Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig startet i ny jobb i 50 prosent fast stilling, men jeg har igrunnen jobbet 100 prosent siden start fordi det ALLTID er noe. Jeg må innrømme at jeg blir GAL av å bli ringt eller få melding hver eneste fridag. Jeg er igrunnen veldig fleksibel og kan stille opp mye, men det er liksom aldri fred å få. Og jeg får jo i tillegg så sykt dårlig samvittighet når jeg sier nei. 

Jeg har et litt sånn angstfylt forhold til mobiltelefon fra før. Vet ikke hvorfor egentlig, men er liksom redd for å åpne meldinger og hater å ringe. Men jeg har jo trosset denne frykten fordi jeg bare må, men det blir liksom ekstra mye angst for meg når det er ringing og meldinger hver dag etter jobb, hver dag før jobb, hver eneste fridag.. Det føles ivertfall sånn.

Er dette noe jeg bare må tåle liksom? Ja, jeg skjønner igrunnen at jeg må det, men jeg syns det blir MYE. Også lurer jeg jo litt på om jeg blir ekstra mye spurt fordi jeg er ny.. Det må jo vel være mulig å spørre andre av og til? 

Kjennee virkelig et ekstremt hat mot at man liksom MÅ være tilgjengelig hele tiden. 

Anonymkode: 169df...e10

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal sies at jeg har en annen jobb i tillegg, så jeg er jo ikke tilgjengelig hele tiden.

Anonymkode: 169df...e10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å si nei til å jobbe. Ferdig. De kan ikke mase på deg. Si nei og fortsett med det du holdt på med.

Anonymkode: 97963...f8a

• Liker 3
  • Nyttig 4
Gjest pop up bruker
Skrevet

Kanskje arbeidsgiveren tror at du egentlig ønsker å jobbe mer enn de 50 % du faktisk har, og derfor ringer til deg? Mange i mindre stillinger ønsker jo nettopp det. 

Du bør i så fall kanskje si i fra at du er fornøyd med de 50 % stillingen du har, og ikke ønsker flere vakter utover det. 

AnonymBruker
Skrevet

Det blir gjerne til at de som ofte sier ja blir ringt først.

Anonymkode: d80e2...02b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Legg planer for fridagen som ikke kan kanselleres. F.eks. avtalt å shoppe sammen med noen, eller du får besøk, eller skal møte noen ute (som kanskje ikke dukket opp likevel), og derfor ikke kan jobbe.

Anonymkode: 49739...18a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er billigere å kalle inn enn de som har full stilling 

Anonymkode: a3ed1...7ba

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er et deg-problem.

Du må bare lære å si nei. 

Anonymkode: cc1b5...ab3

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Bare si at det ikke passer, de trenger ikke å vite hvorfor. :)

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med sjefen. Fortell når du kan jobbe ekstra den neste mnd og resten ønsker du ikke å bli kontaktet. Du kan også gi beskjed at hvis du kan jobbe mer enn det du foreslår selv tar du kontakt kvelden i forveien om at du kan bli kontaktet neste dag ved behov. Du skal ikke bli nedringt hver eneste fridag. 

Anonymkode: e1720...67b

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare si at 50% er den kapasiteten du har, men at du en veldig sjelden gang kan ta en ekstra krisevakt. Jeg tipper de sender automatisk melding til alle, det gjør de ihvertfall der jeg kommer i kommunen. Så ikke føl det personlig, og det er ikke ditt problem at de ikke har folk. Da må de ansette flere, rett og slett.

Legg dette fra deg og svar «dessverre» hver gang. Du skal på ingen måte ha noen unnskyldning klar! Om du vil ligge hjemme på sofaen så skal du det uten at noen bryr seg eller trenger å vite det!

Bare legg fra deg samvittigheten!

Anonymkode: bac9c...d30

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

*kommer = jobber

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Legg planer for fridagen som ikke kan kanselleres. F.eks. avtalt å shoppe sammen med noen, eller du får besøk, eller skal møte noen ute (som kanskje ikke dukket opp likevel), og derfor ikke kan jobbe.

Anonymkode: 49739...18a

Nei! Dette blir bare ekstra stress!

Dessuten er «jeg må shoppe» idiotisk unnskyldning! Hun skal ikke behøve å ha en grunn annet enn at hun vil ha fri! Om hun vil shoppe, lese bok eller hjelpe en gammel slektning har ikke jobben noe med!

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye vil du jobbe, da?

AnonymBruker
Skrevet

Gi beskjed om at du ikke ønsker mer?

Har selv en 50% stilling og gav beskjed allerede før jeg ble ansatt om at det var min kapasitet. Og når jeg kan jobbe ekstra sier jeg fra hvilke dager. Da blir det ikke noe mas.

Anonymkode: b88e6...42f

Skrevet

De spør deg kanskje mye fordi du sier ja, og fordi du er pålitelig og flink.

Men dette kan du fint ta opp med jobben. Si at du har villet ha 50% stilling der, nettopp fordi det er sånn det passer godt. Jeg setter pris på at dere vil jeg skal jobbe mer utover det, men dessverre passer ikke det så godt. Likevel sier jeg ofte ja, fordi jeg føler jeg må og får dårlig samvittighet hvis jeg sier nei. 

Nå har jeg kjent på at dette blir for ofte. Derfor vil jeg be dere ikke kontakte meg så ofte med å spørre om å jobbe ekstra.

AnonymBruker
Skrevet

Legg inn fridager i turnusplanleggingssystemet. 

Anonymkode: 3a70c...f29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...