Gå til innhold

Tretionin mot rynker, er det verdt det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bruker idag retinal og er forsåvidt fornøyd med det, men vurderer å teste tretionin, men jeg har lest mye skrekk historier om at det er veldig hardt for huden. Tør man ta sjansen når man egentlig ikke har så ille hud, og tar dermapen en gang i året? 

Anonymkode: 021c5...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar du dermapen kun en gang i året?jeg trodde man måtte ta 6-8 behandlinger for effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cafflatte skrev (11 minutter siden):

Tar du dermapen kun en gang i året?jeg trodde man måtte ta 6-8 behandlinger for effekt. 

Jeg startet med 3 behandlinger, så tar jeg 1-2 vedlikeholds behandlinger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Antall behandlinger kommer ann på hva man skal behandle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg bruker idag retinal og er forsåvidt fornøyd med det, men vurderer å teste tretionin, men jeg har lest mye skrekk historier om at det er veldig hardt for huden. Tør man ta sjansen når man egentlig ikke har så ille hud, og tar dermapen en gang i året? 

Det er en grunn til at tretinoin er reseptbelagt, men nå har du en hud som er vant til retinoider, slik at du med stor sannsynlighet vil tåle tretinoin bra. Jeg tror mange av skrekkhistoriene du har hørt, kommer av at mange går for hardt ut, ikke tilfører huden tilstrekkelig fukt, slurver med solbeskyttelse eller rett og slett ikke tåler tretinoin. Når det er sagt, selv om du har en hud som er vant til retinoider, bør du gå gradvis fram med tretinoin. 1 kveld i uka de første 4 - 6 ukene, deretter to kvelder i uka de neste 4-6 ukene osv. Å bruke retinoider er uansett et langtidsprosjekt, og ved å innføre det gradvis over lengere tid slik at du gir huden tid til å bygge opp toleransen mot virkestoffet, reduserer du risikoen for irritasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (5 minutter siden):

Det er en grunn til at tretinoin er reseptbelagt, men nå har du en hud som er vant til retinoider, slik at du med stor sannsynlighet vil tåle tretinoin bra. Jeg tror mange av skrekkhistoriene du har hørt, kommer av at mange går for hardt ut, ikke tilfører huden tilstrekkelig fukt, slurver med solbeskyttelse eller rett og slett ikke tåler tretinoin. Når det er sagt, selv om du har en hud som er vant til retinoider, bør du gå gradvis fram med tretinoin. 1 kveld i uka de første 4 - 6 ukene, deretter to kvelder i uka de neste 4-6 ukene osv. Å bruke retinoider er uansett et langtidsprosjekt, og ved å innføre det gradvis over lengere tid slik at du gir huden tid til å bygge opp toleransen mot virkestoffet, reduserer du risikoen for irritasjon. 

Hva heter de forskjellige reseptbelagte tretinoin kremene? 

Anonymkode: fa51d...533

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Roci skrev (15 minutter siden):

Takk! Er det sånn at jeg burde holde meg unna alt av syrer mens jeg bruker det? Jeg bruker bla disse: 

https://www.exuviance.no/produkter/gentle-daily-exfoliating-pads

https://www.exuviance.no/produkter/kategori/ansiktsmasker-peeling/triple-microdermabrasion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva heter de forskjellige reseptbelagte tretinoin kremene? 

Anonymkode: fa51d...533

Det har jeg ikke oversikt over, men jeg tror den du vanligvis får utskrevet mot rynker, er Retirides. Zalna og  Epiduo er mer beregnet på akne. Men hør med legen din, dette kan nok de mer om enn meg, det er tross alt et legemiddel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk! Er det sånn at jeg burde holde meg unna alt av syrer mens jeg bruker det? Jeg bruker bla disse: 

https://www.exuviance.no/produkter/gentle-daily-exfoliating-pads

https://www.exuviance.no/produkter/kategori/ansiktsmasker-peeling/triple-microdermabrasion

Jeg ville nok holdt meg unna syrer de første par månedene, i alle fall. Tretinoin øker cellefornyelsen i huden, så noen opplever at de ikke trenger å eksfoliere. Men det er individuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (1 minutt siden):

Jeg ville nok holdt meg unna syrer de første par månedene, i alle fall. Tretinoin øker cellefornyelsen i huden, så noen opplever at de ikke trenger å eksfoliere. Men det er individuelt. 

Ok, da gjør jeg det, tusen takk ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok, da gjør jeg det, tusen takk ♥️

Bare hyggelig :) Anbefaler for øvrig at du også spør legen din om disse tingene, for å være på den sikre siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...