Gå til innhold

Protonbehandling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som vet hvorfor ikke protonbehandling blir tilbudt pasienter med kreft i hals, nese, øre/hode? i Norge? 

Jeg vet man må til Sverige, og at det bygges sentre i Norge nå, men hvorfor får ikke pasientgruppen automatisk tilbud?

Er jo ikke akkurat noe "walk in the park" den pasientgruppen går gjennom for å si det slik.:hjerte:

Jeg vet om vanlige metoder for å dempe strålesmerter i hals og svelg, varm drikke, honning, lett mat, salve hos tannpleier, spray osv, men hvis det er noen som vet om annet som hjelper gi en lyd.💞

Anonymkode: 0a254...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Som ved de fleste sykdommer, må det prioriteres. All den tid tilbudet ikke er godt nok utbygd her til lands, må fagfolk bestemme hvem som skal prioriteres for behandling. 

Anonymkode: 06433...c5a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som ved de fleste sykdommer, må det prioriteres. All den tid tilbudet ikke er godt nok utbygd her til lands, må fagfolk bestemme hvem som skal prioriteres for behandling. 

Anonymkode: 06433...c5a

Så de sender folk ut av Norge, hvis jeg forstår det rett? og de som ikke tilbys dette er ikke prioritert?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Noen som vet hvorfor ikke protonbehandling blir tilbudt pasienter med kreft i hals, nese, øre/hode? i Norge? 

Jeg vet man må til Sverige, og at det bygges sentre i Norge nå, men hvorfor får ikke pasientgruppen automatisk tilbud?

Er jo ikke akkurat noe "walk in the park" den pasientgruppen går gjennom for å si det slik.:hjerte:

Jeg vet om vanlige metoder for å dempe strålesmerter i hals og svelg, varm drikke, honning, lett mat, salve hos tannpleier, spray osv, men hvis det er noen som vet om annet som hjelper gi en lyd.💞

Jeg vet at det diskuteres om protoner er bra nok/trygge nok for de ulike gruppene. Ikke alt er superbra med protoner heller. Du skal hele tiden vite at du treffer akkurat det du skal siden dosen på protoner avtar veldig brått.

Vi foreslår ofte en spiseskje med fløte før matinntak om man er veldig sår i svelget som følge av stråling. Og bruk av smertestillende. Most mat, unngå krydder og sterk mat. Små hyppige måltid og gjør det litt delikat (man spiser jo med øynene og selv om det virker som ett dumt råd).

Anonymkode: d0700...4af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg vet at det diskuteres om protoner er bra nok/trygge nok for de ulike gruppene. Ikke alt er superbra med protoner heller. Du skal hele tiden vite at du treffer akkurat det du skal siden dosen på protoner avtar veldig brått.

Vi foreslår ofte en spiseskje med fløte før matinntak om man er veldig sår i svelget som følge av stråling. Og bruk av smertestillende. Most mat, unngå krydder og sterk mat. Små hyppige måltid og gjør det litt delikat (man spiser jo med øynene og selv om det virker som ett dumt råd).

Anonymkode: d0700...4af

Takk:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør få resept på lidokain viskøs. Blandes 50/50 med fløte og så har man det i munnen og svelger før måltid. Har jobbet med ØNH-kreft og det ble veldig hyppig brukt. 

Ellers ville jeg ikke utsatt for lenge å få sonde hvis matinntaket dabber av og du ikke klarer å innta nok næringsdrikker selv. Det er viktig for kreftbehandlingen å prøve å unngå å være i ketose, så derfor er det viktig å få i seg nok næring. 

Anonymkode: a5a25...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er dyrt, så det må prioriteres. Akkurat nå er det mest barn. Eller gjengangere. Nye radiumen åpner i år, så tilbudet vil nok da utvides. Men igjen, det er så mye dyrere enn konvensjonell behandling. Og, det er faktisk ikke nok info der ute ang bivirkninger foreks. Så det trengs mer forskning (bla det radiumen skal). Håper er jo helt klart at det skal være bedre enn konvensjonell, men trengs mer data. 

Anonymkode: 7f10d...fda

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...