Gå til innhold

Ned i karakter på vgs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor vanlig er det å gå ned i karakterer første året på vgs? Har hørt at det skal vist være veldig vanlig. 

Eller er det vanlig å gå opp litt også første halvåret på vgs?

Anonymkode: c7e54...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig vanlig at man i enkelte fag går litt ned i karakter første året på vgs, særlig i matte. Det er et stort hopp faglig sett og for en del kommer det overraskende at man må jobbe mer for karakterene nå enn på ungdomsskolen og at kunnskapen ikke kommer like lett. Så henter man seg inn igjen etterpå når man skjønner hva som skal til. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så vanlig at det fikk vi beskjed om på et almanna foreldremøte ❤️

Anonymkode: b24cd...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det er veldig vanlig. Det kreves og en litt mer selvstendig studiestil på vgs, så det kan ta litt tid å komme inn i det.

Det er og vanlig at lærere holder litt igjen på karakterene om elevene vipper og så heller setter de opp.

Mitt barn startet med et snitt (på ungdomskolen riktignok) og gikk ut med en hel karakter over. Typ fra 3,5-4,5

Anonymkode: 030c5...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vanlig. Mine barn fikk veldig gode karakterer på ungdomsskolen hvor de i stor grad fløt gjennom uten mye anstrengelse. De  gikk ned første semester på vgs. Og innså at her må man virkelig jobbe for karakterene. Karakterene steg etter det og ble omtrent likt som de hadde på ungdomsskolen når de gikk ut. Det er stor forskjell på ungdomsskole og vgs og sikkert et sjokk for mange. Her må man virkelig jobbe for resultatene. I hvert fall var det slik på skolen mine barn gikk/går  på (studiespesialiserende). 

Anonymkode: 4a916...9b3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er nok opp og ned. 

Har 2 ungdommer her som gikk motsatt vei. 

Eldste hadde kun stå karakter på ungdomskolen i norsk og engelsk og matte.  På videregående fikk han 4 i norsk og 3 i engelsk. Gikk og opp i naturfag og matte 5. Gikk yrkesfag og lærerne kunne skru det faglige over mot det faget han drev med, han hadde følt hele grunnskolen han var dumt. Ble sendt på grupperom å jobbet alene skulle ha spesped men skolen hadde ofte manko på det. De tok eks med elevene ned i verkstedet både i matte og naturfag og gjorde matte der, vrei engelsk til det de trengte i faget. Gikk ut fra videregående med 6 i alle yrkesfag, så ble rimlig hopp fra ungdomsskolen 

Ser og yngste som og har fått rumlig hopp opp i alle karakterer. Der og virker det som grunnskolen hadde kjørt seg i at pga dysleksi og språkvansker kunne en ikke. Og viser seg jo nå. Vgs har ikke satt inn spesped i det hele tatt men ligger nå på 4 i almenfag og 6 i yrkesfagene. Og da kun med bruk av skriveprogram og opplesing, ingen hjelp selv om vi har spurt om ppt inn siden vi ser til tider at ungdommen tolker feil på ting og må dermed gjøre oppgaven på nytt. 

Ja begge har jobbet mye hjemme etter skolen og i fritiden har de valgt å jobbe en å dra hjem 

Anonymkode: 39ec0...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er ganske vanlig. Jeg gikk selv ned i karakter i mange fag.

Det handlet mest om lite motivasjon for min del, siden jeg ble mobbet uten at skolen tok nevneverdig tak i det. Hadde mer enn nok med å overleve.

Jeg gikk ikke opp i karakterer før jeg begynte å studere (f.eks 3 i naturfag på videregående, men fikk stort sett bare A'er og B'er da jeg senere studerte naturfag på lærerhøgskolen).

Unntakene var fag jeg ikke hadde i klassen, der beholdt jeg karakter eller gikk opp i karakter (engelsk, spansk, samfunnskunnskap m.m).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...