Gå til innhold

Bupropion, wellbutrin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har noen her erfaringer? 
Jeg er livredd for å ta medisiner, men må nå begynne med disse 🤣🤣 

Anonymkode: 58b62...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Veldig god erfaring, bortsett fra at jeg fikk kronisk insomnia av den😭

Anonymkode: 2ef81...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt dårlig erfaring med andre antidepressiver, men hatt suksess med Wellbutrin. Men når det kommer til antidepressiver så kan ulike mennesker få veldig ulike virkninger. Så man må bare "ta sjansen" og se om man blir bedre eller verre av disse om man først vil prøve antidepressiver. Så får man heller kutte dem ut om man får stygge bivirkninger.  

Generelt når man er redd for å prøve medisiner bør man snakke om bivirkninger med legen. Ikke bare spørre om hvor stygge bivirkningene kan være, men også hvor vanlig det er med bivirkninger og hvor raskt bivirkningene tar slutt etter man har kuttet ut medisinene.  

Anonymkode: 7e0b6...e78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig god erfaring. Forverret ikke søvnvansker mine i det hele tatt. 

Strever du evnt med søvn av den så kan du få allergimedisin å sove på

Anonymkode: 07d07...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Veldig god erfaring. Forverret ikke søvnvansker mine i det hele tatt. 

Strever du evnt med søvn av den så kan du få allergimedisin å sove på

Jeg sovner med en gang. Har heller et problem med søvnkvalitet på natt 🤔

Hvordan var det for deg? Sov du dårligere i løpet av natten eller var det er problem med å sovne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Veldig god erfaring, bortsett fra at jeg fikk kronisk insomnia av den😭

Anonymkode: 2ef81...1a9

Var du trøtt men fikk ikke sove, eller var du lys våken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har hatt dårlig erfaring med andre antidepressiver, men hatt suksess med Wellbutrin. Men når det kommer til antidepressiver så kan ulike mennesker få veldig ulike virkninger. Så man må bare "ta sjansen" og se om man blir bedre eller verre av disse om man først vil prøve antidepressiver. Så får man heller kutte dem ut om man får stygge bivirkninger.  

Generelt når man er redd for å prøve medisiner bør man snakke om bivirkninger med legen. Ikke bare spørre om hvor stygge bivirkningene kan være, men også hvor vanlig det er med bivirkninger og hvor raskt bivirkningene tar slutt etter man har kuttet ut medisinene.  

Ja det er sant. Jeg leste at det kan utløse steven Johnson syndrom 🤣 så nå er jeg redd for at huden skal falle av eller at jeg får selvmordstanker og plutselig gjør syke ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gått på det lenge, og er veldig fornøyd. Jeg var også sykt skeptisk til medisiner, men jeg angrer ikke i det hele tatt. Litt mindre sultfølelse kanskje, men ellers ingen bivirkninger. 

Anonymkode: d7e91...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sovner med en gang. Har heller et problem med søvnkvalitet på natt 🤔

Hvordan var det for deg? Sov du dårligere i løpet av natten eller var det er problem med å sovne? 

Jeg har hatt vansker med søvnkvalitet lenge. Ikke å sovne men å holde meg sovende. Men dette ble ikke verre på Wellbutrin. Jeg var veldig skeptisk. 

Men passer på å ta dem så tidlig jeg kan om morgenen. De første månedene var jeg bok en del kvalm. Burde nok ikke ta de på tom mage. Men det gikk seg til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har gått på det lenge, og er veldig fornøyd. Jeg var også sykt skeptisk til medisiner, men jeg angrer ikke i det hele tatt. Litt mindre sultfølelse kanskje, men ellers ingen bivirkninger. 

Anonymkode: d7e91...cb6

Ok takk. Hva var årsaken til at du startet på de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei virkar veldig fint mot depresjonen min etter at eg trappa opp til 300mg, men eg våknar ofte på natta, og veldig tidleg på morgonen. Typ 0530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere som bruker dette: hvordan er sexlysten? Bruker cipralex men har ingen sexlyst. Trappet ned og prøvde å slutte for en stund siden, og da fikk jeg endelig sexlysten tilbake, men ble så dårlig psykisk, og trappet opp igjen til dosen jeg brukte. Ønsker nå å prøve wellbutrin da jeg har lest det ikke skal påvirke sexlysten like negativt?

