AnonymBruker Skrevet 17. januar #1 Del Skrevet 17. januar Dere som har dysleksi og barn med dysleksi når oppdaget dere det? Var det i skolen eller allerede i barnehagen med forsinket språkutvikling? Mistenker dysleksi her på et barn pga både jeg og far har det, men bhg mener man ikke kan arve det eller se det så tidlig som i barnehagen. Anonymkode: 9e08a...413 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #2 Del Skrevet 17. januar Forsinket språkutvikling hadde hun ikke. Men jeg mistenkte når hun begynte på skolen og strevde litt med leksene. Blanda bokstaver slik jeg gjorde. Så jeg sa her må vi finne ut av det. Husker ikke helt hvilken klasse det var. For det er en del år siden. Hun er voksen nå. Jeg ser at ungdommer er ikke så nøye om dem skriver rett slik jeg ble. Jeg ble nasy på det. Og siden jeg jeg har øvd så mye på hvordan ordene ser ut så sliter jeg når folk skriver på dialekt til meg. Så folk har fått beskjed om å skrive bokmål til meg. Anonymkode: 7fc07...d08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #3 Del Skrevet 17. januar Man kan arve det og man kan se det tidlig. Likevel venter man noen år inn i skolealder med å diagnostisere. Dette fordi at duagnosekriteriene sier at de skal streve med lesing og skriving «på tross av adekvat opplæring.» man kan ikke si at man har fått adekvat opplæring før det har gått noen år på skolen. Dette betyr ikke at man skal vente med tiltak, selv om man venter litt med selve diagnosen! Nå i barnehagealder er det lurt å trene på å rime, klappe stavelser, lytte ut lyder etc. og selvsagt å lese masse for barnet. Anonymkode: 2ceb5...70f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #4 Del Skrevet 17. januar Jeg vet ikke om man kan se det så tidlig som bhg. Men det er jo vitterlig bevist at det er ett arvelig gen, så det er jo en spesiell konklusjon av bhg. Anonymkode: a3367...1ea 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #5 Del Skrevet 17. januar Dysleksi kan vel egentlig ikke diagnostiseres før barnet kan lese og skrive litt. I hvert fall mener PPT her det. Derfor fikk tolvåringen - som ikke egentlig kan noen av delene - dysleksidiagnose først nå. Vi fikk henne henvist for diagnostisering av DLD da hun var to, så åpenbart språkforsinket. Anonymkode: 434ea...d1d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #6 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dere som har dysleksi og barn med dysleksi når oppdaget dere det? Var det i skolen eller allerede i barnehagen med forsinket språkutvikling? Mistenker dysleksi her på et barn pga både jeg og far har det, men bhg mener man ikke kan arve det eller se det så tidlig som i barnehagen. Anonymkode: 9e08a...413 Hvis de sier man ikke kan arve det så vet de ikke hva man snakker om. Man ser det ofte tidlig, og noen mener det kan avdekkes allerede i barnehagen. Godt mulig det. Men det utredes sjelden før rundt 4 kl her jeg jobber (barneskole). PPT argumenterer med at det både er fordi andre ting kan gi vansker med lesing og at testene de har ikke er gode på yngre barn. Og strengt tatt skal det ikke ha noe å si før man er i 10 års alder, for barn som strever med å lese skal ha tilpasset undervisning uansett om det er dysleksi eller ikke. Og rettighetene man får med dysleksi, som f.eks. lenger tid på prøver, slippe karakter i nynorsk og bruk av hjelpemidler som lingdys som retteprogram er ikke aktuelle for de yngste elevene uansett. Anonymkode: 9cb43...b80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #7 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dysleksi kan vel egentlig ikke diagnostiseres før barnet kan lese og skrive litt. I hvert fall mener PPT her det. Derfor fikk tolvåringen - som ikke egentlig kan noen av delene - dysleksidiagnose først nå. Vi fikk henne henvist for diagnostisering av DLD da hun var to, så åpenbart språkforsinket. Anonymkode: 434ea...d1d Man kan ikke diagnostisere før man har prøvd en stund å gi opplæring. Man kan liksom ikke si at dette barnet har problemer med å lese og skrive før opplæringen er grundig gitt. Derfor man vegrer seg for det de første årene. Man ønsker ikke å gi en livslang diagnose, til noen som «bare» trengte en ekstra runde med lesekurs. Man skal være veldig sikker og ha utelukket alt annet. Det sagt, så er 12 år vel sent, og tiltak bør selvsagt settes i gang med en eneste gang man merker tegnene. Anonymkode: 2ceb5...70f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #8 Del Skrevet 17. januar Jeg merket ingenting når han gikk i barnehagen. Han lærte å kjenne igjen enkelte ord, så mistenkte aldri dysleksi der og da. I første klasse snudde han alltid om på bokstavene og tegnet tall og bokstaver lenge. Det er jo et av de mest enkle og synlige tegnene. Lærer og skolen sa det var helt normalt. I 3 kl (etter mye venting og surr fra skolens side) begynte utredning for dysleksi. Anonymkode: fbb76...f63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #9 Del Skrevet 17. januar Det ble oppdaget i 4, 7 og 8 klasse. 4. er normalt, 7 og 8 klasse er veldig sent. For å oppdage dysleksi må de ha startet med å lese og skrive, så barnehagen er altfor tidlig å begynne med utredning. Tenker du iallfall bør vente til 2.klasse da noen bruker lengre tid enn andre til å lære å lese. Anonymkode: d986c...a6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #10 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man kan ikke diagnostisere før man har prøvd en stund å gi opplæring. Man kan liksom ikke si at dette barnet har problemer med å lese og skrive før opplæringen er grundig gitt. Derfor man vegrer seg for det de første årene. Man ønsker ikke å gi en livslang diagnose, til noen som «bare» trengte en ekstra runde med lesekurs. Man skal være veldig sikker og ha utelukket alt annet. Det sagt, så er 12 år vel sent, og tiltak bør selvsagt settes i gang med en eneste gang man merker tegnene. Anonymkode: 2ceb5...70f Neida, men når man vet at minst 75% av barn med DLD har dysleksi, er det i overkant forsiktig å avvente til sjette klasse. Anonymkode: 434ea...d1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #11 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Neida, men når man vet at minst 75% av barn med DLD har dysleksi, er det i overkant forsiktig å avvente til sjette klasse. Anonymkode: 434ea...d1d Det er jeg HELT enig i! Anonymkode: 2ceb5...70f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #12 Del Skrevet 17. januar Datter 7 kl. Fikk diagnosen i mai i 6.kl. Har en tante med dysleksi(søster til pappa). Tidlig god språklig, ingen bekymring i bhg. Vi foreldre stusset litt da hun skrev våre navn feil men ikke så mye at det gav bekymring. Spurte lærer på småskoletrinnet,(erfaren lærer) om hun så noe tegn, kunne ikke se det sa hun. Merket oss at hun kun leste leselekse (20 min hver dag), fordi hun var pliktoppfyllende, ikke fordi hun hadde lyst. Har alltid lest for henne på kveldene fra ca 6 mnd alder og fram til ca 3 kl. Smellen kom i klasse. Da økte kravene, og skrivingen ble dårlig. Itillegg byttet hun ut ord med ord som lignet i betydning(sykkelstativ ble til sykkelstatue) , men med enebarn og ingen å spørre om saken, var det ikke før en vikarlærer de hadde 6 uker før jul i 5.klasse ballen begynte å rulle. Vi ble spurt om vi hadde hatt dysleksi i tankene-da hun gjenkjente mye fra sine egne barn med dysleksi. Vi tok kontakt med lærer i jan 5 kl, og våren ble brukt til ulike testingen. Grunnet sykdom hos kontaktlærer og spes.ped koordinator høsten i i 6kl , skjedde det ingenting før de var tilbake, og jeg bad de på nytt sende henvisning til ppt. Den ble mottatt i februar/mars-og i april tester ppt henne, og før 17.5 hadde vi får papirer og kunne søke om Lingdys. Anonymkode: 94dd2...4d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #13 Del Skrevet 17. januar Jeg har to barn med dysleksi. Det ene med språkproblemer, og en uten. Med barnet med språkproblemer fikk vi beskjed allerede i barnehagen at det var gode sjanser for dysleksi, men det var kun begrunnet med at veldig mange med hans språkproblemer også har dysleksi. Han andre ble ikke oppdaget før ungdomsskolen Anonymkode: bb611...031 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #14 Del Skrevet 17. januar Kombinasjonen med for tidlig født /foreldre med dysleksi. Men det var først i 4. klasse skolen tok det på alvor og involverte PPT og tester. Anonymkode: 82394...d14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #15 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kombinasjonen med for tidlig født /foreldre med dysleksi. Men det var først i 4. klasse skolen tok det på alvor og involverte PPT og tester. Anonymkode: 82394...d14 4. klasse er tidligste man «får lov» til å sette diagnose i vår kommune. Vil ikke si at det var spesielt sent. Dog burde selvsagt tiltak komme mye tidligere. Anonymkode: 2ceb5...70f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #16 Del Skrevet 17. januar Mitt barn fikk diagnosen i femte klasse. Fikk da beskjed om at de ikke startet en utredning før det. Det tok ikke lang tid før PPT satte diagnosen. Læreren mistenkte dysleksi i tredje klasse. Han fikk noe tilrettelegging før diagnosen var satt. Litt lettere lese og skrive lekser blant annet. Etter at diagnosen var satt så var det mye lettere å få tilrettelegging. Her har far dysleksi. Anonymkode: 0b3c7...e6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 17. januar #17 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere som har dysleksi og barn med dysleksi når oppdaget dere det? Var det i skolen eller allerede i barnehagen med forsinket språkutvikling? Mistenker dysleksi her på et barn pga både jeg og far har det, men bhg mener man ikke kan arve det eller se det så tidlig som i barnehagen. Anonymkode: 9e08a...413 Det er arvelig Mine foreldre oppdaget det på meg i 4-5 års alderen, mamma hadde lest at skrivemaskin kunne forenkle det for meg så fikk skrivemaskin + en hjemmedatamaskin (ikke en veldig avansert en var i 79). Ingen. Av mine har arvet det i så sterk grad men har et barn med dysleksi som jeg oppdaget når hen var rundt 5 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 17. januar #18 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis de sier man ikke kan arve det så vet de ikke hva man snakker om. Man ser det ofte tidlig, og noen mener det kan avdekkes allerede i barnehagen. Godt mulig det. Men det utredes sjelden før rundt 4 kl her jeg jobber (barneskole). PPT argumenterer med at det både er fordi andre ting kan gi vansker med lesing og at testene de har ikke er gode på yngre barn. Og strengt tatt skal det ikke ha noe å si før man er i 10 års alder, for barn som strever med å lese skal ha tilpasset undervisning uansett om det er dysleksi eller ikke. Og rettighetene man får med dysleksi, som f.eks. lenger tid på prøver, Vurdering om å slippe karakter i Sidemål og bruk av hjelpemidler som lingdys som retteprogram er ikke aktuelle for de yngste elevene uansett. Anonymkode: 9cb43...b80 Sånn rettet for deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #19 Del Skrevet 17. januar Vi hadde egentlig følelsen alt før skolestart at ungene hadde dysleksi. Hadde alt ppt inne. En pga språkvansker og en pga epilepsi. Her så har begge oss foreldre dysleksi, farfar og mormor. På eldste så sa skolen hele tiden de kunne ikke stole på test før barnet gikk i 4 klasse,men fikk noe hjelp pga språkvansker. Når gutten gikk i 3 klasse orket vi ikke krangle med skolen, for vi følte vi jobbet alene om ting og at skolen motarbeidet ppt. I stede for spesped sendte de gutten med vaktmester å gjorde ting. Så på vårparten 3 klasse kunne barnet ikke lese enda,tok barnet ut av skolen og over privat. Da ble det testet igjen slo ut på dysleksi noe viste. Da ble støttet sat inn og hjelpemidler ble brukt. Yngste byttet skole samtidig som bror for vi regnet der med samme krangel med skole ville bli. Så yngste fikk da diagnosen i 2 klasse Anonymkode: 745e2...d41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #20 Del Skrevet 17. januar Fikk diagnose i 4.klasse, men jeg mistenkte det fra slutten av 1.klasse. Far har ekstrem dysleksi + flere i hans familie. Anonymkode: 891d0...084 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå