AnonymBruker Skrevet 18. januar #61 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Leker går fort å rydde??? 😂 Vi går ikke og jager 7-åringen, nei. Både 4-åringen og 7-åringen leker sammen. Veldig urettferdig å skulle kjeppjage 7-åringen men ikke 4-åringen? Anonymkode: e64f7...981 Begge to burde helt klart rydde etter seg! La meg gjette; begge er gutter? Anonymkode: 41460...950 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #62 Del Skrevet 18. januar Folk har ikke samme standard verken på hvor ofte, eller hvor mye husarbeid som må gjøres før man sier seg ferdig. Jeg sier ikke at jeg har svært høy standard, men jeg ser jo at det er ulikt mellom oss mennesker. Anonymkode: 81f87...c5e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #63 Del Skrevet 18. januar Herlighet, ts. Med så store barn (7 og 4?) så burde du jo ha oppdratt dem for lengst til å rydde opp etter seg. Vanlig folkeskikk. Og det er lov til å sette grenser; ikke rote og leke rundt om i hele huset. Er det en jungel du lager hjemme hos deg?🙊 Anonymkode: a7eee...b6b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #64 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Herlighet, ts. Med så store barn (7 og 4?) så burde du jo ha oppdratt dem for lengst til å rydde opp etter seg. Vanlig folkeskikk. Og det er lov til å sette grenser; ikke rote og leke rundt om i hele huset. Er det en jungel du lager hjemme hos deg?🙊 Anonymkode: a7eee...b6b Så tåpelig å skrive. Her i huset får selvsagt barna leke både på stue, rommene og ellers, huset er for alle Anonymkode: 5628d...434 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #65 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): En 7åring leker vel ikke så mye med leker? Der går det vel mest i skjerm? Anonymkode: 677ef...bb1 Det håper jeg ikke Anonymkode: 5628d...434 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #66 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så tåpelig å skrive. Her i huset får selvsagt barna leke både på stue, rommene og ellers, huset er for alle Anonymkode: 5628d...434 Så flott. Men ikke klag på at husarbeidet tar så lang tid når ungene da er vant til å søle, drite, rote og grise over alt - for mamma rydder uansett opp✨️ Anonymkode: a7eee...b6b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #67 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så flott. Men ikke klag på at husarbeidet tar så lang tid når ungene da er vant til å søle, drite, rote og grise over alt - for mamma rydder uansett opp✨️ Anonymkode: a7eee...b6b Herregud så du overdriver! Men ja å leke er helt greit, synes synd i barn som bare får leke på egne rom jeg Anonymkode: 5628d...434 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #68 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Her er det minimalt med skjerm og huset er så BOMBET hver dag 😂 Dere som mener "det tar kort tid å gjøre husarbeid" har ikke 4 og 7-åringer som leker med LEKER hver dag eller? Anonymkode: e64f7...981 Det har vi jammen meg. Men de får ikke bytte mellom aktiviteter uten å rydde forrige først. Som å dra frem lego, og så gå over til annen lek uten å rydde vekk legoen. Eller hoppe på puter, bygge hytte, perle, pusle osv. Slik gjør de det i barnehagen, og slik gjør vi det hjemme. Anonymkode: 834c4...144 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #69 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vel, vi prioriterer ikke dette. Barna er veldig kreative og leker over hele huset. Anonymkode: e64f7...981 Ja, da så. Da er det jo ikke noe rart det ser bombet ut Anonymkode: f98b8...dca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #70 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Herregud så du overdriver! Men ja å leke er helt greit, synes synd i barn som bare får leke på egne rom jeg Anonymkode: 5628d...434 Jeg er fullstendig for at barna skal få leke i huset. Men virker som at mange ikke skjønner at det bør være grenser. Barn har godt av grenser. Regler. En god regel kan jo være; rydd opp etter at du har lekt. Men mange finner det vanskelig, for de skal være bestis med ungene. For senere å klage over at det er mye husarbeid og slit. Anonymkode: a7eee...b6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #71 Del Skrevet 19. januar Mine tre barn rydder lekene sine selv. De er 3, 5 og 7 år. Anonymkode: b4345...cd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #72 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Leker går fort å rydde??? 😂 Vi går ikke og jager 7-åringen, nei. Både 4-åringen og 7-åringen leker sammen. Veldig urettferdig å skulle kjeppjage 7-åringen men ikke 4-åringen? Anonymkode: e64f7...981 Jager? Her rydder sjuåringen og fireåringen sammen. Ingen rydding, ingen leker utenfor rommet. Det har de forstått. Anonymkode: 2d590...274 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #73 Del Skrevet 19. januar Jeg velger å være den som stort sett rydder ungenes rom, fordi jeg sorterer. Selv med stort utvalg så leker de godt så lenge det er sortert. Og når det er slik så tar de med en lekekasse i stua, da er det gjerne en kasse med biler. Når de heller vil leke med lego så fyller de kassa med biler og henter legoen. Når det over en periode nå har blitt rydda av de så ligger det alt mulig i flere kasser. Det gjør at ikke alle lekene får plass og det er tyngre å holde det ryddig. Det er også tyngre å få i gang en lek. Anonymkode: 828a0...704 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #74 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Grise? Kaller du leker å grise i hele huset? Anonymkode: e64f7...981 Det var snakk om smuler og kliss. Det blir ikke grisete av leker, nei. Men noen lar barna spise og drikke andre steder i huset enn ved spisebordet. Anonymkode: d026e...70b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #75 Del Skrevet 19. januar Når tenker du å lære barna å rydde etter seg selv? Hvor lengre du venter, jo verre blir det. En 2-3 åring klarer helt fint å rydde opp etter seg selv under veiledning. Selv en 1-åring klarer å kaste et par sokker i vaskemaskinen, mens man sitter på mor eller fars fang. Anonymkode: 73aba...64a 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #76 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Når tenker du å lære barna å rydde etter seg selv? Hvor lengre du venter, jo verre blir det. En 2-3 åring klarer helt fint å rydde opp etter seg selv under veiledning. Selv en 1-åring klarer å kaste et par sokker i vaskemaskinen, mens man sitter på mor eller fars fang. Anonymkode: 73aba...64a Enig. Her har ungene vært med på alt av husarbeid siden de var ganske små. Henge opp klær synes de er veldig morsomt De er flinke til å brette sammen klærne og legge de i skuffene også Blir ikke tellekanter, men det overlever vi. La de få en klut og litt vann, de elsker å tørke støv. Vet ikke hvor mange ganger de har vasket kjøkkenskapene her, blir så fint atte Anonymkode: 2d590...274 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #77 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Her er det minimalt med skjerm og huset er så BOMBET hver dag 😂 Dere som mener "det tar kort tid å gjøre husarbeid" har ikke 4 og 7-åringer som leker med LEKER hver dag eller? Anonymkode: e64f7...981 Har ikke dere foreldre regler og krav til barna? De er gamle nok til å rydde opp etter seg. Til og med 1,5 åringen i hus rydder etter seg. Og nei, vi har ikke skjerm til den minste, den eldste på 13 er litt på skjerm, men det blir skrudd av om ting ikke blir gjort. Barna leker, roter og rydder opp etter seg. Fordi vi forventer det. Husarbeid tar ikke lang tid. Kutt ut dilldall som krever støvtørk og slikt. Barna kan og hjelpe til med husarbeid. Alle her i hus har ansvar for sitt eget rom (den minste får hjelp, men må bidra), og så må alle bidra til fellesområdene. Anonymkode: f6b50...102 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #78 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ungenes rom ryddes MED ungene. Det meste etter lengetid eller helger når én tar unger. Rydd og vask behøver ikke bety skjermtid. Klesvask betyr 2 minutter sette på vask og 2 min hente klærne. Ikke noe klestørk på vaskerommet. Klær brettes i stua og tas fra en pose og legges i snnen stor pose som bæres dit de skal på kvelden. Så kan brette klær mens jeg er med ungene. Ungene har lave knagger og mange, vi har høye. Masse sko i gangen, men helt greit. Bad vaskes kun i helgene etter lørdags eller søndagsbadet (vel de bader/dusjer andre dager også). Håndstøvsuger som står klar for litt smuler, hybelkaniner. Skifter ikke sengetøy hver uke for alle sover med pysj. Anonymkode: 4f87f...c17 Vi gjør det på samme måte. Samtidig, vi har endret litt holding til hvordan hjemmet skal se ut til en hver tid. Kommer en uanmeldt på besøk så kan det se ut som en slagmark, og det kun ett par timer etter at huset var strøkent. Men, vi har det alltid «rent». Vasker stort sett badet og toalettet hver dag, og rydder kjøkkenet og stuen hver dag etter leggetid. Når dette gjøres litt kontinuerlig med barna til stede så er det bare større prosjekter igjen. Anonymkode: eb13c...568 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 19. januar #79 Del Skrevet 19. januar Har en på 8 mnd og en på 4 år. 4 åringen lager en del rot ja, men husarbeidet daglig tar ikke så lang tid. Noe av det gjøres mens barna er våken også. Vi har egen lekekasse i stua til leker i tillegg til alle lekene som gutten på 4 har på rommet sitt. Stort sett leker gutten i stua der vi er, og det er ikke mye jobb å legge lekene opp i kassa på kvelden. Noen ganger rydder han selv, andre ganger ender vi opp med å gjøre det. Derimot hvis vi vet at han kommer til å holde på med noe neste dag, feks togbane så lar vi bare togbane fortsette å ligge framme. Vi har unger. Det trenger ikke å være plettfritt. Ellers prioriteres oppvask, vaske over benker og bord, og koste over stua, samt klesvask, og små rydding. Vasking av gulv, støvtørking osv deles opp og gjøres etter behov. Kanskje jeg tar badet på en tirsdag, kjøkkengulv og gang på en onsdag for å så ta stue annen hver fredag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #80 Del Skrevet 19. januar Det tas løpende, og har gode systemer, så er raskt gjort. Rydde opp øves det på fra ung alder, samme med være med å brette klær, være med å skifte seng, og alt slikt. Samme med vasking og slikt. Begrenser/roterer antall leker som er tilgjengelig. Har store esker, hylle og god plass. Om man henter frem noe nytt skal noe ryddes bort, det sitter fra ung alder. Og når man er ferdig settes alt på plass. Glass bæres tilbake til kjøkkenbenk, og etterhvert oppvaskmaskin. Både det å lære dem at det er greit at det er bomba. Og det å la dem oppleve at huset er magisk rent og ryddig hver morgen. Er da veldig uheldig for oppdragelsen. Anonymkode: 2e2e4...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå