Gå til innhold

Bryllupsmiddag - trenger gode råd

Ford3000

Anbefalte innlegg

Vi er jammen usikker på hva vi skal ha slags meny til vårt bryllup. Vi skal gifte oss til neste år så vi har god tid enda, men vi er ikke helt enig om menyen. Jeg ønsker at folk kan velge litt hva de vil av mat, da vi har flere tenkte gjester som har ulike allergier og intoleranser. Tapas eller noe liknende. Mannen ønsker å bruke elgkjøtt siden vi har grei tilgang på det. Vi har ikke sånn super økonomi heller, så noe superfancy blir det ikke uansett. Kan man kombinere elgkjøtt og tapas? 

Som gjest, hva ville dere ha foretrukket? Og tips til hva man kan lage av elg som er litt mer fancy enn elg-gryte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Helstekt ytre-/indrefilet med tilbehør er fin varmmat

Eller lage roastbiff for å ha på et koldtbord (men det går ikke så mye da)    
Hjemmelagde tapasboller av elg.   

Anonymkode: b894a...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem skal lage maten? 

Anonymkode: 83f52...231

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har de tenkte gjestene allergier og intoleranser som er "vanskelige"? 

Jeg er en av dem som ikke synes tapas eller koldtbord passer i bryllup. Synes forslaget helstekt ytre-/indrefilet av elg er et godt forslag. Det er ikke spesielt vanskelig å lage saus som er både gluten- og laktosefri, eller fri for melkeprotein. Variert utvalg av grønnsaker og den som ikke tåler en av dem, spiser de andre grønnsakene.

Det er lurt å be inviterte om å oppgi allergier og intoleranser når de svarer på invitasjonen. Ingen vil reagere på det, det viser bare at vertskapet er interessert i å ta hensyn.

Anonymkode: 0a986...007

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere lager akkurat hva dere vil har tilgang på. Har overhode ikke stussa på elg gryte eller tapas. 

Anonymkode: b5adc...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samme hva dere serverer, så lenge det er rikelig med mat så alle blir mett. Men deere skal vel ikke kokkelere selv?

Anonymkode: 57260...b4e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir vel å høre om noen kan lage mat, sjekke det ut såklart, men mistenker at det ender opp i at noen i familien kan ta seg av å lage mat dagen før og få noen til å varme opp mens man er i kirka eller noe. Vi bor såpass ut på landet at jeg tror at både typ catering eller få kokk ut hit koster mer enn alt annet i bryllupet. Vi har ikke sånn veldig god råd. Skjønner at alt koster i dag. Vi finner nok ut. Bare ville ha litt tips, tenke litt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan dere ikke ha koldtbord og elggryte som varmrett? 

Anonymkode: b4649...e8a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ford3000 skrev (4 timer siden):

Blir vel å høre om noen kan lage mat, sjekke det ut såklart, men mistenker at det ender opp i at noen i familien kan ta seg av å lage mat dagen før og få noen til å varme opp mens man er i kirka eller noe. Vi bor såpass ut på landet at jeg tror at både typ catering eller få kokk ut hit koster mer enn alt annet i bryllupet. Vi har ikke sånn veldig god råd. Skjønner at alt koster i dag. Vi finner nok ut. Bare ville ha litt tips, tenke litt. 

Reis til byen, ta den på rådhuset, spis lunsj på restaurant med forloverne, reis hjem igjen. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med elg indrefilet? Grønnsaker i sesong. En god hjemmelaget potetsalat kan passe til om det er sommer. Ellers kan saltbakte poteter være godt til. Saus og tilbehør kan lages laktosefritt, uten melk, glutenfritt. 

En elggryte kan passe godt høst/vinter. Rosenkål, sopp, potetmos/sellerirotmos og gulrøtter til. Rørte tyttebær. Kan være rimeligere enn annen type mat. 

Dere kan jo sjekke ut pris for å leie kokk dersom kokken godtar at dere står for elgkjøttet. Kanskje kokken har noen forslag, og allergivennlige alternativ.

Velger dere koldtbord kan dere servere elg roastbeef med tilbehør som en av rettene. Elgkarbonader er også et alternativ. 

Anonymkode: 77992...a72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ha satset på elg. God selskapsmat, hvis skikkelig tilbredt. Tapas er mer mingling enn selskap. 

Anonymkode: 2774d...c25

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.1.2025 den 11.20):

Reis til byen, ta den på rådhuset, spis lunsj på restaurant med forloverne, reis hjem igjen. 

Vi ønsker å gifte oss i kirka og mannen ønsker mye familie. Du har en enkel løsning jeg får ta i et eventuelt neste liv😊

Ellers så har mannen snakket om å kontakte en kokk, så da får han prøve på det da. Det er flere i hans familie som sier de godt kan være med på dugnad og lage mat, men hverken jeg eller han ønsker at tilreisende skal jobbe så mye før og under bryllupet. Får se hva vi ender opp med. Vi har god tid å finne ut av. 

Blir uansett noe med elg og skal såklart høre med potensiell kokk om det er greit vi stiller med råvarer selv. Tipsene har vært veldig hjelpsomme. 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tapas. Da er det noe for alle. 

Anonymkode: 9bc3d...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville nok gått for et tapasbord/buffetbord, med norsk tema. 

Av elg kan du lage røkt elgkjøtt, en elggryte, sliders, skivet ytrefilet av elg, med mer. Du kan lage tyttebærkompott, en god potetsalat, grønn salat i ulike varianter, en sopprett. Ramsløkpesto er godt og rimelig tilbehør. Rødbetsalat (godt vegetariansk alternativ). Bakt kål. Alt gode, norske råvarer. 

Bare noen få ideer. Når dere har tilgang til elg, og sikkert mange andre gode råvarer, så kan man jo spinne ganske mye rundt idden "norskt og lokalt". 

Anonymkode: 92919...a61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tapas. Da er det noe for alle. 

Anonymkode: 9bc3d...b4b

Det heter koldtbord på norsk. 

Ellers, ts, jeg kan love deg at ingen husker hva de får å spise. Middag er fint og flott, men spør men en gjest tre uker etterpå og ingen kan si hva de fikk. (Bortsett fra i ett bryllup jeg var, hvor det ble sendt rundt til annen servering og så var det ikke nok) 

Elggryte høres veldig godt ut da. Bortsett fra intoleranser, er det noe alle spiser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere tilgang på av kjøkken, oppbevaring, kjøl og den slags - både på selve dagen og i forkant? Hvor mange gjester? I hvor stor grad kan disse som tilbyr seg å hjelpe faktisk lage mat? Tapas til en stor bryllupsfest er ikke noe man bare kjapt slenger sammen kvelden i forveien. 

Jeg ville begynt planleggingen i den enden - hva er praktisk mulig og realistisk gjennomførbart.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stor pike skrev (3 minutter siden):

Det heter koldtbord på norsk. 

Ellers, ts, jeg kan love deg at ingen husker hva de får å spise. Middag er fint og flott, men spør men en gjest tre uker etterpå og ingen kan si hva de fikk. (Bortsett fra i ett bryllup jeg var, hvor det ble sendt rundt til annen servering og så var det ikke nok) 

Elggryte høres veldig godt ut da. Bortsett fra intoleranser, er det noe alle spiser. 

Nei, det gjør det ikke. 

Tapas har utgangspunkt i spania, det består hovedsakelig av småretter, og kan være både varme og kalde retter. 

Koldtbord er tradisjonell skandinavisk buffet. Som består av kalde retter. 

De ulike mattradisjonene innebærer til dels veldig ulike matvarer og retter. Det er også en rekke andre forskjeller mellom disse 

Uansett. Å bare servere gryte i bryllup er nitrist. Og jeg skal nok klare å gjengi alt jeg har fått servert i ulike selskapeligheter de siste årene. Mat er en veldig viktig del av samlingen.  

Anonymkode: 92919...a61

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett. Men det er bent frem latterlig å ikke kjøre norsk mat, koldtbord, eller buffet. 

Hvorfor må man jåle det til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...