AnonymBruker Skrevet 19. januar #81 Del Skrevet 19. januar Det går jo ann å gjøre husarbeid mens dem leker.... Anonymkode: 10477...6be 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #82 Del Skrevet 19. januar Barna har altfor mye leker, det er problemet. Anonymkode: 90d1b...07c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #83 Del Skrevet 19. januar Hactar skrev (11 timer siden): Vi har ikke hatt regelen om å rydde vekk en ting før man finner frem neste, for det er veldig mye kreativt man kan finne på med for eksempel å kombinere togbane og lego. Større prosjekter har de fått ha fremme på stua, da har vi bare hjulpet dem til å rydde løse deler så vi kommer oss rundt. Men jeg tenker likevel et er nyttig å la barna være med på ryddeprosessen, for å få øvelse i å få oversikt og vite hvordan man griper an rydding. Det er en ferdighet som må læres som alt annet, og for mine har det tatt ganske langt tid å mestre å rydde noenlunde effektivt og verken fortape seg i detaljene eller bli handlingslammet av kaoset. Jeg tenker også det er nyttig læring å erfare at ting ikke rydder seg selv, på samme måte som mat ikke lager seg selv eller klær blir rene av seg selv. Å blande leker i samme lek, som schleicherdyr i legoslott eller små figurer som tar brio-togbanen er selvsagt greit, det skjønner nok su også. Men man rydder vekk legoen før man i stedet begynner å tegne eller bygge hytte av puter og pledd, man rydder vekk tegnesakene før man finner frem nerfen etc. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Bare vent til de blir gamle nok til å lage mat. Stekesprut over alt! Anonymkode: ee7ca...951 Men stekespruten tørkes vel bort? Min 9-åring shiner kjøkkenet etter matlaging. Barn som er så små at de ikke evner å tørke vekk stekesprut med en klut bør vel ikke holde på med varme stekepanner og gryter i det hele tatt? Anonymkode: d62a9...5df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #84 Del Skrevet 19. januar Føler mer på at klesvask aldri tar slutt. Utover det så lærte ungene å rydde etter seg selv når de var ferdig med lek. Fint med kasser de kan rydde det opp i. Etter mat ryddes også alt bort med en gang. Støvsuger litt når det er smuler etc. Vasker én gang i uka. Tar en rask sweep hver kveld så det er noenlunde orden på morgenen. Anonymkode: 137ef...8bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #85 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Leker går veldig fort å rydde ja. Jobber i barnehage og rydder etter 16 småbarn hver dag. Foreldrene er jo ekstremt dårlige på å få barna sine til å rydde det de leker med, når de blir hentet. Så da må vi jo rydde etter 16 barn ved dagen slutt. Det tar toppen 20 min. Så da vil jeg tro at å rydde etter to barn vil ta litt mindre tid. Anonymkode: 25f11...33a Jeg vil driste meg til å påstå at det blir en del mer rot når de blir eldre. I hvert fall så kan mine to i storbarnsavdeling- og småskolealder klare å rote mye mer i løpet av noen timer enn småbarna i småbarnsavdelingen hvor jeg jobber klarer. Småting som en ikke har tilgjengelig for småbarna pga. kvelningsfare går det også an å rote noe voldsomt med, og det er kjipere å rydde opp. Ellers er jeg enig i at en må lære barna å rydde selv altså. Og det er jo ryddig i storbarnsavdelinger på slutten av en dag også. Jeg måtte bare kommentere forskjellen i alder her. For det er virkelig noe helt annet med mine egne barn også, nå kontra da de var mellom 1 og 3 år. Forresten så er jeg, og barna i min avdeling, så heldlige at en ganske god andel av foreldrene her oppfordrer barna til å rydde det de holdt på med når de henter Anonymkode: 97f62...6cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #86 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): En 7åring leker vel ikke så mye med leker? Der går det vel mest i skjerm? Anonymkode: 677ef...bb1 Du tuller? Min 9-åring har kun skjerm i helger. Det går helt fint, men krever litt mer av meg som forelder. Anonymkode: 0f323...1d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #87 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Her er det minimalt med skjerm og huset er så BOMBET hver dag 😂 Dere som mener "det tar kort tid å gjøre husarbeid" har ikke 4 og 7-åringer som leker med LEKER hver dag eller? Anonymkode: e64f7...981 Leker som ligger strødd på gulvet og ymse steder kvalifiserer som nødvendig rot, men BOMBET? Vi har barn på 2 og 6 år, har aldri hatt det bombet. De ser helt normal mengde tv. De leker, tegner, er med på husarbeid osv. Dessuten er mye husarbeid gjort ved å "ta litt hele tiden". Når ungene legger seg er det ro i huset og det er ryddig. Ikke alltid at kjøkkenbenken er perfekt, men det tåler jeg helt fint. Anonymkode: 3ae03...344 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #88 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dere som mener "det tar kort tid å gjøre husarbeid" har ikke 4 og 7-åringer som leker med LEKER hver dag eller? Anonymkode: e64f7...981 4 og 7-åringer kan fint legge tilbake ting der de tok dem fra. Anonymkode: 09a8f...b10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #89 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det var snakk om smuler og kliss. Det blir ikke grisete av leker, nei. Men noen lar barna spise og drikke andre steder i huset enn ved spisebordet. Anonymkode: d026e...70b Det hender en gang i ny og ne, men da sitterjeg naturligvis sammen med barn og har en klut klar. Anonymkode: 3ae03...344 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 19. januar #90 Del Skrevet 19. januar Er det sånn idag at foreldre må "være med" å leke osv? Siden ting kanskje ikke virker som kan taes imens de leker? Bare lurer altså! Det er jo flere og 20 år siden mine var små, så mulig ting endrer seg 😅 Mine fikk legge på plass leker før de begynte på noe helt nytt, de fikk heller ikke ha leker liggende i stua ( fikk leke med dem der men måtte bære det på rommet i boksene de hadde når det var ferdig) Samtidig vasket jeg kanskje badet, tok oppvask osv mens de lekte, helt fra de var født har jeg gjort sånn. Første året var de i grind på stua og etter det gikk de rundt og lekte mens jeg drev med husarbeid. Hjalp til å vaske når vi liksom tok storvasken hver fredag fra de var sånn 3-4, selv om det ikke ble så mye til å starte med. Var morsomt med klut! Jeg rydda heller ikke rommet dems, men hjalp til. ( vaska det såklart jeg som voksen da) Og spising osv var alltid på kjøkkenet, vaska hender før og etter mat, så ble ikke grisete liksom.. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #91 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Når tenker du å lære barna å rydde etter seg selv? Hvor lengre du venter, jo verre blir det. En 2-3 åring klarer helt fint å rydde opp etter seg selv under veiledning. Selv en 1-åring klarer å kaste et par sokker i vaskemaskinen, mens man sitter på mor eller fars fang. Anonymkode: 73aba...64a Selv om jeg velger å være den som sort sett sorterer barnerommet så er det utrolig flinke til å rydde. Får skryt hos venner og i barnehagen. De er gjerne med meg eller rundt meg og det har de vært siden de lærte å gå. Anonymkode: 828a0...704 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #92 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Barna har altfor mye leker, det er problemet. Anonymkode: 90d1b...07c Det er jeg enig i, men jeg vet likevel ikke hva jeg skal rydde bort. De bruker alt. Anonymkode: 828a0...704 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 19. januar #93 Del Skrevet 19. januar Har inntrykk av at en del foreldre i dag leker med barna og først rydder opp og gjør husarbeid etter at ungene er lagt. Da skjønner jeg at det tar lang tid. Mine unger så lite på skjerm da de var små, men de lekte stort sett alene (altså som i uten meg eller faren), slik at vi gjorde en del husarbeid mens barna var våkne, og de måtte rydde selv hver kveld før de la seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet 19. januar #94 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å blande leker i samme lek, som schleicherdyr i legoslott eller små figurer som tar brio-togbanen er selvsagt greit, det skjønner nok su også. Men man rydder vekk legoen før man i stedet begynner å tegne eller bygge hytte av puter og pledd, man rydder vekk tegnesakene før man finner frem nerfen etc. Nei, vi har ikke hatt den regelen. Barna får lov å ta pause i perlingen for å tegne i stedet for, eller la legoprosjektet sitt stå selv om de har lyst å bygge hytte. De rydder småprosjektene og samler løse deler så det ikke flyter totalt, men vi forventer ikke at de enten fullfører større prosjekter uten pause eller rydder vekk før de er ferdige. Det er flytende overganger her, men jeg tenker det er sunt for utholdenheten å kunne ha større prosjekter på gang over tid, selv om det tar plass og blir litt ekstra rot. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #95 Del Skrevet 19. januar Uanonym bruker skrev (12 minutter siden): Har inntrykk av at en del foreldre i dag leker med barna og først rydder opp og gjør husarbeid etter at ungene er lagt. Da skjønner jeg at det tar lang tid. Mine unger så lite på skjerm da de var små, men de lekte stort sett alene (altså som i uten meg eller faren), slik at vi gjorde en del husarbeid mens barna var våkne, og de måtte rydde selv hver kveld før de la seg. Jeg spør av undring, ikke for å være dømmende. Men hvordan lærer disse barna da helt vanlig, forefallende husarbeid? Mine ( og meg selv som liten) var med opp igjennom og f.eks. støvsuget litt, ryddet etter oss, hengte opp klær, ryddet etter mat - selvfølgelig i varierende grad, og utfra tid eller alder. Da lærer man pø om pø hva som trengs gjøres, og hvordan man gjør det. Hvordan gjør andre det? Har barn ingen tanker om konseptet husarbeid før f.eks. 15, tar man da et ukeskurs og viser de alt i detalj? ( ja, setter det litt på spissen her, men spørsmålet er seriøst ment i utgangspunktet.) Anonymkode: 0b324...8cd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #96 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg spør av undring, ikke for å være dømmende. Men hvordan lærer disse barna da helt vanlig, forefallende husarbeid? Mine ( og meg selv som liten) var med opp igjennom og f.eks. støvsuget litt, ryddet etter oss, hengte opp klær, ryddet etter mat - selvfølgelig i varierende grad, og utfra tid eller alder. Da lærer man pø om pø hva som trengs gjøres, og hvordan man gjør det. Hvordan gjør andre det? Har barn ingen tanker om konseptet husarbeid før f.eks. 15, tar man da et ukeskurs og viser de alt i detalj? ( ja, setter det litt på spissen her, men spørsmålet er seriøst ment i utgangspunktet.) Anonymkode: 0b324...8cd Slik gjør vi det og. "Vi" skal støvsuge, brette klær, lage middag. Og så snakker vi gjennom oppgavene. "Nå har planten fått nok vann", "Husker du hvor klutene skal ligge, kan du legge de på plass?", "Nå skal vi ut med søpla, jeg bærer denne, og så tar du dette". "Nå tar vi av sengetøyet fordi det har vært på en uke, ser du at det er helt hvitt, da må vi bruke dette vaskemidlet" Kutte litt agurk... røre litt i sausen. Være med å lage lunsj til i morgen, og pakke om sekken. Spørre om det er aktiviteter (selv om vi vet), og si at da må vi huske å pakke slik og slik. Ikke hele tiden (da hadde vi nok aldri kommet i mål 😂), men hver dag er de med på en del av de praktiske tingene vi må løse. Anonymkode: 2e2e4...aad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #97 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): What the flying fuck?! Anonymkode: 233bf...8c0 Tror du 4 og 7 åringer har like lang skjermtid? 7 åring får lenger tid. Anonymkode: 6a145...c91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #98 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Slik gjør vi det og. "Vi" skal støvsuge, brette klær, lage middag. Og så snakker vi gjennom oppgavene. "Nå har planten fått nok vann", "Husker du hvor klutene skal ligge, kan du legge de på plass?", "Nå skal vi ut med søpla, jeg bærer denne, og så tar du dette". "Nå tar vi av sengetøyet fordi det har vært på en uke, ser du at det er helt hvitt, da må vi bruke dette vaskemidlet" Kutte litt agurk... røre litt i sausen. Være med å lage lunsj til i morgen, og pakke om sekken. Spørre om det er aktiviteter (selv om vi vet), og si at da må vi huske å pakke slik og slik. Ikke hele tiden (da hadde vi nok aldri kommet i mål 😂), men hver dag er de med på en del av de praktiske tingene vi må løse. Anonymkode: 2e2e4...aad Ja, nettopp - de er bare med på det vanlige gjennom hverdagen. Og vi har absolutt ikke plettfritt hus hele tiden, det er ikke slik at jeg har stått over de med pisken. Og noen dager ble det ikke gjort alt vi hadde tenkt, men pytt pytt. Men bare at de var med sånn i det daglige, både ute og inne. Måkte snø med sånne små måker, monner jo lite i praksis, men de var stolte over å ha hjulpet til - og guttene var ikke store før de måket fortere enn meg 🙈 Anonymkode: 0b324...8cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #99 Del Skrevet 19. januar Her har barna hjulpet til med å rydde leker før de spiser og steller seg for kvelden. En del av kveldsrutina, fra de var i stand til å forstå at leker kan legges i bokser og skuffer, rundt 1 årsalderen. Nå er de 5, 6 og 8, og vi rydder fremdeles før mat og stell. De gjør det ikke alene - så kjeppjaging er unødvendig. Vi har gjort rydding til en lek for barna. Nå er de ganske så selvdrevne, rydder leker og så holder jeg på med husarbeid side om side med dem. Jeg har ikke skjermbarn. Anonymkode: 315a0...a02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #100 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Her er det minimalt med skjerm og huset er så BOMBET hver dag 😂 Dere som mener "det tar kort tid å gjøre husarbeid" har ikke 4 og 7-åringer som leker med LEKER hver dag eller? Anonymkode: e64f7...981 Det tar kort tid om du tar ting etterhvert og ikke lar alt slenge hele tiden overalt... Hvorfor i huleste oppvask utover hele vask og benk og bord fra middagen dagen før feks??? Sleng i maskinen etter mat.....sett på... tøm... osv... Sleng skitten klær der de skal.. Lær barna og rydde,rydd med de... robotstøvsuger.. Ta med noe når du går fra en plass til en annen. Seriøst, mer krevende er det ikke Har flere barn og ikke skjerm Anonymkode: 87017...350 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå