AnonymBruker Skrevet 17. januar #1 Skrevet 17. januar Jeg er ganske ny på dette og kom til Norge før 10 år siden derfor spør.. Jeg jobber og eier hus med mannen min og har to barn. I tillegg til mine 2 søsken og mor. Skulle jeg dø hvem arver mine penger? vil mamma og mine to søsken arve pengene i tillegg til barna mine? Hva med mannen min? Takk på forhånd Anonymkode: aab23...b66
superplomme Skrevet 17. januar #2 Skrevet 17. januar Din mann arver halvparten av din del av boet, og dine barn arver resten. Din mor og søsken arver ingenting så lenge du har direkte arvinger (din mann/barn) 5 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #3 Skrevet 17. januar Ektefelle arver halvparten og barn deler andre halvpart Anonymkode: ca5a5...b1b 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar #4 Skrevet 17. januar Du kan opprette testamente hvis du ønsker at foreldre/søsken skal arve, men mann og barn arver mest. https://www.regjeringen.no/no/tema/lov-og-rett/innsikt/arv/id2006122/ Anonymkode: b276b...bf1 2
Doloressa Skrevet 17. januar #5 Skrevet 17. januar Om man har særeie, arver mannen fortsatt halvparten ved dødsfall av kona si?
AnonymBruker Skrevet 17. januar #6 Skrevet 17. januar Doloressa skrev (13 minutter siden): Om man har særeie, arver mannen fortsatt halvparten ved dødsfall av kona si? Kommer an på hva som står i avtalen og i testamentet. Anonymkode: 58881...765 1 1
Frodo Skrevet 17. januar #7 Skrevet 17. januar "Arvelaterens ektefelle har rett til en firedel av arven når arvelateren etterlater seg livsarvinger. Ektefellen har uansett rett til en minstearv på 4 ganger grunnbeløpet (om lag 400 000 kroner). I små bo der arvelateren etterlater seg nettoverdier på 400 000 kroner eller mindre, blir ektefellen dermed enearving. Se nærmere arveloven § 8." I tillegg skal ektefelle selvsagt ha sin halvpart av felleseie 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar #8 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er ganske ny på dette og kom til Norge før 10 år siden derfor spør.. Jeg jobber og eier hus med mannen min og har to barn. I tillegg til mine 2 søsken og mor. Skulle jeg dø hvem arver mine penger? vil mamma og mine to søsken arve pengene i tillegg til barna mine? Hva med mannen min? Takk på forhånd Anonymkode: aab23...b66 Informasjon om dette finner du på domstol.no der søker du på arverekkefølge. Domstol.no sine nettsider er nede til over helgen, så dette får du gjøre i neste uke. Det vil vel,og være av betydning om du er norsk statsborger og om du er gift. Anonymkode: a1a7e...558
AnonymBruker Skrevet 17. januar #9 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan opprette testamente hvis du ønsker at foreldre/søsken skal arve, men mann og barn arver mest. https://www.regjeringen.no/no/tema/lov-og-rett/innsikt/arv/id2006122/ Anonymkode: b276b...bf1 Er ts ikke Norsk statsborger, så gjelder reglene i landet hun er statsborger i/har pass fra. Anonymkode: a1a7e...558
AnonymBruker Skrevet 17. januar #10 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er ts ikke Norsk statsborger, så gjelder reglene i landet hun er statsborger i/har pass fra. Anonymkode: a1a7e...558 Det gjør de da aldeles ikke. Unntak er enkelte land og aktiva som befinner seg i det landet. Ellers er det Frodo her oppe svarer, riktig. Det er som vanlig fascinerende hvor skråsikkert noen hevder at ektefelle automatisk arver det dobbelte av det som er tilfelle. Anonymkode: 0add3...c2e 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar #11 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er ts ikke Norsk statsborger, så gjelder reglene i landet hun er statsborger i/har pass fra. Anonymkode: a1a7e...558 Nope. Arveloven gjelder landet en bor i. Anonymkode: 58881...765 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar #12 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er ts ikke Norsk statsborger, så gjelder reglene i landet hun er statsborger i/har pass fra. Anonymkode: a1a7e...558 Dette er jo virkelig bare rent sprøyt. Fullstendig oppdiktet fra ende til annen. Anonymkode: ca4f1...71b 2 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar #13 Skrevet 17. januar Er du gift med mannen, eller bare samboer? Det er av betydning. Det er kun ektefelle/barn som arver i din situasjon, ikke andre slektninger. Om du ønsker en annen fordeling kan du skrive testamente Anonymkode: 1e547...beb 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar #14 Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er du gift med mannen, eller bare samboer? Det er av betydning. Det er kun ektefelle/barn som arver i din situasjon, ikke andre slektninger. Om du ønsker en annen fordeling kan du skrive testamente Anonymkode: 1e547...beb Det er pliktdelsarv til ektemake og barn, så da er det bare evt overskytende beløp som fritt kan testamenteres bort. Er arven liten kan det bli ingenting som fritt kan testamenteres bort Anonymkode: 664d8...792
CAPS LOCK Skrevet 18. januar #15 Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Er du gift med mannen, eller bare samboer? Det er av betydning. Det er kun ektefelle/barn som arver i din situasjon, ikke andre slektninger. Anonymkode: 1e547...beb Mannen hennes arver henne hvis han er gift med henne, eller hvis han er samboer med henne og han har barn med henne, men arven er ikke like stor for samboere som for gifte. Gifte arver 25 % mens samboere arver 4 ganger grunnbeløpet i folketrygden (cirka 500 000 kroner) Samboeres arverett går fram at arvelova § 12: "Den som var samboer med arvelateren ved dødsfallet og har, har hatt eller venter barn med arvelateren, har rett til en arv på fire ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet. Dette gjelder også om det er livsarvinger etter arvelateren." Lov om arv og dødsboskifte (arveloven) - Kapittel 4. Samboeres arverett - Lovdata 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar #16 Skrevet 18. januar Hvis du dør arver barna dine 3/4 og mannen din resten. Anonymkode: 1ae2b...f37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå