AnonymBruker Skrevet 17. januar #1 Del Skrevet 17. januar Jeg er 42 og har prøvd på barn i ca. 2 år med kjæresten. Det som skjer er at jeg relativt ofte blir gravid, men mister i veldig tidlig spontanabort noen dager eller opptil en uke etter forventet mens. Da jeg nylig var til sjekk hos gynekolog, og jeg spurte om hun ville råde oss til å fortsette selv eller prøve IVF, svarte hun at IVF er jo fordi de som ikke klarer å bli gravide. Du blir jo gravid, sa hun. Hun mente at siden vi klarer den prosessen selv, at sædcelle og eggcelle faktisk møtes og smelter sammen, kan vi prøve selv. Jeg er i villrede her, og kjenner jo på panikken. Ut av de ca. 24 månedene vi har prøvd nå, har jeg blitt gravid i 8 av dem. Så 30% ca. av syklusene har endt med befruktning, men at den ikke har utviklet seg noe særlig utover 14dpo. Er det noen som har fått andre råd av leger? Hva gjorde du/dere? Prøvde videre selv, eller IVF? IVF modner selvsagt flere egg, men da modner vel også egg som er for dårlige til at kroppen ville modnet de av seg selv - men kan det skje at det beste egget ikke modnes av kroppen i naturlig syklus? Har lest at kroppen modner det egget som er best egnet, altså som responderer best på FSH-hormonet som sendes ut. Stemmer det? Leter vel etter solskinnshistorier fra andre som har prøvd, og lyktes til slutt. Anonymkode: e0121...37b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #2 Del Skrevet 17. januar Dette kan jeg veldig lite om - men jeg tror ikke det er sånn at det til enhver tid beste egget modnes og slippes. Da ville man vel ikke spontanabort for så å få et vellykket svangerskap? Det er vel mer tilfeldig enn så? Anonymkode: 78ff6...1a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #3 Del Skrevet 17. januar Prøv albyl e. Får det på resept hos legen. Anonymkode: b6c5d...26d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #4 Del Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er 42 og har prøvd på barn i ca. 2 år med kjæresten. Det som skjer er at jeg relativt ofte blir gravid, men mister i veldig tidlig spontanabort noen dager eller opptil en uke etter forventet mens. Da jeg nylig var til sjekk hos gynekolog, og jeg spurte om hun ville råde oss til å fortsette selv eller prøve IVF, svarte hun at IVF er jo fordi de som ikke klarer å bli gravide. Du blir jo gravid, sa hun. Hun mente at siden vi klarer den prosessen selv, at sædcelle og eggcelle faktisk møtes og smelter sammen, kan vi prøve selv. Jeg er i villrede her, og kjenner jo på panikken. Ut av de ca. 24 månedene vi har prøvd nå, har jeg blitt gravid i 8 av dem. Så 30% ca. av syklusene har endt med befruktning, men at den ikke har utviklet seg noe særlig utover 14dpo. Er det noen som har fått andre råd av leger? Hva gjorde du/dere? Prøvde videre selv, eller IVF? IVF modner selvsagt flere egg, men da modner vel også egg som er for dårlige til at kroppen ville modnet de av seg selv - men kan det skje at det beste egget ikke modnes av kroppen i naturlig syklus? Har lest at kroppen modner det egget som er best egnet, altså som responderer best på FSH-hormonet som sendes ut. Stemmer det? Leter vel etter solskinnshistorier fra andre som har prøvd, og lyktes til slutt. Anonymkode: e0121...37b Problemet ditt synes å være å få egg til å feste seg og å utvikle seg? Da gjør det ingen forskjell om dere prøver ivr, fordi du også da vil bli gravid, men vil ha samme problem med å få egg til å feste seg. Dette burde gynekologen forklart deg. Anonymkode: c9949...7c8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #5 Del Skrevet 17. januar Med tanke på alder ville jeg ha gått for IVF uansett. Da vet du ihvertfall at hver gang du prøver så har egget blitt befruktet slik at du ikke kaster bort en runde uten befruktning. Anonymkode: decda...730 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #6 Del Skrevet 17. januar Og du skulle vel kansje i det minste ha hatt luthealfasestøtte? Anonymkode: decda...730 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar #7 Del Skrevet 17. januar Spontanabort kommer som regel av at det er noe galt med embryoet/fosteret. Ved IVF velger de vel ut "gode" egg, slik at det dermed er mulig å velge ut noe som har større sannsynlighet for å holde seg der? Det forutsetter selvfølgelig at det virkelig er feil med egg/embryo som gjør at du aborterer, da. Det finnes vel også tilstander som gjør at man "avviser" befruktede egg. Er det det som er problemet ditt, vil det jo ikke hjelpe med IVF. Når du har mista så ofte, kan man få mistanke om at det siste er problemet. Anonymkode: ec61a...6a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #8 Del Skrevet 18. januar Jeg ville ikke gått gjennom ivf i din situasjon. Det er dyrt, tidkrevende og en enorm belastning, både emosjonelt og kroppslig. Jo eldre man blir, jo lengre er det mellom de gode eggene. Kanskje ett av tjue egg er av god kvalitet. Jo eldre man blir får man også færre egg ut per forsøk ved ivf. Og da kan man bruke masse penger på ett forsøk, også fikk de ut 3 dårlige egg. Jeg fikk bare ut 4 egg da jeg var 33 år, og ingen av de utviklet seg riktig. Jeg ble gravid på naturlig måte etterpå. I ditt tilfelle ville jeg bare fortsatt slik dere gjør. Så dukker nok gullegget opp til slutt. Du kan ta grep for å bedre eggkvalitet, som Q10, metylfolat, D-vitamin, sink og omega 3. Dette skal mannen også ta! Unngå røyk, snus og alkohol. Leste også at mannen er årsaken til 3 av 4 spontanaborter, så det er viktig at også han gjør en innsats for å bedre sædkvaliteten. Hjelper ikke at du gjør alt mulig hvis hans livsstil forårsaker dna-fragmentering i sædcellene. Anonymkode: 0852f...f96 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #9 Del Skrevet 18. januar Problemet er som regel dna avvik / kvalitet egg og sperm, når dette skjer. Selvfølgelig vil IVF, eller ICSI - der de også plukker ut de beste spermcellene, øke sannsynligheten deres betraktelig. Da får man jo ut mange egg, og har som regel mange embryo å velge mellom - og kan velge det som har høyest kvalitet. Jeg ville kommet i gang med en gang. Anonymkode: 027c9...56c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #10 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg ville ikke gått gjennom ivf i din situasjon. Det er dyrt, tidkrevende og en enorm belastning, både emosjonelt og kroppslig. Jo eldre man blir, jo lengre er det mellom de gode eggene. Kanskje ett av tjue egg er av god kvalitet. Jo eldre man blir får man også færre egg ut per forsøk ved ivf. Og da kan man bruke masse penger på ett forsøk, også fikk de ut 3 dårlige egg. Jeg fikk bare ut 4 egg da jeg var 33 år, og ingen av de utviklet seg riktig. Jeg ble gravid på naturlig måte etterpå. I ditt tilfelle ville jeg bare fortsatt slik dere gjør. Så dukker nok gullegget opp til slutt. Du kan ta grep for å bedre eggkvalitet, som Q10, metylfolat, D-vitamin, sink og omega 3. Dette skal mannen også ta! Unngå røyk, snus og alkohol. Leste også at mannen er årsaken til 3 av 4 spontanaborter, så det er viktig at også han gjør en innsats for å bedre sædkvaliteten. Hjelper ikke at du gjør alt mulig hvis hans livsstil forårsaker dna-fragmentering i sædcellene. Anonymkode: 0852f...f96 Hvor i alle dager leste du dette? Anonymkode: 333fb...8e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #11 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Problemet ditt synes å være å få egg til å feste seg og å utvikle seg? Da gjør det ingen forskjell om dere prøver ivr, fordi du også da vil bli gravid, men vil ha samme problem med å få egg til å feste seg. Dette burde gynekologen forklart deg. Anonymkode: c9949...7c8 Gynekologen sa at det mest sannsynlig går galt pga. utviklingsforstyrrelse, altså noe genetisk/kromomfeil med egget. Anonymkode: e0121...37b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #12 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Spontanabort kommer som regel av at det er noe galt med embryoet/fosteret. Ved IVF velger de vel ut "gode" egg, slik at det dermed er mulig å velge ut noe som har større sannsynlighet for å holde seg der? Det forutsetter selvfølgelig at det virkelig er feil med egg/embryo som gjør at du aborterer, da. Det finnes vel også tilstander som gjør at man "avviser" befruktede egg. Er det det som er problemet ditt, vil det jo ikke hjelpe med IVF. Når du har mista så ofte, kan man få mistanke om at det siste er problemet. Anonymkode: ec61a...6a4 Jeg kunne ønske at det du sier stemmer, men jeg har dessverre prøvd progesteron og albyl-e ved nesten alle de kjemiske jeg har opplevd. Det hjelper ikke. På ultralyd ser livmor, eggstokker og eggledere fine/normale ut, ingen polypper eller unormal form av noe slag. Blodprøvene/hormonprøver har også vært normale. Det jeg ikke har prøvd, er endrometritt-test, som jeg har lest flere har gjort. Gynekologen jeg spurte sa at dette visste hun ikke noe om. Anonymkode: e0121...37b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #13 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Prøv albyl e. Får det på resept hos legen. Anonymkode: b6c5d...26d Har prøvd blodfortynnende, har ikke hjulpet dessverre. Anonymkode: e0121...37b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #14 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Med tanke på alder ville jeg ha gått for IVF uansett. Da vet du ihvertfall at hver gang du prøver så har egget blitt befruktet slik at du ikke kaster bort en runde uten befruktning. Anonymkode: decda...730 Vel, egget blir befruktet når vi prøver selv, men dessverre går det til grunne av uvisse årsaker - mest sannsynlig pga. dårlig egg. Anonymkode: e0121...37b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #15 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (21 timer siden): Dette kan jeg veldig lite om - men jeg tror ikke det er sånn at det til enhver tid beste egget modnes og slippes. Da ville man vel ikke spontanabort for så å få et vellykket svangerskap? Det er vel mer tilfeldig enn så? Anonymkode: 78ff6...1a9 Ja, du har nok rett; det er mest tilfeldig. Anonymkode: e0121...37b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #16 Del Skrevet 18. januar Er det noen som vet hva som er mest positive tegn på fruktbarhet når man har prøvd en stund og er over 40; lang tid uten en eneste positiv test, men så plutselig blir man gravid til slutt, eller at man prøver lenge og får mange positive tester/mange kjemiske? Ved IVF så blir vel det befruktede egget satt inn på dag 3 eller 5, når det er blitt blastocyst og de ser det utvikler seg normalt. Men, ved alle mine kjemiske så har jo befruktningen skjedd og det har utviklet seg mer enn til blastocyst-stadiet før det har gått galt. Kan jo hende at dette ville skjedd om vi brukte IVF også? Har tatt mye større dose Q10 de siste 3-4 månedene, og har hatt tre kjemiske på rad nå. Er så vondt at eggene tydeligvis er gode nok til å bli befruktet, men ikke gode nok til å bli baby. Anonymkode: e0121...37b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #17 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kunne ønske at det du sier stemmer, men jeg har dessverre prøvd progesteron og albyl-e ved nesten alle de kjemiske jeg har opplevd. Det hjelper ikke. På ultralyd ser livmor, eggstokker og eggledere fine/normale ut, ingen polypper eller unormal form av noe slag. Blodprøvene/hormonprøver har også vært normale. Det jeg ikke har prøvd, er endrometritt-test, som jeg har lest flere har gjort. Gynekologen jeg spurte sa at dette visste hun ikke noe om. Anonymkode: e0121...37b Men det er jo ikke det jeg skriver. Problemet er ikke at egget ikke fester seg. Men at det er noe galt med egg/sperm/kvalitet. Da hjelper det null med progesteronstøtte, blodfortynnende og slikt. Og alt kan fortsatt se "perfekt" ut. Det er eggcellen, og/eller spermet, som er problemet. Og da øker ICSI sannsynligheten for å lykkes, da man kan plukke fra "øverste hylle" av kvalitet. Anonymkode: 027c9...56c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #18 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvor i alle dager leste du dette? Anonymkode: 333fb...8e7 https://www.imperial.ac.uk/news/189690/recurrent-miscarriage-linked-faulty-sperm/ Anonymkode: 0852f...f96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 18. januar #19 Del Skrevet 18. januar (endret) Er i samme situasjon. Jeg er 38, han 39. Vi er anbefalt IVF og holder på med dette i skrivende stund. Legen sa at IVF kan hjelpe fordi de velger de beste eggene, og man får mer hjelp på veien. Samme hos mannen. I hans tilfelle henter de ut via testiklene hvis sædprøven ikke er helt tipp topp på mandag. Jeg har født tidligere, og har kun lyktes gjennom IVF. Endret 18. januar av SPOCA 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar #20 Del Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Men det er jo ikke det jeg skriver. Problemet er ikke at egget ikke fester seg. Men at det er noe galt med egg/sperm/kvalitet. Da hjelper det null med progesteronstøtte, blodfortynnende og slikt. Og alt kan fortsatt se "perfekt" ut. Det er eggcellen, og/eller spermet, som er problemet. Og da øker ICSI sannsynligheten for å lykkes, da man kan plukke fra "øverste hylle" av kvalitet. Anonymkode: 027c9...56c Det var noe noe annet du også skrev, så merkelig med et så aggressivt svar. Ved IVF settes det inn et blastocyst som er 3 eller 5 dager, men vi har jo kommet forbi det stadiet selv på egen hånd/spontant. Det stopper på et tidspunkt etter det, enten pga. eggkvalitet eller noe annet. Anonymkode: e0121...37b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå