Gå til innhold

kvinner og trening av overkropp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Etter ca halvannet år kjører jeg 22,5kg manualer i brystpress, ca 10 reps, og tilsvarende med 20kg manualer i skråbenk. Når jeg går inn på strengthlevel.com står det at jeg med min kroppsvekt (65kg) ligger i ca gjennomsnittlig /intermediate nivå, dvs det man kan forvente å ligge på etter å ha trent styrke jevnt og trutt et par år eller mer. Men på mitt treningssenter ser jeg sjelden jenter/kvinner som løfter mer enn 15-20kg. Bare lurer på om strenghtlevel er feil, om det er jeg som har over snittet overkroppsstyrke eller om det er kanskje er mer fordi de fleste kvinner ikke prioriterer/ velger å ikke presse seg like hardt på disse øvelsene ? Kjører du like tøft på "upper body days " som på "lower body days" ? 

Anonymkode: a33d4...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er nesten like tung som deg, og trener styrke på overkropp mer enn underkropp. Dette hovedsaklig for å unngå nakke og skulderplager. Men jeg har ikke mulighet for å løfte så mye som 20 kg i brystpress. Max 12-14 kg på hver arm. Jeg sliter skikkelig med skyveøvelser. Draøvelser derimot en bedre. 

Anonymkode: c36d5...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.1.2025 den 18.48):

Hei. Etter ca halvannet år kjører jeg 22,5kg manualer i brystpress, ca 10 reps, og tilsvarende med 20kg manualer i skråbenk. Når jeg går inn på strengthlevel.com står det at jeg med min kroppsvekt (65kg) ligger i ca gjennomsnittlig /intermediate nivå, dvs det man kan forvente å ligge på etter å ha trent styrke jevnt og trutt et par år eller mer. Men på mitt treningssenter ser jeg sjelden jenter/kvinner som løfter mer enn 15-20kg. Bare lurer på om strenghtlevel er feil, om det er jeg som har over snittet overkroppsstyrke eller om det er kanskje er mer fordi de fleste kvinner ikke prioriterer/ velger å ikke presse seg like hardt på disse øvelsene ? Kjører du like tøft på "upper body days " som på "lower body days" ? 

Anonymkode: a33d4...bd

Det er veldig sansynlig at du bruker for tunge vekter og gjør half reps. Jeg bruker samme vekter som mann selv om jeg kan benke 100kg og det er det ikke mange kvinner som kan.

Anonymkode: ba5d1...057

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser sjeldent kvinner trene brystpress med manualer. Har gjort det ca 1 gang i uken det siste året, og løfter 14 kg i hver arm i brystpress. Mye mindre enn deg, men føler meg sterk 🤭 kan legge til at jeg gravid og presser derfor ikke meg helt til maks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest issoras

Jeg tror ikke den er representativ i det hele tatt, tipper jo det er de sterkeste som legger målene inn der. 

Jeg har trent i fire år (mye mer, men tre år etter siste store avbrudd) og tar 20 kg i brystpress på hver side, og veier mye mer enn deg... Da greier jeg 5 repetisjoner. 

Jeg har hatt flere avbrudd i bryst-treningen da, for eksempel pga lang ferie, operasjon og nå et smertefullt arr i hånden. Så det begrenser progresjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er veldig sansynlig at du bruker for tunge vekter og gjør half reps. Jeg bruker samme vekter som mann selv om jeg kan benke 100kg og det er det ikke mange kvinner som kan.

Hei, nei jeg har full bevegelsesbane, forsøker faktisk å få så stor strekk som mulig, da jeg har hørt at det er bra for å stimulere muskulaturen så mye som mulig. Imidlertid kan jeg oppleve at jeg vingler litt i starten, må ofte bli god og varm før jeg får til en god stabilitet i løftet.  Tror jeg kanskje har litt ubalanse i høyre vs venstre side. Benkpress kan jeg ikke trene så mye pga så jeg får vondt i skuldrene. Har prøvd ulike håndposisjoneringer osv, men får alltid vondt i skuldrene uansett, så har gitt opp det. Var veldig aldri høyere enn 55-60kg der, mener å huske at jeg var på ca 60kgx5, men da som sagt valgte å legge det på hylla pga skuldervondt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er nesten like tung som deg, og trener styrke på overkropp mer enn underkropp. Dette hovedsaklig for å unngå nakke og skulderplager. Men jeg har ikke mulighet for å løfte så mye som 20 kg i brystpress. Max 12-14 kg på hver arm. Jeg sliter skikkelig med skyveøvelser. Draøvelser derimot en bedre. 

Anonymkode: c36d5...0b1

Jeg sliter også mye mer med skyteøvelser på overkropp! Noen gode tips her? 

Anonymkode: 9e162...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Haha, nei nå får du gi deg. Det er fullstendig plausibelt at hun løfter dette. Kanskje du bør legge på litt heller!

Jeg tror forklaringen ligger i at de som bidrar med tall der trener seriøst, og det er jo de du vil sammenligne deg med, ikke de som av diverse årsaker og unnskyldninger ikke trener for å bli sterkere. Min erfaring er at tallene på strengthlevel er veldig brukbare.

Bare forsett som du gjør så kan du komme opp i øverste nivå tilslutt 💪 

Anonymkode: 15ea1...bed

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei! 

Dame 37 år,  vært litt sporadisk trening siste året pga forskjellig,  men ligger på 17,5 med 10 reps,  20 kg på 8 reps og 22,5 på 6 reps, men da klarer jeg ikke mer og liker egentlig best å ha med meg en spotter 😄 

Du er sterk 😄💪💪 

Anonymkode: 40339...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sagt det kanskje ikke er kjempe vanlig men det er etter min erfaring for det er fortsatt mange som finner det de synes er passe tungt og blir liggende der. Hvis det ikke er direkte mål eller man ikke har vært vandt til å trene styrke så er det ganske vanlig å bare trene med det man trives med i større grad enn å presse seg eller løfte på et nivå som skaper ubehag.

Har jobbet en del som PT og kursholder, og synes det er veldig kjekt å trene med kvinner fordi det ofte er veldig lite som skal til for å få økt vekt og gode resultater siden mange har vært flinke å trent over tid men uten å jevnlig øke. Så derfor er de godt kondisjonert for å øke på.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8ilver8nake skrev (5 timer siden):

Ville sagt det kanskje ikke er kjempe vanlig men det er etter min erfaring for det er fortsatt mange som finner det de synes er passe tungt og blir liggende der. Hvis det ikke er direkte mål eller man ikke har vært vandt til å trene styrke så er det ganske vanlig å bare trene med det man trives med i større grad enn å presse seg eller løfte på et nivå som skaper ubehag.

Har jobbet en del som PT og kursholder, og synes det er veldig kjekt å trene med kvinner fordi det ofte er veldig lite som skal til for å få økt vekt og gode resultater siden mange har vært flinke å trent over tid men uten å jevnlig øke. Så derfor er de godt kondisjonert for å øke på.

Ja, og her er det vel en klar kjønnsforskjell i treningsvaner? Guttene trener ofte veldig hardt på overkroppen, mens jenter ofte gjør det motsatte. Jeg lurte derfor på om jentene hadde en del skjult potensial her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, og her er det vel en klar kjønnsforskjell i treningsvaner? Guttene trener ofte veldig hardt på overkroppen, mens jenter ofte gjør det motsatte. Jeg lurte derfor på om jentene hadde en del skjult potensial her?

Absolutt, og det tror jeg de fleste har. Har sett det samme med løping som kvinner er veldig flinke til og gjør mye av. Er mange lavthengende frukter og lite som skal til for å få masse utvikling med litt mer resultater. Ofte bare litt endring av tankesett rundt det. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er kvinne 54, begynte å trene jevnlig styrketrening for 4 månder siden. Da brukte eg 10 kilos manualer på brystpress i skråbenk...nå har eg nylig gått opp til 15 kilos.. klarer akkurat å få pressa de opp 8reps x 3 .. har hatt noe skulder og arm problemer siste årene, litt slitasje fra yrket...men ikke vondter lenger og blir heldigvis sterkere nå når eg har satt treningen i system.  Har  feks og økt fra 40 til 55 kilo i knebøy (8 x3). Har vanligvis 8-12 øvelser , 8-10 reps,mageøvelser  20-30 reps,  3 runder , setter opp treningen stort sett som supersett eller sirkeltrening med lite pauser imellom, liker å få opp pulsen litt og;) Veldig godt å kjenne kroppen respondere og bli sterkere, selv om en er "eldre" ;) 

Har tre fullkropp økter i uka ( avogtil 2, når det har vært for hektisk) Noe kardio i tillegg. 

Anonymkode: a1121...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...