Gå til innhold

Dere som ikke forstår at man bruker masse tid på husarbeid; har dere skjermbarn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Her er det minimalt med skjerm og huset er så BOMBET hver dag 😂 Dere som mener "det tar kort tid å gjøre husarbeid" har ikke 4 og 7-åringer som leker med LEKER hver dag eller?

Anonymkode: e64f7...981

Hos oss også, men jeg prøver å innføre konseptet ryddig på treåringen. Ettåringen  er med også. 

Anonymkode: a572a...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Leker går veldig fort å rydde ja. 

Jobber i barnehage og rydder etter 16 småbarn hver dag. Foreldrene er jo ekstremt dårlige på å få barna sine til å rydde det de leker med, når de blir hentet. Så da må vi jo rydde etter 16 barn ved dagen slutt. Det tar toppen 20 min. Så da vil jeg tro at å rydde etter to barn vil ta litt mindre tid. 

Anonymkode: 25f11...33a

Du tror at om du har en kasse med lego så vil det være mindre jobb å ta opp igjen den kassen hvis to har helt den på hodet og mer hvis det er 16 stykker? De fleste barnehager har ikke så mye leker som mange barn har som ett barn alene, og i barnehage så får de ikke startet alle aktiviteter på en gang, det er flere voksne som er med og det blir ryddet opp underveis. Jeg har jobbet i barnehage.

Hjemme så er den kassa med lego like stor, så om bare ene barnet leker med legoen eller 10 stykker så har jeg fortsatt mengden jeg må rydde opp. Jeg må fortsatt ta ut alle blyanter og ark selv om det bare er ett barn. Togbana er fortsatt den samme hjemme som i barnehagen. Bare at her har du to-tre barn som gjerne skal drive med mye forskjellige på en gang og aldri samme aktivitet pga aldersforskjell, du er da en person som skal hjelpe de å rydde vekk (avhengig av alder) eller maser om at de skal rydde vekk, samtidig som du skal vaske klær, hjelpe til med lekser, lage mat osv. Og veldig ofte så leker barna med ting som de ønsker å beholde til dagen etter (de ble ikke ferdig med perlingen/tegningen/legobygget/teselskapet) så da blir det stående. 

Anonymkode: 5c614...6a8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare at noen sier «sitte og leke» gjør at jeg føler meg unormal. Mine barn leker ved å henge i trappa, hoppe fra spisebord til gulv (jeg går etter og forsøker å si at det ikke er lov å stå på bordet, men da har de allerede løpt videre). De drar ut madrasser og lager sklier, skur bord på hodet, tømmer lekekasser for å lage klatretårn av kassene, og når en av de da faller ned så blodet spruter så må jeg plastre den ene mens den andre da selvsagt lager seg en improvisert stige av bøker for å gjemme seg på toppen av bokhylla. Deretter må jeg tørke opp blodet, men da er begge løse og finner ut at de skal bade bamsene sine, ja, de som ikke tåler vann. 

Når jeg kryper til korset og trygler de om å se iPad /tv litt, så er ikke min første tanke at nå skal jeg ta med meg et og et barn for å lære de rydding! Første tanken er heller ikke å rydde selv. Det jeg tenker og gjør da, er å sette meg pladask og prøve å få normal puls igjen. Kanskje må jeg lage mat eller tisse, noe som er umulig før jeg får plassert de i ro et sted. 

Slik er dagene her stort sett hele tiden. Hvordan i huleste får man tid til noe annet?!! 

Og ja, jeg har to gutter. To tette. Kull nummer to faktisk, forrige kull var en jente og en gutt, og der kom aldri noensinne leken slik ut av kontroll. 

Anonymkode: a10b0...522

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har 5 unger, ingen av de er oppvokst med skjerm(med unntak av tv) da de var små. Alle her rydder opp etter seg og alle har faste arbeidsoppgaver. Til og med 2-åringer vår rydder opp leker. Han setter også bestikk og fat i oppvaskmaskinen. Huset vårt er ikke bombet, det ser alltid ok ut. Man må jo oppdra ungene sine; både til å leke i fred/leke ute når mor&far gjør husarbeid, men også gjøre husarbeid selv. Her støvsuger vi hver dag, fordi barna og vi har det som faste arbeidsoppgaver(utenom de minste), badene blir vasket 2x i uka, vi har faste dager vi alle tar oppvask(til og med 4-åringen i huset)! Og vi alle er oppdratt til å vaske av kjøkkenbenk og spisebord når vi har spist og laget mat. 

