Gå til innhold

Adjunkt - og godt innarbeidet, lønner det seg å ta en master?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lærere (inkludert TS) klager på at man jobber mye og ikke får lønn for strevet. Det er greit, bytt gjerne yrke, men det er faktisk ikke slik at et vanlig jobb er bedre betalt eller har bedre arbeidstider og like mye fri og man bare kan avspasere. Iaf ikke alle samtidig. TS (og mange andre lærere som klager) virker til å tro at gresset er veldig mye grønnere i alle andre yrker. For å være helt ærlig er det i beste fall naivt, for det stemmer ikke. Lærere tjener helt normalt, og de har veldig lukrative ordninger mtp på ferie/avspasering. Vær så misfornøyd og bytt yrke så mye du vil, men ikke legg det frem som at alle vi andre er bortskjemte drittubger som får millioner i lønn for å drikke kaffe og surfe på VG og bare jobbe 4 dagers uke (satt på spissen). Virkeligheten er dømt til å ikke svare til forventningene iaf.

Anonymkode: 9a8ad...7e5

Det skrev jeg ikke, da har du misforstått. Jeg skriver jo at noen skifter fra andre yrker til lærer, mens noen skifter fra lærer til andre yrker. Og andre yrker skifter igjen til andre yrker om de ikke trives i jobben sin. Noen har ikke noe imot å gå ned i lønn, noen holder ut i jobben pga lønna. Noen lufter muligheten for ny jobb og er da nysgjerrig på om det faktisk vil lønne seg. Det må da være lov? 

Ingen som har sagt at lærere tror det er mer luktativt i andre yrker. Det kommer helt an på personen selv og hva man trives med. Som sagt er det noen som liker at det skjer mye, og synes det er givende å ordne opp i elevkonflikter og sitte i møter med foreldre og ledelse om tunge mobbesaker. Mens andre går lei sånt og lukter på andre yrker. Jeg syns det er rimelig dårlig gjort om de bare skal få beskjed om å skjerpe seg og holde munn fordi "det er ikke noe bedre andre steder". Hva vet folk om det? Som sagt har jeg en tidligere lærerkollega som fikk jobb i ppt. Hun trives godt, og kunne ikke tenkt seg å komme tilbake til læreryrket. Hun bryr seg ikke om at hun mister lærerferien, og hun har ikke gått så mye ned i lønn. Vi kan jo ikke nekte for at noen har den opplevelsen. 

Om man jobber på oljeplattform og tjener en million i året, men går dritt lei, så skjønner jeg jo at man i første omgang ønsker å få en ny jobb med samme lønn. Ingen vil gå ned i lønn om man går lei av jobben og bare vil slutte. Det er en runde man må ta med seg selv, og da må det være lov å spørre om erfaringer. Eller er det bare lærere som ikke får ha den tanken? 

Anonymkode: 3d9e7...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er helt ok, og helt kurant, å gå lei av jobben sin, eller for den del gå på veggen. Jeg har også gjort det en gang, og byttet retning. Men det er stadig tråder hvor lærere tror at alle andre jobber mindre enn dem og tjener mer enn dem. Og da er det greit å realitetsorienteres vedr at det ikke nødvendigvis er lett å finne en bedre betalt jobb hvor man jobber mindre, for en lærerlønn er ganske god, spesielt om du er lektor. Det er mange i det offentlige med like lang utdanning og ansiennitet som tjener betydelig mindre enn lærere, og det trenger ikke være sånn at de «ikke gjør noen ting» likevel…

Anonymkode: 2000a...960

Men hver eneste gang en lærer klager, så klager jo alle andre over at lærere tjener mer enn dem og har mer fri :p. Så det er jo en helt idiotisk diskusjon. Det er et oppbrukt argument. Om en lærer ønsker å bytte jobb, så er det fordi hun PERSONLIG ikke trives i jobben. Og da er man, uavhengig av yrke, nysgjerrig på om det faktisk finnes bedre yrker på flere plan. Og noen yrker er faktisk bedre, for den enkelte personen. Men ikke for en annen lærer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har sett at det finnes en master jeg kunne tenkt meg som man kan søke på. Men arbeidsgiver (rektor eller kommunen?) må jo godkjenne det. Ikke hørt om noen på jobben min som har tatt master via kfk i hvertfall. De som har tatt master har tatt det ved siden av full stilling. Så ikke sikkert jeg får det godkjent. Og jeg tviler på at masteren jeg kunne tenke meg blir sett på som så veldig relevant 🙈. Master i kunst og håndverk. Men mange tar 30 stp i matte, norsk, engelsk. Husker de spurte på intervju om jeg kunne tenke meg å videreutdanne meg innenfor noe. Jeg nevnte at da må det i så fall bli naturfag. Men da fikk jeg vite at du får bare om du tar matte, norsk eller engelsk. 

Men hvem bestemmer det egentlig? Rektor eller kommunen?

Rektor gjør først en prioritering på egen skole, som sendes kommunen. 
På studiet mitt er det ca 25% som får det dekket via KfK -Vikar, like mange stipend, like mange fri med lønn til samlingene og resten ubetalt permisjon til samlingene. Som det er veldig ulikt. Ulikt fra kommunen til kommune. Og kfk må søkes fra år til år, men kan fint innvilges flere år. 

Anonymkode: 434ca...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...