Anonymkode: 8f597...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere som bruker dette: hvordan er sexlysten? Bruker cipralex men har ingen sexlyst. Trappet ned og prøvde å slutte for en stund siden, og da fikk jeg endelig sexlysten tilbake, men ble så dårlig psykisk, og trappet opp igjen til dosen jeg brukte. Ønsker nå å prøve wellbutrin da jeg har lest det ikke skal påvirke sexlysten like negativt?

Anonymkode: 8f597...85f

Økte min sexlyst ( eller tilbake til normalen etter ssri ødela den)

Anonymkode: 4b6cf...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Første gangen jeg brukte de så fikk jeg veldig munntørrhet. Etter noen mnd så sluttet jeg, for jeg orket ikke mer av det. Men så måtte jeg krype til korset og starte igjen da depresjonen tok over. Da fikk jeg ikke noe munntørrhet, kun litt kvalme de tre første ukene. Nå har jeg ingen bivirkninger. Jeg tar de på morgenen og merker ingenting til søvnproblemer. Sexlysten er normal. De hjelper godt mot depresjon og angst for min del.

Anonymkode: 9455c...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Første gangen jeg brukte de så fikk jeg veldig munntørrhet. Etter noen mnd så sluttet jeg, for jeg orket ikke mer av det. Men så måtte jeg krype til korset og starte igjen da depresjonen tok over. Da fikk jeg ikke noe munntørrhet, kun litt kvalme de tre første ukene. Nå har jeg ingen bivirkninger. Jeg tar de på morgenen og merker ingenting til søvnproblemer. Sexlysten er normal. De hjelper godt mot depresjon og angst for min del.

Gir de mer motivasjon og energi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det vil jeg ikke si at de gjør. Men å være mye mindre deprimert gir meg mer motivasjon og energi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei, det vil jeg ikke si at de gjør. Men å være mye mindre deprimert gir meg mer motivasjon og energi. 

Det du skriver er sant. Men når trådstarter spør om Wellbutrin gir ekstra motivasjon og energi så er det kanskje fordi trådstarter har hørt at Wellbutrin kan ha lignende effekt som ADHD-medisin. Wellbutrin er svært likt Ritalin, men vesentlig svakere. Så om man ville fått bedre impulskontroll av svake doser Ritalin så er det mulig man får bedre impulskontroll av Wellbutrin. 

I tillegg til at Wellbutrin er svakere enn Ritalin så tar det også lenger tid før effekten blir merkbar. Ritalin kjenner man virkningen av i løpet av en time, men effekten går også ut i løpet av noen timer. Wellbutrin kan ta flere dager å kjenne virkningen av, men til gjengjeld så sitter den i kroppen også mye lenger når den først er der. 

Men dette er som sagt ikke effekt alle opplever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det du skriver er sant. Men når trådstarter spør om Wellbutrin gir ekstra motivasjon og energi så er det kanskje fordi trådstarter har hørt at Wellbutrin kan ha lignende effekt som ADHD-medisin. Wellbutrin er svært likt Ritalin, men vesentlig svakere. Så om man ville fått bedre impulskontroll av svake doser Ritalin så er det mulig man får bedre impulskontroll av Wellbutrin. 

I tillegg til at Wellbutrin er svakere enn Ritalin så tar det også lenger tid før effekten blir merkbar. Ritalin kjenner man virkningen av i løpet av en time, men effekten går også ut i løpet av noen timer. Wellbutrin kan ta flere dager å kjenne virkningen av, men til gjengjeld så sitter den i kroppen også mye lenger når den først er der. 

Edit: Uten at jeg har noe statistikk så vil jeg også tro at det også er minoriteten som får denne effekten, siden Wellbutrin er vesentlig svakere enn Ritalin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ah, skjønner. Jeg har aldri hørt eller lest at Wellbutrin ligner en svak dose Ritalin. Jeg har ikke merket noe til dette, men jeg har heller aldri hatt utfordringer med impulskontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppdatering: 

Jeg har fortsatt ikke turt å ta de 🤣 har derimot trent hele helga, å nå føler jeg meg litt bedre. Ikke så urolig hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...