Anonymkode: e47e3...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg spør av undring, ikke for å være dømmende. Men hvordan lærer disse barna da helt vanlig, forefallende husarbeid? Mine ( og meg selv som liten) var med opp igjennom og f.eks. støvsuget litt, ryddet etter oss, hengte opp klær, ryddet etter mat - selvfølgelig i varierende grad, og utfra tid eller alder. Da lærer man pø om pø hva som trengs gjøres, og hvordan man gjør det. Hvordan gjør andre det? Har barn ingen tanker om konseptet husarbeid før f.eks. 15, tar man da et ukeskurs og viser de alt i detalj? ( ja, setter det litt på spissen her, men spørsmålet er seriøst ment i utgangspunktet.) 

Anonymkode: 0b324...8cd

Ja, det må du ikke spørre meg om ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare at noen sier «sitte og leke» gjør at jeg føler meg unormal. Mine barn leker ved å henge i trappa, hoppe fra spisebord til gulv (jeg går etter og forsøker å si at det ikke er lov å stå på bordet, men da har de allerede løpt videre). De drar ut madrasser og lager sklier, skur bord på hodet, tømmer lekekasser for å lage klatretårn av kassene, og når en av de da faller ned så blodet spruter så må jeg plastre den ene mens den andre da selvsagt lager seg en improvisert stige av bøker for å gjemme seg på toppen av bokhylla. Deretter må jeg tørke opp blodet, men da er begge løse og finner ut at de skal bade bamsene sine, ja, de som ikke tåler vann. 

Når jeg kryper til korset og trygler de om å se iPad /tv litt, så er ikke min første tanke at nå skal jeg ta med meg et og et barn for å lære de rydding! Første tanken er heller ikke å rydde selv. Det jeg tenker og gjør da, er å sette meg pladask og prøve å få normal puls igjen. Kanskje må jeg lage mat eller tisse, noe som er umulig før jeg får plassert de i ro et sted. 

Slik er dagene her stort sett hele tiden. Hvordan i huleste får man tid til noe annet?!! 

Og ja, jeg har to gutter. To tette. Kull nummer to faktisk, forrige kull var en jente og en gutt, og der kom aldri noensinne leken slik ut av kontroll. 

Du beskriver denne typen leke-virkelighet godt. Vi er også fryktelig langt fra å leke med én ting av gangen og så rydde opp etter seg. Barna her har prosjekter, de leker sjelden med ting på den måten de er «designet for» å bli lekt med.

En bekjent av meg observerte datteren min, som klatret rundt oppe på sklia på lekeplassen istedenfor å gå opp stigen og skli ned. Min bekjente kom med en kommentar om at barnet mitt ikke visste hvordan hun skulle skli på en sklie. Men det er altså sånn barna mine leker med ting. Basert på mange kommentarer i denne tråden, er dette visst en sjeldenhet.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (56 minutter siden):

Ja, det må du ikke spørre meg om ;) 

Nei, var ikke sånn rettet mot deg - følte heller vi hadde ganske likt syn på dette 😅

Anonymkode: 0b324...8cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Uanonym bruker skrev (7 timer siden):

Har inntrykk av at en del foreldre i dag leker med barna og først rydder opp og gjør husarbeid etter at ungene er lagt. Da skjønner jeg at det tar lang tid. Mine unger så lite på skjerm da de var små, men de lekte stort sett alene (altså som i uten meg eller faren), slik at vi gjorde en del husarbeid mens barna var våkne, og de måtte rydde selv hver kveld før de la seg.

Barna her leker best når jeg er opptatt med husarbeid. Så fortt jeg setter meg for å slappe av, så kommer maset 🙈

Anonymkode: 828a0...704

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Skulle til å spørre, har du gutter og.. jeg har 3.. føler at livet med gutter handler mest om å holde de i live. 

Prøv timeout, 1 min per alder de er. Det er kjedelig det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trives ikke i et rotehus, så her ryddes det hver dag. 4åringen rydder stort sett etter seg med hjelp fra en av oss foreldre. Når det gjelder oppbevaring av leker har jeg tenkt praktisk: kurver så det bare er å slenge de oppi. Det klarer også en 4åring. Dersom vi leker i stuen og barnet etterhvert vil leke med noe annet i en annen del av huset, så rydder vi før vi går videre til neste lek... Dette er noe vi har praktisert fra barnet var mindre og fungerer stort sett veldig bra. Alle leker ryddes hver kveld, både i stuen og på barnets rom. Dette gjøres stort sett sammen med barnet. Tror nøkkelen her er enkle og praktiske oppbevaringsløsninger som gjør det enkelt for barnet å delta i ryddingen. 

Dersom jeg er alene en ettermiddag og  skal rydde og vaske kjøkkenet etter middag feks, leker 4åringen alene eventuelt sitter på kjøkkenet med meg og tegner, perler eller leker med noe annet. Når man rydder litt hver dag er det fort gjort å rydde/vaske opp etter middag 😅 Dette gjelder generelt rydding ellers i huset. Syns ikke vi bruker så mye tid hver dag på å rydde, men det er fordi det ikke gjøres skippertak. 

Vi bruker omtrent ikke skjerm i hverdagen. I helgene er det litt skjerm gjerne morgen og kveld, men brukes ikke som barnevakt for at vi skal få gjort husarbeid. Kan dog forstå om andre med flere barn og som er alene med barna må ty til det innimellom. Vi er to foreldre, har foreløpig bare ett barn og har laget gode rutiner som funker for oss 😊

Anonymkode: ac55c...19a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du tror at om du har en kasse med lego så vil det være mindre jobb å ta opp igjen den kassen hvis to har helt den på hodet og mer hvis det er 16 stykker? De fleste barnehager har ikke så mye leker som mange barn har som ett barn alene, og i barnehage så får de ikke startet alle aktiviteter på en gang, det er flere voksne som er med og det blir ryddet opp underveis. Jeg har jobbet i barnehage.

Hjemme så er den kassa med lego like stor, så om bare ene barnet leker med legoen eller 10 stykker så har jeg fortsatt mengden jeg må rydde opp. Jeg må fortsatt ta ut alle blyanter og ark selv om det bare er ett barn. Togbana er fortsatt den samme hjemme som i barnehagen. Bare at her har du to-tre barn som gjerne skal drive med mye forskjellige på en gang og aldri samme aktivitet pga aldersforskjell, du er da en person som skal hjelpe de å rydde vekk (avhengig av alder) eller maser om at de skal rydde vekk, samtidig som du skal vaske klær, hjelpe til med lekser, lage mat osv. Og veldig ofte så leker barna med ting som de ønsker å beholde til dagen etter (de ble ikke ferdig med perlingen/tegningen/legobygget/teselskapet) så da blir det stående. 

Anonymkode: 5c614...6a8

Hadde ungen min helt ut en legokasse hadde all den legoen blitt inkassert i minst en måned 🤬

min kan sitte og leke, men kan også klatre opp til taket henge i trappa, skli på gelenderet, klatrer i lyktestolper og flaggstanga, lager sklie på yogamatter ned trappa, øver på å stupe fra kjøkkenbenk eller spisebord ned i en haug puter etc. Men å tømme en kasse på hodet ut over gulvet, DA hadde det blitt månelyst.

Vi har også klatretau, turnringer, ribbevegger, 16 m2 med tjukke treningsmatter på gulvet etc, nettopp for å oppfordre til fysisk utfoldelse uten at man trenger å kaste leker rundt seg, ødelegge bøker (😱😱😱) eller ødelegge huset/møblene.

Aktiv = supert. Destruktiv = drittunge.

Anonymkode: d62a9...5df

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 19.50):

Her er det minimalt med skjerm og huset er så BOMBET hver dag 😂 Dere som mener "det tar kort tid å gjøre husarbeid" har ikke 4 og 7-åringer som leker med LEKER hver dag eller?

Jeg orket ikke å lese gjennom alle "Hva, mener du at barna dine ikke rydder etter seg!? Dette har jeg aldri hørt om før"-svarene, men vil bare si at jeg har det akkurat som deg. Lite skjerm = BOMBA hus. Takk for at du sa det!

