Tjorven Skrevet 6. mars 2006 #1 Skrevet 6. mars 2006 Jeg har alltid elsket katter og vi har snakket lenge om å skaffe oss katt. Vi ønsker sterkt å skaffe oss en omplasseringskatt, nettopp fordi det er så mange katter som lider og trenger et trygt og godt hjem. Det er at par steder i området rundt oss som har katter for omplassering. Vi er veldig opptatt av at det skal være en katt som passer oss og området vi bor i. Hvis vi endelig bestemmer oss for å gjøre dette, vil vi også bruke litt tid på å bli kjent med katten/kattene for å finne ut hvilken katt vi føler at liker oss og kan trives hjemme hos oss. Men er det noe annet spesielt vi bør tanke på? Bør vi skaffe oss en kattunge eller en mer voksen katt? Bør vi ha 1 eller 2? Noen som har gjort dette og kan gi oss noen råd?
Freyja Skrevet 6. mars 2006 #2 Skrevet 6. mars 2006 Det er absolutt å anbefale å skaffe seg en "omplasseringskatt". Husk at du må ha en tillitsfull og kosette katt, så blir ikke jobben så vanskelig. Det er ofte vanskeligere å venne katten til å være hos deg, så du må være obs på at det kan bli høylydt mjauing og litt panikkaktivitet... Men det gir seg! Jeg fikk min katt da hun var nesten fullvoksen, men før hun fylte året. Jeg snakket med kattekjennere først, og de sa det ikke var noe å være redd for. De hadde faktisk gode argumenter for å få en katt som var nesten voksen; du slipper "oppdragelsen", h*n er renslig; og du kan stole på at hvis katten er tillitsfull nå, så fortsetter den å være det - personligheten har på en måte kommet fram. Hvis du velger å skaffe deg en kattunge, husk at den må være minst 10 uker, helst 12 - da får du en mer fornøyd katt. Jeg trodde at katter kunne tas fra moren sin lenge før dette, men da jeg var i "få meg katt-prosessen", fikk jeg beskjed om at tas de tidligere fra moren, er sjansen stor for at du får en masete katt med mange uvaner. Jeg er veldig fornøyd med pusen min - hun er kjempeskjønn og morsom. De to første ukene var vanskelige, men de er glemt for lenge siden. Lykke til!
Tjorven Skrevet 6. mars 2006 Forfatter #3 Skrevet 6. mars 2006 Takk for fyldig svar. Jeg ser nok for meg at det blir en "voksen" katt på oss også, iallfall ikke en liten kattunge. Kattunger er selvsagt utrolig søte, men det er liksom ikke det som er viktig for oss. At katten er kosete og tillitsfull er veldig viktig, og det er jo dette det blir viktig å oppdage og finne ut av når vi eventuelt skal "velge" oss en katt. Vi ønsker ikke å forhaste oss. Hvis de ikke har den rette katten for oss, får vi heller vente litt tror jeg. Hvor lenge bør man forresten holde katten inne før man kan slippe den ut litt? Vil det gå lang tid før h*n føler seg knyttet til oss og sitt nye hjem?
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #4 Skrevet 6. mars 2006 Hvor lenge bør man forresten holde katten inne før man kan slippe den ut litt? Vil det gå lang tid før h*n føler seg knyttet til oss og sitt nye hjem? ← Alt av praktisk informasjon skal du få på omplasseringshjemmet, men kan jo opplyse litt jeg og:) katten må holdes inne i minst en måned. Da kan du og katten bruke tid på å bli kjent med hverandre. Når du begynner å slippe katten ut bør du være med ut de første gangene. Pga årstiden ville jeg kanskje vurdert å holdt katten inne til det blir varmere ute uansett. Det er fordel å velge en voksen katt siden katten da allerede har en utviklet personlighet. Det er dessuten mye mindre arbeid. Hvis du tenker på å få deg to katter vil jeg anbefale deg å ta to katter fra omplasseringshjemmet samtidig. Da er de allerede vant med hverandre, og ingen av dem har rukket å ha dannet noe revir hjemme hos deg. Ved å introdusere en katt på et senere tidspunkt til en katt som allerede har funnet seg til rette vil man måtte oppleve mer kriging mellom kattene. Det er faktisk mange fordeler ved å velge katt fra omplasseringssenter: Katten er da vant med å bli håndtert av mange forekjellige mennesker. De er vant med fremmede mennesker. Alle omplasseringsstedene er nå fulle, så du har nok av katter å velge mellom. Vil tro du finner en katt etter din smak. Men selv om du har krav til hvordan katten skal være, så husk at katten også må passe til din livssituasjon. Ikke alle de voksne omplasseringskattene går feks bra sammen med barn eller andre dyr. Men de frivillige som jobber der kjenner kattene, og vil finne en katt som passer for deg. Lykke til i jakten på en katt
Tjorven Skrevet 6. mars 2006 Forfatter #5 Skrevet 6. mars 2006 Alle omplasseringsstedene er nå fulle, så du har nok av katter å velge mellom. Vil tro du finner en katt etter din smak. Men selv om du har krav til hvordan katten skal være, så husk at katten også må passe til din livssituasjon. Ikke alle de voksne omplasseringskattene går feks bra sammen med barn eller andre dyr. Men de frivillige som jobber der kjenner kattene, og vil finne en katt som passer for deg. ← Ja, det er akkurat dette vi er opptatt av. Katten skal kunne trives hos oss også, det er ikke bare vi som skal trives med katten. Det er kjempeviktig. Takk for igjen gode svar, føler det bare mer og mer riktig å gjøre dette!
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #6 Skrevet 6. mars 2006 Fine råd du har fått her! Jeg vil bare slenge på en anbefaling om å ta til deg to katter, i alle fall om det er innekatter og blir endel alene mens dere er borte på jobb og skole, samt at de har selskap i hverandre på nattestid. Vi har hatt flere katter, og ser hvor mye de leker sammen og steller hverandre.
Gjest baby-E Skrevet 6. mars 2006 #7 Skrevet 6. mars 2006 vi henten vår katt fra dooa i november. Må bare si at det er IKKE så mange katter der som er veldig tillitsfulle og kosete, som jeg ser du blir anbefalt over her. Kattene som er der har som regel opplevd en del ting som ikke er så velidig oppløftende. Vår katt var så redd at den gjemte seg med en gang vi gikk inn i "kattehuset". Vi har brukt uendelig mange timer på å kose med henne, selv om hun ikke har hatt så veldig lyst, men nå er hun veldig tillitsfull til oss, men kommer det mange ukjente mennesker gjemmer hun seg. Nå hadde vi en katt fra før, men om vi ikka hadde hatt det, tror jeg jeg ville gått for to katter. SPesielt om du finner to katter der som er sterkt knyttet til hverandre.. Men det er kjempe bra at du velger en omplasseringskatt! Jeg ville bare opplyse deg om at de fleste ikke har hatt en så bra start på livet. Lykke til med valg av katt!
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #8 Skrevet 6. mars 2006 Jeg vil bare slenge på en anbefaling om å ta til deg to katter, i alle fall om det er innekatter og blir endel alene mens dere er borte på jobb og skole, samt at de har selskap i hverandre på nattestid. ← Det er nok krav om utemuligheter for å få en omplasseringskatt, siden de er vant med å gå ute allerede. Men ellers enig i det du sier ang at to katter har enormt mye glede av hverandre. vi henten vår katt fra dooa i november. Må bare si at det er IKKE så mange katter der som er veldig tillitsfulle og kosete, som jeg ser du blir anbefalt over her. Kattene som er der har som regel opplevd en del ting som ikke er så velidig oppløftende. ← Tror nok det er litt ulik praksis de forskjellige omplasseringshjemmene har ang hva slags type katter de tar inn. Mine foreldre fikk en katt fra et omplasseringshjem og hun er veldig menneskekjær. Løper fremmede mennesker i møte og vil ha oppmerksomhet denne katten hadde bodd i en barnefamilie før hun kom til omplasseringshjemmet, altså ingen traumatisk barndom. Men så vet jeg at det er kattehjem som kun tar inn hjemløse katter, og mange av dem har gjerne hatt vonde opplevelser og kan være litt sky overfor mennesker. Men det er ikke slik at alle kattene man får omplassert er menneskevonde, det er iallefall ikke min erfaring med den katten vi fikk. Det er flott at noen tar seg av de kattene ingen andre vil ha. Men det skal altså være en match mellom eier og katt. Mine foreldre ønsket en katt som kunne gi dem mye selskap, og derfor valgte de en katt som er godt vant med mennesker og som trives med å bo i et tettbebygd strøk. det er fullt mulig å finne en slik katt også på et omplasseringshjem, det gjorde ialelfall min familie
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #9 Skrevet 6. mars 2006 Det er nok krav om utemuligheter for å få en omplasseringskatt, siden de er vant med å gå ute allerede. Men ellers enig i det du sier ang at to katter har enormt mye glede av hverandre. Tror nok det er litt ulik praksis de forskjellige omplasseringshjemmene har ang hva slags type katter de tar inn. Mine foreldre fikk en katt fra et omplasseringshjem og hun er veldig menneskekjær. Løper fremmede mennesker i møte og vil ha oppmerksomhet denne katten hadde bodd i en barnefamilie før hun kom til omplasseringshjemmet, altså ingen traumatisk barndom. Men så vet jeg at det er kattehjem som kun tar inn hjemløse katter, og mange av dem har gjerne hatt vonde opplevelser og kan være litt sky overfor mennesker. Men det er ikke slik at alle kattene man får omplassert er menneskevonde, det er iallefall ikke min erfaring med den katten vi fikk. Det er flott at noen tar seg av de kattene ingen andre vil ha. Men det skal altså være en match mellom eier og katt. Mine foreldre ønsket en katt som kunne gi dem mye selskap, og derfor valgte de en katt som er godt vant med mennesker og som trives med å bo i et tettbebygd strøk. det er fullt mulig å finne en slik katt også på et omplasseringshjem, det gjorde ialelfall min familie ← Vi har to katter fra omplasseringshjem, begge er innekatter. Hvorfor? Fordi den ene katten er døv, og det er farlig for henne å gå ute. Den andre er en Hellig Birma, og er vant med å være inne. Begge kattene er flinke til å gå i bånd da, så de får seg luftetur. Vi bor forøvrig nesten i veikanten av en meget traffikert vei, så å sende kattene ut på egen hånd her ville være nesten det samme som å avlive dem. Så nei, det er ikke et krav om å måtte ha kattene ute, dersom akkurat den katten du velger ikke krever det, for å si et slik. Så lenge en tilbyr et godt hjem, så er ikke utemulighet et must - med mindre katten er vant med å være ute, ja! Jeg skjønner hva du mener med innlegget ditt, men måtte bare presisere at det ikke er alle katter som KAN være ute, eller TRENGER å være ute (hvis ny eier kan tilby et godt hjem uten utemuligheter). Håper poenget mitt kom godt frem nå, jeg er ikke den sterkeste til å ordlegge meg..
tuji Skrevet 6. mars 2006 #10 Skrevet 6. mars 2006 Det viktigste rådet jeg kan gi er at dere tar dere god tid til å bli kjent med katten(e). Vår omplasseringskatt brukte kjempelang tid på å bli vant til oss, og det tok over et år før den sluttet å skvette og pile under sengen av alle lyder. Det å slippe den ut tok også svært lang tid. I begynnelsen turte hun så vidt å stå i døren, etter en uke eller to våget hun seg et par skritt ut - for så å storme inn igjen ved synet av en spurv. De første månedene gikk jeg hakk i hæl hver gang hun var ute, i tilfelle hun skulle bli skremt. Vet ikke om dette er et ekstremt tilfelle, men sånn var det nå i alle fall. Så sørg for å være tålmodig!
lillesky Skrevet 6. mars 2006 #11 Skrevet 6. mars 2006 To katter samtidig er absolutt å anbefale! Jeg var på FOD-gården i fjor sommer i kattehuset, og der var det mange katter, både voksne og kattunger, som var kjempe kosete og tillitsfulle! Jeg har to katter nå, og begge fikk jeg da de var kattunger. Den ene fikk jeg via omplassering i Oslo, og han er en utrolig flott katt. Hun andre fikk jeg fra et privat hjem, og hun er kjempe skvetten og redd av seg, så jeg tror nok ikke det spiller noen rolle hvor katten kommer fra. Lykke til! Og flott at du vil ta til deg voksen katt.
Tjorven Skrevet 7. mars 2006 Forfatter #12 Skrevet 7. mars 2006 Takk for alle gode svar. Vi ser ikke bort i fra at vi kan ende opp med to katter, men det må naturligvis være katter som isåfall "hører" sammen og kan bo under samme tak. Jeg har så medfølelse med alle disse kattene som ikke har hjem, at hadde det vært opptil meg hadde vi tatt alle sammen. Men det går jo ikke. Hvorvidt en katt er kosete eller ikke tror jeg vil variere veldig, men jeg tror det for oss er viktig at katten er tillitfull, liker mennesker og ikke er redd for hver minste lille ting. Men det er nok en del slike ting vi finner ut når vi eventuelt skal dra å se etter en katt. Vi er som sagt veldig opptatt av at det ikke skal være en forhastet avgjørelse også, det fortjener ikke katten. Men jeg har vokst opp med katter, både ekstremt kosete og mer redde, så jeg har litt erfaring fra begge deler. Men jeg takker for svar så langt, og tar gjerne i mot fler også!
Tjorven Skrevet 16. mars 2006 Forfatter #13 Skrevet 16. mars 2006 Ville igjen bare takke for alle svar her, og si at vi nå har bestemt oss for en søt liten pus. Han kommer til oss enten neste helg eller i forbindelse med påsken. Vi gleder oss. Vi fant forresten billig (17,50) halsbånd på Svinesund, så da får vi se hvordan det går.
Gjest Varg-Menja Skrevet 16. mars 2006 #14 Skrevet 16. mars 2006 vi henten vår katt fra dooa i november. Må bare si at det er IKKE så mange katter der som er veldig tillitsfulle og kosete, som jeg ser du blir anbefalt over her. Kattene som er der har som regel opplevd en del ting som ikke er så velidig oppløftende. ← Det er svært skjelden at en voksen katt er tillitsfull fra dag en i nytt hjem, det må man gi dem litt tid på uansett hva slags erfaringer de har fra før. (Det gjelder en del kattunger også.) Min katt fikk jeg da hun var tre år gammel, og hun skal ha hatt det fint før, men tilbrakte den første uka under sofaen likevel. Det beste er egentlig å bare overse katten litt i begynnelsen, og la den observere de nye menneskene sine fra ett sted den føler seg trygg. Da vil den oppsøke dere med en gang den føler for det, noe som er ett godt grunnlag for videre tillit.
Mrs. K Skrevet 16. mars 2006 #15 Skrevet 16. mars 2006 Gratulerer med valget. Vi har også omplasseringskatt (voksen) og har ikke angret ett sekund. Det tok noen måneder før han ble husvarm og begynte å vise sitt sanne jeg. Det er morsomt hvordan man i flere år fortsatt kan oppdage ting fra kattens fortid. Katten vår liker forreseten menn med bassrøst og barn (barn spiser og det blir smuler på gulvet). Han hater vann (har helt sikkert blitt straffet med vannsprut) og han åpner dører på kommando fra minstepusen. Lykke til med pusen!
Gjest Dalwhinnie Skrevet 16. mars 2006 #16 Skrevet 16. mars 2006 Gratulerer og lykke til med nytt familiemedlem Mine tre katter etter at jeg ble voksen har jeg fått gjennom omplassering, en fra kattehuset på FOD og to privat. De har alle vært voksne og det har gått smertefritt å tilpasse dem til nytt hjem og nye eiere. Og trenger du sele og flexibånd, så har jeg liggende som du kan få overta. Vår kom nemlig som innekatt, men ble tøff bakgårdskatt i løpet at to uker
Tjorven Skrevet 17. mars 2006 Forfatter #17 Skrevet 17. mars 2006 Og trenger du sele og flexibånd, så har jeg liggende som du kan få overta. Vår kom nemlig som innekatt, men ble tøff bakgårdskatt i løpet at to uker ← Jeg sier takk for det, men jeg håper og tror at vi ikke trenger det. Pusen er foreløpig bare innekatt (er født vilt, men tatt inn 6 uker gammel og har etter det vært inne.) Vi håper han etterhvert blit utekatt, men dette skal han få bestemme litt selv også. Men det er fortsatt en stund til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå