Gå til innhold

Hvordan vite om avliving er det riktige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en kanin på 13 år som de siste årene har vært mye opp og ned i formen. Er på kontroll hos veterinær med han hver 3 måned, og han har ingen kjente sykdommer.

Noen dager er han mer sliten og noen dager er han som en ungdom, og slik har det vært de siste årene.

Han har veldig sensitiv mage, så han får ikke noe annet enn høy og pellets, men kan bare ved nytt høyparti fra samme leverandør bli dårlig i magen.

Han har vært i god form de siste ukene. Torsdag la jeg merke til at han hadde litt løs avføring så jeg gav han probiotika, critical care og litt smertestillende. Han hadde ikke noe mer løs avføring denne dagen og oppførte seg som normalt. På fredagmorgen oppdaget jeg igjen at han hadde hatt løs avføring og denne gangen ganske mye i tillegg til at han ikke hadde matlyst og var slapp.. Jeg medisinerte han på samme måte som på torsdag, dro på jobb og kom hjem igjen etter 2 timer for å sjekke formen hans. Når jeg kom hjem satt han å spiste høy og oppførte seg som vanlig.  

Selv om allmenntilstanden hans var tilbake til normalen valgte jeg å ta han med til dyrlegen for en sjekk. Jeg fikk time kl 14:30, men de ba meg levere han inn kl 12:30 i tilfelle de fikk tid til å se på han tidligere. 

Rundt kl 14 hadde veterinæren sett på han og hun syntes han var for tynn (han har hatt samme vekt det siste året), virket sliten og med tanke på alderen syntes hun at avliving var det riktige valget. 

En vanskelig avgjørelse jeg ikke hadde sett for meg å ta, men jeg valgte å ta han med hjem. Han pleier å bli litt pjusk etter bilkjøring og klinikken hadde ikke critical care, hvilket betyr at han sannsynligvis ikke hadde spist noe siden vi dro hjemmefra kl.11:15 og at det hadde påvirket formen hans.

Veterinæren mente ikke at han hadde smerter, og vi ble enige om at dersom formen ikke hadde blitt betydelig bedre i løpet av dagen i dag, skulle jeg kontakte veterinærvakten for avliving. 

Han har ikke blitt noe bedre, men heller ikke verre. Han virker sliten, men spiser og drikker selv. 

Jeg synes det kan virke som om kroppen er i ferd med å slå seg av, men jeg kjenner gutten godt og ser ikke på det som helt usannsynlig at han skal bli som normal igjen.

Han er rolig, men kommer når jeg roper på han. 

Synes det er vanskelig å skulle være den som bestemmer når noen skal dø, helst så skulle jeg ønske at han døde naturlig.

I og med at veterinæren ikke mener han har smerter tenker jeg nå og ikke bestille avliving og heller se om han enten kvikner til eller dør naturlig- men det føles heller ikke riktig... Og å bestille avliving når han spiser og drikker selv, kommer når jeg roper osv føles heller ikke riktig.

Noen gode råd?

Anonymkode: 851cc...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at kaniner er byttedyr, og går langt for å skjule smerte og sykdom. At det nå er såpass tydelig at veterinær anbefaler å avslutte tenker jeg sier sitt, desverre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at så lenge han spiser selv... Men hvis han spiser og drikker av seg selv, så burde det ikke være nødvendig med smertestillende og critical care flere ganger i uka. Ett dyr som spiser av seg selv, gjør det uten å ha behov for medisiner.

Anonymkode: f4d28...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...