Anonymkode: f24fc...9cf

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg orket ikke å lese gjennom alle "Hva, mener du at barna dine ikke rydder etter seg!? Dette har jeg aldri hørt om før"-svarene, men vil bare si at jeg har det akkurat som deg. Lite skjerm = BOMBA hus. Takk for at du sa det!

Dette stemmer ikke her ihvertfall. Lite skjerm men fortsatt ryddig hus. Om du leser i tråden ser du at flere klarer å ha det ryddig uten at barna sitter foran en skjerm. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her er huset bomba mesteparten av tiden, og skjermtiden barna har, går til å slappe av og lage middag.

Barna rydder opp lekene sine selv, for det meste, men vi har fortsatt oppvask (nei, vi har ikke oppvaskmaskin), klesvask og alt det innebærer (henge til tørk, brette, legge på plass), støvsuging, og andre småting.

Men alt handler om prioriteringer, og akkurat nå er det ikke så nøye for oss å prioritere et rent og pent hus til alle døgnets tider. Jada, det betyr å ta et skippertak før besøk, men det er vårt hus og ingen andre det eventuelt går utover. Jeg vil heller ta det med ro på kvelden når barna sover, enn å rydde til jeg stuper. Ikke at det er så ille altså, men jeg er helt kaputt når ungene er i seng, så det blir senga uansett hvor mye eller lite som må gjøres. Slapper heller av og tar litt «ekstra» rydding på morgenen.

Anonymkode: e0986...c78

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette stemmer ikke her ihvertfall. Lite skjerm men fortsatt ryddig hus. Om du leser i tråden ser du at flere klarer å ha det ryddig uten at barna sitter foran en skjerm. 

Ja du, det var akkurat det jeg så, men jeg sier at sånn er det ikke her. Her er det masse lek og bomba hus.  Så selv om mange klarer å ha huset sitt i skjønneste orden, så er det tydeligvis også andre enn ts som ikke klarer det da🤷‍♀️ Der var det som var mitt poeng.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja du, det var akkurat det jeg så, men jeg sier at sånn er det ikke her. Her er det masse lek og bomba hus.  Så selv om mange klarer å ha huset sitt i skjønneste orden, så er det tydeligvis også andre enn ts som ikke klarer det da🤷‍♀️ Der var det som var mitt poeng.

Og det er greit. Men det betyr ikke at de av oss som synes det går helt fint å gjøre husarbeid og som har barn som rydder etter seg, har "skjermbarn", som TS antok.

Anonymkode: 8a3e2...9ee

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og det er greit. Men det betyr ikke at de av oss som synes det går helt fint å gjøre husarbeid og som har barn som rydder etter seg, har "skjermbarn", som TS antok.

Anonymkode: 8a3e2...9ee

Hun antar det jo ikke, hun bare spør.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Grunnen til at ingen skjerm fører til rot kan være fordi man allerede har skjermbarn. På grunn av høyt skjermbruk så har de dårlig konsentrasjonsevne, så de bytter leker ofte og de har lite erfaring med å rydde opp etter seg selv.

Anonymkode: 4ed3f...b4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her får du jo resultatet av slapp oppdragelse. Det virker ikke som at du har satt grenser for dem i det hele tatt. Er da ikke rart at du får dette i retur da? 

Et sånt liv hadde jeg aldri orket. Går faktisk an å si nei og sende ungene ut eller inn på rommet sitt. Konsekvenser. 

Anonymkode: a7eee...b6b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skulle til å spørre, har du gutter og.. jeg har 3.. føler at livet med gutter handler mest om å holde de i live. 

Prøv timeout, 1 min per alder de er. Det er kjedelig det. 

timeout frarådes. det gjør ungene enda mer stressa (noe det høres ut som de guttene er)
Har selv gutter, det som funker er masse kjærlighet og tilknytning, ikke å sende de i skammekroken og være alene i følelsene sine. guttene vet hva som er lov og ikke og prøver ikke å teste grensene på det som ikke er lov. De tester grenser i andre retninger, men regler er regler.
men JA vi er ikke så nøye på ryddingen, men de er takknemlige, høflige, engasjerte, glade, fine barn, sier alltid takk og "fint at vi kan samarbeide, mamma" etc.

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...