Gå til innhold

Kan arbeidsgiver velge å trekke tabell?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har krysset av for at jeg skal ha prosenttrekk, alltid hatt og vil alltid ha. Har fått ny arbeidsgiver, kan de velge å trekke meg etter tabell? Har kun én arbeidsgiver.

Anonymkode: e60e7...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I gamle dager het det seg at hovedarbeidsgiver skulle trekke etter tabell og bi- arbeidsgivere etter prosentkort. Vet ikke om det fortsatt gjelder. Det het seg at tabelltrekk var bedre fordi da ble man trukket tilsvarende  hva skatten ville bli. 

Anonymkode: d094c...592

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror de skal trekke som beskrevet i skattekortet. Jeg fikk prosenttrekk på skattekortet i fjor helt uforskyldt og for første gang noen gang. Jeg fikk ikke endret det selv om jeg ringte inn til skatteetaten for å endre det, så ble ufrivillig trukket prosenttrekk i hele fjor.

Anonymkode: a594a...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Screenshot_20250118_200711_Microsoft365(Office).thumb.jpg.4e74e4f2bd1b46515a562c942838959f.jpg

Her. Jeg skjønner  ikke om de trekker tabell eller prosent på denne? Får det ikke til å gå opp helt med prosent, når jeg regner på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har trukket etter tabell siden "Grunnlag tabelltrekk" er utfylt, mens "Grunnlag prosentrekk" er 0.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
what_no2000 skrev (38 minutter siden):

De har trukket etter tabell siden "Grunnlag tabelltrekk" er utfylt, mens "Grunnlag prosentrekk" er 0.

Takk for svar. Veldig spesielt, har hatt mange arbeidsgivere oppigjennom, har alltid krysset av på prosenttrekk når nytt skattekort kommer i desember, aldri i mitt liv blitt trukket tabell før. 

Da skal jeg ta kontakt med lønningskontoret på mandag😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for svar. Veldig spesielt, har hatt mange arbeidsgivere oppigjennom, har alltid krysset av på prosenttrekk når nytt skattekort kommer i desember, aldri i mitt liv blitt trukket tabell før. 

Da skal jeg ta kontakt med lønningskontoret på mandag😊

Har du vært inne og dobbeltsjekket at det står prosenttrekk på skattekortet ditt?

Skattekort sendes elektronisk til lønningskontoret, så veldig rart at de har trukket noe annet enn der som står der.

Anonymkode: 8a10d...70f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsgiver kan ikke velge noe som helst. Vi må følge skattekortet. Dersom du vil ha prosenttrekk må du endre skattekortet ditt. Bi-arbeidsgover trekker prosent. 

Dersom du har endra skattekortet til kun prosent, men det likevel er trekt tabell, da er det en feil. Kanskje arbeidsgiver ikke har henta inn siste skattekort. 

Anonymkode: 0023a...d8e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du nylig har endret fra tabell til prosent, kort tid før lønnsutbetaling, så kan det være at de allerede hadde kjørt lønn da du fikk nytt. Da vil det sannsynligvis ordne seg til neste lønning.

Du kan logge inn og se når arbeidsgiver hentet skattekortet. Arbeidsgiver skal ha fått varsel i lønnssystemet da du endret, med mindre det er en liten arbeidsgiver som gjør det manuelt på gammel måte. Da må du kanskje si fra om at de må hente det på nytt.

Anonymkode: 49e41...6c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg rettet skattekortet samme dagen som det kom, i slutten av desember. Lønn kom i midten av januar.

Byttet arbeidsgiver mot slutten av året i fjor, hadde prosent hos gammel arbeidsgiver, beholdt samme prosenttrekk ut året. Ser at det står det samme med tabell/prosent nederst på de andre lønnslippene fra ny arbeidsgiver også (dette var ikke første lønn derfra). Så her har de nok valgt, selv om jeg ikke trodde det var mulig. Helt tilfeldig at jeg sjekket det, aldri vært noe problem med sånt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En arbeidsgiver har ikke mulighet til å velge tabell om du kun har prosenttrekk på skattekortet. Sannsynligvis har de ikke hentet inn siste oppdaterte versjon. SJekk på skatteetaten at dine endringer er registrert før du tar kontakt med lønningskontoret. 

Anonymkode: 47c8a...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De kan jo ikke velge tabell hvis du ikke har tabell på skattekortet. Hvordan skal de i så fall vite hvilken tabell de skal velge?

Anonymkode: 50264...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En arbeidsgiver har ikke mulighet til å velge tabell om du kun har prosenttrekk på skattekortet. Sannsynligvis har de ikke hentet inn siste oppdaterte versjon. SJekk på skatteetaten at dine endringer er registrert før du tar kontakt med lønningskontoret. 

Anonymkode: 47c8a...a21

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De kan jo ikke velge tabell hvis du ikke har tabell på skattekortet. Hvordan skal de i så fall vite hvilken tabell de skal velge?

Anonymkode: 50264...35d

Jeg aner ikke? Jeg har aldri hatt tabell, alltid krysset av for at jeg MÅ ha prosent. De hentet ut skattekortet den 14.01, skattekortet mitt har vært uendret siden 16.12, og det står svart på hvitt at jeg skal skatte 26% av all inntekt, slik det har stått (med ulikt tall selvfølgelig) i alle år.

Men om det stemmer det som blir sagt over her så trekker de tabell på et eller annet underlig vis. Jeg har ingen nr på noe tabell på mitt skattekort.

Screenshot_20250119_233002_Chrome.thumb.jpg.42d1f95c43fa3d14105d588fd084680c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 19.48):

Har krysset av for at jeg skal ha prosenttrekk, alltid hatt og vil alltid ha. Har fått ny arbeidsgiver, kan de velge å trekke meg etter tabell? Har kun én arbeidsgiver.

Hvis de ikke har trukket etter skattekortet ditt har de gjort feil, de kan ikke bare velge en tabell de synes passer. Og hvis du alltid har hatt prosenttrekk på skattekortet kan det ikke skyldes at de ikke har hentet det nyeste heller. Sjekk med lønningskontoret hva de har gjort. 

Anonymkode: 932f9...9b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 20.11):

Screenshot_20250118_200711_Microsoft365(Office).thumb.jpg.4e74e4f2bd1b46515a562c942838959f.jpg

Her. Jeg skjønner  ikke om de trekker tabell eller prosent på denne? Får det ikke til å gå opp helt med prosent, når jeg regner på det.

Hvor mange kroner trekkes det i skatt da?

Hos min ene arbeidsgiver står trekket alltid der hvor teksten er Tabelltrekk selv om det trekkes prosent.  Så rett og slett skrevet på feil sted, men trekket er prosent, som det skal være.

Anonymkode: 7aa99...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mange kroner trekkes det i skatt da?

Hos min ene arbeidsgiver står trekket alltid der hvor teksten er Tabelltrekk selv om det trekkes prosent.  Så rett og slett skrevet på feil sted, men trekket er prosent, som det skal være.

Anonymkode: 7aa99...2b0

Ja det kan jo hende de har fylt det ut på feil sted?

Det som står i lønnslippen er:

Fastlønn 40 600

Skattbar godtgjørelse livsforsikring/gruppeliv 950

Div -280

Bruttolønn 41 550

Forskuddstrekk 10 803

Feriepengegrunnlag 40 600

Grunnlag tabelltrekk 41 550

Netto 29 517

Ser nå at hvis vi ser vekk fra posten livsforsikring så stemmer det med 26% når jeg regner på det. Kanskje de trekker rett likevel da men fører trekket på feil sted i lønnslippen? Kan noen da forklare meg hva den posten betyr?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er jo trukket riktig

Anonymkode: d3d89...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 19.48):

Alle arbeidsgivere skal hente ut skattekortet ditt fra skatteetaten så de skal følge dette om du ikke har oppgitt at det skal trekkes ekstra til arbeidsgiver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ulike trekktype på ulike lønnsarter.  Det er ikke egne tekster for de som har prosenttrekk på all lønn. Det er enkelte lønnsarter som skal trekkes etter prosenttrekk for de ansatte/lønnsmottakere som har tabelltrekk/-kort på ordinærlønn og prosenttrekk på resten. 

Ett eksempel er etterbetaling av lønn; tabelltrekk er progressiv. Grunnlag lønn på 10' gir x skattetrekk, mens grunnlag på 20' gir kanskje 2,75x i skattetrekk.  Her kommer prosenttrekk inn.

Ser du på lønnsslippen - så har du kun 26%, og ingen opplysninger om trekktabell. Du har sladdet skattetrekket ditt, men jeg vil anta at dette da er 26% av grunnlag tabelltrekk. 

Anonymkode: 0bd3a...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...