Gå til innhold

Hvordan få henne til å slutte å fjerndiagnostisere alle/meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skriver dette mest for å få det ut men tar veldig gjerne imot råd!

Kusinen min som har asperger mener hun har en "autisme-radar" (tenk gaydar, men for autisme) og får stadig for seg at andre er autister. Alt fra kjendiser til bussjåføren eller kassadama på rema. Nå insisterer hun på at jeg er autist, noe jeg ikke er. Hun mener at jeg bare ikke er klar til å akseptere det og sier at hun har rett, "bare vent og se!" Nå maser hun om dette hver gang vi møtes og det begynner å bli veldig slitsomt. Hva gjør jeg når hun nekter å høre på meg?

Anonymkode: 9e8e5...2b9

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvilke trekk er det hun mener du har som gjør at du fyller kriteriene for autisme?

Hvor gamle er dere?

Anonymkode: c8c30...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mest irriterende jeg vet er folk som gir diagnoser. Vi har leger til sånt.

Anonymkode: 958b7...d0f

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si det til hun, be hun slutte med det tullet. Eller du kan f.eks. si at hun er pedofil, si at du har en radar for akkurat det. Er stort sett ikke så gøy når ting blir snudd….

Anonymkode: 89f37...533

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Autisme har jo tatt helt av på tik tok. Alle tror de er autistiske plutselige. Så hvis kusinen din allerede har aspberger fra før av, og blir utsatt for tik tok autisme trenden, så forstår jeg godt at hun er litt opphengt i det. 

Men t.o.m normale, friske ungdommer tror jo seg selv og alle rundt seg er autister for tiden. Virker som en trend. Ville bare ignorert det. Gi det minst mulig oppmerksomhet.

Anonymkode: 44abe...06e

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trenden er nå at ganske mange kvinner i 30 årene plutselig får autisme diagnose. Gjelder også for adhd. 

Det er ganske mange jenter som vokste opp, som var «flink pike», som faktisk var autistisk. De gjorde det egentlig ganske greit sosialt, godt på skolen, og ja var en «flink pike». Men så ble de eldre, koronaen tok mange, og masken falt. Og så var det plutselig vanskelig å finne den igjen.

Mange man ha tatt på seg en maske uten å i det hele tatt vite om det.

Jeg mistenker at jeg er autistisk. Men siden jeg ikke «sliter», så vil jeg evt. måtte betale privat for å få en diagnose. Man får ikke hjelp til slik ellers.

Anonymkode: 152bc...e4c

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Autisme har jo tatt helt av på tik tok. Alle tror de er autistiske plutselige. Så hvis kusinen din allerede har aspberger fra før av, og blir utsatt for tik tok autisme trenden, så forstår jeg godt at hun er litt opphengt i det. 

Men t.o.m normale, friske ungdommer tror jo seg selv og alle rundt seg er autister for tiden. Virker som en trend. Ville bare ignorert det. Gi det minst mulig oppmerksomhet.

Anonymkode: 44abe...06e

Du vet at «venstrehendt» også plutselig ble en trend, når det var lov å være venstrehendt.

Plutselig ble det også en trend å være homofil eller lesbisk, for det var endelig normalisert.

Endometriose er det mange som nå får en diagnose for, fordi informasjon spres på blant annet TikTok.

Mer informasjon ut til folket gjør ikke at noe er populært. Folk som ikke har grunner for å tro noe, sitter ikke å tar tester på nettet. De leter ikke etter en forklaring på hvorfor de har det slik de har det.

Du kan være så vel… «krenka» som du vil over at flere får en diagnose. Men jeg ser for meg at du ikke en gang kan klare å forstå den lettelsen det er å endelig ha det offisielle stempelet som sier at du faktisk hadde rett, og systemet har sviktet deg i alle år.

Det er ikke «kult» å være autistisk. Det kommer faktisk med visse problemer i livet, som de fleste ville valgt bort. Men det å kunne henge ting om seg selv opp på en knagg som forklarer alt, det er en så utrolig stor lettelse. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begynn henne å fortell at dersom hun mener at du er så lik henne, så betyr det at hun ikke har autisme da.

Anonymkode: 9d9c7...bb5

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvilke trekk er det hun mener du har som gjør at du fyller kriteriene for autisme?

Hvor gamle er dere?

Anonymkode: c8c30...7d9

Hun kommer ikke med noe særlig konkret annet enn at jeg bruker mye tid på en hobby (tegning) og at hun føler det. Hun er 27 og jeg er 29.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Begynn henne å fortell at dersom hun mener at du er så lik henne, så betyr det at hun ikke har autisme da.

Anonymkode: 9d9c7...bb5

Haha det er veldig fristende, men hun kommer nok til å bli rasende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er jeg den eneste som syns det er rart at det er blitt trendy med den diagnosen? Jeg fikk Asperger diagnose som 13 åring. Har aldri sagt det til noen fordi jeg ikke ville ha den diagnosen og jeg ville ikke at andre skulle vite om den. Jeg vil at andre skal se meg som den personen jeg er og ikke diagnosen min. 

Anonymkode: 00a6c...ade

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En slik oppførsel er nok del av HENNES autisme-diagnose. Å ikke skjønne sosiale koder og ikke forstå at dette ikke er snilt er typisk autisme 

Det her kan du jo si til henne.. 

Anonymkode: b92ba...6d5

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En slik oppførsel er nok del av HENNES autisme-diagnose. Å ikke skjønne sosiale koder og ikke forstå at dette ikke er snilt er typisk autisme 

Det her kan du jo si til henne.. 

Anonymkode: b92ba...6d5

Ja, men at ts tar seg såå nær av det gir litt røde flagg for ts. Bare godta at kusinen har aspergersradar.  Trenger ikke engang ha diagnose for å ha litt lite sosiale antenner og prate om ting man selv synes blir feil.

Anonymkode: 31852...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Få henne til å møte andre med autisme, feks Mestringskurs eller Autismeforeningen.

Anonymkode: 693d9...14e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så hun kan holde på som hun vil, irritere deg og alle, mens du er redd for at hun som setter i gang alt, skal bli sur? 

Hva er viktigst? 

Hvis du ikke tør å snakke direkte til henne og gi beskjed, så får du bare finne deg i dette. 

Anonymkode: d415e...b73

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La være å møte henne? 

Anonymkode: 6fb34...e90

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva gjør jeg når hun nekter å høre på meg?

Går din vei. 

Anonymkode: 22736...f99

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Trenden er nå at ganske mange kvinner i 30 årene plutselig får autisme diagnose. Gjelder også for adhd. 

Det er ganske mange jenter som vokste opp, som var «flink pike», som faktisk var autistisk. De gjorde det egentlig ganske greit sosialt, godt på skolen, og ja var en «flink pike». Men så ble de eldre, koronaen tok mange, og masken falt. Og så var det plutselig vanskelig å finne den igjen.

Mange man ha tatt på seg en maske uten å i det hele tatt vite om det.

Jeg mistenker at jeg er autistisk. Men siden jeg ikke «sliter», så vil jeg evt. måtte betale privat for å få en diagnose. Man får ikke hjelp til slik ellers.

Hvis du ikke «sliter»; hva skulle du trenge hjelp til da?

Anonymkode: e13de...565

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er faktisk ikke ditt problem! La henne bli så rasende hun bare vil! Det er helt greit å gi henne klar melding på sånt!

Anonymkode: 0854e...263

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er faktisk ikke ditt problem! La henne bli så rasende hun bare vil! Det er helt greit å gi henne klar melding på sånt!

Anonymkode: 0854e...263

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så hun kan holde på som hun vil, irritere deg og alle, mens du er redd for at hun som setter i gang alt, skal bli sur? 

Hva er viktigst? 

Hvis du ikke tør å snakke direkte til henne og gi beskjed, så får du bare finne deg i dette. 

Anonymkode: d415e...b73

Hvorfor tror du jeg ikke tør å si fra? Jeg har gjort det mange ganger men det er noe annet å så tvil rundt HENNES diagnose, det er over streken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...