AnonymBruker Skrevet 17. januar #1 Skrevet 17. januar Er det slik at man er ganske sikkert garantert plass hos dps om man blir sykemeldt av fastlegen pga psykisk uhelse eller havner på aap? Dps kan vel egentlig ikke gi avslag da? Anonymkode: 3dca9...103
AnonymBruker Skrevet 17. januar #2 Skrevet 17. januar Selvfølgelig kan de gi avslag. Anonymkode: 241f7...2b7 1 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar #3 Skrevet 17. januar Jo. Hilsen sykemeldt som har fått avslag tre ganger Anonymkode: 822d3...858 7 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #4 Skrevet 17. januar Jo, du kan få avslag. Selv om du er sykemeldt, må du oppfylle kriteriene i prioriteringsveilederen for å få plass. Anonymkode: d8e72...8f1 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #5 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det slik at man er ganske sikkert garantert plass hos dps om man blir sykemeldt av fastlegen pga psykisk uhelse eller havner på aap? Dps kan vel egentlig ikke gi avslag da? Anonymkode: 3dca9...103 Selvsagt kan de gi avslag. Hvorfor tenker du at de ikke kan det? Anonymkode: 1a3e3...375 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar #6 Skrevet 17. januar Det er ingen selvfølge nei, som andre svarer så kan de absolutt gi avslag. Anonymkode: 03210...012 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #7 Skrevet 17. januar Det er samtalen med inntaksteamet som avgjør om du får innpass eller ikke tror jeg. Jeg var sykemeldt når jeg fikk plass, men jeg tror ikke det var det som var avgjørende. Anonymkode: ca6d3...4bd 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #8 Skrevet 17. januar Ingen selvfølge dessverre, selv om det burde være det. Dersom du får avslag bør du sjekke forsikringene dine, og søk evt privat. Mange har tilgang på x antall timer via f.eks. uføreforsikringen sin, uten å være klar over det. Mange har også tilleggsforsikringer på arbeidsplassen. Anonymkode: 57ca8...c9a 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #9 Skrevet 17. januar Ingen selvfølge nei. Forståelig nok, fordi person A kan være sykemeldt av de samme symptomene som person B går på jobb med. Det å ikke klare jobb er ikke nødvendigvis et tegn på at man trenger behandling i spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: 964e0...864 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #10 Skrevet 17. januar Vurdere å bytte jobb før diagnose eller? Anonymkode: 42f2d...7fc
AnonymBruker Skrevet 17. januar #11 Skrevet 17. januar Jo. Det er ikke rart folk blir uføre i landet her. Jeg var sykemeldt i 1 år. Ingen hjelp å få fra DPS. Anonymkode: 92be8...fb8
AnonymBruker Skrevet 17. januar #12 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selvsagt kan de gi avslag. Hvorfor tenker du at de ikke kan det? Anonymkode: 1a3e3...375 I utgangspunktet burde man få svært god hjelp når man er sykemeldt som følge av psykisk sykdom slik at man raskt kommer seg på jobb igjen. Hadde jeg fått den hjelpen jeg trengte så hadde jeg trolig sluppet å være sykemeldt i et helt jævla år. Trenger ikke være så mye heller. 5 timer kan være nok, men da må det være en dyktig psykolog som ikke runker sympati og går rundt grøten. Det er åpenbart ikke bra at en lege sykemelder en pasient for psykisk sykdom, for så å sende de hjem. Klar deg selv, fiks sykdommen som holder deg borte fra jobb selv. Du sender ikke hjem en pasient med brukket fot og ber de gipse og operere selv. Anonymkode: 92be8...fb8
AnonymBruker Skrevet 17. januar #13 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selvsagt kan de gi avslag. Hvorfor tenker du at de ikke kan det? Anonymkode: 1a3e3...375 Ts tenker vel det fordi mange av oss tror ( feilaktig) at i rike Norge som skryter av å være best i verden, så blir innbyggerne behandlet for sykdommen sin? Men så feil kan man ta. Anonymkode: 57ca8...c9a
AnonymBruker Skrevet 17. januar #14 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I utgangspunktet burde man få svært god hjelp når man er sykemeldt som følge av psykisk sykdom slik at man raskt kommer seg på jobb igjen. Hadde jeg fått den hjelpen jeg trengte så hadde jeg trolig sluppet å være sykemeldt i et helt jævla år. Trenger ikke være så mye heller. 5 timer kan være nok, men da må det være en dyktig psykolog som ikke runker sympati og går rundt grøten. Det er åpenbart ikke bra at en lege sykemelder en pasient for psykisk sykdom, for så å sende de hjem. Klar deg selv, fiks sykdommen som holder deg borte fra jobb selv. Du sender ikke hjem en pasient med brukket fot og ber de gipse og operere selv. Anonymkode: 92be8...fb8 Ingen ber deg fikse selv. Man trenger ikke dps for å få psykologisk hjelp. Funker ikke hjelpen man får, kan man si ifra. De fleste kommuner har tilbud om psykisk helsehjelp. Kommunal psyk. Mental helse, ulike kurs i bekynringsmestring etc. Nav har tiltak under sykefraværsoppfølging osv. Anonymkode: 42f2d...7fc
AnonymBruker Skrevet 17. januar #15 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I utgangspunktet burde man få svært god hjelp når man er sykemeldt som følge av psykisk sykdom slik at man raskt kommer seg på jobb igjen. Hadde jeg fått den hjelpen jeg trengte så hadde jeg trolig sluppet å være sykemeldt i et helt jævla år. Trenger ikke være så mye heller. 5 timer kan være nok, men da må det være en dyktig psykolog som ikke runker sympati og går rundt grøten. Det er åpenbart ikke bra at en lege sykemelder en pasient for psykisk sykdom, for så å sende de hjem. Klar deg selv, fiks sykdommen som holder deg borte fra jobb selv. Du sender ikke hjem en pasient med brukket fot og ber de gipse og operere selv. Anonymkode: 92be8...fb8 DPS er en spesialisthelsetjeneste. Du blir ikke sendt til en spesialist med forkjølelse. Eksakt det samme med psyken. Det finnes flere lavterskeltilbud for psykisk helsehjelp, som du ikke en gang trenger henvisning til. Anonymkode: d8e72...8f1 2
AnonymBruker Skrevet 17. januar #16 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det slik at man er ganske sikkert garantert plass hos dps om man blir sykemeldt av fastlegen pga psykisk uhelse eller havner på aap? Dps kan vel egentlig ikke gi avslag da? Anonymkode: 3dca9...103 Hadde det fungert slik, så hadde mange blitt sykemeldt. Eller alle sykemeldt blitt sendt til DPS, ser du kaoset? Anonymkode: a6e62...f31 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #17 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det slik at man er ganske sikkert garantert plass hos dps om man blir sykemeldt av fastlegen pga psykisk uhelse eller havner på aap? Dps kan vel egentlig ikke gi avslag da? Anonymkode: 3dca9...103 Nei. Det stemmer ikke. DÅS kan fortsatt gi avslag. Anonymkode: d03d7...cec
AnonymBruker Skrevet 18. januar #18 Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ingen selvfølge dessverre, selv om det burde være det. Dersom du får avslag bør du sjekke forsikringene dine, og søk evt privat. Mange har tilgang på x antall timer via f.eks. uføreforsikringen sin, uten å være klar over det. Mange har også tilleggsforsikringer på arbeidsplassen. Anonymkode: 57ca8...c9a Og hvorfor skulle det vært en selvfølge? Dps har en prioriteringsveileder og den gjelder for alle. Anonymkode: 1a3e3...375
AnonymBruker Skrevet 18. januar #19 Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): I utgangspunktet burde man få svært god hjelp når man er sykemeldt som følge av psykisk sykdom slik at man raskt kommer seg på jobb igjen. Hadde jeg fått den hjelpen jeg trengte så hadde jeg trolig sluppet å være sykemeldt i et helt jævla år. Trenger ikke være så mye heller. 5 timer kan være nok, men da må det være en dyktig psykolog som ikke runker sympati og går rundt grøten. Det er åpenbart ikke bra at en lege sykemelder en pasient for psykisk sykdom, for så å sende de hjem. Klar deg selv, fiks sykdommen som holder deg borte fra jobb selv. Du sender ikke hjem en pasient med brukket fot og ber de gipse og operere selv. Anonymkode: 92be8...fb8 Oppfyller man kriteriene i prioriteringsveileder så får man tilbud om behandling. Og det sier seg selv om det skulle vært automatikk i at alle som er sykemeldt med psykiske utfordringer automatisk skal få plass på Dps så vil det bety at veldig mange pasienter som er betraktelig sykere ikke vil få hjelp. Og det er heller ikke sånn at Dps er det eneste stedet man kan få hjelp. Er man i arbeidslivet og bli sykemeldt på grunn av psykiske utfordringer kan man oppsøke rask psykisk helsehjelp i bydelen/kommunen. Anonymkode: 1a3e3...375 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar #20 Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og hvorfor skulle det vært en selvfølge? Dps har en prioriteringsveileder og den gjelder for alle. Anonymkode: 1a3e3...375 Jeg mener at dersom legen sykemelder deg for noe som krever behandling, så burde du være garantert den behandlingen. Trenger du behandling får angst bør du få det, trenger du behandling for kreft bør du få det, trenger du behandling for lungebetennelse bør du få det, trenger du behandling for depresjon bør du få det. Er du sykemeldt for noe som ikke trenger behandling er det noe annet, da går man hjem og hviler seg, eller lar kroppen ta seg av det selv. Anonymkode: 57ca8...c9a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå