Laraa Skrevet 17. januar #1 Skrevet 17. januar Jeg har veldig lyst å strikke votter, men er helt blank og er nybegynner. Hvordan lærte dere å strikke litt mer kompliserte ting enn gryteklut og sitteunderlag?
jaromei Skrevet 17. januar #2 Skrevet 17. januar Første gang jeg strikket votter fulgte jeg en veiledning på youtube. Jeg lærer best når jeg visuelt kan se det jeg skal lære. Etter å ha strikket etter videoer en stund og lært de forskjellige uttrykkene, og lært å søke når jeg lurer på noe, så kan jeg nå lese oppskrifter, og strikker stort sett etter det. 1
Laraa Skrevet 17. januar Forfatter #3 Skrevet 17. januar jaromei skrev (4 timer siden): Første gang jeg strikket votter fulgte jeg en veiledning på youtube. Jeg lærer best når jeg visuelt kan se det jeg skal lære. Etter å ha strikket etter videoer en stund og lært de forskjellige uttrykkene, og lært å søke når jeg lurer på noe, så kan jeg nå lese oppskrifter, og strikker stort sett etter det. Takk så mye for tips 😊
Maia70 Skrevet 17. januar #4 Skrevet 17. januar Å strikke votter og sokker er veldig enkelt. Jeg fulgte oppskrift, og ringte mamma for å spørre hva ting betydde om jeg ikke skjønte alt i oppskriften.
AnonymBruker Skrevet 21. januar #5 Skrevet 21. januar Å strikke selve votten er ganske enkelt, forutsatt at du kan strikke. En vott er i praksis et rør med en økning på midten der tommelen skal være, hvis votten skal sitte bedre på hånda, og en felling i enden. Så kan du velge å felle av der tommelen skal være og legge opp nye masker på neste omgang og strikke videre med et hull der tommelen skal komme etterpå, eller du kan strikke inn en tråd i kontrasfarge og ta ut tråden og ta opp maskene og strikke tommelen. Jeg foretrekker kontrastfargetrådmetoden, synes det blir finere og mindre klumpete. Mønsterstikk er som annen mønsterstrikk, må bare passe på at du lager en høyre og venstre vott, på ensfargete votter kan man redde det inn når du feller av på toppen. Jeg foretrekker å bruke fem pinner, Synes det er enklere hvis jeg må rette opp noe i mønsterstrikk, men mange liker magic loop, det kommer an på smak og behag. Som de andre over her skriver, lurt å se en video på youtube, da er det lettere å forstå hvordan de enkelte teknikkene er. Anbefaler å begynne med et par ensfargete votter, for å få inn i fingrene hvordan det gjøres ved tommelen og selve tommelen. https://www.sandnesgarn.no/tovapaaskevotter denne er kjempeenkel og tjukt garn, så går raskt. Anonymkode: 63117...aa5
AnonymBruker Skrevet 22. januar #6 Skrevet 22. januar Jeg måtte lese oppskriften veeeeeldig nøye, og steg for steg heller enn hele. Det eneste du egentlig trenger å ha kontroll på, er forskjellen på høyre og venstre økning og -felling, og så forklarer oppskriften deg resten. Hvis du skal bruke to farger, vær konsekvent med hvilken du har nærmest deg, og velg et mønster hvor det ikke er for lange trådsprang. Jeg synes oldervotter fra garnius var enkle å begynne med. Anonymkode: 827d2...d97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå