AnonymBruker Skrevet 17. januar #1 Del Skrevet 17. januar Vurderer å søke meg inn på sykepleien og ta master etterpå, alt virker spennende (operasjonssykepleier, barnesykepleier, intensivsykepleier etc), men vurderer om det er verdt det ift lønn? Synes det virker svært spennende men også krevende, og ønsker gjerne at lønnen tilsvarer arbeidet det er. Anonymkode: 997b7...fa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #2 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vurderer å søke meg inn på sykepleien og ta master etterpå, alt virker spennende (operasjonssykepleier, barnesykepleier, intensivsykepleier etc), men vurderer om det er verdt det ift lønn? Synes det virker svært spennende men også krevende, og ønsker gjerne at lønnen tilsvarer arbeidet det er. Anonymkode: 997b7...fa1 Det fins dessverre ingen forskning som viser at det lønner seg økonomisk å ta verken sykepleierutdannelse eller master, i et livsperspektiv. Med andre ord, hvis du ser yrkeslivet som en helhet vil en helsefagarbeider komme bedre ut av det enn å gå fem år ut av yrkeslivet for å bli først sykepleier og så ta en master. I tillegg tror jeg at det vil bli et mye større behov for helsefagarbeidere framover enn sykepleiere, som jeg mener det fins for mange av fordi vi er så dårlig organisert i Norge. Ja, jeg veit, de på toppen sier det fins for få sykepleiere. Per i dag tjener en fersk sykepleier ca. 500 000 og etter 16 år, ca. 670 000 give or take, litt avhengig av om det er i kommunen eller helseforetak. En spesialist som intensivsykepleier kan tjene 700 000 +. Har du sett på dette med turnus, om det er noe som passer deg? Har du sett på dette med rutinearbeid, om det er noe for deg? Liker du prosedyrer og at du når som helst kan bli beordret på jobb? Du skal være rimelig sterk psykisk og fysisk hvis det er lønna som driver deg inn i yrket, men lykke til 👍🏼 Anonymkode: 6be6d...355 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #3 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det fins dessverre ingen forskning som viser at det lønner seg økonomisk å ta verken sykepleierutdannelse eller master, i et livsperspektiv. Med andre ord, hvis du ser yrkeslivet som en helhet vil en helsefagarbeider komme bedre ut av det enn å gå fem år ut av yrkeslivet for å bli først sykepleier og så ta en master. I tillegg tror jeg at det vil bli et mye større behov for helsefagarbeidere framover enn sykepleiere, som jeg mener det fins for mange av fordi vi er så dårlig organisert i Norge. Ja, jeg veit, de på toppen sier det fins for få sykepleiere. Per i dag tjener en fersk sykepleier ca. 500 000 og etter 16 år, ca. 670 000 give or take, litt avhengig av om det er i kommunen eller helseforetak. En spesialist som intensivsykepleier kan tjene 700 000 +. Har du sett på dette med turnus, om det er noe som passer deg? Har du sett på dette med rutinearbeid, om det er noe for deg? Liker du prosedyrer og at du når som helst kan bli beordret på jobb? Du skal være rimelig sterk psykisk og fysisk hvis det er lønna som driver deg inn i yrket, men lykke til 👍🏼 Anonymkode: 6be6d...355 Har jobbet i helsevesenet som spl og spesialspl i 25 år. Har aldri blitt beordret på jobb. Anonymkode: 19f6f...818 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #4 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det fins dessverre ingen forskning som viser at det lønner seg økonomisk å ta verken sykepleierutdannelse eller master, i et livsperspektiv. Med andre ord, hvis du ser yrkeslivet som en helhet vil en helsefagarbeider komme bedre ut av det enn å gå fem år ut av yrkeslivet for å bli først sykepleier og så ta en master. I tillegg tror jeg at det vil bli et mye større behov for helsefagarbeidere framover enn sykepleiere, som jeg mener det fins for mange av fordi vi er så dårlig organisert i Norge. Ja, jeg veit, de på toppen sier det fins for få sykepleiere. Per i dag tjener en fersk sykepleier ca. 500 000 og etter 16 år, ca. 670 000 give or take, litt avhengig av om det er i kommunen eller helseforetak. En spesialist som intensivsykepleier kan tjene 700 000 +. Har du sett på dette med turnus, om det er noe som passer deg? Har du sett på dette med rutinearbeid, om det er noe for deg? Liker du prosedyrer og at du når som helst kan bli beordret på jobb? Du skal være rimelig sterk psykisk og fysisk hvis det er lønna som driver deg inn i yrket, men lykke til 👍🏼 Anonymkode: 6be6d...355 Man blir ikke «når som helst beordret på jobb», jeg har blitt beordret en gang i hele min karriere, og det var når Rocknes gikk rundt i 2004. Selv i pandemien var det ingen beordring. Ellers mye rart i innlegget ditt. Jeg har master som sykepleier, jobber litt turnus fordi jeg liker det, og tjener bedre enn de andre i vennegjengen min med master. Jeg har en veldig kjekk jobbhverdag, med et spennende fagfelt og svært gode kolleger. Det er god jobbsikkerhet som man absolutt ikke kimse av, og mange muligheter for jobbytte om interessene endrer seg. Der jeg jobber (sykehus) er grunnlønnen dor spesialsykepleier og master med maks ansiennitet litt over 700 000, så kommer tilleggene utenom. God mulighet for ekstravakter om du ønsker er det også. Helsefagarbeider er et viktig yrke, men de har ikke de samme mulighetene som sykepleier, ei heller samme lønn. Anonymkode: 458bd...4df 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #5 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man blir ikke «når som helst beordret på jobb», jeg har blitt beordret en gang i hele min karriere, og det var når Rocknes gikk rundt i 2004. Selv i pandemien var det ingen beordring. Ellers mye rart i innlegget ditt. Jeg har master som sykepleier, jobber litt turnus fordi jeg liker det, og tjener bedre enn de andre i vennegjengen min med master. Jeg har en veldig kjekk jobbhverdag, med et spennende fagfelt og svært gode kolleger. Det er god jobbsikkerhet som man absolutt ikke kimse av, og mange muligheter for jobbytte om interessene endrer seg. Der jeg jobber (sykehus) er grunnlønnen dor spesialsykepleier og master med maks ansiennitet litt over 700 000, så kommer tilleggene utenom. God mulighet for ekstravakter om du ønsker er det også. Helsefagarbeider er et viktig yrke, men de har ikke de samme mulighetene som sykepleier, ei heller samme lønn. Anonymkode: 458bd...4df Skriver under på alt i dette innlegget Jeg har jobbet som spesialsykepleier i stort helseforetak i 24 år og stortrives i jobben. Jeg er hverken utslitt eller utbrent. Jobben var også fin og kombinere med små barn (redusert nattstilling) og nå med store barn kan jeg jobbe ekstra når det passer og jeg har behov for litt ekstra på kontoen. Jeg har flere friperioder i ønsketurnus hvor jeg kan reise bort en ukes tid (utenom de 5 ferieukene). Det gir meg pusterom og tid til avkobling. Når jeg går ut døra på jobb har jeg ikke noe ansvar eller arbeidsoppgaver som må ferdigstilles etter jobb, det neste skiftet tar over. (Men pasientene er selvfølgelig med meg mentalt…) Jeg har ALDRI blitt beordret på jobb i løpet av de 24 årene. Tjener rundt 900.000 i 80% stilling (dette er inkludert ubekvemstillegg, noen ekstravakter, helligdagstillegg) Sykepleierutdanningen gir deg et hav av muligheter! Anonymkode: 3bef1...5a8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #6 Del Skrevet 17. januar Tips når man spør om lønnsnivå - det har ingenting for seg å spørre hva andre tjener etter skatt. Du må spørre om bruttolønn hvis du skal få noe vettugt svar. Anonymkode: 62ddd...0ce 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #7 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skriver under på alt i dette innlegget Jeg har jobbet som spesialsykepleier i stort helseforetak i 24 år og stortrives i jobben. Jeg er hverken utslitt eller utbrent. Jobben var også fin og kombinere med små barn (redusert nattstilling) og nå med store barn kan jeg jobbe ekstra når det passer og jeg har behov for litt ekstra på kontoen. Jeg har flere friperioder i ønsketurnus hvor jeg kan reise bort en ukes tid (utenom de 5 ferieukene). Det gir meg pusterom og tid til avkobling. Når jeg går ut døra på jobb har jeg ikke noe ansvar eller arbeidsoppgaver som må ferdigstilles etter jobb, det neste skiftet tar over. (Men pasientene er selvfølgelig med meg mentalt…) Jeg har ALDRI blitt beordret på jobb i løpet av de 24 årene. Tjener rundt 900.000 i 80% stilling (dette er inkludert ubekvemstillegg, noen ekstravakter, helligdagstillegg) Sykepleierutdanningen gir deg et hav av muligheter! Anonymkode: 3bef1...5a8 Wow! Med den lønna skjønner jeg ikke ar flere ikke blir sykepleier? Det er kjempegodt betalt! Velsig bra for deg, og håper det kan inspirere andre. Anonymkode: a131a...77c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilma89 Skrevet 17. januar #8 Del Skrevet 17. januar Nå har jeg bare videreutdanning, men har 675.000 i årslønn med 10 års ansiennitet. Jobber kun dag og har derfor ingen tillegg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #9 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Wow! Med den lønna skjønner jeg ikke ar flere ikke blir sykepleier? Det er kjempegodt betalt! Velsig bra for deg, og håper det kan inspirere andre. Anonymkode: a131a...77c Grunnlønn 675.000 x 0,8 = 540.000 (topp ansiennitet nås etter 10 år…jeg har jobbet i 24, ingen lønnsøkning gå hente etter 10 år da altså) Er spesialsykepleier uten mastertillegg. Nattillegg (jobber nesten bare natt), helgetillegg, helligdagstillegg, overtid, ekstravakter med overtidsbetaling…. Jobber jul, påske, 17-mai, pinse m m Enkelte av mine kollegaer jobber bare på dagtid, de har lite tillegg. De har da kun grunnlønn. Sykepleieryrket KAN være godt betalt, men da er man avhengig av tilleggene…og dette er jo ubekvemstillegg fordi man selger fritida si. Jobber når resten av familie og venner har fri. Anonymkode: 3bef1...5a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #10 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vurderer å søke meg inn på sykepleien og ta master etterpå, alt virker spennende (operasjonssykepleier, barnesykepleier, intensivsykepleier etc), men vurderer om det er verdt det ift lønn? Synes det virker svært spennende men også krevende, og ønsker gjerne at lønnen tilsvarer arbeidet det er. Anonymkode: 997b7...fa1 Tror du burde lese deg opp på hvorfor det ikke har NOEN verdi å høre hva andre tjener ETTER skatt. Kanskje du burde tatt et kurs i privatøkonomi før du begynner på sykepleierstudiet? Anonymkode: a7c98...860 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå