Gå til innhold

Hvor mye sparer jeg på å kjøre kollektivt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har bil, men vil nå ta kollektiv og sykle av hensyn til miljø og helse også lommebok. Men jeg sliter med å sette opp et regnestykke for hvor mye det vil spare seg økonomisk. Kan noen hjelpe? 

Jeg ønsker å beholde bilen, bare bruke den mye mindre. 

Anonymkode: a1d2c...449

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er jo helt umulig å svare på når ingen vet hvor mye du kjører og hvor langt, hva slags type bil, bom osv osv. 

Anonymkode: a7347...db0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er jo helt umulig å svare på når ingen vet hvor mye du kjører og hvor langt, hva slags type bil, bom osv osv. 

Anonymkode: a7347...db0

Det forstår jeg, det var derfor jeg ba om hjelp med å sette opp regnestykket, så kan jeg fylle inn tall selv. 

Bilen bruker 0.6 l bensin per mil (sikkert litt mer på småkjøring), avstand til jobb er 6 km en vei, gratis parkering. Ingen bompenger. 

Månedskort på buss koster 900 kr. 

Har jeg glemt å ta noe med i beregningen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør ChatGPT om forslag til regnestykke

Anonymkode: e18dd...e6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg finner nemlig at pris på å kjøre bil per dag blir ca 15 kroner, mens å ta buss vil koste ca det dobbelte. Kan det stemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg finner nemlig at pris på å kjøre bil per dag blir ca 15 kroner, mens å ta buss vil koste ca det dobbelte. Kan det stemme?

Det stemmer hvis du fikk bilen gratis, ikke behøver forsikring, bilen ikke krever noe som helst av service og vedlikehold, og ikke har verditap/slitasje.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville heller sjekket hvor mye du har brukt på drivstoff det siste året. 
Men ja, kollektivt er dyrt om du fortsatt skal betale forsikring og faste utgifter på bil i tillegg.

Anonymkode: ec5d4...82c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spør ChatGPT om forslag til regnestykke

Anonymkode: e18dd...e6c

Knall! Takk! 🤩 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må beregne slitasje på bil (og med det verditap, oftere reperasjon/utbytting av deler osv.) inn i regnestykket.

Smarte Penger har et regnestykke på hvordan man kan beregne det her

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Billigere forsikring på bil når du reduserer kjørte km

Anonymkode: 0ca9d...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Billigere forsikring på bil når du reduserer kjørte km

Anonymkode: 0ca9d...bd2

Jeg ligger alllerede på laveste km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jdz skrev (4 minutter siden):

Det stemmer hvis du fikk bilen gratis, ikke behøver forsikring, bilen ikke krever noe som helst av service og vedlikehold, og ikke har verditap/slitasje.

Altså, det regnestykket blir feil siden jeg skal beholde bilen. ChatGPT hjalp meg på en veldig oversiktlig måte. Helt strålende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt avhengig av hvor du bor, ta med i betraktningen at du rett som det er likevel må ta bilen når kollektiven ikke går av ulike årsaker. Snø, kulde, varme, solslyng, signalfeil, bussmangel, streik etc. Jeg har ikke selv bil, men det blir noen drosjeturer i året og Ruter dekker bare det de selv mener er deres feil. Så feks ikke vintervær, selv om de også selger sesongkort på vinteren. 

Anonymkode: 53a10...83f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Altså, det regnestykket blir feil siden jeg skal beholde bilen. ChatGPT hjalp meg på en veldig oversiktlig måte. Helt strålende. 

Både forsikring, vedlikeholdskostnader og i teorien også verditap betinges av kjørelengde.

Anonymkode: 2b780...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Både forsikring, vedlikeholdskostnader og i teorien også verditap betinges av kjørelengde.

Anonymkode: 2b780...e98

Eh ja? Og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter å ha sett regnestykkene må jeg innrømme at jeg vurderer å selge bilen! Og heller skaffe meg en elsykkel. Trenger jeg egentlig bil? Må sikkert lage en ny tråd om dette, men lurer på om det kanskje lønner seg mer å leie bil om jeg trenger det og ellers sykle 🤔

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det forstår jeg, det var derfor jeg ba om hjelp med å sette opp regnestykket, så kan jeg fylle inn tall selv. 

Bilen bruker 0.6 l bensin per mil (sikkert litt mer på småkjøring), avstand til jobb er 6 km en vei, gratis parkering. Ingen bompenger. 

Spørs jo også om du har tenkt å selge bilen eller bare la den stå der, eller bruke den av og til.
En bil koster når den ikke brukes også - forsikring, veiavgift, EU-kontroll, bundet kapital, parkeringsplass som selv om den er gratis kanskje kunne leies ut.
Kostnader til reiser utenfor månedskortets område må også regnes med, enten de er med bil eller kollektivt. 

Dropper du månedskortet, selger bilen og sykler i stedet er det imidlertid klart billigst, iallfall inntil du havner under en buss mens du prøver å kave deg fram i en halvmeter slapsesnø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Enda en tulling skrev (1 minutt siden):

Spørs jo også om du har tenkt å selge bilen eller bare la den stå der, eller bruke den av og til.

Jeg hadde tenkt å la den stå og bruke den sjelden. Men det koster jo, som du sier. 

Hm. Må tenke litt på om jeg skal selge bilen altså. Jeg elsker bilen min, den er liksom friheten min, så det sitter langt inne… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

I full stilling kjører du da 6 km to ganger daglig, fem ganger i uka. 60 km uka, 240 km i måneden. Røft overslag 13.5 liter i måneden. Er du flink og fyller når det er billigst, si 19.80 kr/literen, så er det ca 270 kroner i rene drivstoffutgifter. 

Men, om du sykler til og fra jobb, skifter og har anledning for å dusje på jobb, så er dette reduserte utgifter til vann og strøm som jeg også ville tatt med i regnestykket. Syklet selv til jobb tidligere, og i tillegg til rent fysiske gevinster ble jeg også i bedre humør og mer stabil psykisk, så det er mange gevinster du ikke kan anslå verdi på. Anbefaler deg absolutt å prøve, men ville ventet til det blir mer vårlig så det blir mest mulig lystbetont.

Anonymkode: 97b5e...edc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Etter å ha sett regnestykkene må jeg innrømme at jeg vurderer å selge bilen! Og heller skaffe meg en elsykkel. Trenger jeg egentlig bil? Må sikkert lage en ny tråd om dette, men lurer på om det kanskje lønner seg mer å leie bil om jeg trenger det og ellers sykle 🤔

Bor du i Stavanger kan det sikkert være topp å sykle året rundt. Bor du andre steder er det nok heller en tvilsom fornøyelse når du skal sykle på veier som ikke har blitt brøytet siden vinterens første snøfall, eller iallfall før brøytemannskapet har rukket fram. Gjerne da på veier som går rett opp og rett ned, med svinger med omvendt dosering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...