AnonymBruker Skrevet 18. januar #1 Del Skrevet 18. januar Jeg har ikke delt dette med noen, fordi jeg ikke er komfortabel med å være helt åpen om situasjonen min. Jeg startet på studiene mine allerede i 2016, men fullførte aldri graden. Årsaken var mangel på motivasjon og en viss grad av latskap. Nå har det gått ni år, og jeg har fortsatt ikke fullført bacheloren. Jeg mangler syv fag, og føler at det er på høy tid at jeg tar tak i dette. Jeg ser at en utdanning kunne vært svært nyttig for meg, spesielt nå som jeg ser studielånet vokse, og jeg er klar over at det er på tide å gjøre noe med det - ellers var det bare waste, I dag jobber jeg som freelancer for et selskap og har en inntekt på litt over én million, men den er veldig uforutsigbar. Det er flere måneder med lite arbeid, og arbeidsplassen har også valgt å prioritere nyansatte fremfor oss som har jobbet der en stund. De gir oss gamle medarbeidere færre oppdrag, ofte mindre attraktive, og vi må vente på at mer arbeid skal bli tildelt. Uavhengig av situasjonen på jobb, så har jeg alltid vist at jeg ikke skal jobbe med dette for alltid - jeg ønsker å ha en jobb hvor jeg kan være kreativ og utvikle noe, jeg har tenkt mye på klær og parfymer i det siste, men problemet er at jeg ikke tørr å satse fordi det krever så stor risiko. Jeg ønsker å høre om andre som har vært i lignende situasjon eller som har startet for seg selv, hvordan var det og hvilke tips kan dere gi til en som meg? Anonymkode: a1899...16a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #2 Del Skrevet 18. januar Du finner neppe så mange andre som ser studielånet vokse, samtidig som de har millionlønn... Anonymkode: 95713...00f 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #3 Del Skrevet 18. januar Hva har overskriften med innlegget å gjøre egentlig? Om du jobber freelance og i perioder ikke har oppdrag, så er det vel ikke noe stort problem å studere ved siden av? Anonymkode: e1349...d06 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #4 Del Skrevet 18. januar Hvorfor vokser studielånet når du ikke studerer? Anonymkode: 203f5...959 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #5 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor vokser studielånet når du ikke studerer? Anonymkode: 203f5...959 Renter, fordi jeg ikke betaler ned på det - har tenkt å fullføre studiet en eller annen gang, men ikke hatt mot til å gjøre det, og nå som jeg tjener en grei sum, så frister det enda mindre, samt at utdanningen jeg startet på ikke er så gunstig i dag. Må nok mest sannsynlig videreutdanne meg. Anonymkode: a1899...16a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #6 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva har overskriften med innlegget å gjøre egentlig? Om du jobber freelance og i perioder ikke har oppdrag, så er det vel ikke noe stort problem å studere ved siden av? Anonymkode: e1349...d06 Tror du man bare kan studere i de periodene man ikke har oppdrag? Du må melde deg inn i studiet i løpet av en viss tid, og du skal gjennomføre eksamener innen en viss periode. Du kan ikke bare "studere" når det måtte passe deg i henhold til jobbe. Hadde det vært mulig, så hadde jeg absolutt studert ved siden av. Anonymkode: a1899...16a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #7 Del Skrevet 18. januar Hva har tittelen med innlegget å gjøre? Hva er det du prøver å si? Anonymkode: b0a90...ba4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #8 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Renter, fordi jeg ikke betaler ned på det - har tenkt å fullføre studiet en eller annen gang, men ikke hatt mot til å gjøre det, og nå som jeg tjener en grei sum, så frister det enda mindre, samt at utdanningen jeg startet på ikke er så gunstig i dag. Må nok mest sannsynlig videreutdanne meg. Anonymkode: a1899...16a Altså, du har millioninntekt, og klager på at studielånet vokser, når du selv velger ikke betale på det?? Anonymkode: 3d42f...e6a 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #9 Del Skrevet 18. januar Bu-hu. Velkommen til voksenlivet Anonymkode: dd42d...3aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #10 Del Skrevet 