Gå til innhold

Ubrendt som omsorg-og ryddeperson i parforholdet ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun røyker  3-4 pkn. prins-sigaretter i uka, og  det har sine kostnader på husholdningsbudsjettet. Ble   etterhvert irritert over at sigarettsneiper lå strødd  rundt omkring  utenfor boligen, og ved entredør. Tok initiativet   å plassere en bøtte med vann ved entredøra  så  hun forhåpentlegvis kunne plassere sigarett-stumpene. der. 

Dei aller fleste av hennes kvinnlige omgangsvenner som besøker henne jevnleg  er vanerøykere. Også dei aller fleste par  innenfor  vår felles omgangskrets   røyker kvinnfolka. Dei aller fleste menn innenfor min omgangskrets, venner , arbeidskolegaer har forlengst stumpet røyken  Skal ein  på eit arangement  saman med  partneren så blir vi ofte møtt av en gjeng  røykere utanfor inngangs- døren, og rett ofte skaper det utfordringer. De beste bordene, plassene er ofte reservert / opptatt når partner har stumpet sigaretten. 

Her i huset er det han som rydder, støvsuger, vasker gulv, og er ordensperson , og  egenskap ein  fekk inn med morsmjølka av mor.  Hun var patentlig.  I  en alder av 15 år flyttet på hybel, og   da kom ryddegenskapen og håndtering av økonomien godt med, og her var  foreldra  eit forbilde.

Dama  har fått    sin lønn fra Nav den 20, hver mnd. sidan 2012, men   før neste utbetaling er kontoen tømt.  Hun hevder det meste går til mat, men nå er vi bare 2  munner å mette ettersom barna er flyttet  ut.  Har innsyn i hennes konto og ser med selvsyn hva pengene går til.  Dei aller fleste fellesutgifter går  utav  min konto, og har ein hatt en krone til overs så har den blitt plassert på en høgrentekonto.  Å snakke økonomi /  fellesutgifter, og er som å snakke til døve ører, og føler  seg ofte nokså alene med ansvaret.  

Anonymkode: cddab...f23

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig du blir utnyttet, og økonomisk mishandlet. Synes dette høres veldig ugreit ut. Hun trenger å bli dratt inn i virkeligheten, med en normal grad av ansvar som voksen. Det er viktig for hennes egen selvfølelse også. Det du beskriver med røyk er jo bare ekkelt. Hvorfor er dere sammen egentlig..?

Anonymkode: 4ba4e...9c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er litt i samme situasjon mtp følelse, men da på grunn av diagnose og tung baggasje hos partner. Føler meg ofte som omsorgsarbeider mer enn kjæreste. Tror ikke det kan holde. Kun hvis du elsker henne så dypt at du er villig til å akseptere hennes negative sider kan forholdet ditt vare. 

Anonymkode: 1e67b...c9d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er mulig du blir utnyttet, og økonomisk mishandlet. Synes dette høres veldig ugreit ut. Hun trenger å bli dratt inn i virkeligheten, med en normal grad av ansvar som voksen. Det er viktig for hennes egen selvfølelse også. Det du beskriver med røyk er jo bare ekkelt. Hvorfor er dere sammen egentlig..?

Anonymkode: 4ba4e...9c2

Kjenner mange menn som er gift /samboer med en  partner som røyker, og  mye tid   både privat, og i jobbsamanheng går opp i røyk.   Hos dei aller fleste personer som røyker skjer aldringsprosessen mye hurtigere,  fysikken  , og det  psykisk er jevnt over dårligere. Det å bo og leve saman med en vanerøyker har ofte synt seg å vera utfordrende, og virker som det idag er langt flere kvinner en menn som røyker.  Har mange ganger oppfordret dama om å forsøke å  slutte å røyke, men får da beskjed om at "ein skal ikkje prøve ån forandre på noen" 

Røykeloven er den beste loven som har blitt innført i Norge, og har utvilsamt forlenget livet, og livskvalieteten hos mange. 

En 20 - pakkning  sigaretter koster vel idag omlag kr.175,- og det blir noen kroner på husholdningsbudsjettet i uka, og i året.  Penger som ein med fordel kunna vert nytta til reise, møbler, inneventar. etc. og det handler om noen prioriteringer. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke mye positivt å si om samboeren din, hvorfor er dere sammen?

Anonymkode: e2f9a...85f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du har ikke mye positivt å si om samboeren din, hvorfor er dere sammen?

Anonymkode: e2f9a...85f

De positive sidene har heldigvis  ofte lett for å overskygge de negative sidene, og det handler om en tilpassninger.     

Hvordan overtaler ein  partner om at han eller hun bl.a  bør slutte å røyke ? ?  Sjansen for at en partner som røker  kanskje dør mange år før den andre er ofte overhengende stor. Dama har forlengst fått en rekke fysiske plager som ein misstenker har sin årsak i livstilen

Mange innenfor hennes  venninnektrets  er vanerøyker, og er  vel   ingen som helst  tvil av at de blir psykisk påvirket av hverandre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dessverre nikotinavhengig og ufør men lever alene og klarer fint å få budsjettet til å gå i balanse. Jeg har også penger til overs hver måned før trygda kommer og det går til sparing. Hun må jo røyke som en skorstein hvis alt går til røyk. 

Jeg klarer dessverre ikke slutte eller har ikke klart det til nå. Det er steintøft. Jeg har psykiske problemer og det er trøst i røyken og dessuten hjelper det mot ensomhet. 

Anonymkode: bb095...290

AnonymBruker
Skrevet

Hørtes ut som ei med primadonna-nykker som min far ville sagt. Regner med du har forsøkt å snakke med henne, og bedt henne skjerpe seg? At hun røyker er en ting, ikke lett å slutte- meb hun må jo finansiere det selv uten at det går på bekostning av felles økonomi. Hun burde også klare å kaste sneiper hvor det hører hjemme… usjarmerende oppførsel 

Anonymkode: e9ab5...3ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...