Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i kommunen som saksbehandler og har mye kompetanse i fagfeltet mitt. Mine kollegaer kommer ofte og spør meg om råd og veiledning. Det synes jeg er bare hyggelig. Prøver å hjelpe så godt jeg kan, svarer fort og hjelper også på andre områder. F.eks. har jeg lest deler av bacheloroppgaven til en kollega selv om dette ikke er del av jobben min. 

Det har vært litt utfordringer på jobb i noen år, mest på grunn av ledelsen, og det ser ut som om ledelsen (har vært noen endringer her) har bestemt seg for at vi må jobbe med arbeidsmiljøet og bli et "ordentlig lag". Det blir satt i gang tiltak for at vi (en del av kollegaene er nye) skal bli bedre kjent. 

Jeg må være ærlig. Jeg bryr meg ikke om det er god eller dårlig stemning. Holder meg hovedsakelig for meg selv og på kontoret mitt. Spiser f.eks. helst lunsj på kontoret. Både fordi jeg da får jobbet litt i fred (vi har betalt lunsjtid) og fordi jeg uansett sjeldent spiser lunsj. 

Det ble satt i gang en del samlinger og kollegaene har også begynt å gå ut og spise sammen etter jobb og er litt gira på dette. Men jeg har ikke behov for sånne ting. Jeg føler at man vil være venn her - og det er ikke derfor jeg er på jobb. Jeg er her fordi jeg blir betalt penger for å utføre arbeidsoppgaver. Særlig ettersom jeg jobber i kommunen, der jeg tenker at vi burde bruke arbeidstid på å levere tjenester til befolkningen og ikke å bygge vennskap med kollegaene. 

Er jeg helt på bærtur? Kan arbeidsgiveren min forvente av meg at jeg er med på alt dette tullet? Har sagt ifra at jeg ikke er interessert og har stått over all aktivitet som går utover vanlig arbeidstid. Ser ikke ut som om det faller i god jord for å være helt ærlig. 

Anonymkode: 4d64b...72a

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jobber i kommunen som saksbehandler og har mye kompetanse i fagfeltet mitt. Mine kollegaer kommer ofte og spør meg om råd og veiledning. Det synes jeg er bare hyggelig. Prøver å hjelpe så godt jeg kan, svarer fort og hjelper også på andre områder. F.eks. har jeg lest deler av bacheloroppgaven til en kollega selv om dette ikke er del av jobben min. 

Det har vært litt utfordringer på jobb i noen år, mest på grunn av ledelsen, og det ser ut som om ledelsen (har vært noen endringer her) har bestemt seg for at vi må jobbe med arbeidsmiljøet og bli et "ordentlig lag". Det blir satt i gang tiltak for at vi (en del av kollegaene er nye) skal bli bedre kjent. 

Jeg må være ærlig. Jeg bryr meg ikke om det er god eller dårlig stemning. Holder meg hovedsakelig for meg selv og på kontoret mitt. Spiser f.eks. helst lunsj på kontoret. Både fordi jeg da får jobbet litt i fred (vi har betalt lunsjtid) og fordi jeg uansett sjeldent spiser lunsj. 

Det ble satt i gang en del samlinger og kollegaene har også begynt å gå ut og spise sammen etter jobb og er litt gira på dette. Men jeg har ikke behov for sånne ting. Jeg føler at man vil være venn her - og det er ikke derfor jeg er på jobb. Jeg er her fordi jeg blir betalt penger for å utføre arbeidsoppgaver. Særlig ettersom jeg jobber i kommunen, der jeg tenker at vi burde bruke arbeidstid på å levere tjenester til befolkningen og ikke å bygge vennskap med kollegaene. 

Er jeg helt på bærtur? Kan arbeidsgiveren min forvente av meg at jeg er med på alt dette tullet? Har sagt ifra at jeg ikke er interessert og har stått over all aktivitet som går utover vanlig arbeidstid. Ser ikke ut som om det faller i god jord for å være helt ærlig. 

Det er jo fint å ha et godt forhold til sine kolleger, vil jo bare komme til gode for deg. Men å henge sammen på fritiden er litt spesielt. Noen kolleger blir skikkelig bestevenner, men mitt tips er at du bør helst unngå det - skal du først bli besties med noen, så bli med noen i ledelsen - som kommer til fordel for deg 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg mener det er viktig å ha ett godt forhold til kolleger,  det skaper trivsel og ett godt arbeidsmiljø. 

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med det ts. Jeg har det på samme måte der hvor jeg jobber. Jeg er hyggelig på jobb - men jeg har et stort behov for å skille jobb og privatliv. Det blir alltid drama og dårlig stemning med vennskap og kjennskap på jobb, spesielt om det er litt kniving og spisse albuer. Alt du sier (og deler) kan bli brukt mot deg. Jeg har heller ikke betalt for å bruke ettermiddager med kolleger, og foretrekker å gå hjem til barn osv., spesielt ettersom jeg ogsåtrenger å lade mine sosiale batteri etter 8 timer i kontorfellesskap. Så - må man? Absolutt nei. Ledelsen må respektere at folk er ulike og har ulike behov. Hvis det er så viktig med sosialisering etter jobb - så må de betale overtid. 

Anonymkode: e5ba2...4c7

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med deg, jeg har ingen interesse av å se de samme folka jeg ser åtte timer per dag, fem dager i uka også på kveldstid! Jeg har familie og venner å bruke tid på.

Anonymkode: 39435...29e

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som er på fritiden kan du fint droppe. Resten slipper man dessverre ikke unna. Selv om pålagt sosialisering sjelden fører til bedre arbeidsmiljø. 

Anonymkode: 638f4...ecd

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det foreligger mye forskning som viser at JA, det er faktisk viktig for arbeidsplassen at det er et godt sosialt miljø. 

Selv om det ikke er viktig for deg personlig, så viser altså forskning at i de bedriftene hvor man har et godt sosialt miljø, yter de ansatte bedre. Arbeidsgiveren din ønsker naturlig nok at du og dine kolleger skal yte så godt som mulig; derfor ønsker de også å ha et godt sosialt miljø. Når man blir ansatt, så er det også da en forventning om at man er med å bidra til dette. 

Du er ikke pliktig til å delta på sosiale greier på fritiden, utenom arbeidstid og uten lønn. Men å ikke gjøre en innsats ved å spise lunsj med kolleger o.l. kan oppfattes som at du ikke oppfyller din del av plikten til å lage et godt miljø for maks ytelse. 

Jeg er introvert, og har null interesse av å være venner med kollegaene mine, og hadde foretrukket å spise lunsj alene. Men jeg ser også at jeg er ansatt med forventning om å bidra til maks ytelse for bedriften, og at jeg da har visse plikter. 

Anonymkode: bca98...13c

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg må være ærlig. Jeg bryr meg ikke om det er god eller dårlig stemning. 

Da bidrar du sannsynligvis til dårlig stemning...

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr mye å ha en nær relasjon til dem. Har nettopp kommet hjem fra jobb, er en krevende uke for meg, og fy søren for en støtte jeg har. Alt fra emosjonelt, til praktisk. Det er et trygt sted å være. Og har allerede fått to meldinger om hvor hyggelig det var å se hverandre i dag, med ønske om god helg. 

Om det blir drama og tull, så er man ofte drama og tull selv.. Har aldri opplevd noe slikt. 

Anonymkode: fc0ef...6eb

• Liker 8
  • Hjerte 4
Skrevet

Ja, jeg synes du er på bærtur når du sier du ikke bryr deg om det er god eller dårlig stemning på jobb - det er utrolig sært og spesielt. Å gjøre en liten innsats for arbeidsmiljøet mener jeg absolutt man er pliktig til, som å spise lunsj med kollegaer for eksempel.

Derimot skjønner jeg at du ikke har lyst til å bruke fritiden din på mennesker du ikke er interessert i, det må være opp til hver enkelt. Jeg velger å investere litt av min private tid og deltar på arrangementer utenom arbeidstid i regi av jobb, fordi jeg mener et godt arbeidsmiljø er viktig. Jeg synes likevel ikke det kan være en forventning om at man skal, og det er synd om du får negative reaksjoner på dette. Det kan ikke være "hele pakka" de reagerer på, altså at du både holder deg for deg selv på jobb i tillegg til at du ikke vil være med på fritiden?

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt arbeidsmiljø  er viktig for produktiviteten. Selv om akkurat du ikke er en del av det  negative  miljøet, er nok da andre det. Du får si fra at du ikke har tid til å bli med på ting utenfor  arbeidstiden. Og bli med en gang eller to. Så ikke du blir en del av det negative miljøet.  Still deg positivt til at dere har et slikt tilbud. Da blir det bedre motatt, at du ikke  deltar.  

Anonymkode: fd171...3c9

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Godt arbeidsmiljø  er viktig for produktiviteten. Selv om akkurat du ikke er en del av det  negative  miljøet, er nok da andre det. Du får si fra at du ikke har tid til å bli med på ting utenfor  arbeidstiden. Og bli med en gang eller to. Så ikke du blir en del av det negative miljøet.  Still deg positivt til at dere har et slikt tilbud. Da blir det bedre motatt, at du ikke  deltar.  

Anonymkode: fd171...3c9

Så de ansatte skal bruke sin fritid på å styrke arbeidsmiljøet fordi det øker produktiviteten til bedriften? Det høres i såfall ut som at bedriften bør betale for denne styrkingen av arbeidsmiljøet. De fleste av oss bruker mer tid på jobb enn med vår egen familie, så jeg forstår godt at mange synes det er for meget med aktiviteter på fritiden også.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Med andre ord: Dere sliter med dårlig arbeidsmiljø, og du er en av de som bidrar til å holde miljøet dårlig.

Mange arbeidsplasser trenger ikke tvangs-sosialiseringstiltak, fordi det sosiale går av seg selv og miljøet er godt. Det er tydeligvis ikke tilfelle hos dere, og det har blitt satt inn tiltak. Da må det jo være ganske ille. Jeg vil foreslå at du blir med på "dette tullet" og gjør det beste utav det. Du dør ikke av å spise en middag eller to sammen med kollegaene dine.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe nytt at idioter sløser penger på "teambuilding".

Snart dukker det nok opp en manisk konsulent som skal gjøre arbeidsplassen mer leken.

Anonymkode: a90f9...325

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det betyr mye å ha en nær relasjon til dem. Har nettopp kommet hjem fra jobb, er en krevende uke for meg, og fy søren for en støtte jeg har. Alt fra emosjonelt, til praktisk. Det er et trygt sted å være. Og har allerede fått to meldinger om hvor hyggelig det var å se hverandre i dag, med ønske om god helg. 

Om det blir drama og tull, så er man ofte drama og tull selv.. Har aldri opplevd noe slikt. 

Anonymkode: fc0ef...6eb

Det avhenger nok av type jobb. Jeg følte det på samme vis når jeg jobbet i helsevesenet. Nå derimot, når jeg jobber i et kontorfellesskap med mye konkurranse (prestasjonslønn feks.), ønsker jeg ikke å ha et nært forhold til kolleger. Her kan man ikke stole på noen, man blir kastet under bussen over en lav sko. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Best arbeidsmiljø blir det der det er forståelse for at folk er forskjellige, og at ikke alt trenger være på de ekstrovertes premisser. Voksne folk bør fint klare å være sosiale ved lunsjen uten å få dagen sin ødelagt av at en annen velger å tilbringe lunsjen på kontoret.

Ja, folk yter bedre når de trives. Men folk trives med ulike ting. Man så det samme under pandemien, mange av oss introverte stortrivdes og fikk mer gjort på hjemmekontor, mens andre mer ekstroverte nærmest vansmektet hjemme langt unna kolleger og kaffemaskin. Heldigvis så sjefen vår (etter en periode med skepsis), at alle var best tjent med valgfrihet. 

Anonymkode: 638f4...ecd

• Liker 4
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det avhenger nok av type jobb. Jeg følte det på samme vis når jeg jobbet i helsevesenet. Nå derimot, når jeg jobber i et kontorfellesskap med mye konkurranse (prestasjonslønn feks.), ønsker jeg ikke å ha et nært forhold til kolleger. Her kan man ikke stole på noen, man blir kastet under bussen over en lav sko. 

Følte også at jeg ikke kunne stole på flere av kollegaene mine på forrige arbeidsplass, og valgte mine ord med omhu. Det var baksnakking og sladring, og jeg følte at enkelte av kollegaene mine burde jeg holde meg unna da de kunne være giftige.

Hvis jeg da skulle bli oppfordret til å tilbringe enda mer tid sammen med dem på fritiden ville jeg droppet det. Det er dessverre ikke alle som har gode intensjoner og kan stole på.

Anonymkode: 448fa...ad7

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en sjef som prøvde å si meg opp fordi jeg «ikke bidro til et godt arbeidsmiljø» fordi jeg ikke tullet og fjaset bort arbeidstiden. Jeg var sterkt overarbeidet og hadde ikke tid til å ta 5 min pause typ. Hvis jeg hadde fått hjelp med arbeidsoppgavene mine så hadde jeg også tullet bort arbeidstid som de andre. 

Men ja, hvis du faktisk har mulighet er det jo fint å vise deg på pauserommet når de andre tar pause. 

Anonymkode: 07136...eb4

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel bli med noen ganger? Hvis du ikke bryr deg, så er det vel ikke så farlig for deg å møte opp på dette i ny og ne heller. Kanskje du synes noe av det kan være hyggelig. Er jo totalt uforpliktende å gjøre noe sammen. Betyr ikke at man trenger å bli venn osv.

Anonymkode: 5b314...195

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke være en nær venn. Men venn trenger du å være med dine kollegaer og all dine ,medmennesker. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...