevel.

Vi er heldige og bor et sted med gode lekemuligheter og hvor de trygt kan gå ut alene. Det tok litt (en god del…) tid, men nå klarer de å moderere aktivitetsnivået om de absolutt ikke vil ut. 

jeg mente ikke at alle burde ha et innegym som vi har altså 🙏🏻 Bare at det finnes alternativer til å lanaktive barn med lopper i blodet få lov å rasere huset. Å gå ut er en annen god løsning, jeg selv er bare ikke glad i være ute annet enn i t-skjorte vær, men må man så må man.

Å daglig ta med barna til steder de kan utfolde seg som svømmehall, klatresenter, på turn, kampsport, ski, skøyter, tufteparker i nærområdet, sykkel (niesen min syklet på tohjulsykkel fra hun var 2, min er litt treigere motorisk og var 3 år) etc, er også løsninger. Vi gjør sånt i tillegg, alt etter vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

jeg mente ikke at alle burde ha et innegym som vi har altså 🙏🏻 Bare at det finnes alternativer til å lanaktive barn med lopper i blodet få lov å rasere huset. Å gå ut er en annen god løsning, jeg selv er bare ikke glad i være ute annet enn i t-skjorte vær, men må man så må man.

Å daglig ta med barna til steder de kan utfolde seg som svømmehall, klatresenter, på turn, kampsport, ski, skøyter, tufteparker i nærområdet, sykkel (niesen min syklet på tohjulsykkel fra hun var 2, min er litt treigere motorisk og var 3 år) etc, er også løsninger. Vi gjør sånt i tillegg, alt etter vær.

Neida, oppfattet deg ikke slik, ville bare illustrere at vi kunne hatt god bruk for det! Vi er så heldige at vi bor slik at barna har lekemuligheter ute de trygt kan bruke mens vi voksne bare følger med innenfra, og det er jo absolutt ikke mulig alle steder eller med alle barn heller. Vi må vel alle overleve som best vi kan med de mulighetene vi har rundt oss:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 19.50):

Her er det minimalt med skjerm og huset er så BOMBET hver dag 😂 Dere som mener "det tar kort tid å gjøre husarbeid" har ikke 4 og 7-åringer som leker med LEKER hver dag eller?

Huset er bombet her også hver dag. Barn på 5,4 og 6 mnd. Det ligger legoklosser i bokstavligtalt alle rom. Fikk feilmelding på vaskemaskinen her om dagen, og da var det en liten legobit der også… klær og leker overalt. Jeg begrenser dem ikke i hvor de skal leke med de ulike lekene, eller om de blander dem. Rett og slett fordi jeg tror det hemmer kreativiteten og fri lek. Ja, det ser rotete ut, men barna får utfolde seg og utforske egne ideer. 

De er elendige på å rydde. Eldste er hakket bedre, men ikke særlig ryddig av seg uansett😅 vi rydder opp gulvet i stua kanskje 3-4 kvelder i uka. Tar hele huset hver 14 dag kanskje? Men jeg lever fint med at det er rot. Vet at om noen år så er det ikke så gale lenger

Anonymkode: ecd8c...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva som har skjedd med de yngre generasjonene. 

Da jeg var barn på 80-tallet så måtte vi rydde opp lekene våre før vi la oss om kvelden, så huset var ikke "bombet". Foreldrene våre lekte heller ikke med oss på gulvet, men var alltid tilgjengelig og tilstede. Min mor gjorde husarbeid med oss som svimet i skjørtekanten, helt uten problemer. 

Vi så barne-TV og litt tegneserier i helgene, PC og mobil fantes jo ikke da.

Hvorfor fungerer ikke dette i dag?

Anonymkode: 88f86...9c9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er absolutt ikke med og leker, og derfor jeg heller ikke fotfølger dem når de går fra én lek til neste og kommer som politi og ber dem rydde.

Det handler jo ikke om å forfølge rundt. Det som funker veldig godt hos oss er fast ryddetid før kveldsmaten. Da rydder alle som er hjemme. Barna rydder sine ting, de voksne tar unna annet husarbeid, men er tilgjengelig for å veilede barna. 

TS, når mener du at man skal begynne å lære rydding/husarbeid? 

Kg er fult av fortvilte tråder om både menn uten boevne (damer som dropper daten etter å ha sett hvor ekkelt han har det hjemme), og om familiefedre som ikke drar sin del av lasset. Er ikke det bevis nok på at det er veldig veldig viktig å lære barna sine hva som inngår i en husholdning. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...