Gå til innhold

Hvordan forholde seg til NAV?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er kommet i en vansklig økonomisk situasjon. Uten å gå inn i mer detaljer, lurer jeg på følgende: er jeg pliktig til å møte opp på samtale med nav?

Ønsker gjerne svar fra noen som vet konkret og ikke synser :) 

Jeg har sendt søknad om husleie da jeg har fått utkastelses brev fra utleier. Første gang jeg søkte fikk jeg avslag. Dette vedtaket klaget jeg på. Så sendte jeg en ny søknad. Det har vært mange telefon samtaler med saksbehandler - som er kald. Helt uten følelser. De har fått alle kontoutskifter og all dokumentasjon. 

Jeg har begynt å søke jobber og løper på jobb intervju. Og hver gang jeg snakker med saksbehandler - er hun bare helt kald. Der er det ikke mye medfølelse. 

Nå er jeg innkalt til samtale som jeg ikke ønsker å gå til. Fordi jeg har vært på slike samtaler før og det er ille. Det sitter to stykker som spør kritiske spørsmål og ser på deg som om du er noe ille. Det er ikke mye kartlegging eller løsning fra deres side. Det er mer anklage og granskende spørsmål. Det orker jeg rett og slett ikke. Psykisk orker jeg det ikke.

Jeg har sagt at jeg kan snakke i telefon. Jeg har lagt alt frem. Jeg har allerede gitt mye informasjon, Spørsmålet mitt er: kan de da gi avslag på søknaden om husleie selv med utkastelses beskjed - dersom jeg ikke orker å gå i det møtet deres?

Anonymkode: b02b8...30a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei. Du kan vel kreve tlf-samtale. Du skal ha krav til medvirkning. Brukermedvirkning er superviktig for nav.

Men du må jo si ifra at du søker jobb etc. Regner du har registrert deg som arbeidssøker. Da kan du putte det inn i aktivitetsplan at du søker jobb. Sosialhjelp er jo ikke noe man skal leve på, så hvis du gjør deg utilgjengelig for nav så kan de redusere sosialhjelp. Med som sagt skal det holde med telefon med mindre de mistenker at du er i et annet land og søker derfra.

Hvis du synes alle veilederne er jævlige, er det enten et dårlig nav-kontor eller du er en krevende person å hjelpe.

Anonymkode: a73ee...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kalde? Hva forventer du egentlig?

Anonymkode: 2685f...a24

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De har altså kommet fram til at du trolig ikke har krav på dette (§!8). Nå skal de vurdere om det er noe særlig ved din situasjon som gjør at du likevel fyller kravene, om saken var for dårlig opplyst sist, eller eventuelt om det er en vanskelig situasjon som kan avhjelpes om de innvilger deg støtte etter en annen paragraf (§19). Eller om du kan ha behov for noe annet.

Det er i din interesse å gå i det møtet. Det er kun via dialog og samtale med mine brukere, at jeg kan kartlegge situasjonen godt. Du er i en alvorlig knipe, og du bør bidra til å opplyse saken din godt nok innen rimelig tid, og da er det enklest å møte opp. Det er også den beste måten for å sikre brukermedvirkning. 

En sosialsak er mer enn et økonomisk regnestykke. De trenger trolig mer informasjon, som man ikke kan få på en hensiktsmessig måte uten at du kommer. 

Beklager at du har blitt møtt på en måte som oppleves som kald, dette kan du si. 

Hilsen veileder og beslutter av sosialvedtak. 

Anonymkode: 6698e...2dc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du har gitt all informasjonen som se trenger og wr I kontakt med dem på telefon/ digitalt og ellers fyller pliktene dine, ser jeg ikke at det er hjemmel i lov å avslå for at du ikke møter opp må møte. 

Når du har fått varsel om fravikelse fra huseier, har de plikt til å vurdere om de kan hindre det, men de har ikke plikt til å ordne opp i det uansett.  Det er i bunn og grunn mye opp til deg og om du viser noen form for samarbeidsvilje for å ordne ut I din egen situasjon. 

Avslagsgrunn som gjelder utbetalt hudleie er ofte at det er opparbeidet fjrkd, og i utgangspunktet sksl ikke sosialhjelp innvilges for å dekke gjeld. 

En jan få for nye regninger og livsopphold  

Om du blur kastet ut har de plikt til å tilby deg et midlertidig botilbud da. Men det er mest sannsynlig ikke av typen du ikke ønsker å bo i. 

Så kort sagt. De kan ikke avslå på grunnlag av du ikke møter men det kan hende de vil snakke med deg for å finne ut hvordan de kan hjelpe deg i boligsituasjonen innenfor rammene i regelverket de må jobbe i. 

Hadde de ikke brydd seg hadde de ikke kalt deg inn. De prøver jo faktisk å hjelpe, de prioritere å bruke tiden din på deg  

De kunne latt bære, og konsentrert seg om noen andre. De har mye å gjøre. Så om de er kalde har det kanskje noe med at de har mye jobb å gjøre på kort tid, og rett pg slett inne har mulighet til å ta seg tid til å lytte slik du sikkert trenger akkurat nå. 

Anonymkode: 6cc3e...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De har altså kommet fram til at du trolig ikke har krav på dette (§!8). Nå skal de vurdere om det er noe særlig ved din situasjon som gjør at du likevel fyller kravene, om saken var for dårlig opplyst sist, eller eventuelt om det er en vanskelig situasjon som kan avhjelpes om de innvilger deg støtte etter en annen paragraf (§19). Eller om du kan ha behov for noe annet.

Det er i din interesse å gå i det møtet. Det er kun via dialog og samtale med mine brukere, at jeg kan kartlegge situasjonen godt. Du er i en alvorlig knipe, og du bør bidra til å opplyse saken din godt nok innen rimelig tid, og da er det enklest å møte opp. Det er også den beste måten for å sikre brukermedvirkning. 

En sosialsak er mer enn et økonomisk regnestykke. De trenger trolig mer informasjon, som man ikke kan få på en hensiktsmessig måte uten at du kommer. 

Beklager at du har blitt møtt på en måte som oppleves som kald, dette kan du si. 

Hilsen veileder og beslutter av sosialvedtak. 

Anonymkode: 6698e...2dc

Tusen takk for svar :)

Saken min er godt opplyst. Jeg er uten jobb, uten krav på noen andre stønader fordi inntekten er for lav eller har vært det de siste årene. Jeg har gitt så god informasjon som mulig og har vist at jeg er aktiv jobbsøker. Pr. dag sender jeg i snitt fem søknader. Og det er ordetlig gode søknader som er godt utarbeidet.

Jeg er redd nav. Fordi jeg trodde, at de var der for å være dette sikkerhets nettet. At de er der for å veilede og hjelpe. Ikke bare hjelpe økonomisk. Men gi råd og veiledning. At de ser det hele bilde av ett voksent menneske i krise. Jeg har vært på møter hvor jeg blir grillet og anklaget i en hel time. Det bare knekker meg.

Siste perioden har vært veldig og veldig krevende. Nå overtar maktesløsheten. Dermed blir det som det blir. Fordi jeg ikke har krefter til å være redd eller noe annet. Det får gå som det går. Men jeg orker ikke å gå i ett møte hvor jeg skal bli ydmyket og som bare bryter enda mer ned.

Ikke alle i NAV er kalde. Jeg har møtt noen gode og ordetlig flinke mennesker der. De burde ha fått konfekt og blomster. ;) 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har du noen du kan ha med deg på møtet? Kanskje det vil hjelpe?

Anonymkode: c5609...b54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er kommet i en vansklig økonomisk situasjon. Uten å gå inn i mer detaljer, lurer jeg på følgende: er jeg pliktig til å møte opp på samtale med nav?

Ønsker gjerne svar fra noen som vet konkret og ikke synser :) 

Jeg har sendt søknad om husleie da jeg har fått utkastelses brev fra utleier. Første gang jeg søkte fikk jeg avslag. Dette vedtaket klaget jeg på. Så sendte jeg en ny søknad. Det har vært mange telefon samtaler med saksbehandler - som er kald. Helt uten følelser. De har fått alle kontoutskifter og all dokumentasjon. 

Jeg har begynt å søke jobber og løper på jobb intervju. Og hver gang jeg snakker med saksbehandler - er hun bare helt kald. Der er det ikke mye medfølelse. 

Nå er jeg innkalt til samtale som jeg ikke ønsker å gå til. Fordi jeg har vært på slike samtaler før og det er ille. Det sitter to stykker som spør kritiske spørsmål og ser på deg som om du er noe ille. Det er ikke mye kartlegging eller løsning fra deres side. Det er mer anklage og granskende spørsmål. Det orker jeg rett og slett ikke. Psykisk orker jeg det ikke.

Jeg har sagt at jeg kan snakke i telefon. Jeg har lagt alt frem. Jeg har allerede gitt mye informasjon, Spørsmålet mitt er: kan de da gi avslag på søknaden om husleie selv med utkastelses beskjed - dersom jeg ikke orker å gå i det møtet deres?

Vil du ha hjelp? Da er første betingelse å stille opp, andre er å samarbeide når de som skal være der for å hjelpe ber deg samarbeide med å stille i en samtale. 
Begynner du å sette betingelser og krav, så får du klare deg selv, punktum

De har loven på sin side, du oppfører deg som en sandkrig treåringer har i sandkassen. Så lykke til. 

Anonymkode: 1a1c3...904

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...