Gå til innhold

Er butikkansatte fattige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke lenge siden det her inne ble hevdet at 45.000 var dårlig lønn, så hva er fattig? Jeg har uføretrygd og har egentlig god råd. Er midt i en skilsmisse, så hvordan min nye normal blir, vet jeg ikke enda. Før helgen var det en uføretrygdet som hadde 11.000 til dill og dall etter faste utgifter og mat var betalt. Og syntes nok hun alltid gikk i minus. 

Så fattigdom er nok subjektivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg jobber i min manns butikk innimellom i helgene. Jeg har en høy utdannelse og tjener veldig bra, men jeg elsker å yte god service, jeg er glad i kunder og jeg vet jeg er god i serviceyrket da jeg har vært butikksjef fra tidlig alder. Min mann tjener bra, så det er ikke nødvendig at jeg jobber, men jeg liker det veldig godt.

Jeg får så mange rare kommentarer når jeg er på jobb: "jeg håper ikke du skal være her resten av livet", "Du er altfor flott/pen til å jobbe i butikk", "du burde heller studert enn å jobbe i butikk". Og kunder som skriker til meg fordi en vare er dårlig. Altså, folk er FREKK mot butikkansatte. Mange er selvsagt kjempehyggelig og det er derfor jeg jobber der innimellom, samtidig som jeg synes det er viktig å vise de andre ansatte at vi setter pris på dem. Eldstemann på 16 år jobber også i samme butikk. Lønnen er grei den, samtidig som man kan utvikle seg og ta ulike kurs, fagbrev osv for å bli noe mer enn en butikkansatt - dersom man ønsker/brenner for det. 

Anonymkode: ec7e2...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Staten har definert hva som regnes som fattig. Man regnes som fattig om husstanden man tilhører tjener mindre enn ca 350 000 i året. Det er vel ingen butikkansatt, eller noen andre for den saks skyld, som har 100 jobb, som tjener mindre enn fattigdomsgrensa.

Men det er utvilsomt veldig mange som føler seg fattige fordi de ikke har råd til alt som de ser at andre har råd til. Selv tenker jeg at om man har et greit sted å bo, mat på bordet og klær på kroppen, sitter man ganske godt i det sammenliknet med et par milliarder andre mennesker i ulike land her på kloden. Jeg vil heller karakterisere folk som har råd til fint hus, bil og en feriereise hvert år, som rike.

Anonymkode: 2db3b...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Staten har definert hva som regnes som fattig. Man regnes som fattig om husstanden man tilhører tjener mindre enn ca 350 000 i året. Det er vel ingen butikkansatt, eller noen andre for den saks skyld, som har 100 jobb, som tjener mindre enn fattigdomsgrensa.

Vi har ikke definert "fattig" i Norge. Vi har "husholdninger med vedvarende lavinntekt". Den er satt til 60% av medianlønnen i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...