AnonymBruker Skrevet 18. januar #1 Del Skrevet 18. januar Jeg har observert at når det reklameres for tilstelninger for eldre folk, står det alltid at det serveres kaker&kaffe. På treningssenteret mitt har de treningsgrupper for pensjonister hvor de fleste er i 70-80 årene, og hver fredag er det kaffe med "noe attåt" (står det på plakaten) Jeg begynte i sorggruppe denne uken(som dere sikkert har lest om i Sorgforumet), og der var de andre deltakerne i 70 årene, og de sa de ønsket "kaffemat" og bestemte at vi skulle bake og ta med (kunne ikke kjøpe bakverk eller bytte det ut med frukt eller sjokolade) Hva er grunnen til dette? Er det noe som henger igjen fra gamle dager? Anonymkode: 061c6...203 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #2 Del Skrevet 18. januar Det skyldes at de eldre kommer fra en kultur hvor søtsaker var det sosiale limet i det moderne samfunnet. Bakst var stas og noe man ikke unnet seg i hverdagen. Nå som alt er tilgjengelig nesten hele døgnet må vi bruke andre luksuriteter. Svaret? Øl, øl, øl. Skal ikke se bort ifra at vi blir lokket med øl til enhver anledning når vi blir gamle. Anonymkode: da565...2c3 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #3 Del Skrevet 18. januar Eldre har ofte problemer med å spise nok i løpet av en dag. Kaffe samt sosial setting gjør et lite måltid til en positiv ting. Anonymkode: 883c4...8bc 8 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #4 Del Skrevet 18. januar Jeg liker det også ( er i 40-åren ), og er vant til at man skal servere noe ved siden av kaffen man tilbyr. Behøver ikke kun være kaker, men liker noe attåt ja. Kake, vaffel, kjeks, en lefsebit, frukt eller liknende. Her skrives ofte « kaffe og noe å bite i.» på tilstelninger, altså enkel bevertning. Anonymkode: ca1a6...3bb 9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #5 Del Skrevet 18. januar Jeg har måttet ha kake til kaffen siden jeg var i 20-årene 😅 I dag vil jeg si at det er flott med noen ekstra kalorier. Anonymkode: 42b28...0eb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 18. januar #6 Del Skrevet 18. januar I selskap med andre hyggelige folk, så kalles det for "kos". En helt naturlig ting til kaffen. 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #7 Del Skrevet 18. januar Mat er sosialt. Mange eldre har litt kake til kaffen om ettermiddagen, det er helt vanlig. Anonymkode: 6db7c...71c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #8 Del Skrevet 18. januar Nå kan man kjøpe bolle på hvert gatehjørne, det kunne man ikke før og ikke hadde man råd til det heller. Å serverer bakst viser omtanke og interesse, at man ønsker å gjøre noe ekstra for andre og legge en innsats i det. Jeg syns det er en fin ting jeg. Anonymkode: 52e9e...a07 10 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #9 Del Skrevet 18. januar Det er en vane. Anonymkode: e70d5...245 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #10 Del Skrevet 18. januar Det er fra gammelt av og viser gjestfrihet og omtanke. De som er 70-80 har ikke kultur for å sitte i sofaen og se serier fra Netflix med en Stratos og pose potetgull, men de får søtbehovet mer dekket av kaker eller lefser til kaffen. De har også tradisjon for å være lutt husmorslige av seg. Dessert søndager er det også mange som liker eller litt vafler av og til. Man ordner noe av det man har på kjøkkenet istedenfor å stikke en ekstra tur på butikken og lignende. Anonymkode: 4e76f...1cf 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #11 Del Skrevet 18. januar Fordi mange gamle sliter med å få i seg nok kalorier pga sykdommer mm. Anonymkode: b3c8b...4f1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #12 Del Skrevet 18. januar Litt søtt til kaffen høyner smaken. Alltid bedre med kaffe med litt attåt enn bare svart kaffe. Anonymkode: bb237...8dd 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 18. januar #13 Del Skrevet 18. januar Hoppetaujenta skrev (3 timer siden): I selskap med andre hyggelige folk, så kalles det for "kos". En helt naturlig ting til kaffen. Stemmer det 😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 18. januar #14 Del Skrevet 18. januar De er vel vant med det fra gamledager tipper jeg min tante på snart 83 må alltid ha noe ved siden av kaffen sjokolade/brød eller hva hun har for hånden pappa måtte alltid ha sjokolade ved siden av kaffen 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #15 Del Skrevet 19. januar Dagens eldre vokste opp i en tid hvor sukker og fett var en del av det sosiale limet, og hvor noe søtt til kaffen var noe man serverte for å gjøre stas på gjestene eller anledningen. Derfor er det en sosial og kulturell norm som har formet seg for de eldre generasjonene. Kaker og søtsaker var nærmest luksusprodukter, da tilgangen var mye mindre og prisene relativt mye høyere enn i dag. Anonymkode: 721aa...18a 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #16 Del Skrevet 19. januar lettere å være hyggelig også hvis man får noe søtt i kroppen, så man kan vel se på det som en slags "hjelp" til å være hyggelig. lettere å fokusere på det sosiale hvis kroppen er fornøyd og ikke maser om at den vil ha dopamin i form av et eller annet. Anonymkode: 33752...fcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 19. januar #17 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det skyldes at de eldre kommer fra en kultur hvor søtsaker var det sosiale limet i det moderne samfunnet. Bakst var stas og noe man ikke unnet seg i hverdagen. Nå som alt er tilgjengelig nesten hele døgnet må vi bruke andre luksuriteter. Svaret? Øl, øl, øl. Skal ikke se bort ifra at vi blir lokket med øl til enhver anledning når vi blir gamle. Anonymkode: da565...2c3 Jeg krever brun sprit!! 😆 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #18 Del Skrevet 19. januar Kaker til kaffen er helt normalt. Å være vert uten å servere noe søtt til kaffen er uhøflig i min bok. Anonymkode: bb237...8dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #19 Del Skrevet 19. januar Men må det være kaker til kaffe/te når man er på et kort møte på halvannen time som feks; foreldremøte, møte i idrettslaget, sorggruppe eller jobbintervju? Ts Anonymkode: 061c6...203 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 19. januar #20 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Litt søtt til kaffen høyner smaken. Alltid bedre med kaffe med litt attåt enn bare svart kaffe. Anonymkode: bb237...8dd Helt klart! Godt med noe søtt til kaffen. Fx et knekkebrød med syltetøy til frokostkaffen 😋 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå