AnonymBruker Skrevet 17. januar #1 Del Skrevet 17. januar Min far er dement og bor på sykehjem. Vi ordnet fremtidsfullmakt før han ble syk, denne har nå trådt i kraft og min mor har fullmakter til alt på hans vegne. Min fars barndomshjem har vi i alle år brukt som feriested. Huset er gammelt og slitent, og drømmen er å rive det (selv om jeg elsker det huset) og sette opp en hytte. Min far har penger på konto, i aksjer og fond til å finansiere dette. Vi vet at han ville ønsket at vi gjorde dette så jeg (jeg er enebarn) og mine barn fortsetter å bruke stedet. Min mor har luftet tanken på å starte prosessen nå. Før han (og hun) er borte. Rett og slett for å ha glede av det lengst mulig og at jeg ikke må vente potensielt 10-15 år før hun går bort. Men hva lønner seg da? At det på papiret er hun som bygger og eier den, og at jeg arver den når hun dør? Forskudd på arv i 3-4 mill-klassen vil vel utløse et ras av avgifter for meg? Pengene står jo i hans navn, men må hun som hans kone betale avgift om hun lar seg selv "arve" før han er død? Anonymkode: 19b30...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #2 Del Skrevet 17. januar Arveavgiften ble fjernet i 2014. Anonymkode: dd4b0...966 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #3 Del Skrevet 18. januar Da må fremtidsfullmakten omfatte eiendomsdisponering. Og klausul om rettigheter til å gi fremskudd på arv. For en fremtidsfullmakt i seg selv gir ikke slike rettigheter. Kjenner godt til dette da vi brukte familieadvokat, som veiledet i hvilke klausuler vi skulle ha med. Uten en uttrykkelig bestemmelse har ikke fullmektigen slike rettigheter. Man risikerer blant annet å ikke få lov å selge felles bolig og kjøpe noe mer praktisk. Anonymkode: 88ba8...80e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #4 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da må fremtidsfullmakten omfatte eiendomsdisponering. Og klausul om rettigheter til å gi fremskudd på arv. For en fremtidsfullmakt i seg selv gir ikke slike rettigheter. Kjenner godt til dette da vi brukte familieadvokat, som veiledet i hvilke klausuler vi skulle ha med. Uten en uttrykkelig bestemmelse har ikke fullmektigen slike rettigheter. Man risikerer blant annet å ikke få lov å selge felles bolig og kjøpe noe mer praktisk. Anonymkode: 88ba8...80e Dette er presisert i fullmakten. Både å selge eiendom, gi forskudd på arv og å kunne investere penger etter salg av eiendom. Det står også om oppsparte midler og sparepenger. Min mor sitter i en leilighet som er for stor for bare henne, så det er også tenkt på, samt at dette huset (min fars barndomshjem) var vurdert overført til meg da min far ble syk, men så kom vi aldri så langt da, og da har vi bare latt det gå. Men det er viktig det du sier, at ting i fullmakten må være nøye spesifisert! Anonymkode: 19b30...8c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #5 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Arveavgiften ble fjernet i 2014. Anonymkode: dd4b0...966 Hva er det det heter nå da? For det er jo ikke "gratis" å motta forskudd på arv nå heller? Anonymkode: 19b30...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #6 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er det det heter nå da? For det er jo ikke "gratis" å motta forskudd på arv nå heller? Anonymkode: 19b30...8c4 Jo. Anonymkode: 5656e...bb5 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #7 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo. Anonymkode: 5656e...bb5 Okei, takk! Anonymkode: 19b30...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #8 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er det det heter nå da? For det er jo ikke "gratis" å motta forskudd på arv nå heller? Anonymkode: 19b30...8c4 «Ingen arveavgift: Etter at arveavgiften ble fjernet i Norge i 2014, er det ikke lenger arveavgift på overførte verdier som forskudd på arv« https://finansco.no/blog/alt-du-trenger-a-vite-om-skatt-pa-forskudd-av-arv/ Du vil selvsagt kunne måtte betale formueskatt som med all annen formue. Anonymkode: 3fb52...78f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #9 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Dette er presisert i fullmakten. Både å selge eiendom, gi forskudd på arv og å kunne investere penger etter salg av eiendom. Det står også om oppsparte midler og sparepenger. Min mor sitter i en leilighet som er for stor for bare henne, så det er også tenkt på, samt at dette huset (min fars barndomshjem) var vurdert overført til meg da min far ble syk, men så kom vi aldri så langt da, og da har vi bare latt det gå. Men det er viktig det du sier, at ting i fullmakten må være nøye spesifisert! Anonymkode: 19b30...8c4 Men da kan dere gjøre akkurat hva dere vil. Eller hva hun vil, i alle fall. Ser ikke problemstillingen her en gang? Så lenge avtalen er juridisk vanntett. Ellers kan den bli overprøvd, også av det offentlige. (Derfor jeg anbefaler alle å bruke advokat for akkurat slike, viktige doumenter). Kom i gang, Slik at hun får nyte både feriehus, og ny bolig, mens hun fortsatt er i livet. Anonymkode: 88ba8...80e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #10 Del Skrevet 18. januar Arveavgiften er borte, men formuesskatten lever. Så pass på at huset ikke blir stående som sekundærbolig ved årsskiftet, da må det skattes 100%. Mot 30% for fritidsbolig. Anonymkode: 6afa5...cc8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #11 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): «Ingen arveavgift: Etter at arveavgiften ble fjernet i Norge i 2014, er det ikke lenger arveavgift på overførte verdier som forskudd på arv« https://finansco.no/blog/alt-du-trenger-a-vite-om-skatt-pa-forskudd-av-arv/ Du vil selvsagt kunne måtte betale formueskatt som med all annen formue. Anonymkode: 3fb52...78f Takk! Anonymkode: 19b30...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #12 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Men da kan dere gjøre akkurat hva dere vil. Eller hva hun vil, i alle fall. Ser ikke problemstillingen her en gang? Så lenge avtalen er juridisk vanntett. Ellers kan den bli overprøvd, også av det offentlige. (Derfor jeg anbefaler alle å bruke advokat for akkurat slike, viktige doumenter). Kom i gang, Slik at hun får nyte både feriehus, og ny bolig, mens hun fortsatt er i livet. Anonymkode: 88ba8...80e Ja, du sier noe.... Jeg vet ikke hvorfor det føles "feil" å bruke pengene hans mens han fortsatt er i live, men er det en ting han ville ha støttet at vi brukte dem på, så er det jo nettopp dette.... Anonymkode: 19b30...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #13 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Arveavgiften er borte, men formuesskatten lever. Så pass på at huset ikke blir stående som sekundærbolig ved årsskiftet, da må det skattes 100%. Mot 30% for fritidsbolig. Anonymkode: 6afa5...cc8 Takk for tips, det hadde jeg garantert ikke tenkt over selv! Anonymkode: 19b30...8c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 18. januar #14 Del Skrevet 18. januar Å overføre eiendommen til deg vil utløse dokumentavgift på 2,5 % av markedsverdi. Forskudd på arv omfattes ikke av unntakene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #15 Del Skrevet 18. januar nordlending skrev (8 minutter siden): Å overføre eiendommen til deg vil utløse dokumentavgift på 2,5 % av markedsverdi. Forskudd på arv omfattes ikke av unntakene. Eiendommen som den står nå er verdt minimalt. Den er gammel, ligger øde i en kommune i Nordland, faktisk Så hvis eiendommen kan overføres til meg FØR den rives, og så at jeg kan føre opp en hytte med forskudd på arv i penger, så koster det ikke mye..... Anonymkode: 19b30...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 18. januar #16 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Eiendommen som den står nå er verdt minimalt. Den er gammel, ligger øde i en kommune i Nordland, faktisk Så hvis eiendommen kan overføres til meg FØR den rives, og så at jeg kan føre opp en hytte med forskudd på arv i penger, så koster det ikke mye..... Anonymkode: 19b30...8c4 Hvis du venter med å overføre eiendommen til deg til dine foreldre er døde, så sparer du dokumentavgift for tinglysingen. Hvis du ikke har søsken, så skal du ikke betale dokumentavgift i det hele tatt som slektsarving, men hvis du har søsken, så må du betale dokumentavgift for den delen du ikke arver. Eksempelvis hvis du har ett søsken, så må du betale halv dokumentavgift. Har du to søsken må du betale to tredjedels dokumentavgift Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #17 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 23.05): Min far er dement og bor på sykehjem. Vi ordnet fremtidsfullmakt før han ble syk, denne har nå trådt i kraft og min mor har fullmakter til alt på hans vegne. Min fars barndomshjem har vi i alle år brukt som feriested. Huset er gammelt og slitent, og drømmen er å rive det (selv om jeg elsker det huset) og sette opp en hytte. Min far har penger på konto, i aksjer og fond til å finansiere dette. Vi vet at han ville ønsket at vi gjorde dette så jeg (jeg er enebarn) og mine barn fortsetter å bruke stedet. Min mor har luftet tanken på å starte prosessen nå. Før han (og hun) er borte. Rett og slett for å ha glede av det lengst mulig og at jeg ikke må vente potensielt 10-15 år før hun går bort. Men hva lønner seg da? At det på papiret er hun som bygger og eier den, og at jeg arver den når hun dør? Forskudd på arv i 3-4 mill-klassen vil vel utløse et ras av avgifter for meg? Pengene står jo i hans navn, men må hun som hans kone betale avgift om hun lar seg selv "arve" før han er død? Anonymkode: 19b30...8c4 Har dere så rikt med midler så kan dere fint betale en advokat for å få svar på spørsmålene og hjelp med å få ting ordnet på beste mulige måte, Anonymkode: 5a210...eef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #18 Del Skrevet 19. januar CAPS LOCK skrev (22 timer siden): Hvis du venter med å overføre eiendommen til deg til dine foreldre er døde, så sparer du dokumentavgift for tinglysingen. Hvis du ikke har søsken, så skal du ikke betale dokumentavgift i det hele tatt som slektsarving, men hvis du har søsken, så må du betale dokumentavgift for den delen du ikke arver. Eksempelvis hvis du har ett søsken, så må du betale halv dokumentavgift. Har du to søsken må du betale to tredjedels dokumentavgift Jeg har ikke søsken. Dokumentavgiften i dette tilfellet vil være såpass lav at det går fint å betale den på det huset som står der nå. Men annerledes med et hus som er mer verdt. Skal tenke litt på dette. Anonymkode: 19b30...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #19 Del Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har dere så rikt med midler så kan dere fint betale en advokat for å få svar på spørsmålene og hjelp med å få ting ordnet på beste mulige måte, Anonymkode: 5a210...eef Det er nok det lureste, når alt kommer til alt. Anonymkode: 19b30...8c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar #20 Del Skrevet 19. januar Jeg hadde ikke giddet å bruke advokat. Så lenge du er enebarn, og moren din er frisk og gjør dette av fri vilje, finnes det vel ingen som kan bestride dette. Folk gir bort større pengesummer og eiendommer til sine barn hver dag, det er ikke noe mystisk ved det. Anonymkode: 57f5d...d9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå