AnonymBruker Skrevet 17. januar #1 Skrevet 17. januar De har satt en termindato ut i fra tidlig ultralyd som de sier skal bli stående. Denne datoen tilsier at barnet er unnfanget FØR jeg og mannen hadde samleie. Altså er det fullstendig umulig. Terminen skal være noen dager senere. Eller er det slik at noen prosesser skjer raskere fra unnfangelse til egget fester seg i livmoren og embryoet tar form? Altså at noen fostere eller prosessen før skjer raskere en hos andre? Men det er vel lite jeg får gjort, er det noen ulemper ved at den er satt feil, er satt minst 4 dager for tidlig. Anonymkode: 2b72c...d53 1
snurk Skrevet 17. januar #2 Skrevet 17. januar Det spiller ingen rolle, en termindato er jo bare en estimert dato. Babyen kommer når den kommer 😊 20 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #3 Skrevet 17. januar Det spiller da ingen rolle. Både fordi det er snakk om noen dager, og fordi det er i «rett ende». Anonymkode: 0c8ed...1ec 8
Sovushka Skrevet 17. januar #4 Skrevet 17. januar Det er bare 5% som føder på termindato, du føder når du føder rundt om den datoen +/- noen uker er helt innafor 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar #5 Skrevet 17. januar Har samme problemstilling her. Jeg vet når baby ble unnfanget, og termin er fem dager før det. Satt på TUL. Men som flere sier tenker jeg det ikke har så mye å si i praksis. Er faktisk positiv til det, da blir jeg litt eventuelt igangsatt litt raskere enn jeg ellers hadde blitt (hvis det blir overtid). Anonymkode: deb10...e83 3
AnonymBruker Skrevet 17. januar #6 Skrevet 17. januar Jeg hadde også en termindato som var satt etter en annen ul enn den ordinære i Norge. (Hadde store deler av svangerskapet i utlandet). Viste at den rette datoen skulle være noen dager senere, så ringte sykehuset og forklarte saken, men de sa det ikke spilte noen rolle når det var så kort tid. Gikk maks overtid, så uansett greit de ikke flyttet den. Anonymkode: b25b4...650 1
katties Skrevet 17. januar #7 Skrevet 17. januar (endret) snurk skrev (8 minutter siden): Det spiller ingen rolle, en termindato er jo bare en estimert dato. Babyen kommer når den kommer 😊 Feil. Det er IKKE positivt om termindato er for sent, for da føder du tidligere og mister ukene med permisjon FØR fødsel. Disse 3 ukene kan ikke flyttes til etter fødsel. Når du har for tidlig fastsatt dato så er det ganske greit - du må eventuelt bare ta ubetalt fri eller bruke deler av permisjonen til barnet kommer - veldig greit hvis du har råd til det. Vanligvis blir datoen justert uansett når de kan måle lårbeinet til fosteret. Ellers så er det bare negativt om de mener du må bli igangsatt tidligere enn egentlig termin er. Endret 17. januar av katties 4
AnonymBruker Skrevet 17. januar #8 Skrevet 17. januar Det betyr noe dersom du skulle komme i fare for å føde prematurt. Da betyr det noe om de mener du er 22+4 eller 23 uker. Men ofte vil de ta hensyn til at det når du sier at du vet når unnfangelsen fant sted. Og så betyr det jo noe dersom de skulle sette deg tilbake mtp på overtid. Men hvorfor er det tidlig ultralyd som skal avgjøre termin? Det vanlige er at ordinær ultralyd er gjeldende. Anonymkode: daddc...8af 4 1
snurk Skrevet 17. januar #9 Skrevet 17. januar (endret) katties skrev (2 minutter siden): Feil. Det er IKKE positivt om termindato er for sent, for da føder du tidligere og mister ukene med permisjon FØR fødsel. Disse 3 ukene kan ikke flyttes til etter fødsel. Når du har for tidlig fastsatt dato så er det ganske greit - du må eventuelt bare ta ubetalt fri eller bruke deler av permisjonen til barnet kommer - veldig greit hvis du har råd til det. Det er snakk om 4 dager....🙄 Dette er en ikke-sak Endret 17. januar av snurk 24 7
AnonymBruker Skrevet 17. januar #10 Skrevet 17. januar Hehe, vært i samme situasjon og eneste jeg kan si til deg er at du bare må være tålmodig. Jeg hadde veldig uregelmessig syklus og hadde eggløsning nesten 7(!!!) uker etter første dag i siste mens. Var bombesikker på når jeg hadde eggløsning og fortalte dette til både fastlegen og til sykehuset(ble innkalt på ultralyd,men viste jo jeg var kortere på vei) men fikk beskjed om at det justeres etterhvert når en kan måle på ultralyd. Og jammen ble det ikke satt tilbake slik at termin ble nøyaktig den datoen vi hadde kommet frem til selv ut i fra eggløsning! Anonymkode: f6487...54a
Tjoheiii Skrevet 17. januar #11 Skrevet 17. januar Noen dager til eller fra spiller ingen rolle, det er kun 5% som blir født på termindato uansett 3
Uanonym bruker Skrevet 17. januar #12 Skrevet 17. januar (endret) Noen dager fra eller til spiller ingen rolle. Det som er kjipt, er å få terminen satt lenger fram i tid, fordi man da kan risikere å gå mer over tida enn man ellers må. Vet om folk som har fått flytta termin både 1 og 2 uker fram i tid, i siste tilfelle kan man jo risikere å gå 4 uker over sin "egen" termin. Siden de fleste førstegangsfødende går over termin, er det jo bare positivt å få trukket noen dager fra terminen. Endret 17. januar av Uanonym bruker 2
katties Skrevet 17. januar #13 Skrevet 17. januar (endret) snurk skrev (11 minutter siden): Det er snakk om 4 dager....🙄 Dette er en ikke-sak Du sa at termindato de setter ikke spiller noen rolle. Jeg sa at det gjør det, for det bestemmer når folk skal ut i permisjon. Det spiller kanskje ingen rolle for DEG å miste noen uker av permisjonen, men det ville ikke JEG ha likt. Uansett så HAR den datoen er praktisk betydning da den brukes til å fastsette permisjonstiden. At det er 4 dager, spesielt FØR tiden ville jeg derimot brydd meg nada om da det er til FORDEL for TS, med mindre hun går gravid til langt over termin. Endret 17. januar av katties 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #14 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (24 minutter siden): De har satt en termindato ut i fra tidlig ultralyd som de sier skal bli stående. Denne datoen tilsier at barnet er unnfanget FØR jeg og mannen hadde samleie. Altså er det fullstendig umulig. Terminen skal være noen dager senere. Eller er det slik at noen prosesser skjer raskere fra unnfangelse til egget fester seg i livmoren og embryoet tar form? Altså at noen fostere eller prosessen før skjer raskere en hos andre? Men det er vel lite jeg får gjort, er det noen ulemper ved at den er satt feil, er satt minst 4 dager for tidlig. Anonymkode: 2b72c...d53 De har.målt fosteret på.ultralyd så sånn vet de hvor langt du rr på vei. Også magen din og siste mens. Så ingenting og bekymre seg for. Er det din første så.regn med at du kanskje vil gå på over tid. Du kan fint gå 2 uker over og 2 til en 2 mnd før også. Ingenting og bekymre seg for. Du er faktisk i gode hender. Anonymkode: e9195...f0c
AnonymBruker Skrevet 17. januar #15 Skrevet 17. januar Tror ikke du får gjort så mye med det, jeg er også foreløpig satt frem 5 dager. Vet at det ikke stemmer, og ble satt frem 4 dager forrige gang. Det har jo ikke så mye å si, men som andre har påpekt, blir permisjonen startet litt før. Du kan også risikere å bli satt i gang litt før, så det kan jo både være en fordel og en ulempe. Anonymkode: f3695...dd7
AnonymBruker Skrevet 17. januar #16 Skrevet 17. januar katties skrev (4 timer siden): Du sa at termindato de setter ikke spiller noen rolle. Jeg sa at det gjør det, for det bestemmer når folk skal ut i permisjon. Det spiller kanskje ingen rolle for DEG å miste noen uker av permisjonen, men det ville ikke JEG ha likt. Uansett så HAR den datoen er praktisk betydning da den brukes til å fastsette permisjonstiden. At det er 4 dager, spesielt FØR tiden ville jeg derimot brydd meg nada om da det er til FORDEL for TS, med mindre hun går gravid til langt over termin. Dette vet man aldri uansett. De færreste føder på termin, så "alle" vil uansett miste noen dager den ene eller andre veien. Føder du før, mister du noen dager fra permisjonen før fødsel. Føder du etter, mister du noen dager med permisjon sammen med barnet. Jeg fødte 2 uker etter, og mistet dermed 2 uker permisjon med barnet. Det var surt, men sånn er det. Man kan ikke styre biologien. Og for alt jeg vet, kan min termindato ha blitt satt for tidlig. Jeg har ikke oversikt over når barnet ble unnfanget. Det vet jo ikke helsevesenet bedre enn meg heller. Termin blir fastsatt ut fra mål på ul. Bare fordi man ikke vet når barnet ble unnfanget, så betyr det ikke at jordmor alltid treffer blink på termin. Det er nok MANGE som har fått "feil" termindato, nettopp fordi det er UMULIG å vite på de fleste akkurat hvilken dato de ble gravide. Mange har sex hver dag og opptil flere ganger om dagen når de ønsker å bli gravide. Nå er jeg gravid med nr 2, og det var ikke helt planlagt. Jeg aner ikke når jeg ble gravid, jeg bare regnet det ut sånn ca ut fra når jeg husket jeg hadde mensen sist. Så jeg må jo bare stole på det de så på UL. Ingen av jordmødrene jeg har snakket med har brydd seg noe om NÅR vi hadde sex. Så de bryr seg jo ikke noe om de som vet det heller. Nå blir jeg satt i gang senest dagen før termin pga komplikasjoner, da. Så jeg får så mye permisjon jeg skal ha på papiret liksom. Men jeg skjønner jo at biologien ellers ikke følger et datoregime satt av den norske stat. Anonymkode: 8e7a8...0c1 4 2
Fru Uperfekt Skrevet 17. januar #17 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): De har satt en termindato ut i fra tidlig ultralyd som de sier skal bli stående. Denne datoen tilsier at barnet er unnfanget FØR jeg og mannen hadde samleie. Altså er det fullstendig umulig. Terminen skal være noen dager senere. Eller er det slik at noen prosesser skjer raskere fra unnfangelse til egget fester seg i livmoren og embryoet tar form? Altså at noen fostere eller prosessen før skjer raskere en hos andre? Men det er vel lite jeg får gjort, er det noen ulemper ved at den er satt feil, er satt minst 4 dager for tidlig. Anonymkode: 2b72c...d53 Det er bare en ca dato, for meg har kun mine egne og ikke legenes termindato stemt
AnonymBruker Skrevet 17. januar #18 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette vet man aldri uansett. De færreste føder på termin, så "alle" vil uansett miste noen dager den ene eller andre veien. Føder du før, mister du noen dager fra permisjonen før fødsel. Føder du etter, mister du noen dager med permisjon sammen med barnet. Jeg fødte 2 uker etter, og mistet dermed 2 uker permisjon med barnet. Det var surt, men sånn er det. Man kan ikke styre biologien. Og for alt jeg vet, kan min termindato ha blitt satt for tidlig. Jeg har ikke oversikt over når barnet ble unnfanget. Det vet jo ikke helsevesenet bedre enn meg heller. Termin blir fastsatt ut fra mål på ul. Bare fordi man ikke vet når barnet ble unnfanget, så betyr det ikke at jordmor alltid treffer blink på termin. Det er nok MANGE som har fått "feil" termindato, nettopp fordi det er UMULIG å vite på de fleste akkurat hvilken dato de ble gravide. Mange har sex hver dag og opptil flere ganger om dagen når de ønsker å bli gravide. Nå er jeg gravid med nr 2, og det var ikke helt planlagt. Jeg aner ikke når jeg ble gravid, jeg bare regnet det ut sånn ca ut fra når jeg husket jeg hadde mensen sist. Så jeg må jo bare stole på det de så på UL. Ingen av jordmødrene jeg har snakket med har brydd seg noe om NÅR vi hadde sex. Så de bryr seg jo ikke noe om de som vet det heller. Nå blir jeg satt i gang senest dagen før termin pga komplikasjoner, da. Så jeg får så mye permisjon jeg skal ha på papiret liksom. Men jeg skjønner jo at biologien ellers ikke følger et datoregime satt av den norske stat. Anonymkode: 8e7a8...0c1 Ok da skjønner jeg at det egentlig ikke er så nøye, det bare virket så rart da unnfangelsen umulig kan han skjedd når de mener da vi ikke hadde hatt samleie enda. Dette vet jeg da jeg brukte eggløsningstest og kun hadde et samleie den perioden. Har i tillegg regelmessig syklus, så flere ting å sjekke det opp i mot. Anonymkode: 2b72c...d53
Fru Uperfekt Skrevet 17. januar #19 Skrevet 17. januar snurk skrev (4 timer siden): Det er snakk om 4 dager....🙄 Dette er en ikke-sak Litt enig, termindato på min første var 19 dager før min dato så der måtte jeg gi klar beskjed om at jeg ikke kom til å føde før min satte dato, med nr 2 var de ,,kun'' 13 dager feil så ifølge papirene gikk jeg 19 dager over med nr 1 og 13 med nr 2, de andre har de kun vært rundt en uke feil på og alltid før min egen dato. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #20 Skrevet 17. januar Fru Uperfekt skrev (10 minutter siden): Litt enig, termindato på min første var 19 dager før min dato så der måtte jeg gi klar beskjed om at jeg ikke kom til å føde før min satte dato, med nr 2 var de ,,kun'' 13 dager feil så ifølge papirene gikk jeg 19 dager over med nr 1 og 13 med nr 2, de andre har de kun vært rundt en uke feil på og alltid før min egen dato. Har du alltid født på terminen du har beregnet? 😳 Anonymkode: 2b72c...d53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå