AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Del Skrevet 6 timer siden Er gravid med første og blir ikke helt klok på alle tips og råd rundt dette med amming og pumping. I utgangspunktet ønsker jeg å fullamme. Er det ikke det som er anbefalt? Hvis jeg får til det, vil det da være nødvendig med pumpe? Leste på ammehjelpen at det ikke er nødvendig å kjøpe i forkant, men hører fra bekjente at det er lurt å ha uansett. Enten for å få opp produksjonen, eller for å la far gi flaske hvis man selv skal bort eller liknende. Ser egentlig for meg at jeg ikke ønsker å reise fra de første månedene når jeg fullammer. Noen som vil dele erfaringer? Anonymkode: 662bf...b0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Jeg fullammet, ingen av mine tok flaske (ikke at vi prøvde så hardt, hadde ikke behov). Brukte pumpe kun hvis jeg hadde tett melkegang som jeg ikke fikk bort ved amming, eller hvis jeg i perioder hadde behov for å øke produksjonen. Om amming fungerer fint, trenger man absolutt ikke å pumpe. Anonymkode: aa674...42c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #3 Del Skrevet 6 timer siden Ville kjøpt etter barnet er født, om målet er å fullamme så er ikke behovet for pumpe der før du skal begynne å gå ut av huset uten barn. Du kan også leie på helsestasjonen din om det evt skulle vært behov for en tidligere. (De fleste helsestasjoner har dette, der du går hos jordmor). ☺️ hadde selv en komplisert fødsel som gjorde at jeg aldri fikk til å amme. Men pumper og gir flaske. ☺️ Anonymkode: 34795...6cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Del Skrevet 6 timer siden Hvis du bor i nærheten av et apotekog pumpe dermedlett kan skaffes, ville jeg ventet og sett an behovet. Pumpet med 1, ikke med 2. Anonymkode: cf633...887 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Del Skrevet 6 timer siden Ikke kjøp før du ser behovet. Det er for de fleste unødvendig men mange syns det er greit å kunne pumpe litt for at far kan gi flaske feks Anonymkode: f8567...8bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinne87Rogaland Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Jeg fullammet og hadde akkurat nok til baby. Prøvde å pumpe mellom amminger for å ha noe på frys, men det var bare mye jobb for lite og ingenting ut. Gav opp hele pumpinga, angrer på at jeg kjøpte den. Hvis jeg skulle på noe gav far erstatning på flaske (sånn ferdigblandet Hipp). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden Ville ikke kjøpt før jeg så behovet. Anonymkode: 8e2ed...fb1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #8 Del Skrevet 5 timer siden I utgangspunktet må du ikke pumpe nei. Her er det langt til apoteket, så jeg kjøpte en billig manuell pumpe for å ha muligheten. Selv om ammingen gikk veldig bra, slet jeg med å få ut noe melk ved å pumpe. Kjøpte meg elektrisk pumpe etter 7 mnd, siden jeg skulle tilbake på jobb da. Brukte den bare de første månedene jeg var på jobb. Jeg tenker det er lurt å se an behovet etter hvert, og så kan du få tak i mye bra brukt. Ville i hvertfall ikke brukt flere tusen på pumpe før fødsel. Anonymkode: 0b41b...180 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #9 Del Skrevet 5 timer siden Nei, det trenger man ikke kjøpe før fødsel. Hvis det skulle vise seg å være nødvendig med en gang etter fødsel, har de medela symphony på barselavdelingene som man får låne når man er innlagt. Vi hadde også sykehuspumpe på lån med hjem i mange uker fordi baby var prematur. Hvis det blir nødvendig med pumpe har man tid til å kjøpe etter fødsel også. Anonymkode: 6142e...857 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Del Skrevet 5 timer siden Nei, alle må ikke det. Med førstemann fullammet jeg uten noen form for pumping, og håndmelket litt innimellom for å fryse ned til å ha med på besøk, men det var jo bare fordi jeg syntes det var kjipt å gå glipp av så mye sosialt fordi jeg måtte på annet rom for å amme, gjerne i 40-60 min per gang. Andremann var ikke så gira på puppen og måtte etterhvert ha erstatning i tillegg. Det ble fort til at han foretrakk flaska, og dermed gikk jeg fra fullamming til erstatning og mye pumping per dag. Anonymkode: 64a6a...5c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Del Skrevet 5 timer siden Det er ingen som må noe som helst. Man gjør litt det man føler for og det man får til. Et tips da, før du evt. bruker mye penger på å kjøpe en pumpe, er å låne en først. Låne for å se om det funker for deg. Nå kan også ulike pumper være ulike. Men i det minste om en lånt pumpe gir deg noe melk, så er det mer sikkert at en du kjøper selv vil fungere. For det er slik at pumping ikke fungerer for alle. Det er noe å prøve seg frem med. Anonymkode: 9b375...13b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, alle må ikke det. Med førstemann fullammet jeg uten noen form for pumping, og håndmelket litt innimellom for å fryse ned til å ha med på besøk, men det var jo bare fordi jeg syntes det var kjipt å gå glipp av så mye sosialt fordi jeg måtte på annet rom for å amme, gjerne i 40-60 min per gang. Andremann var ikke så gira på puppen og måtte etterhvert ha erstatning i tillegg. Det ble fort til at han foretrakk flaska, og dermed gikk jeg fra fullamming til erstatning og mye pumping per dag. Anonymkode: 64a6a...5c5 Hæ? Har du veldig konservative venner eller noe sånt? Jeg har ammetopp når jeg er på besøk, så puppen synes ikke engang når jeg ammer. Hjemme ammer jeg med bar overkropp 😅 Anonymkode: 6142e...857 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden Jeg måtte pumpe for å få i gang melkeproduksjonen når vi kom hjem fra sykehuset da baby var trøtt og sugesvak. Veldig glad jeg hadde den da og ikke trengte å dra ut/bestille på nett når behovet allerede hadde meldt seg. Fikk solgt den igjen senere Anonymkode: 6b322...fe9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Del Skrevet 2 timer siden Sjansen er stor for at du trenger pumpa. Enten for å få opp produksjon, pumpe så barnet kan få flaske, pumpe fordi du har melkespreng/brystbetennelse eller whatever. Er jo bare å ikke åpne pakken eventuelt, så får du lett solgt en ubrukt pumpe videre. Men så er butikkene stort sett åpne også da, så du får vel tak i på en times tid hvis du har behov. Anonymkode: b9dbb...aa4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #15 Del Skrevet 2 timer siden Trengte ikke pumpe overhodet på første (full amming), og kjøpte dyr dobbelpumpe på nr 2 (full pumping da hun måtte mates igjennom nesa). Så ikke kjøp noe før du vet hva du trenger. Er kjipt å trenge en skikkelig god pumpe og ha kjøpt en halvdårlig i tilfelle, og likeså å kjøpe noe man ikke trenger. Anonymkode: 7f1f6...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #16 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Trengte ikke pumpe overhodet på første (full amming), og kjøpte dyr dobbelpumpe på nr 2 (full pumping da hun måtte mates igjennom nesa). Så ikke kjøp noe før du vet hva du trenger. Er kjipt å trenge en skikkelig god pumpe og ha kjøpt en halvdårlig i tilfelle, og likeså å kjøpe noe man ikke trenger. Anonymkode: 7f1f6...e0f Du fikk ikke låne sykehuspumpe hjem når dere var hjemme med sonde? Det var jo merkelig. Babyen min hadde også sonde i begynnelsen til han greide å die alle måltider selv, og vi hadde selvsagt hjemmesykehus så lenge baby hadde sonde og kunne dermed låne pumpe. Anonymkode: 6142e...857 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden Nei, jeg pumpet kun med nr 1 fordi hun var prematur og ikke ammet i starten, men vi ammet senere. De 3 andre kom rundt termin og ammet de i flere år, aldri pumpet med noen av de. Anonymkode: 2c365...36c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 39 minutter siden #18 Del Skrevet 39 minutter siden Jeg tenker det kommer an på hva du ønsker. Jeg kjøpte pumpe på forhånd fordi jeg så for meg at jeg kom til å pumpe på sikt, og fordi jeg fant en rimelig pumpe på finn. Så ble det nå slik at jeg måtte bruke pumpe i starten for å få opp produksjonen. Det er mulig å få tak i pumpe når eller om du trenger det, ingen grunn til å ha det i hus «bare fordi». Anonymkode: 921f6...3eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå