Gå til innhold

Kan arbeidsgiver velge å trekke tabell?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har krysset av for at jeg skal ha prosenttrekk, alltid hatt og vil alltid ha. Har fått ny arbeidsgiver, kan de velge å trekke meg etter tabell? Har kun én arbeidsgiver.

Anonymkode: e60e7...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I gamle dager het det seg at hovedarbeidsgiver skulle trekke etter tabell og bi- arbeidsgivere etter prosentkort. Vet ikke om det fortsatt gjelder. Det het seg at tabelltrekk var bedre fordi da ble man trukket tilsvarende  hva skatten ville bli. 

Anonymkode: d094c...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror de skal trekke som beskrevet i skattekortet. Jeg fikk prosenttrekk på skattekortet i fjor helt uforskyldt og for første gang noen gang. Jeg fikk ikke endret det selv om jeg ringte inn til skatteetaten for å endre det, så ble ufrivillig trukket prosenttrekk i hele fjor.

Anonymkode: a594a...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Screenshot_20250118_200711_Microsoft365(Office).thumb.jpg.4e74e4f2bd1b46515a562c942838959f.jpg

Her. Jeg skjønner  ikke om de trekker tabell eller prosent på denne? Får det ikke til å gå opp helt med prosent, når jeg regner på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har trukket etter tabell siden "Grunnlag tabelltrekk" er utfylt, mens "Grunnlag prosentrekk" er 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
what_no2000 skrev (38 minutter siden):

De har trukket etter tabell siden "Grunnlag tabelltrekk" er utfylt, mens "Grunnlag prosentrekk" er 0.

Takk for svar. Veldig spesielt, har hatt mange arbeidsgivere oppigjennom, har alltid krysset av på prosenttrekk når nytt skattekort kommer i desember, aldri i mitt liv blitt trukket tabell før. 

Da skal jeg ta kontakt med lønningskontoret på mandag😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for svar. Veldig spesielt, har hatt mange arbeidsgivere oppigjennom, har alltid krysset av på prosenttrekk når nytt skattekort kommer i desember, aldri i mitt liv blitt trukket tabell før. 

Da skal jeg ta kontakt med lønningskontoret på mandag😊

Har du vært inne og dobbeltsjekket at det står prosenttrekk på skattekortet ditt?

Skattekort sendes elektronisk til lønningskontoret, så veldig rart at de har trukket noe annet enn der som står der.

Anonymkode: 8a10d...70f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsgiver kan ikke velge noe som helst. Vi må følge skattekortet. Dersom du vil ha prosenttrekk må du endre skattekortet ditt. Bi-arbeidsgover trekker prosent. 

Dersom du har endra skattekortet til kun prosent, men det likevel er trekt tabell, da er det en feil. Kanskje arbeidsgiver ikke har henta inn siste skattekort. 

Anonymkode: 0023a...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du nylig har endret fra tabell til prosent, kort tid før lønnsutbetaling, så kan det være at de allerede hadde kjørt lønn da du fikk nytt. Da vil det sannsynligvis ordne seg til neste lønning.

Du kan logge inn og se når arbeidsgiver hentet skattekortet. Arbeidsgiver skal ha fått varsel i lønnssystemet da du endret, med mindre det er en liten arbeidsgiver som gjør det manuelt på gammel måte. Da må du kanskje si fra om at de må hente det på nytt.

Anonymkode: 49e41...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rettet skattekortet samme dagen som det kom, i slutten av desember. Lønn kom i midten av januar.

Byttet arbeidsgiver mot slutten av året i fjor, hadde prosent hos gammel arbeidsgiver, beholdt samme prosenttrekk ut året. Ser at det står det samme med tabell/prosent nederst på de andre lønnslippene fra ny arbeidsgiver også (dette var ikke første lønn derfra). Så her har de nok valgt, selv om jeg ikke trodde det var mulig. Helt tilfeldig at jeg sjekket det, aldri vært noe problem med sånt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...