Gå til innhold

Turister som tullinger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes slikt er ganske opprørende:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/xl/lars-monsen-pa-varangerhalvoya_-fangstanlegget-vi-helst-ikke-skal-snakke-om-1.17132887

Et fantastisk kulturminne som virkelig bør tas vare på. Men vi vet at om vi slipper turister løs, blir det ødelagt.

Vi var på Mølen ved Helgeroa i sommer. Stor steinaldergravhaug, skilt overalt. Hva gjør ukrainere, tyskere og engelskmenn? Bygge små varder (også rett ved graven) og tar med stein hjem.

Hallingskarvet? Det er så mange idiotvarder at stien er borte. Ingen vet hvor man skal gå. Besseggen? "Sårbar natur, ikke forlat stien" står det på skiltet på tre språk. Tyskere tar gjerne bilde av det...mens de står ved siden av stien.

Ugh.

Hva gjør man med dette og hvordan får man det løst?

Anonymkode: b4179...16a

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 18.16):

Jeg synes slikt er ganske opprørende:

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/xl/lars-monsen-pa-varangerhalvoya_-fangstanlegget-vi-helst-ikke-skal-snakke-om-1.17132887

Et fantastisk kulturminne som virkelig bør tas vare på. Men vi vet at om vi slipper turister løs, blir det ødelagt.

Vi var på Mølen ved Helgeroa i sommer. Stor steinaldergravhaug, skilt overalt. Hva gjør ukrainere, tyskere og engelskmenn? Bygge små varder (også rett ved graven) og tar med stein hjem.

Hallingskarvet? Det er så mange idiotvarder at stien er borte. Ingen vet hvor man skal gå. Besseggen? "Sårbar natur, ikke forlat stien" står det på skiltet på tre språk. Tyskere tar gjerne bilde av det...mens de står ved siden av stien.

Ugh.

Hva gjør man med dette og hvordan får man det løst?

Nordmenn er ikkje akkurat betre. Den der vardebygginga har også blitt allemannseige hos oss. 

Anonymkode: 1b332...9e4

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nordmenn er ikkje akkurat betre. Den der vardebygginga har også blitt allemannseige hos oss. 

Ja, jeg ser det. Det skjønner jeg kanskje enda mindre, da kultur- og funksjonsverdien av varder jo er godt kjent for nordmenn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den beste måten å bevare sårbare kulturminner på er dessverre å skjule de fra allmennheten.

Anonymkode: 59d3a...126

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er så DRITTLEI instagramturismen!!! Helene Moo og alle de der som legger ut photoshoppa bilder til millioner av følgere og ikke tar samfunnsansvar i det hele tatt. Masseturismen MÅ stoppes.

Anonymkode: 06d9b...4f2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser ikke problemet med disse gamle steinhaugene.

Anonymkode: 6ede4...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ser ikke problemet med disse gamle steinhaugene.

Anonymkode: 6ede4...068

Det er nok fordi du ikkje har gått i fjellet når skodda kjem og det einaste som viser deg kor du skal gå er desse vardane. Då er det noko ubeleieleg at masse random vardar er sett opp her og der..

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...