Gå til innhold

WAIS adhd utredning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det er noe helt annet. Da er det snakk om et overbelastet nervesystem som påvirker det kognitive, og ikke en utviklingshemming. Seriøst, la det ligge, du har ikke utviklingshemming. 

Anonymkode: 5f798...fe4

Ok greit 🤣

Anonymkode: afc98...b22

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hva mer? 

Forståelse av ord, hovedstad osv. Det var bare 1 oppgave med disse figur-oppgavene som man finner hos mensa. De testet også styrke i begge armene. Hvor fort du klarer å trykke en pendel ned med pekefingeren. Mye husker jeg ikke, men er sikkert mange her inne som kan gi deg mer informasjon. Jeg skårer alltid veldig høyt på Mensa sine tester men dette var noe helt annet. Ang dette med ord, han raste igjennom sikkert 20 ord, og så skulle du huske dem alle. Hvis du er veldig nervøs, går på medisiner, eller har en veldig dårlig dag vil du risikere å få et dårlig resultat. Dårligere enn det du ville fått på en god dag. Enten ville jeg skippet testen på en slik dag, eller så ville jeg informert psykologen på forhånd. 

Endret av JaVel
AnonymBruker
Skrevet
JaVel skrev (35 minutter siden):

Forståelse av ord, hovedstad osv. Det var bare 1 oppgave med disse figur-oppgavene som man finner hos mensa. De testet også styrke i begge armene. Hvor fort du klarer å trykke en pendel ned med pekefingeren. Mye husker jeg ikke, men er sikkert mange her inne som kan gi deg mer informasjon. Jeg skårer alltid veldig høyt på Mensa sine tester men dette var noe helt annet. Ang dette med ord, han raste igjennom sikkert 20 ord, og så skulle du huske dem alle. Hvis du er veldig nervøs, går på medisiner, eller har en veldig dårlig dag vil du risikere å få et dårlig resultat. Dårligere enn det du ville fått på en god dag. Enten ville jeg skippet testen på en slik dag, eller så ville jeg informert psykologen på forhånd. 

Hvorfor styrke i begge armene? 🤔Hvilke ord kunne det være som ble ramset opp? 

Men er dette et estimat på IQ? Alle de testene? Var det WAIS? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor styrke i begge armene? 🤔Hvilke ord kunne det være som ble ramset opp? 

Men er dette et estimat på IQ? Alle de testene? Var det WAIS? 

Ja det var Wais. At psykologen målte styrken i armene, vet jeg ikke. Fikk bare vite at jeg var sterkere i venstre arm, enn i høyre arm. Husker ikke de eksakte ordene han leste opp, men det var noe ala, hus, by, katt, kjellere, hovedsteder, barnehage osv, osv. 

AnonymBruker
Skrevet
JaVel skrev (18 minutter siden):

Ja det var Wais. At psykologen målte styrken i armene, vet jeg ikke. Fikk bare vite at jeg var sterkere i venstre arm, enn i høyre arm. Husker ikke de eksakte ordene han leste opp, men det var noe ala, hus, by, katt, kjellere, hovedsteder, barnehage osv, osv. 

ahh forstår. rart at der ikke var noe mønsterforståelse. Kanskje du tok en kortversjon? 

også skulle du ramse opp absolutt alle etter han hadde lest de opp? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

ahh forstår. rart at der ikke var noe mønsterforståelse. Kanskje du tok en kortversjon? 

også skulle du ramse opp absolutt alle etter han hadde lest de opp? 

Den testen jeg tok varte i 3-4 timer så det var ikke en kortversjon. Ja du skal husker ordene han har lest opp. Ca 20 ord om gangen, de sjekker sikkert hukommelsen din. 

AnonymBruker
Skrevet
Frøkenfryden skrev (8 timer siden):

Det er for å utelukke at kognitive vansker ikke ligger bak vanskene og er en mer sannsynlig forklaring enn adhd. Tyder på grundig utredning👍 Man får ikke pu-diagnose kun basert på wais heller, uansett tall.

Hvordan vet man at personen som utredes for ADHD ikke gjør det dårlig på IQ testen pga konsentrasjonsvansker? 

Anonymkode: 83214...502

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk unaturlig lav score, altså under normalen og det stemmer ikke egentlig med min faktiske IQ. Årsaken var alvorlig depresjon, så hvis du sliter med noe sånt kan du få lavere score enn du ville fått dersom du tok den på en dag du føler deg bedre. 

Anonymkode: 0c9aa...d48

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet man at personen som utredes for ADHD ikke gjør det dårlig på IQ testen pga konsentrasjonsvansker? 

Vanligvis er den nokså robust mot adhd-symptomer. Viser forskningen jeg er kjent med. Men man ikke si det helt bastant så klart, man må jo se på det kvalitative i tillegg til tallene. 

Ang ordrekkene man skal huske så er det nok en annen test tatt samtidig. Det er ikke ord-rekker i wais.

(Nå skal jeg liste meg ut av tråd.. glemmer at jeg er på kg som fri-fra-jobb-syssel🙈)

AnonymBruker
Skrevet
Frøkenfryden skrev (12 minutter siden):

Vanligvis er den nokså robust mot adhd-symptomer. Viser forskningen jeg er kjent med. Men man ikke si det helt bastant så klart, man må jo se på det kvalitative i tillegg til tallene. 

Takk. Jeg har aldri tatt IQ-tester så jeg visste ikke hvordan de fungerer. Jeg tenkte bare at siden mange med ADHD sliter på skolen så ville de også slite med IQ-tester. Men sånn er det tydeligvis ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk. Jeg har aldri tatt IQ-tester så jeg visste ikke hvordan de fungerer. Jeg tenkte bare at siden mange med ADHD sliter på skolen så ville de også slite med IQ-tester. Men sånn er det tydeligvis ikke. 

Det skjønner jeg godt. ☺️ I noen sjeldne tilfeller påvirker det nok litt,  men ofte går det forbausende bra. Det er mange ulike typer oppgaver så det er mange skifter hyppig. Og helt stille rom. Og en person tett på hele tiden som sitter og ser på og gir instruks. Så det er en ramme som hjelper mange, også de med adhd.

Jeg forklarer ikke så godt her kanskje, jeg har tusen ting jeg vil få sagt men det er det jo ikke plass til og man skal jo ikke bruke titler osv her. Så er feil å bidra kanskje. Da får man bare moderere bort. 

Å streve med noen type oppgaver er nokså vanlig da, skal sies, lærevansker av ulike slag er hyppig forekommende sammen med adhd. Så det ene utelukker ikke det andre. 

AnonymBruker
Skrevet
Frøkenfryden skrev (2 minutter siden):

Det skjønner jeg godt. ☺️ I noen sjeldne tilfeller påvirker det nok litt,  men ofte går det forbausende bra. Det er mange ulike typer oppgaver så det er mange skifter hyppig. Og helt stille rom. Og en person tett på hele tiden som sitter og ser på og gir instruks. Så det er en ramme som hjelper mange, også de med adhd.

Jeg forklarer ikke så godt her kanskje, jeg har tusen ting jeg vil få sagt men det er det jo ikke plass til og man skal jo ikke bruke titler osv her. Så er feil å bidra kanskje. Da får man bare moderere bort. 

Å streve med noen type oppgaver er nokså vanlig da, skal sies, lærevansker av ulike slag er hyppig forekommende sammen med adhd. Så det ene utelukker ikke det andre. 

Igjen tusen takk for svar! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det vet man ikke.

Ingen tester (nevropsykologisk/evnetest ol) kan brukes til å påvise ADHD direkte. De kan brukes til å utelukke andre mulige diagnoser, men mtp hvor ressurskrevende det er både for pasient og systemet skal det i 2025 gjøres ytterst sjeldent.

Anonymkode: c187a...d6d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det vet man ikke.

Ingen tester (nevropsykologisk/evnetest ol) kan brukes til å påvise ADHD direkte. De kan brukes til å utelukke andre mulige diagnoser, men mtp hvor ressurskrevende det er både for pasient og systemet skal det i 2025 gjøres ytterst sjeldent.

Takk!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det vet man ikke.

Hvorfor tror du jeg må det da? Det er hos privatsykehus 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.1.2025 den 17.09):

Var du det da? 

Nei. Har høy IQ.

Anonymkode: a0a83...f48

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei. Har høy IQ.

Anonymkode: a0a83...f48

Hva fikk du? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...