Gå til innhold

Uten synlige tegn, slik skulle mange bli møtt i helsevesenet vårt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nå sett alle episodene, jeg sitter igjen rørt der legene ser hele personen. Der legene ikke sier du er ikke syk, vi finner ikke noe galt. 
Jeg skulle så ønske at dette var slik man ble møtt i helsevesenet vårt, der du blir sett, der de graver og faktisk får pasientene bedre. 

Jeg sliter med mye hodepine, jeg har vært gjennom mye i livet og jeg er sikker på at hodepinen min henger sammen med alt. Ja jeg har diagnose, de sier dette er mulig å behandle. Så blir jeg bedre en liten periode før det går veldig dårlig, by runddans, nye medisiner og ikke minst medisiner igjen for bivirkninger, 

Jeg tror hele kroppen vår henger sammen, at det er ofte symptomer på noe annet. Så utrolig heldig de barna som kom inn til disse legene.

Hva tenker dere? Har dere sett serien? 

Anonymkode: 89b44...f7f

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jobber selv i helsevesenet, og mener den serien burde vært pensum på skolen. Utrolig bra serie, og jeg tror den er veldig lærerik både for unge og voksne. De beskrev utrolig bra og enkelt hvordan kroppen henger sammen fysisk og psykisk. Det er rart det der, at å ha fantomsmerter i en amputert fot er anerkjent og godtatt i samfunnet, men at psykiskbelastninger i livet gir folk fysiske plager, det synes mange det er vanskelig å forstå eller godta. Ser det mye på jobb. Vi burde hatt flere klinikker og leger som de i serien, helt fantastiske. 

Anonymkode: 03c52...5dd

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Må huske på at maaange har det som de og mye værre, i alle aldersgrupper. De får ikke hjelpen de trenger og behøver for å i det hele tatt overleve. 
Hva skal de gjøre?

Anonymkode: d6bea...f5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jobber selv i helsevesenet, og mener den serien burde vært pensum på skolen. Utrolig bra serie, og jeg tror den er veldig lærerik både for unge og voksne. De beskrev utrolig bra og enkelt hvordan kroppen henger sammen fysisk og psykisk. Det er rart det der, at å ha fantomsmerter i en amputert fot er anerkjent og godtatt i samfunnet, men at psykiskbelastninger i livet gir folk fysiske plager, det synes mange det er vanskelig å forstå eller godta. Ser det mye på jobb. Vi burde hatt flere klinikker og leger som de i serien, helt fantastiske. 

Anonymkode: 03c52...5dd

Så enig, rart vi i 2025 ikke klarer å se sammenheng og ikke minst at pasientene føler de ikke blir trodd om det også snakkes om det psykiske. Hele kroppen henger jo sammen. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Må huske på at maaange har det som de og mye værre, i alle aldersgrupper. De får ikke hjelpen de trenger og behøver for å i det hele tatt overleve. 
Hva skal de gjøre?

Anonymkode: d6bea...f5c

Jeg vet ikke helt hva du mener med dette svaret? Det er jo nettopp det jeg mener de får ikke hjelp for helsevesenet vårt jobber ikke slik som i denne serien. Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har nå sett alle episodene, jeg sitter igjen rørt der legene ser hele personen. Der legene ikke sier du er ikke syk, vi finner ikke noe galt. 
Jeg skulle så ønske at dette var slik man ble møtt i helsevesenet vårt, der du blir sett, der de graver og faktisk får pasientene bedre. 

Jeg sliter med mye hodepine, jeg har vært gjennom mye i livet og jeg er sikker på at hodepinen min henger sammen med alt. Ja jeg har diagnose, de sier dette er mulig å behandle. Så blir jeg bedre en liten periode før det går veldig dårlig, by runddans, nye medisiner og ikke minst medisiner igjen for bivirkninger, 

Jeg tror hele kroppen vår henger sammen, at det er ofte symptomer på noe annet. Så utrolig heldig de barna som kom inn til disse legene.

Ja det har jeg. Og alle er jo psykisk syke og burde fått hjelp med det. 

Anonymkode: a7dc5...0f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en tarmlidelse som jeg har slitt med hele livet, og i femten år av livet mitt var jeg helt invalidisert. Det tok opp hele livet mitt og jeg følte til slutt at det ikke var noe poeng å leve fordi plagene var så store. Jeg fikk høre så mye om at kropp og sjel henger sammen og bla bla bla. Jeg ble sendt til kognitiv terapi for å bli kvitt smertene.  Fungerte ikke i det hele tatt og jeg følte meg bare veldig lite trodd og mislykket fordi det ikke hadde noen effekt på meg. 

til slutt måtte legene kaste inn håndkledet når det ble påvist prolaps og brokk i tarmen.  Dette måtte fikses kirurgisk. Først da ble jeg frisk.

så ja. Jeg håper jo at legene gjør en ordentlig utredning av plager først.  Forhåpentligvis er jeg i mindretall med min sykehistorie. Det viktigste er selvfølgelig at de møter hver pasient med respekt, uansett hva de tror plagene skyldes. 

Anonymkode: 7b94c...40c

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har hatt en tarmlidelse som jeg har slitt med hele livet, og i femten år av livet mitt var jeg helt invalidisert. Det tok opp hele livet mitt og jeg følte til slutt at det ikke var noe poeng å leve fordi plagene var så store. Jeg fikk høre så mye om at kropp og sjel henger sammen og bla bla bla. Jeg ble sendt til kognitiv terapi for å bli kvitt smertene.  Fungerte ikke i det hele tatt og jeg følte meg bare veldig lite trodd og mislykket fordi det ikke hadde noen effekt på meg. 

til slutt måtte legene kaste inn håndkledet når det ble påvist prolaps og brokk i tarmen.  Dette måtte fikses kirurgisk. Først da ble jeg frisk.

så ja. Jeg håper jo at legene gjør en ordentlig utredning av plager først.  Forhåpentligvis er jeg i mindretall med min sykehistorie. Det viktigste er selvfølgelig at de møter hver pasient med respekt, uansett hva de tror plagene skyldes. 

Anonymkode: 7b94c...40c

Men dette har ikke noe med psykiske syke, og terapi. Dette handler om å se hele kroppen som ett. Det må utredes nøye, og man må kartlegge hele pasienten. 
I dag ser de symptom for symptom. Har du vondt i rygg, kronisk hodepine, tarmlidelser osv blir dette sett på som separate lidelser isteden for å finne ut hvorfor akkurat denne pasienten har så mange symptomer uten at man finner noe som kan forklare. 
Feilbehandling har ikke noe med dette å gjøre, synd du opplevde det. 
Ts

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Ja det har jeg. Og alle er jo psykisk syke og burde fått hjelp med det. 

Anonymkode: a7dc5...0f5

Var det dette du fikk ut av programmet? De presiserte flere ganger at de ikke var psykisk syke, men at påkjenninger i livet kan gi deg symptomer som hører under somatikken.  
Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Les denne så ser du hvor psykisk nedbrytende denne tankegangen er. Legene snakker pasienten trill rundt, og pasienten blir sittende alene igjen med all skylden. 

Anonymkode: b6925...6ee

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Var det dette du fikk ut av programmet? De presiserte flere ganger at de ikke var psykisk syke, men at påkjenninger i livet kan gi deg symptomer som hører under somatikken.  
Ts

Selvfølgelig er det psykiske også med i serien.

Anonymkode: 239ee...74f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Les denne så ser du hvor psykisk nedbrytende denne tankegangen er. Legene snakker pasienten trill rundt, og pasienten blir sittende alene igjen med all skylden. 

Bare tull.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig fin og god dokumentar👍🏻

Anonymkode: 7bd36...13e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bare tull.

Hva er bare tull med det?

Anonymkode: d8bb1...7ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er ingen i denne serien som sier du skal di til deg selv at du er frisk! 
Da tolker man dette som man vil, her følger de opp pasienter over tid, undersøker nøye, kartlegger livet å prøver å få puslespillbrikkene til å passe. 

Jeg skammer meg ikke, har masse sykdommer som ikke ses. Jeg skulle ønske å fått et slikt team. Trist at man klarer å få denne serien til at de sier til pasientene du er frisk. Det er jo noe helt annet enn det de faktisk sier. De sier til pasientene at vi tror deg, symptomene dine er ekte. 
Ts

Skrevet

Hvor finner jeg denne serien?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Selvfølgelig er det psykiske også med i serien.

Handler ikke om psykiske sykdommer nei.
Det var kun en pasient de lurte på om var på vei inn i en spiseforstyrrelser. De sa jo også dette i første episode, at somatikken fant de friske, og i det psykiske var de også friske. 

Dette handler om livet vårt, hva som kan gjøre at vi får fysiske sykdommer ingen ser. 

Tror ikke vi så samme serie, eller så tolker vi den helt ulik. Legene var også leger i somatikken, og ikke det psykiske. 
De så hele mennesket. Ts

AnonymBruker
Skrevet
Sirah skrev (3 minutter siden):

Hvor finner jeg denne serien?

Tv2play :) ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tv2play :) ts

Takk :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva disse pasientene har gått igjennom av møter med helsevesenet før de dukker opp i programmet og før de blir henvist til psykiater og barnelege, det sier ingen noe om i serien. 
De er nok undersøkt uten at det finnes noe galt, og har møtt mangt og mye, før psykiateren og barnelegen er siste utvei. 

Anonymkode: 4a6af...f0f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva disse pasientene har gått igjennom av møter med helsevesenet før de dukker opp i programmet og før de blir henvist til psykiater og barnelege, det sier ingen noe om i serien. 
De er nok undersøkt uten at det finnes noe galt, og har møtt mangt og mye, før psykiateren og barnelegen er siste utvei. 

Anonymkode: 4a6af...f0f

De snakker om dette, mange av de har ingen tiltro til leger lenger nettopp pga dette. 
Den ene jenta har ikke vært på skolen på 6 år, og går på masse medisiner, lang journal og ingen tillit. 

Så det er derfor jeg skulle ønske leger var litt bedre på dette å se menneske. 
Jeg var hos en lege med barnet mitt, hun satt seg ned å tegnet familietreet, kartla sykdommer i familien, kontaktet spesialister på feltet, snakket godt med barnet mitt. En slik lege er fantastisk og barnet mitt fikk god hjelp. Nå er det "synlig" på barnet mitt. Likevel så legen hele barnet mitt ikke kun et bein om du skjønner? 
Synd at så unge mennesker mistet tilliten så tidlig for det er mange fantastiske helsearbeidere, men det har blitt litt samlebånd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...