18. januar Mye som skurrer her. Syter over at du tjener minst 1 million som er langt over medianen på ca 640.000 kr (2024 tall) og så betaler du ikke ned på studielånet med den inntekten heller, men lar det vokse enda mer pga renter. For øvrig, hva slags sted er det du ønsker å fullføre denne graden ved? Interessant at man kan bruke over 9 år og fortsatt ha studieretten. Jeg fikk beskjed da jeg slet med sykdom over lange perioder at de kunne utvide studieretten med 1 år ekstra, men det var det og jeg mister studieretten til bacheloren etter totalt 6 år om jeg ikke greier å bestå de fagene jeg mangler. Det vil si at universitetet tolererte i beste fall at man bruker dobbelt så lang tid på en 3-årig bachelor, da inkludert lengre sykdomsperiode. Universitetet sa rett ut at emnene blir for gamle etter så lang tid og mindre nyttige og at de ikke ønsker å gi en grad til noen med så gamle emner. Og det er i praksis slik, utdanningen begynner å bli gammel etter hvert jo lenger tid det går. Anonymkode: aa7ec...f0d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #11 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har ikke delt dette med noen, fordi jeg ikke er komfortabel med å være helt åpen om situasjonen min. Jeg startet på studiene mine allerede i 2016, men fullførte aldri graden. Årsaken var mangel på motivasjon og en viss grad av latskap. Nå har det gått ni år, og jeg har fortsatt ikke fullført bacheloren. Jeg mangler syv fag, og føler at det er på høy tid at jeg tar tak i dette. Jeg ser at en utdanning kunne vært svært nyttig for meg, spesielt nå som jeg ser studielånet vokse, og jeg er klar over at det er på tide å gjøre noe med det - ellers var det bare waste, I dag jobber jeg som freelancer for et selskap og har en inntekt på litt over én million, men den er veldig uforutsigbar. Det er flere måneder med lite arbeid, og arbeidsplassen har også valgt å prioritere nyansatte fremfor oss som har jobbet der en stund. De gir oss gamle medarbeidere færre oppdrag, ofte mindre attraktive, og vi må vente på at mer arbeid skal bli tildelt. Uavhengig av situasjonen på jobb, så har jeg alltid vist at jeg ikke skal jobbe med dette for alltid - jeg ønsker å ha en jobb hvor jeg kan være kreativ og utvikle noe, jeg har tenkt mye på klær og parfymer i det siste, men problemet er at jeg ikke tørr å satse fordi det krever så stor risiko. Jeg ønsker å høre om andre som har vært i lignende situasjon eller som har startet for seg selv, hvordan var det og hvilke tips kan dere gi til en som meg? Anonymkode: a1899...16a Da gjør du som vanlige folk å betaler ned studielånet ditt. Anonymkode: 7295d...822 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #12 Del Skrevet 18. januar Er forresten godt mulig du må ta flere av de gamle fagene på nytt, godt mulig du til og med må ta alle på nytt pga fornyede fagplaner. Det å ikke betale på studielånet, men å la det bygge seg større å større var ikke lurt i det hele tatt 🙄 Anonymkode: 7295d...822 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #13 Del Skrevet 18. januar Hva skal du med utdanning når du allerede tjener bra? Jeg begynnte på universitetet men bare slutta når jeg fikk jobbtilbud. Utdannelse er jo bare tekst på et papir for å komme ut i arbeidslivet. Du er allerede i arbeidslivet. Anonymkode: ea7f9...2e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #14 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er forresten godt mulig du må ta flere av de gamle fagene på nytt, godt mulig du til og med må ta alle på nytt pga fornyede fagplaner. Det å ikke betale på studielånet, men å la det bygge seg større å større var ikke lurt i det hele tatt 🙄 Anonymkode: 7295d...822 Mest sannsynlig mister TS studieretten til denne bacheloren som TS aldri har fullført. Universitetet jeg går ved, som nevnt over i innlegget mitt, tolererte maks 6 år på en 3-årig bachelor, inkludert sykdom. De sa bare at så gamle emner gidder de ikke gi en offisiell grad for. Skulle likt å høre hvilket universitetet tolererer at man fortsatt har studierett til en 3-årig ikke-fullført bachelor etter 9 år. Anonymkode: aa7ec...f0d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå