Gå til innhold

Finnes det gratis aktiviteter til barn gjennom skole?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som for eks svømming, fotball, håndball, dans osv. Er det vanlig at man får noe sånt gratis gjennom skolen? Det var et vennepar av oss som har 2 ungdommer  og de mener at skolen gir tilbud og aktiviteter etter skoletid som er gratis.

Jeg har en jente på 9 år. Vi har litt dårlig råd som gjør at vi ikke kan betale for de forskjellige aktivitetene. Bor i Lillestrøm kommune.

Anonymkode: 44eab...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Noen kommuner har aktivitetskalender kort, eller direkte kontakt med klubb og får dekt via kommune ved lavintekt familier. 

Der vi bor er det svært lite innen idrett som en kunne få dekt. 

Anonymkode: ec571...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hender. Det er dog opp til skole/kommuneøkonomi. Finnes tilbud via f.eks AKS (SFO) i Oslo på enkelte skoler. På skolen jeg jobber på gis det blant annet kurs i fiolin og piano, i tillegg til kor. Dette er gratis. 

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke hatt dårlig råd, men erfaringen fra min kommune er at Kulturskole tilbud er rimelig. Min datter er teaterinteressert, og var med i teatergruppe via Kulturskolen i mange år. Prisen var ca 100 kr pr mnd. 

Her har idrettslaget en pott de bruker til å gi barnefamilier med dårlig råd sponsing av kontingenten. Jeg vet ikke om de har "nok til alle". 

I min by fins Barnas Røde Kors. Gratis deltakelse, og de har også tiltak som gratis kino inkl snacks ca to g pr år der alle barn kan melde seg på også uten å være med i Røde Kors. 

Husflidslaget har håndarbeidskvelder for barn for kr 40 pr gang. 

Biblioteket har endel gratis aktiviteter. Kommunen har ungdomsklubb som er gratis. Museet jeg har en g pr mnd aktivitet for barn som enten er gratis eller svært rimelig.

Så; følg godt med der du bor. Det kan være mye som skjer som barnet ditt kan ha glede av å delta på, der du ikke trenger å oppleve at økonomien blir en hindring 😊

Ps; her er det populært å gi gavekort på svømmebillett/ kinobillett til jul og bursdag mellom barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det kurs på AKS man kan melde seg på, de har alt mulig avhengig av hvem som jobber på AKS. Stisykling, ski, matlaging, teater - alt mulig. Utover det har kommunen (Oslo) fritidsklubber som er gratis fra 4-7 og 8 klasse-18-år to ganger i uken. De har også gratis gamingsenter noen dager hver uke. På biblioteket har de også gamingkurs, de hadde det før hvertfall. 

Anonymkode: d9283...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Anbefaler forøvrig speideren. Det koster ca 1000 kr i året.

Anonymkode: d9283...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En del kommuner har Aktive lokalsamfunn.

https://www.idrettsforbundet.no/idrettskrets/viken/aktive-lokalsamfunn/

På somrene finnes det mange gratis leire med aktivitetsfokus.

SFO/AKS avhengig av sted kan ha noe, men ikke for ungdom.

Noen steder har gratis ungdomsklubber, her mye epsport.  

Bibliotekene har tilbud. 

Anonymkode: 2f84e...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hørt om skoler her i vår kommune som har gratis tilbud etter skoletid, men idrettslaget har en støtteordning til foreldre som ikke har god råd, samt kommunen har en støtteordning på inntil 2000,- i året, som skal dekke treningsavgift og utstyr (bor ikke i en stor kommune der det koster mangfoldige tusen for å delta på flere aktiviteter). 

Anonymkode: 0f589...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...