Gå til innhold

Er det normalt å bli så dårlig i magen av å spise så sunn mat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har endra kosthold etter jul og opplever at jeg har blitt sykt dårlig i magen, dvs veldig oppblåst og sånn promp som stinker svovel.

Jeg har egentlig ikke innført noen nye matvarer, men nå unngår jeg sukker og andre usunne ting. Før spiste jeg kanskje 50/50 usunt og sunt. Nå er det ca 100% sunt. Den store forskjellen er vel at jeg spiser ganske mye mer grønnsaker. 

I dag har jeg spist

Frokost: noen biter rå gulrot og knutekål, gresk yoghurt+cottage cheese med blåbær, nøtter, frø og gryn + et egg

Lunsj: rå grønnsaker til forrett, og middagsrester: hjemmelaget linsebolognese og fullkornspasta

Middag: surdeigspizza med hvit topping, grønnsaker og spekeskinke

Ellers spiser jeg havregrøt, rugsprø, belgfrukter, masse grønnsaker og litt frukt og diverse meieriprodukter. Kjøtt og fisk noen ganger i uka. Akkurat det samme som før. Spiser noen skiver surdeigsbrød i uka. Vil anslå at 95% av det jeg spiser er ikke-ultraprossesert. 

Men jeg er så sykt dårlig i magen! Kan det være av en del rå grønnsaker? Eller er det at tarmen må venne seg til dette nye næringstette kostholdet? 

Anonymkode: 5e140...894

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Endringer i kostholdet (enten det er den ene eller andre veien) vil man som regel reagere på ja… ofte må en «tilvenning» til om det er stor endring. 

Anonymkode: 729f5...433

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du spiser antakelig mye mer fiber. Noen tåler det greit, andre ikke.

Anonymkode: 62e95...530

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så mye grønsaker hadde jeg blitt dårlig av også. 

Og hva som er sundt er individuelt, folk reagerer forskjellig på matvarer, så føler du deg dårlig av det, så er det ikke nødvendigvis det som er optimalt kosthold for deg 

Anonymkode: c7d60...c46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du spiser mer grønnsaker enn før, får mange mer luft i magen i begynnelsen. Det verste er forbigående 😊 at fordøyelsen endrer seg er heller ikke farlig. Mange som spiser mye grønnsaker fiser kanskje litt mer, men har til gjengjeld ofte mindre «restavføring» liggende i tarmene. Så pluss og minus 😅

Anonymkode: 82bff...3c7

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

P.s den vonde lukta er kanskje gammel restavføring som gradvis kommer ut nå?  Dersom du vedvarende er dårlig må du selvfølgelig sjekke det, men foreløpig høres dette veldig vanlig ut. 

Skrevet

Det kan være lurt å ta en rolig opptrapping og tilvenning av så mye fiber - med mindre du ikke føler deg plaget av det 😅 Det går over etter en stund. Noen grønnsaker er jo også kjent for å produsere ekstra gass, for eksempel kål og bønner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke bare hoppe rett på kosthold med masse grønt og belgfrukter. Jeg hadde nyttårsforsett å spise mer grønt, men har fortsatt ikke sjans å komme opp i 5 om dagen. 8 kan jeg bare drite i bokstavelig talt. Aldri vært så dårlig som etter jeg hadde forsøkt meg på noe erteproteingreier fra meny. Usikker på om det var krydderet eller ertene men jeg satt på do i to dager og måtte droppe jobb og barnas fritidsaktivitet. Det finnes knapt ferdig vegetarmat som ikke er sykt overkrydret. Men jeg kan jo bli flinkere til å lage selv så klart.  Tåler vegetarburger med selleri fra rema 1000, og råkost og kokte grønnsaker går fint. Men ikke store mengder kål, bønner og løk. Og erteproteinsvineriet rører jeg ikke igjen.

Anonymkode: 2f994...ab6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan ikke bare hoppe rett på kosthold med masse grønt og belgfrukter. Jeg hadde nyttårsforsett å spise mer grønt, men har fortsatt ikke sjans å komme opp i 5 om dagen. 8 kan jeg bare drite i bokstavelig talt. Aldri vært så dårlig som etter jeg hadde forsøkt meg på noe erteproteingreier fra meny. Usikker på om det var krydderet eller ertene men jeg satt på do i to dager og måtte droppe jobb og barnas fritidsaktivitet. Det finnes knapt ferdig vegetarmat som ikke er sykt overkrydret. Men jeg kan jo bli flinkere til å lage selv så klart.  Tåler vegetarburger med selleri fra rema 1000, og råkost og kokte grønnsaker går fint. Men ikke store mengder kål, bønner og løk. Og erteproteinsvineriet rører jeg ikke igjen.

Ferdiglaget vegetarmat er ofte på overkrydrert og tilsatt både det ene og andre. Mest mulig rene produkter er best, uansett om det er kjøtt eller grønnsaker. De fleste får mye gass av f.eks. kål. Det er verst i begynnelsen. Et tips er å gi det et kjapt oppkok, skift vannet, og så kok til ønsket konsistens. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg spiser ikke sånne ferdigprodukter. Tror ikke det er noe næring i erteprotein. 😛

jeg tror jeg har spist 15 ulike grønnsaker eller frukter i dag. Kanskje ikke rart jeg er dårlig i magen😂

men krysser for at kroppen venner seg til det snart! Har ikke spist kål eller noe i dag, og bare litt linser til pastaen av belgfrukter. Ellers ikke noe spesielt som produserer gass

ts

AnonymBruker
Skrevet

Rå grønnsaker = jeg promper 💨 💨 💨 

jeg spiser mye det samme som deg, men rå grønnsaker funker ikke for meg

Anonymkode: 0a648...63d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rå grønnsaker = jeg promper 💨 💨 💨 

jeg spiser mye det samme som deg, men rå grønnsaker funker ikke for meg

Anonymkode: 0a648...63d

Ah. Du har ikke blitt vant til det heller? Kanskje det kan være det. Særlig gulrot lurer jeg på, har ofte hatt det sånn om jeg har spist grønnsaker og dipp før..

Og jeg som elsker rå grønnsaker😪

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Visse grønnsaker må jeg steke veldig godt, hvis ikke får jeg skikkelig vondt i magen (diaré). Eksempler på dette er squash og sopp. Ikke alle tåler rå grønnsaker

Anonymkode: 9aa7d...5f3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har endra kosthold etter jul og opplever at jeg har blitt sykt dårlig i magen, dvs veldig oppblåst og sånn promp som stinker svovel.

Jeg har egentlig ikke innført noen nye matvarer, men nå unngår jeg sukker og andre usunne ting. Før spiste jeg kanskje 50/50 usunt og sunt. Nå er det ca 100% sunt. Den store forskjellen er vel at jeg spiser ganske mye mer grønnsaker. 

I dag har jeg spist

Frokost: noen biter rå gulrot og knutekål, gresk yoghurt+cottage cheese med blåbær, nøtter, frø og gryn + et egg

Lunsj: rå grønnsaker til forrett, og middagsrester: hjemmelaget linsebolognese og fullkornspasta

Middag: surdeigspizza med hvit topping, grønnsaker og spekeskinke

Ellers spiser jeg havregrøt, rugsprø, belgfrukter, masse grønnsaker og litt frukt og diverse meieriprodukter. Kjøtt og fisk noen ganger i uka. Akkurat det samme som før. Spiser noen skiver surdeigsbrød i uka. Vil anslå at 95% av det jeg spiser er ikke-ultraprossesert. 

Men jeg er så sykt dårlig i magen! Kan det være av en del rå grønnsaker? Eller er det at tarmen må venne seg til dette nye næringstette kostholdet? 

Anbefaler å spise fermentert mat, du trenger å mate tarmen med riktige bakterier for å håndtere alle disse rå grønnsakene.

Kanskje du ikke tåler rå kål?

AnonymBruker
Skrevet

Ville prøvd å droppe knutekålen! Kutte ned på mengden løk kan også hjelpe.

Anonymkode: bb3ca...975

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (17 minutter siden):

Anbefaler å spise fermentert mat, du trenger å mate tarmen med riktige bakterier for å håndtere alle disse rå grønnsakene.

Kanskje du ikke tåler rå kål?

Takk! Spiser ting med surdeig, tells det? Ellers har jeg aldri prøvd å fermentere mat. Kan jeg få kjøpt noe på butikk? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Rå gulrøtter er helt krise for meg, oppblåst og rett på wc med diaré. Proteiner som egg og cottage cheese gir meg den svovelprompen. Irriterende nok det som gjør at min mage funker perfekt er drittmat.

Anonymkode: 202d5...110

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk! Spiser ting med surdeig, tells det? Ellers har jeg aldri prøvd å fermentere mat. Kan jeg få kjøpt noe på butikk? 

Ts

Nja, jo. Men du skulle helst spist mat laget på eddik.

Du kan begynne å shotte litt eplecidereddik før hvert måltid, eller under/etter måltidet hvis det funker bedre for deg. De har en fra Helios "med moder", den er bra.

Og så kan du lese litt om fermentert mat og hvordan du kan lage det selv. Ofte er det du får kjøpt i butikken av svært dårlig kvalitet og innehar ikke de egenskapene du skal spise det for (det er bortkastet).

Eneste som er litt "kjipt" er at ting du lagrer lenge må lages med svært god hygiene og høye temperaturer når du sterilisere utstyret. Men det er ikke et stort problem, må bare bli vant til det. Bruk gjerne stålredskaper. :)

Nå høres det mer komplisert ut enn det er, men hygienen i dette er viktig fordi du avler frem bakterier og ønsker de rikige bakteriene. 😅

https://sunkost.no/kampanjer/berit-nordstrand/artikler/spis-fermentert-mat

Skrevet

Jeg kan ikke spise rå gulrøtter på tom mage. Altså til frokost eller hvis det er lenge siden sist måltid. Vondt i magen og luft. Kokt gulrot går helt fint.

Kanskje prøve å spise mer varmebehandlet enn rå grønnsaker?

AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (Akkurat nå):

Nja, jo. Men du skulle helst spist mat laget på eddik.

Du kan begynne å shotte litt eplecidereddik før hvert måltid, eller under/etter måltidet hvis det funker bedre for deg. De har en fra Helios "med moder", den er bra.

Og så kan du lese litt om fermentert mat og hvordan du kan lage det selv. Ofte er det du får kjøpt i butikken av svært dårlig kvalitet og innehar ikke de egenskapene du skal spise det for (det er bortkastet).

Eneste som er litt "kjipt" er at ting du lagrer lenge må lages med svært god hygiene og høye temperaturer når du sterilisere utstyret. Men det er ikke et stort problem, må bare bli vant til det. Bruk gjerne stålredskaper. :)

Nå høres det mer komplisert ut enn det er, men hygienen i dette er viktig fordi du avler frem bakterier og ønsker de rikige bakteriene. 😅

https://sunkost.no/kampanjer/berit-nordstrand/artikler/spis-fermentert-mat

Ikke jeg som spurte men er interessert.  Tør ikke lage selv av frykt for å bli matforgiftet. Vil du si at det er totalt bortkastet å spise ferdig surkål i pose? Er jo sukker i men det er den eneste kålen jeg tåler. Og jeg kan spise myye av det uten å bli dårlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...